Faxen Startet Onsdag 12:38 Link til dette innlegget Startet Onsdag 12:38 Som tittel sier. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart Onsdag 12:40 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:40 Ja, det får vi da virkelig håpe. Det er jo det som gir oss et levende forum. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart Onsdag 12:43 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:43 Ja…😂 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Onsdag 12:46 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:46 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Faxen Svart Onsdag 12:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:50 Veldig vittig, eller var det en spydighet? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komodo Svart Onsdag 13:06 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:06 Faxen skrev 11 minutter siden: Veldig vittig, eller var det en spydighet? Det var nok god gammeldags ironi, ispedd en god porsjon sarkasme Men jeg er litt enig med deg. Også enig i at alle disse trådene som startes er det som gir oss et levende forum, men i en del av de litt "tyngre" sakene, altså saker som kan kreve lange forklaringer og utredninger, så kan det kanskje være en ide` å skrive videre i en allerede god tråd hvor mye allerede er tatt opp og forklart. Rett og slett fordi mange ressurspersoner som har skrevet mye om et tema her inne rett og slett ikke gidder å skrive det samme om igjen gang på gang, bare fordi det er enklere for noen å bare åpne en ny tråd framfor å google seg fram til de eksisterende BP trådene hvor dette er omtalt. Det kan være alt fra elektriske utfordringer, til rubbing og polering. Her om dagen var det imidlertid min tur. Startet en tråd om hvordan man skal bli kvitt fluer i båten, men akkurat det temaet var tydeligvis godt diskutert i en annen tråd i fjor. Ja ja... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart Onsdag 13:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:07 Hadde folk søkt på nett og i tillegg lest bruksanvisninger/insteuksjonsbøker hadde det vært langt mindre aktivitet her på forumet. Men som @index er inne på, det er jo dette som gjør forumet levende. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart Onsdag 21:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:05 Vi er i ferd med å bli et forum av gretne gamle gubber som blir irriterte over at folk spør om de samme tingene som andre har spurt om før. Det er trist, og jeg ser det som begynnelsen på slutten for forumet om vi i stedet for å være hjelpsomme og dele av vår kunnskap heller skal be folk om å finne ut av det selv. Hva skal vi med et forum da? Alt kan jo googles? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart Onsdag 21:27 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:27 index skrev 19 minutter siden: Alt kan jo googles? Nei, alt kan ikke googles, og det er akkurat der BP fyller en nisje. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
willmasta Svart Onsdag 21:51 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:51 Det er jo helt klart en balanse mellom å ha aktivitet på et forum, og å søke opp informasjonen som finnes om temaet fra før. Men som noen er inne på her vil jo nye ig gamle medlemmer møte problemstillinger som for dem er nye. Og kunnskap er også i utvikling. En ting som er helt klart er at (ofte nye) medlemmer som starter tråder og så "ghoster" sin egen tråd er lite interessant. Men uten nye tråder blir det kjedelig her inne. Nyt heller å kunne briefe med kunnskap om det kommer en newbie med et teit spørsmål;) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart igår klokken 05:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:19 index skrev for 8 timer siden: Vi er i ferd med å bli et forum av gretne gamle gubber som blir irriterte over at folk spør om de samme tingene som andre har spurt om før. Det er trist, og jeg ser det som begynnelsen på slutten for forumet om vi i stedet for å være hjelpsomme og dele av vår kunnskap heller skal be folk om å finne ut av det selv. Jeg nevnte det og regnet med at forumet kom til å dø etter ca 5 år. Bommet totalt :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart igår klokken 05:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:24 Windy37GM skrev 4 minutter siden: Jeg nevnte det og regnet med at forumet kom til å dø etter ca 5 år. Bommet totalt :-) Ja. Men siden det har forgubbingen økt og tonen mot nye medlemmer blitt stadig surere. En skremmende utvikling. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart igår klokken 05:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:37 (redigert) ChatGPT tar snart over, de unge bruker det mer og mer ukritisk som en fasit. Redigert igår klokken 05:38 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Blouberg Svart igår klokken 06:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:38 index skrev 1 time siden: Ja. Men siden det har forgubbingen økt og tonen mot nye medlemmer blitt stadig surere. En skremmende utvikling. Er ikke helt enig i at det er en generell utvikling her inne. Joda, har sett enkelte eksempler på dette. willmasta skrev for 8 timer siden: Men uten nye tråder blir det kjedelig her inne. Nyt heller å kunne briefe med kunnskap om det kommer en newbie med et teit spørsmål;) Helt enig, dessuten er jo en viktig del av et godt forum å være et fellesskap med god takhøyde og lav terskel for å stille spørsmål. Skulle alle spørsmål overlates til AI blir det lite trafikk her inne. Jeg opplever stadig å lære ting som jeg ikke visste at jeg trengte her inne ved å lese å følge med på tråder Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Brigg Svart igår klokken 07:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:10 Jeg har intrykk av at en del av brukerne ikke bruker mye tid på å lese forumet. De starter en tråd når de har problem, uten å få med seg at det samme problemet har blitt diskutert i to-tre andre tråder i løpet av de siste dagene. Feks om 9.9 hk påhenger som ikke vil starte etter vinteropplag. Så er det gjerne de samme som svarer, hver gang. Og de som svarer blir jo etterhvert lei av å skrive det samme, så kanskje den fjerde tråden med samme spørsmål blir stående ubesvart. Så de som stiller spørsmål kunne med fordel ha forsøkt å finne informasjonen i tidligere tråder. Og aller helst lese alt som skrives her, da lærer man mye om ting man ikke hadde tenkt på som Blouberg er inne på. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hekri Svart igår klokken 07:12 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:12 Jeg anser meg som ganske fersk på bp, og bruker ofte søkefunksjonen her. Men ...... willmasta skrev for 8 timer siden: kunnskap er også i utvikling. .....og svar gitt for 15 år siden kan ha bedre, enklere, riktigere svar i dag. Og "googling" refererer ofte til bp, så da er man tilbake til start. Dessuten er "prosjekt-tråder", og "slik gjorde jeg det" lærerikt og ofte korrigerende for både trådstarter og de som kommer med innlegg og kommentarer og spørsmål. Og ...... index skrev for 9 timer siden: gretne gamle gubber ......har jeg ikke opplevd. At "skivebom" kan føre til en og annen kommentar, (begge veier) bør vi tåle. Jeg anser Bp som det beste forumet i sin(e) kategori(er). Tenk bare gratis nett-advokat, og hus bil hobby og dokumentarkivet.... Lenge leve Bp Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
index Svart igår klokken 07:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:13 Brigg skrev 1 minutt siden: Så er det gjerne de samme som svarer, hver gang. Og de som svarer blir jo etterhvert lei av å skrive det samme, så kanskje den fjerde tråden med samme spørsmål blir stående ubesvart. Ja, men man må jo ikke svare! Noen ganger er det bedre å bare bla videre enn å be folk om å google eller søke. Synes jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart igår klokken 07:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:39 BP er jo et supert forum med en mengde medlemmer som har vært aktive i en halv mannsalder og der dukker jo stadig opp nye medlemmer og det må jo til for at forumet skal leve videre. Hvor de gretne gamle gubbene befinner seg vet nå ikke jeg men det kommer vel an på hva en leter etter: Løsninger eller gamle gubber... Joda, jeg ser jo en del ferske medlemmer som ikke gidder å lese retningslinjene og poster et innlegg med en aldeles håpløs tittel og de får noen ganger tyn så det holder men det er jo akkurat det som gjør Båtplassen til Båtplassen: Et forum med en masse kunnskap som går an å finne fram i. Det er jo tittelen som "selger" tråden og tiltrekker seg de riktige folkene, både når tråden opprettes og senere når en søker etter info. Kanskje dere som sutrer over gamle gubber burde ta en titt i speilet og fortelle hva dere ser Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Grand Banks jr Svart igår klokken 07:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:39 ChatGPT og Google-søk har sin plass. Men de kan ikke erstatte ekte erfaring. De henter sin kunnskap fra forskjellige steder, feks dette forumet, men kan ikke erstatte hands-on erfaring. Jeg har lært mye her, og fått mye kunnskap om ting jeg rett og slett ikke har tenkt over. Noen ganger gnåles det om å lese bruksanvisninger, men da jeg kjøpte min båt som nå er 45 år gammel så fulgte det ikke med manual utenom til det nyeste utstyret. Det var ingen bruksanvisning til feks pakkboksen, og selv om jeg hadde søkt opp info og sett en del YT videoer om pakkboksen var det ingen steder nevnt det å stramme den, kun bruk av fett eller bytte hamp. Jeg visste jo ikke engang hva ting heter, så kunne ikke søke opp manualer heller... Det var feks en side-kommentar her inne som fikk meg til å forstå at jeg ikke fullt ut hadde forstått bruk av min pakkboks. Det beste hadde selvfølgelig vært å ha en erfaren med meg ombord i båten som kan vise meg ting, men det har jeg ikke. Men jeg har baatplassens medlemmer som noen ganger tålmodig har veiledet meg, oppmuntret meg og pushet meg til å fikse ting selv. Dét setter jeg stor pris på. Så prøver jeg å gjengjelde dette å hjelpe andre som mangler den erfaringen jeg engang manglet selv. Når det gjelder søkefunksjonen i forumet er den dårlig. Det er ofte mye bedre å søke site:baatplassen.no (det jeg lurer på) i Google. Men det er jo ikke intuitivt for nye brukere... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart igår klokken 07:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:57 SveinHa skrev 11 minutter siden: Kanskje dere som sutrer over gamle gubber burde ta en titt i speilet og fortelle hva dere ser Ja, det er jo kjekt å oppfordre til å ta godt mot nye brukere som lurer på ting når man får sånne meldinger i retur. Takk for den. Jeg for min del velger å hjelpe til der jeg kan, selv om jeg har svart på samme spørsmålet mange ganger før. Og det er heldigvis helt opp til meg selv å velge om jeg vil svare eller bare la det være. Men om vi skal få nye brukere inn så må vi faktisk være litt på tilbudssiden og by på hjelp og støtte der og da. I stedet for å terpe på forumregler og søkemotorer allerede fra første innlegg av. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart igår klokken 13:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:54 Som flere har nevnt, skulle vi hatt en regel om at man må søke i gamle tråder ville baatplassen forlengst vært borte. Derfor har Facebook gjort det nesten umulig å søke i sine diskusjonsgrupper. Vi har også krav til utforming av emnetitler. Facebook valgte å droppe titler helt da det blir for komplisert for brukerne. Man må kunne "slenge inn" et innlegg med minst mulig anstrengelse. Sitér dette innlegget Link to post
happy Sailor Svart igår klokken 17:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:41 Jeg er en aktiv leser av dette forumet og finner mye nytte og glede av det dere "gamle gretne gubber" deler her inne. Jeg har bidrat lite selv, annet med noen spørsmål når jeg holdt på med gamle båten, men over tid føler man jo at man kjenner dere som er den faste kjernen godt. Ref googling og chatgpt så er det mye nyttig info ute på internett, spesielt om man behersker engelsk, men det kan fort bli veldig USA fokusert. Kompetansen her også faktisk en god del hakk høyere enn mange andre forum, så svarene treffer bedre, spesielt rundt nordiske båter og forhold. Chatgpt kan være en kronisk lystløgner så den bør man egentlig bare stole på om man kan dobbeltsjekke svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Grand Banks jr skrev for 10 timer siden: ChatGPT og Google-søk har sin plass. Men de kan ikke erstatte ekte erfaring. Der har vi en nisje. KE - kunstig erfaring. Vi trenger bare en datafyr. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Korsfjord Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Ingar skrev for 4 timer siden: Som flere har nevnt, skulle vi hatt en regel om at man må søke i gamle tråder ville baatplassen forlengst vært borte. Derfor har Facebook gjort det nesten umulig å søke i sine diskusjonsgrupper. Vi har også krav til utforming av emnetitler. Facebook valgte å droppe titler helt da det blir for komplisert for brukerne. Man må kunne "slenge inn" et innlegg med minst mulig anstrengelse. Jeg er veldig glad for at baatplassen.no ikke er som Facebook. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Korsfjord skrev 4 minutter siden: Jeg er veldig glad for at baatplassen.no ikke er som Facebook. Fulgte en lang tid et forum i uk innen gamle klassiske båter. Der var masse fin info og kjøp/salg av deler og båt. Mange fikk råd og info. så gikk det over til FB Gikk ikke lang tid før det var dødt. Nå er både forum og FB siden borte :( Håper BP lever i lang tid og det tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.