PaulS Startet Onsdag 13:56 Link til dette innlegget Startet Onsdag 13:56 Har hatt min "nye" Nidelv i kun tre uker og ikke fått testet alt i praksis ennå. Bl.a. hvor mye jeg bruke på forbruksbatteriet før det bør lades ved kjøring. Det er et Varta Promotive C40 240AH (lades også av solceller, 130 w) For å for å få Watt Hours må AH ganges med spenningen, har jeg lest, altså 12. Det gir 2880 WH. Betyr det at teoretisk kapasitet at du kan bruke 1 watt i timen i 2880 timer? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Onsdag 14:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:04 Ja, for så vidt riktig men blybatteri bør ikke utlades mer enn 50% så da er du nede i 1440Wh. Du får nesten prøve deg litt fram for å se hvor stort forbruk du VIRKELIG har. En Nidelv 24 har vel ikke så mye utstyr som bruker strøm i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Lars H. Svart Onsdag 14:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:10 Regnestykket var vel litt vel teoretisk? Hvordan klarer du å bruke så lite som 1W som tilsvarer 0,08A eller 80mA ved 12V? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PaulS Svart Onsdag 14:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:10 SveinHa skrev 1 minutt siden: Ja, for så vidt riktig men blybatteri bør ikke utlades mer enn 50% så da er du nede i 1440Wh. Du får nesten prøve deg litt fram for å se hvor stort forbruk du VIRKELIG har. En Nidelv 24 har vel ikke så mye utstyr som bruker strøm i utgangspunktet. Takk, nei, i utgangspunktet ikke så mye strømkrevende. Men er et lydanlegg med stor aktiv subwoofer som nok drar mye. For holde meg til bruk av dette mest under kjøring. Ellers er det landstrømopplegg, men det er ikke satt opp for å lade batteriene. Men kjekt i gjestehavner likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 14:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:10 PaulS skrev 3 minutter siden: Betyr det at teoretisk kapasitet at du kan bruke 1 watt i timen i 2880 timer? Ja, det stemmer. Men strengt tatt er det ikke helt riktig ut fra et teoretisk standpunkt heller, da man må ta hensyn til Peukerts effekt. Jo raskere man lader ut et batteri, jo lavere kapasitet har det. Lader man batteriet sakte ut med en lav strømbelastning, vil man kunne ta ut større kapasitet enn det som er påstemplet. Som regel er oppgitt kapasitet ved en belastning som tømmer batteriet på 20 timer. Dvs at du teoretisk skal kunne trekke ut 144W i 20 timer. Men da har du også tømt batteriet helt, og spenningen er nede på 10-tallet. Som @SveinHa sier bør du helst ikke ta ut mer enn halvparten av denne kapasiteten før du lader igjen, dvs. 144W i 10 timer. Da bør hvilespenningen fremdeles ligge rundt 12,2V. Har spenningen knelet etter 10 timer og 144W, så er batteriet gåent. PaulS skrev 12 minutter siden: Bl.a. hvor mye jeg bruke på forbruksbatteriet før det bør lades ved kjøring. Ja, eller lade opp med batterilader. Starte opp motoren for å ligge å gå på tomgang er i alle fall en dårlig løsning. Både fordi du aldri får ladet batteriet helt opp, og fordi det er en pest og en plage for andre som ligger i nærheten å høre på en motor som går på tomgang Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PaulS Svart Onsdag 14:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:11 Lars H. skrev Just now: Regnestykket var vel litt vel teoretisk? Hvordan klarer du å bruke så lite som 1W som tilsvarer 0,08A eller 80mA ved 12V? Det var teoretisk, ja. Gang gjerne forbruket med 100 og del timer med 100 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 14:14 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:14 PaulS skrev 1 minutt siden: er et lydanlegg med stor aktiv subwoofer som nok drar mye. For holde meg til bruk av dette mest under kjøring. Ja, begrens bruken til under kjøring ja. Begrens i det minste bruken av et slikt lydanlegg til du er alene ute på en holme. Ikke alle som setter pris på å bli underholdt på den måten. PaulS skrev 1 minutt siden: Ellers er det landstrømopplegg, men det er ikke satt opp for å lade batteriene. Det var jo en merkelig løsning. Ville satt inn en lader hvis jeg var deg. Dersom det ikke har vært lader i båten før din tid må du også regne med at batteriet ditt har stått nedtappet over lang tid, og dermed er mer eller mindre sulfatert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PaulS Svart Onsdag 14:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:20 Komodo skrev 1 minutt siden: Ja, begrens bruken til under kjøring ja. Begrens i det minste bruken av et slikt lydanlegg til du er alene ute på en holme. Ikke alle som setter pris på å bli underholdt på den måten. Det var jo en merkelig løsning. Ville satt inn en lader hvis jeg var deg. Dersom det ikke har vært lader i båten før din tid må du også regne med at batteriet ditt har stått nedtappet over lang tid, og dermed er mer eller mindre sulfatert. Landstrømmen ble lagt inn i 2019 (og alt annet elektrisk på lagt opp på nytt), antar det ble gjort primært på pga lydanlegget. Dette har også sin egen "hovedbryter" da subben kan trekke strøm uten å være i bruk også men kun være koblet til, så vidt jeg har skjønt. Ellers er batteriet fra 2023. Ikke opplved noe spennnigsfall på det, men som som ikke brukt det mye ennå. Det veier ca 60 kg så håper å kunne vente lengst mulig med å byttet det:) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 14:24 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:24 Ja, store, tunge og dyre batterier håper man jo selvsagt at man slipper å bytte ut Men du kan jo gjøre en liten test ved å trekke ut ca 1440Wh og se hva spenningen ligger på. Da får du en grei indikasjon på om batteriet er ok eller ikke. Det behøver jo ikke være 100% friskt for at det fremdeles skal være brukbart for deg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PaulS Svart Onsdag 14:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:29 Komodo skrev 3 minutter siden: Ja, store, tunge og dyre batterier håper man jo selvsagt at man slipper å bytte ut Men du kan jo gjøre en liten test ved å trekke ut ca 1440Wh og se hva spenningen ligger på. Da får du en grei indikasjon på om batteriet er ok eller ikke. Det behøver jo ikke være 100% friskt for at det fremdeles skal være brukbart for deg. Jepp, skal teste litt forbruk utover kvelden. Har kun voltmeteret som indikator Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Onsdag 15:39 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:39 Normalt oppgis spec i C20 som nevnt over men siden dette batteriet kalles C40 er det sannsynligvis oppgitt iht den specen (dvs du kan trekke 6A i 40 timer). Det er vel ikke uvanlig å oppgi på den måten for store batterier beregnet for solcelledrift med lav belastning. Har sett C100 også. Mao vil det ha noe lavere kapasitet ved C20, antakelig 210-220 ish Ah - så kanskje 10-11A i 20 timer, eller i real life 10 timer, for å gi batteriet et langt liv. Står gjerne i spec ark også. Og motsatt vil det ha større kapasitet om du har lavere strømtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart igår klokken 07:22 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:22 Når du ikke vet hvor mye strøm du trekker, og du ikke vet hvor mye du har tilgjengelig, da er det jo ikke så mye hjelp i å prøve å finne ut hvor mye teoretisk kappasitet du har, for det kommer uansett til å være teoretisk. Kanskje du har et tang-ampermeter? Da kan du i det minste finne ut hva dine forbrukere trekker. Da har du kunnskap om de variable. I verste fall må du kanskje skru av den aktive subben i elvet-tiden 😏😏 Et voltmeter på batteriet gir jo en indikasjon på når det er på tide å gi seg. Ca på 12v er vel på tide å gi seg. Hvis du vil vite hva som går inn og ut av batteriet, monter en shunt. En slik https://www.maritim.no/victron-smartshunt-500a-50mv Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 07:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:51 Sørlandet2 skrev 27 minutter siden: <>I verste fall må du kanskje skru av den aktive subben i elvet-tiden 😏😏 <> 🤣🤣 Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Sørlandet2 skrev for 13 timer siden: Når du ikke vet hvor mye strøm du trekker, og du ikke vet hvor mye du har tilgjengelig, da er det jo ikke så mye hjelp i å prøve å finne ut hvor mye teoretisk kappasitet du har, for det kommer uansett til å være teoretisk. Kanskje du har et tang-ampermeter? Da kan du i det minste finne ut hva dine forbrukere trekker. Da har du kunnskap om de variable. I verste fall må du kanskje skru av den aktive subben i elvet-tiden 😏😏 Et voltmeter på batteriet gir jo en indikasjon på når det er på tide å gi seg. Ca på 12v er vel på tide å gi seg. Hvis du vil vite hva som går inn og ut av batteriet, monter en shunt. En slik https://www.maritim.no/victron-smartshunt-500a-50mv Husk at jeg er gammel gubbe som dere andre, så ingen fare for at subben vil bli brukt i gjestehavn, eller etter kl 23 for den saks skyld:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.