Jump to content

Mercury 30hk 2020 Mod. Kan jeg få mer effekt?


Lunatik

Recommended Posts

Jeg har en Mercury 30Hk 2020 Mod. Den står på en Pioner Allround 15 fot. Det skal være det største motoren man kan ha på denne båten. Dog er de godkjent for 40Hk fra 2022. 
1. Kan jeg få noe mer ut av motoren? 
2. Vil det være mulig å sette på en annen    propell som klarer å dytte båt «opp» av sjøen med flere folk/vekt(teiner etc.)

3. Kan man sette på en ny 40hk på båten eller må den sertifiseres på nytt? 

Link to post

tør ikke si 100%, men mener denne modellen ikke er samme blokk som 40hk 

 

Propell:  du kan sjekke propellen du har for å se hva som står påstemplet.   feks 9.75 x 12"  Siste tallet er stigning, går du ned 1" i stigning vil du få mer kraft for å gjøre båten i plan.   

Hvis propellen du har nå gir noenlunde rett turtall på topp , så vil mindre stigning redusere toppfarta litt.   Dersom propelen er litt for tung å drive så vil du mest sannsynlig oppnå ca samme toppfart pga motor nå kommer opp i mer turtall.  

Jeg kjenner ikke godt til båtmodellen, men dersom det er samme konstruksjon/oppbygning og endringen fra 30 til 40 bare er "på papiret" så ville jeg ikke betenkt meg på å sette på 40hk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Lunatik skrev for 11 timer siden:

Det blir vel å gå opp et hakk på motor. 

 

Det er nok absolutt enkleste og rimeligste alternativ. Bare vær obs på at du kan få problemer med evt forsikringsutbetalinger med større motor enn det som er oppgitt som max. De har lett for å henge seg opp i denslags...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da har jeg prøvd litt igjen. Det virker som ikke båten kommer opp i turtall. Fra 3800 rpm  til 4800 rpm er alt jeg får bare…så det kan virke som propellen bør byttes. 
Utfra det jeg kan se  har propellen et nr: 896900A40 som jeg finner til 9,9 x 12 Motoren er Mercury 30ELPT. For å komme opp i turtall altså lavere hastighet på fult turtall men likevell muliggjøre p komme i plan enklere… så bør jeg @ivar ned fra 12 til 11? Eller også fra 9,9 til 9,75? Merkeskilt på motor på bilde. 
😃

FD268627-B3CC-4008-8A77-84797535C957.jpeg

Link to post

stigningen er viktigst.  Ofte ikke så mange diametere å velge i til motorer i denne klassen.   11" vil hjelpe, men tenker kanskje du bør helt ned på 10" for å komme opp i det turtallet hvor motoren yter best

 

bare for ordens skyld , du har prøvd de vanlige triksene for å komme fortere i plan , som feks å justere tiltepinnen samt flytte vekt framover i båten? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tror det må være noe feil med motoren, eller er du voldsomt tungt lastet? Jeg har en Buster M med 30 hk Tohatsu. Så en ganske "lik" båt og motor, og jeg gikk faktisk OPP i stigning fra 12" til 13" fordi jeg gikk i turtallssperra på full gass og trimmet ut. Nå med ny propell senket jeg turtallet nok til at turtallsalarmen ikke går, og fikk 3-4 ekstra knop som bonus. Den gjør nå i alle fall 25 kn mot 22 kn med gammel propell. 

(Vedlagt bilde av "flytende tørrdokk" :ler: Sometimes my genius is almost frightening.. Sitat: Filosofen Jeremy Clarkson

20250725_131512.jpg

Link to post

Genial med tørrdok type balje…da slipper jeg å bekymre meg då mye for p midte deler. 
@DeepFu Er jeg er alene i båten går det bedre…men er par unger og litt teiner er det slit. Vi har også en Buster M med 30Hk Yamaha som funker bra. Kan være Yamaha har litt mer ccm/kubikk enn Mercury. @ivar Ja vi fordeler litt vekt i båten så kommer den i plan om mulig…kommer den først i plan tilter vi motoren litt…/sp kommer det 2 knop til. Tenker dette var et tema så disse båtene ble tillatt med 40Hk fra 2023 mod.

forsøker med en 11” eller 10” for å se effekten tenker jeg. Takker gor gode innspill. 

Link to post
Lunatik skrev for 8 timer siden:

Kan være Yamaha har litt mer ccm/kubikk enn Mercury

 

737 cc vs 526 for Mercury/tohatsu dersom jeg ikke husker helt feil. Det merkes nok på bunndraget - og litt på vekta :fniser:

i tillegg så er nok slike mykplastbåter generelt litt tungdrevne

Hmm, kanskje en løsning hadde vært å bytte over motorene?  :ler:

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...