Lunatik Startet igår klokken 10:55 Link til dette innlegget Startet igår klokken 10:55 Jeg har en Mercury 30Hk 2020 Mod. Den står på en Pioner Allround 15 fot. Det skal være det største motoren man kan ha på denne båten. Dog er de godkjent for 40Hk fra 2022. 1. Kan jeg få noe mer ut av motoren? 2. Vil det være mulig å sette på en annen propell som klarer å dytte båt «opp» av sjøen med flere folk/vekt(teiner etc.) 3. Kan man sette på en ny 40hk på båten eller må den sertifiseres på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart igår klokken 11:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:34 tør ikke si 100%, men mener denne modellen ikke er samme blokk som 40hk Propell: du kan sjekke propellen du har for å se hva som står påstemplet. feks 9.75 x 12" Siste tallet er stigning, går du ned 1" i stigning vil du få mer kraft for å gjøre båten i plan. Hvis propellen du har nå gir noenlunde rett turtall på topp , så vil mindre stigning redusere toppfarta litt. Dersom propelen er litt for tung å drive så vil du mest sannsynlig oppnå ca samme toppfart pga motor nå kommer opp i mer turtall. Jeg kjenner ikke godt til båtmodellen, men dersom det er samme konstruksjon/oppbygning og endringen fra 30 til 40 bare er "på papiret" så ville jeg ikke betenkt meg på å sette på 40hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart igår klokken 12:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:21 Lunatik skrev 31 minutter siden: Kan jeg få noe mer ut av motoren? Uten å vite mer om deg er det vrient å vite hva du kan få til. Hva er budsjettet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Lunatik Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Budsjettet er det som skal til for å få mer effekt…er litt redd som det nevnes at maks kubikk ondene størrelsen er 30hk og alt som kan fås ut er gitt allerede. Det blir vel å gå opp et hakk på motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Lunatik skrev for 11 timer siden: Det blir vel å gå opp et hakk på motor. Det er nok absolutt enkleste og rimeligste alternativ. Bare vær obs på at du kan få problemer med evt forsikringsutbetalinger med større motor enn det som er oppgitt som max. De har lett for å henge seg opp i denslags... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.