Signis Startet Tirsdag 07:44 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 07:44 Ankrer opp i nord med en evig kamp mot tidevann, vind og strøm.. hva tror folket sitter best på sand og sand/stein, steinbunn? Gressbunn har vi ikke her oppe .. M/Bruce eller delta? 30 fots båt, går for 20 kg dregg.. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Tirsdag 08:06 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:06 På steinbunn er det kun stokkanker og paraplydregg som holder. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Sørlandet2 Svart Tirsdag 08:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:20 Under krevende forhold, som du beskriver, så er jeg stor tilhenger av en daumann. Da gjør du oppgaven for ankeret mye enklere. Ser det selges 4kg i enkelte båt butikker. Det er nok passende for lettere båter. Jeg har 6kg bly som har gjort en god jobb. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart Tirsdag 08:40 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:40 Den mest omfattende og nøytrale testene av anker finner du her: https://m.youtube.com/@flygoodwin/videos Han tester de også i forskjellige bunnforhold, så du kan se på de resultatene som er relevant for deg. Oppsummering i slutten av filmene. Selv har jeg 20 kg Rocna og 50 m kjetting på en 37 fot seilbåt, og er fornøyd med det, men jeg anker i sand og mudder. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 08:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:48 Jeg ankrer stort sett i sand og mudder, og der har Brucekopien fra Biltema vært helt utmerket! På steinbunn derimot er det mer sjansespill hva som fester seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havarita Svart Tirsdag 09:21 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:21 Ofte er hva som er best avhengig av hvem du spør, og begge ankerene du nevner er gode anker. Vel så viktig som ankeret i seg selv er å få kreftene langs bunnen. Dette sikres med: -Kjettingforløper på ankeret -Blytau / kjetting hele veien -Daumann -Nok ankertau / kjetting ute. (5x dybde er en tommelfingerregel) Av praktiske årsaker begrenses ofte tilgjengelige opsjoner, men jo flere man klarer å få til, jo bedre. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Tirsdag 12:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:41 Jeg er stort sett godt fornøyd med 25kg Rocna på en 43 fots / 14 tonns båt, har ankret i det meste av forhold. Jeg burde trolig hatt et litt større anker for å sitte godt når det blåser skikkelig mye. Jeg har tidvis opplevd at ankeret har forflyttet seg litt når kreftene har vært for store, men det har aldri vært snakk om at det plutselig har sluppet taket helt. Jeg har også ankret i stenbunn med Rocna, og det har gått bra - bortsett fra den ene gangen da ankeret satt seg fast. Det kan være en fordel å ha en ankerbøye når man vet det er stengrunn (altså et tau festet omtrent i knekkpunktet på ankeret, og med en bøye festet i den andre enden - slik at man ved behov kan prøve å dra ankeret "baklengs" oppover). Jeg har hatt flere opplevelser i Nord-Norge med Bruce-anker som har satt seg fast i stenene. En gang måtte jeg bare gi opp ankeret og kjøpe nytt. En gang ankret jeg opp på et substrat som så ut som sand, men det viste seg å være et større område med helt slett ganske hard sten. Dette var i Middelhavet, så i løpet av dagen svømte jeg en tur med snorkel/dykkemaske - og så at alt som holdt skuta på plass var at spissen på ankeret hvilte på en bitteliten vertikal kantflate, kanskje 1cm stor. Oups. Under slike forhold kan det være ganske katastrofalt med vindskifte. Så er det den evige debatten om daumann, blytau, kjetting eller tau. Jeg har prøvd det meste, og er litt tilhenger av tau. Vekt i daumann, blytau eller kjetting vil under normale forhold føre til at båten ligger nærmere ankeret , man trenger mindre lengde ute, og man har godt med demping. Man skal imidlertid være oppmerksom på at den elastisiteten man har i tung kjetting kan bli "brukt opp" ganske fort - er det ekstrem vind, så vil ikke tyngden lengre bidra til demping eller sikkerhet, og en inelastisk tung kjetting vi gi adskillig mer rykk enn tau. Med stengrunn, enten det er tau eller kjetting man har, så er det risiko for at selve tauet eller kjettingen vil hekte seg fast i stenene. Jeg har opplevd begge deler. Med kjetting som sitter fast i stener så kan man risikere at kjettingen går vertikalt fra et festepunkt på sjøbunnen og opp til båten, blir det litt bølger på sjøén da så får man ganske så voldsomme rykk i båten, da er det viktig å ha noe form for rykkdemping. Kjetting nært ankeret er helt essensielt mange steder i Middelhavnet hvor man har vulkanske skarpe bergarter som raskt kan gnage i stykker et tau, men med nord-norsk rullesten så er ikke dét noe å være bekymret for. I dag har jeg 20m med tung kjetting, etterfulgt av 50m tau som kan skjøtes til flere hundre meter ved behov. Uansett hvor mye eller lite kjetting man velger å ha, så vil jeg sterkt anbefale at man i enden av ankeret spleiser på et taustykke, som må være i allefall noen meter langt. Taustykket bør være festet noe sted slik at man ikke risikerer å miste hele ankerutstyret. Dette gir mulighet til å skjøte på dersom man skulle trenge ekstra lengde, det gir muligheter for å relativt raskt gi opp ankeret ved krise (dersom det er vanskelig å knyte opp tauet, bør man ha en skarp kniv lett tilgjengelig), og det er litt mer tilgjivelig mtp demping og rykk med et tau som er fastet fast i båten enn en kjetting. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Signis Svart Tirsdag 20:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:17 Takk for gode innspill! Vurderer ett rocna anker på 15 kg opp mot delta anker på 20 kg.. ut ifra tester virker det som rocna er det beste så det vil kanskje tilsvare ett 20 kilos delta anker? Rocna koster jo en nyre og en arm... 😂 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Tirsdag 20:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:53 Signis skrev 32 minutter siden: Rocna koster jo en nyre og en arm... 😂 Hvor mye er det som henger i andre enden av kjettingen verdt? (altså båten) Og hvor mye er du villig til å betale for en god natts søvn? Lett valg spør du meg... Hvis man kjøper brukt og billig kan man også vurdere mange forskjellige anker som er gode på forskjellige bruksområder. Stokkanker->stein, Danforth->løs sand, Bruce->leire. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tobixen Svart Onsdag 08:44 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:44 Det finnes Rocna-kloner også nå. Antar patentet har gått ut på Rocna versjon 1, sikkert derfor de nå selger versjon 2. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.