husk Startet igår klokken 11:42 Link til dette innlegget Startet igår klokken 11:42 Eg har en Buster X C4 med en Yamaha F80A på hekken: Kjøpt av meg ny i 2007. Gått i overkant av 300 timer. Det kommer bensin i oljen. Ca en 1/2 liter på ca 3 timer vil eg grovt anslå. Så relativt mye. Dette er en 4 takt med direkteinnsprøyting. Første symptom i år var at eg ikke fikk fullt pådrag og det kom vibrasjon. Skiftet da fuel filter på båt og lavtrykksfilter på motor. Bygget om til eksterne bensintanker for en kort periode uten at de gav resultat. Så tok i bruke tanken på båten igjen. Har tømt tanken på båten. Hatt på litt ny bensin og tømt igjen. Skiftet vannutskillerfilter på båt en gang til. Det har nok vært 95 bensin med ethanol på tidligere så at det har medvirket tror eg, men nå ser det bra ut angående fuel. Ingen tegn til vann og det er kun 98. nå Det var litt vannn i begynnelsen. Har skiftet plugger, innvendige anoder og termostat. Thermostat var tæret og sto låst åpen. Har drainet VSD tanken. Det så fint ut det som kom ut der. Har ikke vært oppi VSD tanken. Tenker å ta det til vinteren. Renset injectorer selv. Da begynte den å gå bedre. Fikk dem tested på Yamaha verksted. De skiftet filtre på to av de siden de gav litt lite. Da fikk eg av og til toppfart. Det viste seg å være dårlig kontakt på sylinder 3. Stripset denne fast. Nå går den veldig fint. Både på fullt og på sakte. Får den farten eg hadde da båten var ny. Men forsatt kommer det bensin over i oljen. Har testet for kompresjon med resultat: Sylinder 1: 230 psi Sylinder 2: 225 psi Sylinder 3: 220 psi Sylinder 4: 225 psi Det er litt høyt. Hadde vel forventet maks 210 psi. En av de tingene som kunne gjort dette er vel slitte stempelringer, men en så god kompresjon indikerer vel ikke dette? Har sjekket lavtrykkspumpen , men klarer ikke selv å trykke på blæren slik at eg ser gjennomslag der. Denne er fortsatt på mistenkt listen min. At den kansje gir overslag når eg kjører opp i turtall? Det eg prøver på nå er å skifte olje etter noen timer etter at eg går lengre turer med høy belastning. I håp om at det skal brenne seg rent etter at den har gått på for lav temperatur pga thermostat. Eg har nok også ofte før brukt den på lav belastning. (Dorging og ikke maks når eg går hjem) Eg ser det er noen utenladske som snakker om et stoff som heter Yamaha Ring Free som er noe en kan ha i bensinen. Lurer på om det går å få tak i dette her i Norge eller finnes det tilsvarnde produkt? Har bare skiftet olje to ganger uten at det ser ut til å bli bedre. Skal prøve litt mer på det i dagene som kommer. Kan opplyse at for tre år siden så var båten nedsenket til over batteriet. Ikke vann i motor, men tæret noe voldsomt. La på et elokseringsbellegg på akslinger for tilt og motor. Skiftet alt elektrisk i båt og pusset akslinger og den har gått fint til i år. Men er redd for at tæring som eg ikke ser kan lage problem. Anodene eg skiftet var veldig tærte. Om noen har noen tips til hva som kan være feil, om eg er på rett spor, eller hva som kan gjøres videre så hadde det vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart igår klokken 12:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:44 Hva slags bensinpumpe har denne motoren? er den mekanisk skrudd i blokka ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart igår klokken 13:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:57 Velkommen til Forumet Takk for en veldig god trådtittel og en fantastisk beskrivelse Trist problem, føler med deg, skulle ønske jeg hadde fasiten. 0.5 liter på 3 timer er veldig mye...har aldri hørt om noe i nærheten. Bensinpumpe som nevnt av @Lyst på båt er en god mulighet og var det første som slo meg. En annen mulighet er om motoren tar ut vacuum fra veivhuset. I så fall erstatt med klar slange og se om du får bensin i slangen. Med så fine kompresjons verdier er det neppe noe der. Dersom du føler det er full effekt i motoren har nok gnist på alle sylindre og bensinen kommer neppe fra injektorer. Sitér dette innlegget Link to post
husk Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Takk for Velkomst og svar. Lavtrykks benisinpumpen er mekanisk og sitter i blokken. Det er en mulighet der for lekkasje ved stempelet på den. Har prøvd å trykke så hardt eg kan på slangen og se om eg får fram lekkasje. Har ikke klart det. Ser at de som har hatt overflow som er så stor at det kommer ut peilepinn har hatt lekkasje der. Så det er nok et godt tips At den lekker så lite at eg ikke får provosert det frem. Skal se om eg får til å få inn en klar slange. Er ikke helt sikker på hvor eg kobler den, men skal se om eg finner ut av det. Bilen som eg drar henger med er på ferie så må vente en ukes tid med å få opp båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden husk skrev 19 minutter siden: . Ser at de som har hatt overflow som er så stor at det kommer ut peilepinn har hatt lekkasje der. Hadde du tenninga på når du testet. Sitter det en magnetventil i kretsen? Sitér dette innlegget Link to post
husk Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Nei. Eg hadde ikke tenninga på når eg testet lekkasje ved lavtrykksfuelpumpe. Løste fra lavtrykkspumpen fra motoren. Så tok eg bort øvre slange. Mens eg tettet med fingeren på slangen så presset en annen person det en klarte på blæren fra bensintanke. Tror ikke det sitter en magnetventil i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Poenget med bensinpumpa er at den sitter skrudd i blokka og dersom den lekker i membranet så kommer bensinen rett i olja derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.