Tohatsu-frustrer Startet Onsdag 22:25 Link til dette innlegget Startet Onsdag 22:25 (redigert) Hei, Har nylig kjøpt en 2013 Tohatsu 40hk 4takt som nå ikke vil starte. Motoren går rundt på starter men fyrer ikke. Har byttet plugger, bensinfilter, brukt startgass, koblet fra slanger og blåst igjennom og tømt tanken for bensin i tilfelle kondens. Den var «etter» ved bruk av startgass men døde med en gang. Testet også gnist på pluggen noe som det så ut til at den ikke hadde. Tips på hva og hvorfor mottas med takk. Frustrert over å ikke få brukt båten på disse finne sommerdagene. Redigert igår klokken 08:20 av Tohatsu-frustrer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Onsdag 22:38 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:38 Har du tømt forgasser, og evt sjekket den grundig? Litt mer historikk ønskes: - Har den fungert i ditt eie, eller fikk du den slik? Nr 1: Er det gnist på plugg, eller ikke? Skru ut plugg, og plugg den i tennkabelen. Hold metalldelen på pluggen (den som går inn i motoren) inntil en metalldel på motoren, og få noen til å prøve å starte motoren. Da skal du se en gnist under bøylen på pluggen. Gnist eller ikke gnist pleier å være lett å se. Nr 2: Drit i forgasser. Kan være vann, skitt eller gugge som moderne 95 oktan bensin kan virke til. Drenér forgasser helt med tappeskruen. Tøm tanken helt, og slanger helt, og hell på ny fersk 95 eller 98 oktan bensin. Pump frem. Prøv å starte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart Onsdag 22:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:41 Tohatsu-frustrer skrev 12 minutter siden: Testet også gnist på pluggen noe som det så ut til at den ikke hadde. Du må nødt til å lage en trådtittel som er iht reglene for dette Forumet. Hva har du? hva er status og hva ønsker du hjelp til burde gjøre susen.. klikk på de tre prikkene oppe til høyre Grand Banks jr skrev 1 minutt siden: Gnist eller ikke gnist pleier å være lett å se. TS har skrevet at han ikke har gnist... Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu-frustrer Svart Onsdag 22:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:46 Har ikke sjekket forgasser. Bare drenert den. Den funket fint når jeg kjøpte den, men nå ved siste bruk starten den greit. Kjørte ut men fikk den ikke opp turtall, den bare stoppet, starter greit opp igjen flere ganger. Gikk greit på tomgang, men det virket som at motoren etter hvert gill gikk varm og fikk ikke start på den igjen. Sjekket impeller og fant ut at den som satt der var for liten, så dårlig kjøling gjorde nok at den gikk varm. Etter dette har jeg ikke fått liv i den. Går som sagt rundt på starter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Onsdag 23:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 23:04 Tohatsu-frustrer skrev for 10 timer siden: Gikk greit på tomgang, men det virket som at motoren etter hvert gill gikk varm og fikk ikke start på den igjen. Tok du ut nøkkelen og prøvde å rotere svinghjulet med håndmakt når du trodde motoren var for varm? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart igår klokken 05:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:01 dieselfan skrev for 6 timer siden: TS har skrevet at han ikke har gnist... Han har skrevet: Tohatsu-frustrer skrev for 6 timer siden: Testet også gnist på pluggen noe som det så ut til at den ikke hadde. Hvilket jeg tolket som usikkert, og dermed så skrev jeg at nr 1 er å finne ut om dette stemmer eller ikke. Da skrev jeg også litt mer detaljert om hvordan dette sjekkes. Jeg har sett folk som har skrudd ut tennplugg og lagt den inntil et plastdeksel eller dingle i luften, og da er det ikke lett å se gnist... Inntil man vet for sikkert om det er gnist eller ikke så er det vanskelig å pinpointe hva som er feil. Bortkastet å feks konsentrere seg om forgasser dersom den ikke har gnist, men også bortkastet å feilsøke mangel på gnist dersom den faktisk har det men er testet feil... Info som kom i sist kommentar fra TS setter jo saken i et nytt lys. @Tohatsu-frustrer, endre tittel på tråden din. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Tohatsu-frustrer Svart igår klokken 08:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:28 Har endret tittel nå, håper den er grei. Har akkurat blitt medlem så er ikke klar over alle regler. ang gnist på plugg ble den lagt inntil et skruehode på motoren. Den hadde ikke gnist. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart igår klokken 09:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:03 Tohatsu-frustrer skrev 31 minutter siden: Har endret tittel nå, håper den er grei. Har akkurat blitt medlem så er ikke klar over alle regler. ang gnist på plugg ble den lagt inntil et skruehode på motoren. Den hadde ikke gnist. Velkommen til forumet. Du finner nok ut av reglene etter hvert;-) Om du ikke har gnist er det nok stedet å begynne. Rengjør alle kontakter/plugger rundt coiler etc, og spray med 5-56 etc. Mål gjerne også motstand i pluggledningene, disse skal være så godt som like motstandsmessig. Med litt flaks så kan det være så enkelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Mangel på gnist må undersøkes. Det kan være coil som er defekt, coil-kabel, eller stator. Men kan også være feil med dødmannsknappen. Kontrollspørsmål: Har du testet med ny og gammel tennplugg? Og når du tester er du sikker på at dødmannsknappen er aktivert, og at det er rett dødmannsknapp? Min sønn slet med å starte sin motor, og til slutt viste det seg at han hadde fått med feil dødmannsknapp-snor. Den så riktlg ut, men selve plastbiten var for tynn. Så derfor spør jeg om det. Du kan evt følge de ulike ledningene fra dødmannsknappen og sjekke at de er koplet til og har god kontakt. Du kan også teste ved å kople av dr to ledningene til dødmannsknappen og måle motstanden (ohm) ved knapp aktiv og deaktiv. Da får du se om selve knappen evt er problemet. Er det el-start kan det også være nøkkel-enheten som er defekt. Stator er Den som produserer strøm til tennpluggene, og den sitter under svinghjulet. Det sitter magneter på selve svinghjulet som passerer over noen spoler når svinghjulet snurrer. Noen ganger kan magnet løsne, og andre ganger kan selve stator bli defekt. Den kan måles, men krever et diagram for å vite hva man skal måle. Det har jeg bare gjort en gang , så husker ikke hvordan. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.