larsenigarasjen Startet Tirsdag 11:19 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 11:19 Jeg fant etpar umerkede skjær i skjærgården innenfor Jomfruland på vei hjem fra ferie for etpar uker siden. De var ikke merket av på kartplotteren, med sist oppdatering av kart for etpar år siden. Farten var ikke veldig stor når jeg traff de, 3-4 knop kansje, men ble en ubehagelig bråstopp. Det kom ikke inn noe vann rundt kjølen eller roret, så båten ble seilt hjem før den ble løftet på land for utbedring av skader. Takstmannen fant ikke noe delaminering rundt kjøl, men roret hadde fått seg et bra kakk når jeg prøvde å bakke av skjæret, og traff et annet skjær. Jeg bestemte meg for å ta hele skaden på forsikringen for å sikre meg at skaden ble fagmessig utført. Nå er båten på vannet igjen etter rask behandling av takstmann og verksted, som fikset opp igjen roret. Tommel opp for rask behandling av takstmann og verksted Jeg nevnte for takstmann at det var mye slark i rorlageret etter grunnstøtingen, og spurte han også om fare for at roraksel kan ha blitt bøyd. Han avviste begge deler. Fikk testet båten nå i helgen, og det kjennes ut som noe er slarkete under båten. Og roret kjennes heller ikke likt ut. Det er ikke samme balanse i roret som tidligere. Kan slarken jeg kjenner komme av rorlageret? Og den feile balansen komme av skjev roraksel? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 11:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:52 Det blir vl ja på begge. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart Tirsdag 19:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:37 hvis roret ikke har helt lik form som tideligere etter utbedring vil det også gjøre så det føles annerledes Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Tirsdag 19:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:52 TS, kan du beskrive skaden på roret, og hva som er gjort? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
larsenigarasjen Svart Onsdag 05:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:24 Skaden på roret var knusningsskader nederst i bakkant og ca 10x10 cm var borte nederst i bakkant. I tillegg var det sprekt øverst i framkant foran rorstammen, samt på hver side av rorstammen. Sprekkene ca 5cm lange. Det er spaderor, og det kunne tydelig sees at roret var blitt presset såpass framover at det hadde tatt oppi båten i framkant av roret. Jeg synes utbedringen av skaden så veldig bra ut. Det var ikke mulig å se hvor han har startet utbedring annet en at det er litt glattere overfalte der. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Onsdag 06:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:02 larsenigarasjen skrev for 18 timer siden: De var ikke merket av på kartplotteren Hei, kan du legge ut posisjonen der du gikk på? Kartverket er mottagelig for tips om unøyaktigheter i kartene. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart Onsdag 07:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:06 Code0 skrev 59 minutter siden: Hei, kan du legge ut posisjonen der du gikk på? Kartverket er mottagelig for tips om unøyaktigheter i kartene. Ser de er merket av på Skippo nå. Men med feil farge på dybdemarkeringer. Jeg bruker navionic kart i båten, og sist oppdatering mener jeg er 2 år siden. Der var ingen av de to 0,1m skjærene Her er skjærene jeg fant: https://www.skippo.no/plan/?linkType=coordinate&lat=58.87936113627987&lng=9.574076639477283&title=Sluppet pin De to 0,1m skjærene i lyseblått felt. Jeg hadde kontroll på 0,7m som ligger i mørkeblått felt. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Onsdag 08:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:02 Hvor sikker er du på at lageret og hylsa var tight før grunnstøtingen? Bemerket du slarken til takstmann før sjøsetting, eller etter at du hadde prøveseilt? Sa de noe om de hadde rettet stammen, eller hvordan de kunne si med sikkerhet at den var rett? Vet du om det var skader og utbedring på skrog, rorboss eller hylse? Den båten veler vel 12-13 tonn med fulle tanker og utstyr... Rorbosset er vel omtrent i vannlinja, og veldig lite vanntrykk, men du har sjekket at det er tørt på innsiden? Det er ikke meningen å drive noe forhør her, jeg skjønner bare ikke hvordan verft og takstmann kategorisk kan avvise. Jeg har hatt en lignende opplevelse, og jeg vet at de kan spille litt på lag. De kjenner ofte hverandre, og jobber en del sammen. De vil helst unngå å løfte båten og begynne på nytt. Jeg påstår ikke at dette er normen, men jeg mener du har et legitimt spørsmål. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Code0 Svart Onsdag 08:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:13 larsenigarasjen skrev 1 time siden: er er skjærene jeg fant: Ja, de var skumle, og rett ved leden. Jeg ser på Navionics på mobilen ar det ligger to steiner detr, og i teksten på den ene står det 0,1 m. Og det utenfor 10m streken. Her må kartet bli bedre ja. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart Onsdag 08:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:22 Steihy skrev 8 minutter siden: Hvor sikker er du på at lageret og hylsa var tight før grunnstøtingen? Bemerket du slarken til takstmann før sjøsetting, eller etter at du hadde prøveseilt? Sa de noe om de hadde rettet stammen, eller hvordan de kunne si med sikkerhet at den var rett? Vet du om det var skader og utbedring på skrog, rorboss eller hylse? Den båten veler vel 12-13 tonn med fulle tanker og utstyr... Rorbosset er vel omtrent i vannlinja, og veldig lite vanntrykk, men du har sjekket at det er tørt på innsiden? Det er ikke meningen å drive noe forhør her, jeg skjønner bare ikke hvordan verft og takstmann kategorisk kan avvise. Jeg har hatt en lignende opplevelse, og jeg vet at de kan spille litt på lag. De kjenner ofte hverandre, og jobber en del sammen. De vil helst unngå å løfte båten og begynne på nytt. Jeg påstår ikke at dette er normen, men jeg mener du har et legitimt spørsmål. Gode spørsmål :-) Jeg hadde båten sist oppe i april for vårpuss. Det var litt slark i roret da, men ikke mye. Er vesentlig mer nå etter grunnstøting. Grunnstøtingen skjedde på vei hjem fra sommerferie på vestlandet, så var heldig med at dette var på slutten av turen :-) Både fruen og jeg merket en ny bevegelse i båten på overfarten fra Valle til Sandefjord, som var det siste stykket vi gikk før den ble løftet. Det kjentes litt ut som noe slingret litt under båten når den rullet i bølgene. Dette ble nevnt for takstmann, og også at jeg synes det var vesentlig mer slark i roret nå. Roret har ikke vært av båten, så rorstammen kan umulig ha blitt rettet opp om den ble skjev. Vi kunne ikke se eller høre noen skader på skrog rundt rorinnfestningen. Kun mer slark, og tydelige merker av at roret har vært oppe i skrog i framkant. Det kommer ikke vann inn rundt rorstammen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Onsdag 08:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:23 larsenigarasjen skrev 1 time siden: Ser de er merket av på Skippo nå. Men med feil farge på dybdemarkeringer. Jeg bruker navionic kart i båten, og sist oppdatering mener jeg er 2 år siden. Der var ingen av de to 0,1m skjærene Her er skjærene jeg fant: https://www.skippo.no/plan/?linkType=coordinate&lat=58.87936113627987&lng=9.574076639477283&title=Sluppet pin De to 0,1m skjærene i lyseblått felt. Jeg hadde kontroll på 0,7m som ligger i mørkeblått felt. i mitt Navionics, som er ivertfall 5 år gammelt….. er det en brukere som lagt til ett grund på 0,7m i det hvite området, (2021)) der du smalt på……..det gjorde han også, sier han, det skadet hans båt. det du kaller 0,1m og han 0,7 kan vare samme, kan bero på lav og høyvann… Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart Onsdag 08:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:28 Gunga Din skrev 5 minutter siden: det du kaller 0,1m En innenfor og en utenfor 10m linja . Sort sirkel over den ene grunna med tekst under. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart Onsdag 08:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:30 Code0 skrev 12 minutter siden: Ja, de var skumle, og rett ved leden. Jeg ser på Navionics på mobilen ar det ligger to steiner detr, og i teksten på den ene står det 0,1 m. Og det utenfor 10m streken. Her må kartet bli bedre ja. Ser på slepesporet i Orca at jeg har hatt flaks som ikke traff det ene på vei vestover 😬. Ikke like flaks på vei ut igjen 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart Onsdag 08:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:33 Code0 skrev 2 minutter siden: Utenfor 10m linja Kartet stemmer nok ganske bra nå, bare sikker dybde markeringen som må endres. Jeg var borte å kjente på 0,7m skjæret også.... Tror det var det som tok en bit av roret mitt :-( Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Onsdag 08:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:37 Den andre grunna: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Onsdag 08:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:41 Jepp det er den andre som ligger på 10m-linjen rett nord 0,7 som den andre navionics brukeren lagt til 2021….. (og sen om man skall vare litt pirkete, så er det ikke rett utenfor leden, her finnes ikke noen led, den røde striplete linjen markerer ett rør/en pipeline) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart Onsdag 08:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:58 Hvis utført arbeid er så bra at fasongen på roret ikke er endret, vil neppe selve reparasjonen endre båtens trim/egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Onsdag 09:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:02 Roret kan være 100%, spørsmålet er vel om stammen var bøyd og eller hylsa skadet uten at det ble oppdaget. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Onsdag 09:26 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:26 Det er akkurat dét som implisitt ligger i svaret mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Onsdag 09:55 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:55 Gunga Din skrev 1 time siden: den røde striplete linjen markerer ett rør/en pipeline) Ooops, du har rett. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Onsdag 09:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:56 Men temmelig likt linjen for ‘recommended track’.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 10:47 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:47 larsenigarasjen skrev for 23 timer siden: Jeg nevnte for takstmann at det var mye slark i rorlageret etter grunnstøtingen, og spurte han også om fare for at roraksel kan ha blitt bøyd. Han avviste begge deler. Hmm, hvorfor stoler jeg ikke blindt på takstmenn og verkstedsfolk som befarer skader (i full fart). Kan du si noe om det @VegJoh? Gunga Din skrev for 2 timer siden: (og sen om man skall vare litt pirkete, så er det ikke rett utenfor leden, her finnes ikke noen led, den røde striplete linjen markerer ett rør/en pipeline) Sant nok. Men om det er et sund der det er alminnelig å ferdes, burde kanskje Kystverket spandert på seg å sette opp en svart jernstake der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart Onsdag 12:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:49 Gunga Din skrev for 3 timer siden: den røde striplete linjen markerer ett rør/en pipeline) Code0 skrev for 2 timer siden: Men temmelig likt linjen for ‘recommended track’.. Rørledninger har lurt mange på grunn. Merkingen i kartet er meget lik og ofte går disse rørene typisk i en trase det er naturlig å kjøre (dypeste renna), helt til de plutselig ikke gjør det... Komodo skrev for 1 time siden: Sant nok. Men om det er et sund der det er alminnelig å ferdes, burde kanskje Kystverket spandert på seg å sette opp en svart jernstake der. problem er at i visse områder med mye topografi som kragerøskjærgården, nordsiden av Hvaler etc er det så mange sund og steiner at det hadde blitt en skog av staker med de utfordringene det medfører (sette de opp, vedlikeholde og merke de), larsenigarasjen skrev for 4 timer siden: Kartet stemmer nok ganske bra nå, bare sikker dybde markeringen som må endres. Jeg var borte å kjente på 0,7m skjæret også.... Kragerøskjærgården var vel et av de områdene som hvertfall tidigere hadde eldst grunnoppmålinger. Når man ser på dette stedte så har nok skvalpeskjærene blitt meldt inn i senter tid og blitt med på kartet, men det er ikke gjort nyere oppmålinger som også ville forandret dybdelinjene. I dag er nok det meste havnet på kartet, men husker fra noe tiår tilbake at dette området måtte man være særs forsiktig om man beveget seg utenfor ledene. Har ligget endel gange på Scweigårdsholmene noen hundre meter lenger vest og kjørt mye jolle rundtomkring der. mye grums i det området, ja. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart Onsdag 13:09 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:09 sap_2000 skrev 19 minutter siden: problem er at i visse områder med mye topografi som kragerøskjærgården, nordsiden av Hvaler etc er det så mange sund og steiner at det hadde blitt en skog av staker med de utfordringene det medfører (sette de opp, vedlikeholde og merke de), Fullt klar over de tingene der SAP. Men nå mener jeg heller ikke at hvert bidige skvalpeskjær skal merkes. Det som er greia med disse jernstengene er jo at en del av de mest utsatte skvalpeskjærene merkes av, på steder der mange ferdes med småbåter. Nå kjenner ikke jeg det aktuelle området særlig godt, men hvis det er et sund hvor mange ferdes, så kan det kanskje være verd å sette opp en stang på et av de skjærene. Lagt til: Nå har det jo akkurat vært en diskusjon rundt disse jernstengene i forbindelse med en ulykke. Der ble det bla. framsatt ønsker om at jernstengene må påkostes belysning. Min mening er at det er bedre å få opp flere av disse lavkost jernstengene rund omkring framfor at noen få av dem skal bli elektrifisert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
larsenigarasjen Svart Onsdag 13:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:09 Etter en melding fra forsikringen, hvor bekymringene mine om slark i rorlager og skjev roraksel ble avvist, på grunnlag av hva takstmann har sagt, er jeg usikker på hvordan jeg skal ta saken videre. Jeg har forsikring av en grunn, og mener bestemt at båten ikke skal bli dårligere etter utbedring av skaden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.