Komodo Svart Onsdag 13:12 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:12 larsenigarasjen skrev 1 minutt siden: Etter en melding fra forsikringen, hvor bekymringene mine om slark i rorlager og skjev roraksel ble avvist, på grunnlag av hva takstmann har sagt, er jeg usikker på hvordan jeg skal ta saken videre. En second opinion fra en annen fagmann tenker jeg kan være en vei å gå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart Onsdag 14:12 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:12 larsenigarasjen skrev On 15.7.2025 at 13.19: De var ikke merket av på kartplotteren, med sist oppdatering av kart for etpar år siden. Saksøk kartleverandøren. Det ser ut som en må velge kartleverandør med omhu her er 5 år gammelt kart fra openCpn Rart for alle får de samme filene fra katverket, så de burde hvere like. Å få staker på alle grunner i inneenfor Jomfruland er umulig. Er du sikker i din sak få forsikringen til å få en annen Takstmann, men å finne en takstmann som er nøytral er ikke lett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Steihy Svart Onsdag 16:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:08 Dette er kinkige saker. Ansvarsfordeling mellom forsikringsselskap (FS), takstmann og verft er veldig uklart, og praksis er ofte sedvane heller en klar juss. Det enkleste er som Komodo foreslår, få en uavhengig, grundig befaring av rorstammen og bosset. Jeg tror ikke du trenger takstmann til det, et verft som uttaler seg rent faglig og dokumenterer måleprosedyre, vil holde. Dersom du finner skade som burde vært oppdaget, har du en sikker sak og du vil få dekket alle kostnader for befaring og full reparasjon. Ulempen med dette, er selvsagt at du må legge ut, og at du har "prosessrisiko". Det er du som må bevise. Jeg mener at en takstmann som kategorisk avviser en logisk sammenheng, har bevisbyrde. Hva har han og verftet gjort for å avdekke? Han kan ikke bare synse. Jeg foreslår å starte med å melde tilbake til FS at du ikke godkjenner reparasjonen og avvisningen, og at du vil klage den inn. Spør om hvilke rettigheter du har i en klagesak, formell prosedyre, og riktig klageinstans. Og så ta det derfra. Det er ikke usannsynlig at FS tenker seg om en gang til når de forstår at du ikke gir deg. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Gunga Din Svart Onsdag 17:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:50 Komodo skrev for 6 timer siden: Sant nok. Men om det er et sund der det er alminnelig å ferdes, burde kanskje Kystverket spandert på seg å sette opp en svart jernstake der. jepp det kunde vi kanskje ønske som fritidsseilere! men direktoratet prioriterer alle kommersielle leder først, deretter mindre leder og bi-leder……sist kommer vel øvrig vann som ikke er en led ! og ett sjøkart har ulik nøyaktighet, beroende på område…….CATZOC….jeg har dessverre ikke ett ENC-chart over dette området..så jeg kan se….hvilken klasse det er i området fann dette elektroniske kartet hos Kartverket så det ser ut som grunnen er kjent Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
eivindch Svart Onsdag 18:14 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:14 Angående jernstaker, er det ikke like farlig å treffe en stake som å treffe et undervannsskjær i god fart og i fylla? Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart igår klokken 06:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:57 eivindch skrev for 12 timer siden: Angående jernstaker, er det ikke like farlig å treffe en stake som å treffe et undervannsskjær i god fart og i fylla? Den diskusjonen går i en annen tråd: Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart igår klokken 07:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:05 Jeg er klar over det. Men forslaget om å sette opp en jernstake her ble nevnt tidligere i denne tråden. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart igår klokken 07:12 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:12 eivindch skrev 7 minutter siden: Jeg er klar over det. Men forslaget om å sette opp en jernstake her ble nevnt tidligere i denne tråden. Nå er ikke jeg moderator her, men du stilte ett spørsmål. Da kunne du heller lagt ut link til den andre posten med en gang, og sagt det er fordeler og ulemper med staker, den diskusjonen går i en annen tråd. Nå la du opp til ny diskusjon i en tråd som går på glassfiberdskade etter grunnstøting. Jeg har også bidratt til avsporing, da jeg spurte hvilken grunne TS hadde gått på (som det viste seg var på diverse kart). Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart igår klokken 09:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:58 Det er vel ikke uvanlig at tråder "utvikler" seg, men det er litt synd dersom TS sitt problem blir glemt. Problemstillingen om rettigheter i sånne saker kan bli viktige for mange av oss. Håper TS holder oss oppdatert. Kartddiskusjonen er selvsagt ekstremt viktig, men i TS sak mot forsikringsselskapet er den irrelevant. Og så er jeg litt nysgjerrig på hvorfor ikke flere med båtbyggerkompetanse har meldt seg på med mening om rorstammen og lageret. Hulda har bidratt, som vanlig, men jeg vet det er flere her inne..? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Code0 Svart igår klokken 11:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:57 Steihy skrev for 1 time siden: Og så er jeg litt nysgjerrig på hvorfor ikke flere med båtbyggerkompetanse har m Det ligger ikke mange bilder ute, bet blir kun synsing. Og det eruansett en forsikringssak og ikke ett selvbyggerprosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart igår klokken 12:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:24 Code0 skrev 22 minutter siden: Det ligger ikke mange bilder ute, bet blir kun synsing. Og det eruansett en forsikringssak og ikke ett selvbyggerprosjekt. Det er en pågående forsikringssak. Les TS beskrivelse, jeg mener det går an å synse sannsynlighet basert på det. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
larsenigarasjen Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden (redigert) Det etterlyses bilder, så legger ut noen :-) Jeg holder tråden oppdatert med hva resultatet blir. Redigert 18 timer siden av larsenigarasjen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Den der har garantert ført til skade på rorakslingen. Rart at de tror de kan slippe unna med å kun reparere sprekkene i glassfiberen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden larsenigarasjen skrev for 13 timer siden: Det etterlyses bilder, så legger ut noen :-) Jeg holder tråden oppdatert med hva resultatet blir. Fikk testet båten nå i helgen, og det kjennes ut som noe er slarkete under båten. Og roret kjennes heller ikke likt ut. Det er ikke samme balanse i roret som tidligere Var det ingen bilder av hele roret aktenifra og fra siden. Skudd fra hofta. Er roret inne i senter inne når en svinger borde til borde ved kai? Er det milig å se / kjenn den slarken i rorstammen inne i båten som du beskriver når en kjøre/seiler ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.