Jump to content

Hvem selger plugger som passer i hull etter vindusvisker ??

Okkaby

Recommended Posts

Har gått møkk lei disse vanlige vindusvisker i båten. Så nå skal det monteres parallell visker.

Så må da plugge disse 16mm huller ned i hjørnet av ruta hvor motor gikk gjennom.

Bare før noen kommer med råd om nye ruter, så er det helt uaktuelt, da en for å bytte disse må av med hele vindskjermen, da nederste alu list sitter skjult bak glassfiber kant. 

Så må bli å finne noen plugger som kan monteres.

Du kjenner ikke noen som har dreiebenk da? Lett å lage slike plugger på mål som kan skrus fast med en skive og mutter på innsiden. Pluggen kan f.eks. lages i syrefast eller plast, tetning kan være fugemasse, flatpakning eller O-ring. Du oppgir heller ikke hvilken diameter pluggene dine skal ha, da blir det jo også vanskelig å tipse om konkrete blindplugger. 

Roger jo skrev 6 minutter siden:

Glass eller plast ruter?

Snakk med en Glasmester, så en hurtigFIX der glasmesteren hadde limt på en ny rtte utpå den gamle og det stoffet som var kommet på utsiden var knallhart og klart.

Herdet glass dette. Å de er nok 600*800mm om ikke større. Så å lime en nye tykke herdet rute utenpå blir dårlig løsning. 

Okkaby skrev Just now:

Herdet glass dette. Å de er nok 600*800mm om ikke større. Så å lime en nye tykke herdet rute utenpå blir dårlig løsning.

Beklager forsøkte å si , spør glasmesteren om hva han bruker som "lim"  det som var kommet på utsiden  var klart og hart.

Og må væer yppelig til å Plugge et hull.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Beklager forsøkte å si , spør glasmesteren om hva han bruker som "lim"  det som var kommet på utsiden  var klart og hart.

Og må væer yppelig til å Plugge et hull.

Kan høre hva de ville gjort.

Men mistenker at med 16mm hull. Så er deres svar ny rute.

Det de bruker ved steinsprut er jo så flytende at det ikke går med så store huller,samt det må ha varme/infrarødt behandling for å bli hardt.

Okkaby skrev for 1 time siden:

Det de bruker ved steinsprut er jo så flytende at det ikke går med så store huller,samt det må ha varme/infrarødt behandling for å bli hardt.

Gjerne en glassmester kunne slipt til 15,9mm skiver i glass som likevel kunne ha blitt festet med slik steinsprutfyllingsmateriale? Optisk sett er jo denne limen de bruker relativt nær glass, så ikke sikkert det vil bli så alt for synlig.

Hakkannen skrev 48 minutter siden:

Gjerne en glassmester kunne slipt til 15,9mm skiver i glass som likevel kunne ha blitt festet med slik steinsprutfyllingsmateriale? Optisk sett er jo denne limen de bruker relativt nær glass, så ikke sikkert det vil bli så alt for synlig.

Hadde det vært midt i glaninga ga så kunne nok slikt vært en ide. Men her står det at det er nede i hjørnet. Og det er et sted det før jar stått en dtor klump av en viserektor som har sperret sikten, og som nok dermed er plassert slik at den ikke dperrerfor mye. Nå skal denne store klumpen erstattes av noe småtteri, og da er det kanskje ikke noen vits å bruke mye penger på å få det helt usynlig?

På minste båten min, en With Vital, er det hull for visker på begge frontruten, men kun visker på rne siden

Der sitter det en litt slarkete plastprodukter i hullet som ikke er i bruk. Neppe helt vanntett, men der er det ikke så veldig nøye. Men på største nåten er det verre med lekkasjer inn, rett på senga. Hadde utett viskerpakning der da jeg kjøpte den, så huset til viserektor ble fylt med vann som gav ei brun rustsmørje når det renner over og selvfølgelig sørget for at viskermotor var defekt ved kjøp. Men selger opplyste om det, så ikke noe å klage på fot min del. Inntil jeg byttet viskermotor satte jeg et oppsamlingdkar under for å samle vannet. Ved vidkermotorbytte boret jeg dreneringshull på laveste punkt i viskermotorhuset sånn ar evt lekkasje oppdages før det blir brun rustgørt og defekt viskermotor.

Irriterende med autokortektur som hele tida "retter" viskermotor til viserektor.

For trådstarters problem tenker jeg det passer med en liten plugg som skrus fast, evt bare en liten rund skive uten hull, tilsvarende 10-øringene som limes fast med silikon eller lignende. Bør nok uansett ha på tettemiddel for å få det tett lengst mulig.

Fordel med en slik løsning med bare litt og myk tetningdmasse er at da har mannogså en sngremulighet hvis man etterhvert velger å gå for den gamle løsningen igjen, feks når man midt i båtferie har mye regnvær og defekt viskermotor og bare får tak i en av gamle typen.

Selv har jeg Biltema sine små viskermotor. De bør bare brukes under tilsyn pga brannfare, en av mine begynte å brenne, kom røyk ut av den. Det fine med vindusviskere er at det er stort sett når man stirrer ut ruta ved viskermotoren de er i bruk.

Tenker jeg fint lever med en plugg ala den fra Biltema. Er jo ikke en båt til mange millioner dette. 

Den sitter uansett utenfor normale synsfelt.

Skal glassmester lage plugger å lime inn,så blir nok zette noe han bruker en del tid på. Så plutselig er det 5000+ 

Så tenker jeg går for plugger, sp legger litt godstoff på i tillegg til gummi pakning.

KDB skrev 42 minutter siden:

En syrefast vognbolt har linsehode. Poler hodet blankt, kapp bolten til passende lengde og lim den fast med rutelim. Kan eventuelt ha en både på utsiden og innsiden av vinduet.

Dette var kanskje det enkleste og beste forsla).get så langt :tommel_opp: (Jeg ville jo selvsagt dreid meg slike plugger i syrefast, men men :fniser:). Bare å få tak i vognbolter som er størst mulig, uten at diagonalmålet på firkanten overstiger diameteren på hullet. Som tetting tror jeg rett og slett jeg ville brukt vanlig våtromssilikon, den limer meget godt til glass, og blir garantert tett uten pakning. Men mest sannsynlig så hadde jeg bare tatt den første og beste patrona med fugemasse som jeg allerede hadde i garasjen og som var åpnet... 

Jeg tror silikon ville ha gjort en ypperlig jobb. Om man vil ha det enda mer solid: Sett tape stramt på begge sider, bland til 2K epoxylim og fyll hullet ved hjelp av en engangssprøyte med nål som stikkes gjennom tapen. Etter at tapen er fjernet vil det se helt profesjonelt ut, og sitte for evig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
dieselfan skrev 3 minutter siden:

Kjære alle, det er mulig jeg har fått heteslag, men er det ikke en viss grad av over-komplexifisering her nå...:hvitt_flagg:

Jeg har vendt meg til å få høre at jeg ikke gir meg med det som er "godt nok", men denne gangen vil jeg hevde min uskyld :rekker_tunge:

Om TS ønsker en enkel fix så hjelp ham med det :tommel_opp:

Som jeg nevnte over

en glassplugg som brukes ofte på bil hvor visker er fjernet fra bakrute er kvikk fix

eller fuge hullet med glassklar silikon så renskjære etter herding.

Glassplugger finnes i mange varianter farge og størrelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...