kosl Startet Tirsdag 15:13 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 15:13 (redigert) Hei Jeg vurderer å kjøpe en båt med en 13' optimax 75 påmontert. Synes motoren var veldig korrodert/tæret på motor stammen. Har to spm: 1. Antar at det må utføres tiltak etter hvert? 2. Ser ut til at dette er en omfattende jobb, noen som har erfaring eller kan estimere pris for utbedring? Takker for tips! Kjell Redigert Onsdag 08:24 av kosl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart igår klokken 11:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:50 dårlig med svar her, så da får man gjøre et forsøk.. Dessverre så er det fortsatt slik at påhengsmotorfabrikanter velger å bruke "gørrjern" i enkelte komponenter, selv på motorer som selges for bruk i saltvann. Og gjerne på deler som er arbeidskrevende å skifte. Har selv etpar yamaha fra rundt 1990, der er styrearm, tiltlås samt giroverføring i såkalt svartstål. Rust på styrearm + tiltlåser holdes noenlunde i sjakk med div remedier som owatrol, lanolin osv. Værre med girstaget, det har nå takket for seg. Må ha powerhead av for å bytte ... Dessverre ikke så mye svar på akkurat det du spurte om, annet enn at jeg muligens ville vært litt betenkt med å handle her.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden skifta de bitene på V6 utgaven for endel år siden, måtte av med powerhead og var endel jobb, delene var billigere da enn nå fingern i været på verksted, 40-50k? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden kosl skrev On 15.7.2025 at 17.13: Jeg vurderer å kjøpe en båt med en 13' optimax 75 påmontert. Synes motoren var veldig korrodert/tæret på motor stammen. Har to spm: 1. Antar at det må utføres tiltak etter hvert? 2. Ser ut til at dette er en omfattende jobb, noen som har erfaring eller kan estimere pris for utbedring? De rustne komponentene du viser bilde av her er styrearm og nedre motorfeste. Har inntrykk av at Mercury har lagt litt mindre energi i overflatebehandling på disse delene enn f.eks Yamaha. Jeg har en 150 Yamaha stående, og den er ikke angrepet på denne måten. Har imidlertid utbedret dette på min Merc. 100 fra 2014. Den var nok ikke fullt så ille som den på bildene dine, men det har nok bla. med å gjøre at vannet her nede i havna er veldig brakt. Uansett, jeg utbedret disse tingene på min motor, det kan du lese mer om i "Dracotråden", som du finner link til i signaturen min. Vil anta at en slik jobb blir så kostbar på et verksted at det drar seg mot verdien av motoren. Man setter bla. ikke tilbake gamle motorfester. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
whisper Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Dette er litt mercurysjuken ( eller amerikanersjuken). Syns motorer fra «over there»forfaller litt kjappere enn de japanske. Har har hatt er par mercury som ikke ble med lenge og har hatt mulighet til å følge noen evinrude parallelt med egne og andres Honda, Suzuki og Yamaha i samme tidsrom. er ikke tvil om hva som ser eldst ut først og har flest feil blant de i min krets. er ikke redd for å eie mercury i mtp at de starter, men samtidig kommer jeg ikke til å eie en til utover 5-6 år gammel. Blir mye kjeks på de etter det. Japsene er bedre på slikt etter mine observasjoner. Ta det for hva anektotiske observasjoner er verdt, mulig de er bedre enn mine anekdoter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.