Jump to content

Skade på ror etter grunnstøting med seilbåt. Feil balanse i ror etter utbedring


larsenigarasjen

Recommended Posts

larsenigarasjen skrev 1 minutt siden:

Etter en melding fra forsikringen, hvor bekymringene mine om slark i rorlager og skjev roraksel ble avvist, på grunnlag av hva takstmann har sagt, er jeg usikker på hvordan jeg skal ta saken videre. 

En second opinion fra en annen fagmann tenker jeg kan være en vei å gå. 

Link to post
larsenigarasjen skrev On 15.7.2025 at 13.19:

De var ikke merket av på kartplotteren, med sist oppdatering av kart for etpar år siden.

Saksøk kartleverandøren.

Det ser ut som en må velge kartleverandør med omhu

her er 5 år gammelt kart  fra openCpn

Rart for alle får de samme filene fra katverket, så de burde hvere like.

Å få staker på alle grunner i inneenfor Jomfruland er umulig.

 

image.png.d1b550e48890b69634c630681e28186e.png

Er du sikker i din sak få forsikringen til å få en annen  Takstmann, men å finne en takstmann som er nøytral er ikke lett.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Dette er kinkige saker. Ansvarsfordeling mellom forsikringsselskap (FS), takstmann og verft er veldig uklart, og praksis er ofte sedvane heller en klar juss. 

 

Det enkleste er som Komodo foreslår, få en uavhengig, grundig befaring av rorstammen og bosset. Jeg tror ikke du trenger takstmann til det, et verft som uttaler seg rent faglig og dokumenterer måleprosedyre, vil holde. Dersom du finner skade som burde vært oppdaget, har du en sikker sak og du vil få dekket alle kostnader for befaring og full reparasjon. Ulempen med dette, er selvsagt at du må legge ut, og at du har "prosessrisiko". Det er du som må bevise. Jeg mener at en takstmann som kategorisk avviser en logisk sammenheng, har bevisbyrde. Hva har han og verftet gjort for å avdekke? Han kan ikke bare synse.

 

Jeg foreslår å starte med å melde tilbake til FS at du ikke godkjenner reparasjonen og avvisningen, og at du vil klage den inn. Spør om hvilke rettigheter du har i en klagesak, formell prosedyre, og riktig klageinstans. Og så ta det derfra. Det er ikke usannsynlig at FS tenker seg om en gang til når de forstår at du ikke gir deg.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Sant nok. Men om det er et sund der det er alminnelig å ferdes, burde kanskje Kystverket spandert på seg å sette opp en svart jernstake der. 


jepp det kunde vi kanskje ønske som fritidsseilere!

men direktoratet prioriterer alle kommersielle leder først, deretter mindre leder og bi-leder……sist kommer vel øvrig vann som ikke er en led !


og ett sjøkart har ulik nøyaktighet, beroende på område…….CATZOC….jeg har dessverre ikke ett ENC-chart over dette

området..så jeg kan se….hvilken klasse det er i området

fann dette elektroniske kartet hos Kartverket
 

så det ser ut som grunnen er kjent

IMG_1560.png.4a24492b8558c769093e4c63204a1ad8.png

 

 

 

 

 

 


 

S/Y Gunga Din

Link to post
eivindch skrev 7 minutter siden:

Jeg er klar over det. Men forslaget om å sette opp en jernstake her ble nevnt tidligere i denne tråden.

Nå er ikke jeg moderator her, men du stilte ett spørsmål. Da kunne du heller lagt ut link til den andre posten med en gang, og sagt det er fordeler og ulemper med staker, den diskusjonen går i en annen tråd. Nå la du opp til ny diskusjon i en tråd som går på glassfiberdskade etter grunnstøting. Jeg har også bidratt til avsporing, da jeg spurte hvilken grunne TS hadde gått på (som det viste seg var på diverse kart).

Link to post

Det er vel ikke uvanlig at tråder "utvikler" seg, men det er litt synd dersom TS sitt problem blir glemt. Problemstillingen om rettigheter i sånne saker kan bli viktige for mange av oss. Håper TS holder oss oppdatert.

 

Kartddiskusjonen er selvsagt ekstremt viktig, men i TS sak mot forsikringsselskapet er den irrelevant.

 

Og så er jeg litt nysgjerrig på hvorfor ikke flere med båtbyggerkompetanse har meldt seg på med mening om rorstammen og lageret. Hulda har bidratt, som vanlig, men jeg vet det er flere her inne..?

 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Code0 skrev 22 minutter siden:

Det ligger ikke mange bilder ute, bet blir kun synsing. Og det eruansett en forsikringssak og ikke ett selvbyggerprosjekt.

Det er en pågående forsikringssak. Les TS beskrivelse, jeg mener det går an å synse sannsynlighet basert på det. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
larsenigarasjen skrev for 13 timer siden:

Det etterlyses bilder, så legger ut noen :-)

Jeg holder tråden oppdatert med hva resultatet blir. 

Fikk testet båten nå i helgen, og det kjennes ut som noe er slarkete under båten. 

Og roret kjennes heller ikke likt ut. Det er ikke samme balanse i roret som tidligere

Var det ingen bilder av hele roret aktenifra og fra siden.

Skudd fra hofta.

Er roret inne i senter inne når en svinger borde til borde ved kai?

Er det milig å se / kjenn den slarken i rorstammen  inne i båten  som du beskriver når en kjøre/seiler ?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Da har jeg fått svar fra forsikringsselskapet at jeg kan løfte båten for ny undersøkelse. Men om takstmannen står på sitt og mener det ikke er skader fra uhellet, må jeg selv dekke løftet.

Jeg tror det kan være lurt å ha en egen takstmann eller fagmann som kan komme med sin uttalelse om skaden.

Er det noen som vet om en flink takstmann en kunne kontaktet i Vestfold, som har greie på seilbåt?

Balansen i roret, og den lille slingringen vi merker når vi er ute å seiler, vil ikke noen som ikke kjenne båten merke.

Jeg merker også autopiloten sliter med å holde kursen strak etter uhellet. Det er vesentlig mer slalomkjøring nå på flat sjø, en før uhellet.

Noe som også tyder på annen balanse i roret.

@Roger jo, jeg kjenner slark i rorstammen når jeg holder på den i litt sjø. Denne slarken stemmer overens med når vi kjenner slingring i båten.

Så jeg er ikke i tvil om at dette kommer fra uhellet. Utfordringen blir å overbevise takstmannen om det, da han alt har uttalt seg om dette, og det sikkert sitter litt langt inne å gå tilbake på tidligere uttalelse.

Jeg har dessverre ikke noen bilder av hele roret aktenfra og fra siden.

Men burde det ikke gi en indikasjon ved å måle distanse mellom ror og skrog når en svinger helt til borde begge retninger?

Link to post
larsenigarasjen skrev 28 minutter siden:

Er det noen som vet om en flink takstmann en kunne kontaktet i Vestfold, som har greie på seilbåt?

Nå er ikke jeg noen ekspert på slike prosesser, men jeg ser liksom ikke helt poenget med å involvere en takstmann til. Er det ikke tilstrekkelig å få tak i en dyktig fagmann som kan komme med en uttalelse om dette? Er takstmannen av den redelige typen så bør han vel være villig til å gå inn i en dialog med spesialister/fagfolk?

Link to post

Det ligger mye prestisje i gale avgjørelser fra 'fagmann'. Og plutselig sitter det skadelidte med bevisbyrden. Så det blir nok til at du må koste å plukke av roret, sjekke lager og aksling. Få det verifisert av tredjepart som forsikringsselskape må anerkjenne og presentere begrunnet krav. Kjipe saker.

Link to post
larsenigarasjen skrev On 22.7.2025 at 13.39:

Så jeg er ikke i tvil om at dette kommer fra uhellet. Utfordringen blir å overbevise takstmannen om det, da han alt har uttalt seg om dette, og det sikkert sitter litt langt inne å gå tilbake på tidligere uttalelse.

Skal båten opp så må en ta kostnaden med å demontere for kontroll.

men før det  så kan en ta noen målinger for å se underbygge mistanken om skakk roraksel, siden båten vingler mer..

Kjenner du en dykker?

Hvis rorakslen har blitt bøyd ved sammenstøtet noe som er sannsynlig.

Måler en inne i båten så vil en kunne måle om det er mye slarkt. fra ST til BB side

hvis rorakslingen er skakk skal det være lett å se at roret ikke er i senter i underkant.

En dykker kan filme når du svinger roret fra side til side, det burde være  synlig forskjell. Oppe og nede på roret.

larsenigarasjen skrev On 22.7.2025 at 13.39:

Jeg kjenner slark i rorstammen når jeg holder på den i litt sjø. Denne slarken stemmer overens med når vi kjenner slingring i båten.

Er det nylonforing så kan den vell bli komptimrtt ved grunnstøtninen, derav mer slark??  

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har samme eldre cmap kart som nevnt over. Der er det avmerket undervanns skjær på 0,7 m.

Båten min er  ca 0.7 m dypgående motorbåt med drev og jeg ville nok valgt en annen rute.

Kryssene i kartet markerer undervanns skjær som man normalt ikke ser. 

Nå har jeg og en Simrad kartplotter med oppdatert kart som jeg bruker til navigering.

 

Om du kom sydfra og var på vei nordover hadde det vel vært bedre med en rute lengre øst.

Det er mye tryggere litt lenger ut mot øst..

 

Så skjønner ikke hvorfor du måtte gå akkurat der. Du må jo sjonglere mellom div holmer og skjær og en seilbåt stikker dypere enn 0,7 m vil jeg tro.

 

 

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev On 24.7.2025 at 14.23:

Har samme eldre cmap kart som nevnt over. Der er det avmerket undervanns skjær på 0,7 m.

Båten min er  ca 0.7 m dypgående motorbåt med drev og jeg ville nok valgt en annen rute.

Kryssene i kartet markerer undervanns skjær som man normalt ikke ser. 

Nå har jeg og en Simrad kartplotter med oppdatert kart som jeg bruker til navigering.

 

Om du kom sydfra og var på vei nordover hadde det vel vært bedre med en rute lengre øst.

Det er mye tryggere litt lenger ut mot øst..

 

Så skjønner ikke hvorfor du måtte gå akkurat der. Du må jo sjonglere mellom div holmer og skjær og en seilbåt stikker dypere enn 0,7 m vil jeg tro.

 

 

 

 

 

Jeg kom fra rett sør for Røsholmen, og for å slippe å risikrere noe, gikk jeg faktisk øst, rundt Torskholmbåane og inn derfra. Så jeg kom inn østfra. Jeg holdt nok noen meter lenger nord på vei inn, med god kontroll på 0,7m grunnen, som vistes på kartet mitt. 

Når jeg så det var fullt i bukta, tok jeg en U-turn, og skulle gå ut igjen samme vei jeg kom. Fortsatt med god kontroll på 0,7m grunnen. Men da lå jeg kansje etpar meter lenger syd, så jeg banket på skjæret. 

I bråstoppen svingte båten ca 90 grader, med hekken mot 0,7m grunnen, så når jeg skulle bakke meg av skjæret, bakket jeg rett på 0,7m grunnen. Og derfra var det ikke lett å finne veien ut igjen, så det ble etpar dunk til.... Jeg trøsta meg rundt så baugen pekte ca rett nord, og kom løs. 

Så fulgte jeg etter en kammerat i tracket du ser går sør.

Jeg bruker normalt ikke ta sjanser, og det var også derfor jeg tok den lille omveien med å gå øst om Torskholmbåane, da det så ut som en tryggere rute som du skriver.

Jeg stoler på plotteren, at plasseringen den viser stemmer, noe den alltid har gjort. I tillegg leser jeg kart og terreng, at plasseringen min stemmer med hva plotteren viser. Og blir jeg usikker, blir det fart lavere en tomgangsfart.

Jeg kom fra tur på vestlandet, og der er det flere plasser kartet er usikkert. Men da er det også tydelig markert ut på kartet med skravert bakgrunn eller lignende.

Så det kom veldig overaskende på meg at ikke kartet stemmer i områder med så mye trafikk som det er i dette området.
Jeg har sendt mail til Navionics/Garmin om grunnene, så de får oppdatert dette i kartet sitt. 

Jeg ser på online kartet demmes, at det fortsatt bare er to små kryss der grunnene er, uten noen sikkerhetssone eller dybde merking.

Så her må de få rettet opp.

image.png.91f9eab5b6d522b31457db4582c9a8a5.png

Link to post
Roger jo skrev On 24.7.2025 at 12.41:

Skal båten opp så må en ta kostnaden med å demontere for kontroll.

men før det  så kan en ta noen målinger for å se underbygge mistanken om skakk roraksel, siden båten vingler mer..

Kjenner du en dykker?

Hvis rorakslen har blitt bøyd ved sammenstøtet noe som er sannsynlig.

Måler en inne i båten så vil en kunne måle om det er mye slarkt. fra ST til BB side

hvis rorakslingen er skakk skal det være lett å se at roret ikke er i senter i underkant.

En dykker kan filme når du svinger roret fra side til side, det burde være  synlig forskjell. Oppe og nede på roret.

Er det nylonforing så kan den vell bli komptimrtt ved grunnstøtninen, derav mer slark??  

 

Jeg har vært under og målt med tommestokk nå. Når jeg måler bakerst på roret, er avstanden til skroget forskjellig på hver side med maks rorsving babord og styrbord.

Jeg vet ikke om takstmannen har målt dette.

Men jeg tror rorstammen er bøyd mest framover, ikke så mye sideveis, og det er det ikke så lett å se eller måle.

Link to post
larsenigarasjen skrev for 1 time siden:

Men jeg tror rorstammen er bøyd mest framover, ikke så mye sideveis, og det er det ikke så lett å se eller måle.

@larsenigarasjenOg roret kjennes heller ikke likt ut. Det er ikke samme balanse i roret som tidligere.

Kan slarken jeg kjenner komme av rorlageret? Og den feile balansen komme av skjev roraksel?

 

Mene at rorakslingen vil bøye seg den veien roret står ved sammebstøtet.

Sjekk at roret er i senter når indikeringen sier at det er i senter, kan ha forskyvet seg ved sammenstøtet.

Sjekket du på slakken når du var under.

Har du settskruer og kilespor  eller bare setskruer på "rorkulten"?

Kan også væer at roret logrer under gange. ( at rorkulten ikke sitter fast på akslingen , men forskyver seg litt når en svinger.)

Sjekkes  under gange  med belastning på roret når en svinger ST og BB.

 

Det beste er vel å få med takstman og verksted  på prøvetur så de får kjenne på problemet.

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
larsenigarasjen skrev On 16.7.2025 at 9.06:

Ser de er merket av på Skippo nå. Men med feil farge på dybdemarkeringer.

Jeg bruker navionic kart i båten, og sist oppdatering mener jeg er 2 år siden.

Der var ingen av de to 0,1m skjærene :frustrert:

Her er skjærene jeg fant: https://www.skippo.no/plan/?linkType=coordinate&lat=58.87936113627987&lng=9.574076639477283&title=Sluppet pin

De to 0,1m skjærene i lyseblått felt.

Jeg hadde kontroll på 0,7m som ligger i mørkeblått felt.

 

Ser i alle fall at de er merket i det offisielle sjøkartet. Men det kryr av båer som ikke finnes på kartet (og båer som er tegnet inn som ikke finnes) og feilmarginen på det digitale kartet er vel i alle fall 50m. legg til feilen på GPS-signal og kartplotter så blir feilmarginene fort 100m. --- så jeg ville ikke tørre å seile "slalom" mellom disse basert på et vektorkart på max zoom --- Men da har du vel lært the "hard way". Sorry for å være besserwisser. M.h.t. at ting virker annerledes, mer slarkete etc. kan være fordi geometrien er litt annerledes, men også at du kjenner ekstra godt etter om alt er OK nå i etterkant. 

Link to post

Etter en slik smell er det veldig rart at ikke roret med rorstammen ble tatt ned for kontroll. Noe annet hadde jeg aldri akseptert.

 

Det KAN også være knusning- evt. struktursskader i opplagring etc. i tillegg til skjevhet i roraksel og dette er det av største interresse å få avdekt/kontrollert/avkreftet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...