19 fot Svart Onsdag 13:19 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:19 index skrev for 8 timer siden: Jeg bruker også selvpolerende, men holder meg til svart. Jotun, Hempel eller Seajet, alt ettersom. Lyse farger inneholder mindre gift enn de mørke, derfor gror det nok lettere på din. Begge båtene mine har hvitt skrog. På den med blått bunnstoff har jeg iblant vasket med børste i vannlilja, og da drar man nødvendigvis øitt blått bunnstoff utover den hvite skrogsiden. Da er det bedre at det blir litt hvit avføring å hvit skrogside. Derfor velger jeg hvitt bunnstoff. Men hvordan gror det på dine båter når det er noen år siden du la på bunnstoff, hsr du bilder? Du nevner at det gror tang og tare på båten din, noe jeg ikke har opplevd på min, men samtidig fremstiller du det som om det gror så mye mer å min båt enn på din. Her er det noe som ikke stemmer. Båten min er uansett på land hver vinter, og da er det ikke såvanskeøig å ta på bunnstoff, og når jeg legger å bunnstoff så er båten ganske rein under ved neste opptak. Da synes jeg det bunnstoffet passer bra til mitt bruk og det blir feil å kalle det dårlig fordi du i kaldere sjø på helt annen båt og med bunnstoff stoff i annen farge kan skryte av at det går flere år mellom hvert bunnstoff for deg, samtidig som du forteller om tang og tare som vokser under båten din. Det blir dumt å velge svart farge og lage mange svarte børstemerker oppetter skrogsida. Også spiller jo pris en rolle. Det er dumt å betale dobbel pris hvis man kanskje uansett må stoffe hvert år fordi jeg har helt ulike bruksforhold enn deg. Fu hsr enda ikke skrevet noe om toppfart på båtene dine og hvor lange distanser de tilbakelegge årlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Onsdag 20:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:45 Mye rart du lurer på, 19fot! I dag har jeg skrapet bort der grøvste av ruren, og båten kommer opp i plan igjen! Så da er jeg fornøyd for nå. Det var motoren jeg hadde tang og tare på, ikke båten. Drevspray er tydeligvis dårlig mot groe. Yamarinen går vel rundt 25 knop, Viksunden lar seg presse opp i 11. Men den trives ikke der. Og sjøtemperaturen er vel ikke så forskjellig i sør og i vest... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart Onsdag 22:18 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:18 index skrev for 11 timer siden: Mye rart du lurer på, 19fot! I dag har jeg skrapet bort der grøvste av ruren, og båten kommer opp i plan igjen! Så da er jeg fornøyd for nå. Det var motoren jeg hadde tang og tare på, ikke båten. Drevspray er tydeligvis dårlig mot groe. Yamarinen går vel rundt 25 knop, Viksunden lar seg presse opp i 11. Men den trives ikke der. Og sjøtemperaturen er vel ikke så forskjellig i sør og i vest... Jeg lurte på mye, men ikke så mye rart. Bare ting som angår groing, som feks om du hadde bilder av undunderside av båten ved opptak, slik jeg har lagt ut. Jeg tror den største forskjellen når drt gjelder groinh hos meg og deg er hva båteiere definerer som mye groe. Jeg synes jeg har hatt mye groe allerede om jeg passerer 100 rur på stoffet område ved opptak. Og fartsforskjellen ved sjøsetting og opptak er knapt nok merkbar. Men måles til kanskje en knop eller sånt, som forøvrig er innafor normal variasjon med lite eller mye bensin i båten eller glatt vann i forhold til 5 cm krusninger. Du beskriver at du har lite groe på skroget, samtidig dom motoren din behandlet med drevdpray har tang og tare på seg (jeg har aldri behandlet motor med noe middel for å unngå groe). Og på samme båten med "lite groe" så kan du fortelle at du hår ned fra toppfart på 25 knop til å ikke komme opp i plan. Jeg kunne også klart meg med lange intervaller mellom stoffingene hvis jeg ikke hadde vært mer kresen enn deg på hva jeg tillater av groe og fartsreduksjon og økt drivstofforbruk. Kjenner ikke til vanntemperaturen dr du ligger i Rogaland, men her i en skjermet havn på sørlandet er den vel rundt 19-20 grader. Utaskjærs er det som regel rundt 17 grader nå, mens jeg målte 21 grader ved Høvåg (inn en trang fjord mellom Lillesand og Kristiansand) på mandag. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Onsdag 22:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:23 index skrev for 1 time siden: I dag har jeg skrapet bort der grøvste av ruren, og båten kommer opp i plan igjen! Så da er jeg fornøyd for nå. Fint du er godt fornøyd med resultatet etter å ha fulgt rådet jeg gav i mitt første innlegg i denne tråden om å skrape bort ruren (selv om jeg foreslo høytrykkdpyler før man begynner å skrape da der sparer endel unødig manuelt arbeid, før jeg visste det ble mye styr for deg å bruke høytrykkspyler). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 05:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 05:33 19 fot skrev for 7 timer siden: Du beskriver at du har lite groe på skroget, samtidig dom motoren din behandlet med drevdpray har tang og tare på seg (jeg har aldri behandlet motor med noe middel for å unngå groe). Og på samme båten med "lite groe" så kan du fortelle at du hår ned fra toppfart på 25 knop til å ikke komme opp i plan. Det er første gang jeg behandler motor med drevspray, og for å være helt ærlig ser den ikke ut til å ha noen effekt. Men skroget har jeg ikke rørt denne gang, bare rengjort stamme og undervannshus for tang og tare, blåskjell og rur. Ikke rart den ikke fikk opp farten med en slik urskog rundt motoren da. Jeg har ikke målt tempen der båten ligger, men da jeg badet på fredag tipper jeg tempen lå på 18-19 grader. Så vi er vel i samme havet sånn ca. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart Torsdag 07:55 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:55 19 fot skrev for 9 timer siden: <> Kjenner ikke til vanntemperaturen dr du ligger i Rogaland, men her i en skjermet havn på sørlandet er den vel rundt 19-20 grader. Utaskjærs er det som regel rundt 27 grader nå, mens jeg målte 21 grader ved Høvåg (inn en trang fjord mellom Lillesand og Kristiansand) på mandag. Utaskjærs Malaga? 😜 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Torsdag 07:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:58 Fantino skrev 2 minutter siden: Utaskjærs Malaga? 😜 Skulle stått 17 grader utaskjærs, så 27 ble en trykkfeil, som jeg har rettet opp etter du tipset om feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.