Lunatik Startet 17.Juli Link til dette innlegget Startet 17.Juli Jeg har en Mercury 30Hk 2020 Mod. Den står på en Pioner Allround 15 fot. Det skal være det største motoren man kan ha på denne båten. Dog er de godkjent for 40Hk fra 2022. 1. Kan jeg få noe mer ut av motoren? 2. Vil det være mulig å sette på en annen propell som klarer å dytte båt «opp» av sjøen med flere folk/vekt(teiner etc.) 3. Kan man sette på en ny 40hk på båten eller må den sertifiseres på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli tør ikke si 100%, men mener denne modellen ikke er samme blokk som 40hk Propell: du kan sjekke propellen du har for å se hva som står påstemplet. feks 9.75 x 12" Siste tallet er stigning, går du ned 1" i stigning vil du få mer kraft for å gjøre båten i plan. Hvis propellen du har nå gir noenlunde rett turtall på topp , så vil mindre stigning redusere toppfarta litt. Dersom propelen er litt for tung å drive så vil du mest sannsynlig oppnå ca samme toppfart pga motor nå kommer opp i mer turtall. Jeg kjenner ikke godt til båtmodellen, men dersom det er samme konstruksjon/oppbygning og endringen fra 30 til 40 bare er "på papiret" så ville jeg ikke betenkt meg på å sette på 40hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Lunatik skrev 31 minutter siden: Kan jeg få noe mer ut av motoren? Uten å vite mer om deg er det vrient å vite hva du kan få til. Hva er budsjettet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Lunatik Svart 17.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli Budsjettet er det som skal til for å få mer effekt…er litt redd som det nevnes at maks kubikk ondene størrelsen er 30hk og alt som kan fås ut er gitt allerede. Det blir vel å gå opp et hakk på motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Lunatik skrev for 11 timer siden: Det blir vel å gå opp et hakk på motor. Det er nok absolutt enkleste og rimeligste alternativ. Bare vær obs på at du kan få problemer med evt forsikringsutbetalinger med større motor enn det som er oppgitt som max. De har lett for å henge seg opp i denslags... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lunatik Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli Da har jeg prøvd litt igjen. Det virker som ikke båten kommer opp i turtall. Fra 3800 rpm til 4800 rpm er alt jeg får bare…så det kan virke som propellen bør byttes. Utfra det jeg kan se har propellen et nr: 896900A40 som jeg finner til 9,9 x 12 Motoren er Mercury 30ELPT. For å komme opp i turtall altså lavere hastighet på fult turtall men likevell muliggjøre p komme i plan enklere… så bør jeg @ivar ned fra 12 til 11? Eller også fra 9,9 til 9,75? Merkeskilt på motor på bilde. 😃 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli stigningen er viktigst. Ofte ikke så mange diametere å velge i til motorer i denne klassen. 11" vil hjelpe, men tenker kanskje du bør helt ned på 10" for å komme opp i det turtallet hvor motoren yter best bare for ordens skyld , du har prøvd de vanlige triksene for å komme fortere i plan , som feks å justere tiltepinnen samt flytte vekt framover i båten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Tror det må være noe feil med motoren, eller er du voldsomt tungt lastet? Jeg har en Buster M med 30 hk Tohatsu. Så en ganske "lik" båt og motor, og jeg gikk faktisk OPP i stigning fra 12" til 13" fordi jeg gikk i turtallssperra på full gass og trimmet ut. Nå med ny propell senket jeg turtallet nok til at turtallsalarmen ikke går, og fikk 3-4 ekstra knop som bonus. Den gjør nå i alle fall 25 kn mot 22 kn med gammel propell. (Vedlagt bilde av "flytende tørrdokk" Sometimes my genius is almost frightening.. Sitat: Filosofen Jeremy Clarkson Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli ^genial måte å bytte propell på uten å miste deler i vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lunatik Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli Genial med tørrdok type balje…da slipper jeg å bekymre meg då mye for p midte deler. @DeepFu Er jeg er alene i båten går det bedre…men er par unger og litt teiner er det slit. Vi har også en Buster M med 30Hk Yamaha som funker bra. Kan være Yamaha har litt mer ccm/kubikk enn Mercury. @ivar Ja vi fordeler litt vekt i båten så kommer den i plan om mulig…kommer den først i plan tilter vi motoren litt…/sp kommer det 2 knop til. Tenker dette var et tema så disse båtene ble tillatt med 40Hk fra 2023 mod. forsøker med en 11” eller 10” for å se effekten tenker jeg. Takker gor gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Lunatik skrev for 8 timer siden: Kan være Yamaha har litt mer ccm/kubikk enn Mercury 737 cc vs 526 for Mercury/tohatsu dersom jeg ikke husker helt feil. Det merkes nok på bunndraget - og litt på vekta i tillegg så er nok slike mykplastbåter generelt litt tungdrevne Hmm, kanskje en løsning hadde vært å bytte over motorene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.