Bensinsluker Startet 20 timer siden Link til dette innlegget Startet 20 timer siden Er i markedet for en mindre daycruiser i 21-25 fots klassen. Prisklasse er noe åpent - har sett på et par eldre norske daycruisere med V8 bensin og VP 290DP drev i 100-250k klassen som vel må kalles nedre sjiktet av hva jeg ser for meg å bruke. Disse tiltaler meg generelt langt mer utseende- og motormessig enn outboard-båter, her finner jeg ingenting som frister før man er på 3-400k og oppover - og da er det 15-20 år gammelt og fortsatt ikke like "stilige" båter. De med inboard er 20-30 år gamle båter, hvor den ene har nytt drev for ca 10 år siden som er servet årlig siden samt i praksis helt ny motor siste 5-7 årene etter som både longblock og omtrent alt rundt er byttet. Den er saltvannskjølt, som kanskje er største ulempen. Den andre har ca 20 år gammel motor og drev, men gått nesten halvparten og er ferskvannskjølt. Hadde denne vært saltvannskjølt hadde jeg nok tatt med i regnestykket at den er moden for utskifting når som helst, men det gjelder muligens ikke siden den har vært ferskvannskjølt siden ny - eller? Det som også gjør meg usikker på denne er drevet, men båten har hatt to eiere og ser svært velholdt ut. Det er jo lett å bli skremt vettet av når man hører og leser om drev rundt om kring, men har inntrykk av at drev på mindre/lettere båter med bensinmotor med en helt annen momentkurve en større dieselmotorer egentlig er relativt holdbart gitt at det serves bra? Er det ikke egentlig vel så risikosport å eie en 15-20 år gammel utenbordsmotor på 200hk+? Diesel føler jeg utgår da jeg er allergisk mot 4 sylindre, en gammel VP41 motor er litt for svak og egentlig så er diesel ikke helt egnet til en daycruiser som ofte bare putrer ut av havna og ankrer opp like ved uansett. Har inntrykk av at når det først skjer noe med dieselmotorene, så blir det mye dyrere enn bensin. Har også vurdert en nyere daycruiser med outboard, men det blir fort en som akkurat er ute av garantitiden og jeg synes prisene er spinnville det tatt i betraktning. Har skjønt at en større Yamaha eller Evinrude G2 ikke nødvendigvis er så rimelig å reparere og ei eller noe evighetsmaskin? Daycruisere med inboard bensin slår meg som mye for pengene sammenliknet med en halvgammel outboard gitt at de er servet bra og/eller har nyere motor/drev. Flere som har samme oppfatning? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Bensinsluker skrev for 1 time siden: egentlig så er diesel ikke helt egnet til en daycruiser som ofte bare putrer ut av havna og ankrer opp like ved uansett. du snakker i hvert fall ikke for meg eller de 60-70 daycruiser brukerne jeg kjenner Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Hei, Hvilke båter er det du ser på og ønsker deg? Alt av eldre motorer kan ryke når som helst. Dessverre også av nyere dato. Har selv en 2006 mod utenbords. Men jeg valgte båt ut fra motormerke og kunnskap til hva som er lite kluss med mekanisk og tæringsmessig. En innenbords med ferskvannskjøling er jo ganske sikker. Må bare tenke på risere og evt manifolder innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Tror vel det meste som er på vannet som er 15-25 år går i stykker. Tror det viktigste er å ha kunnskap selv, eller ha god kontakt med de som måtte fikse det en har. For øyeblikket så er, som du sier, utenbords motorer populært. Det er nok et resultat at mange syntes det ble dyrt å reparer bensin-, og diesel innenbords-motorer. Nå har vel ikke den eldste 300hk utenbordsmotor fylde 20 år ennå, så ingen vet hva kostnadene blir for at de skal nå 30 år. Jeg har selv en 10 år gammel 300 hk Mercury. Den har vert supert enkelt å drifte. Kun rutine vedlikehold, som er enkelt å utføre selv. Min tanke er vel at hvis det blir større feil, så er det bare å henge på en ny. Som du sier, så er det langt ifra rimelig å reparere disse heller. Jeg tror, hvis en er litt over snitt nevenyttig, så er det fult mulig å drifte en eldre innenbords motor. Hvis du ikke ikke er over snitt nevenyttig, så ville jeg ha tatt kontakt med det verksted du tenker å benytte deg av. Rådfør deg. Kanskje få de med på en visning, inspeksjon. Hvis det viser seg vanskelig å finne kvalifiserte personer, som har tid nå i juli, så er jo det en indikasjon på hvordan det blir hvis du plages på denne årstiden. Er nok ikke mange verksted som er særlig glad i ting som er eldre enn 20 år. Det var for øvrig ordene til en Evinrude forhandler. Grunnet en kombinasjon at det begynner å bli vanskelig med enkelte deler, samt fare for å brekke bolter, samt betalingsviljen var heller laber til de med eldre båter. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Bensinsluker skrev for 3 timer siden: Diesel føler jeg utgår da jeg er allergisk mot 4 sylindre, en gammel VP41 motor er litt for svak og egentlig så er diesel ikke helt egnet til en daycruiser som ofte bare putrer ut av havna og ankrer opp like ved uansett. Har inntrykk av at når det først skjer noe med dieselmotorene, så blir det mye dyrere enn bensin. Bensin eller diesel i en daycruiser er vel i stor grad en smakssak og avhengig av bruksmønster. Men at diesel er uegnet har jeg vondt for å tro. Har du f.eks fulgt med på tråden til @subwoofer som har puttet en VP D3 i en gammel Draco 20? Hvis ikke, så les den tråden og erfaringene hans. Han har fått seg en kvikk og grei daycruiser, med god toppfart og meget hyggelig forbruk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.