Jump to content

Forbina 33 helplaner "vingler" på sakte fart

jake

Recommended Posts

Har en Forbina 33 helplaner som "vingler" på sakte fart så det blir en del mer styring enn jeg var vant til med seilbåten :fniser:

Nå vil vel noen si ja selvfølgelig.. og det er jeg smertelig klar over at en planer går ikke rett i 5 knop. "Legg den opp i plan så blir det bra", og joda det gjør det men greia er at jeg trives veldig godt med å snike meg rundt i 5-7 knop på trange steder i smeige vær. Så er det nydelig å kunne legge båten i plan og komme raskt over åpne fjorder og lange strekk. 

Men så til spørsmålet. Er det noen som har en løsning på å få en slik båt til å ikke "gire" så mye ved sakte fart men holde en litt rettere og jevnere kurs så det ikke blir så mye arbeid ved rattet?

Jeg så en som hadde montert noen "finner" som stakk ned på trimflapsene og ble fristet til å prøve det. Er det noen som har erfaring med dette og som har løst det på en akseptabel måte (uten å kjøpe halvplaner :-) ) 

jake skrev 16 minutter siden:

Er det noen som har en løsning på å få en slik båt til å ikke "gire" så mye ved sakte fart men holde en litt rettere og jevnere kurs så det ikke blir så mye arbeid ved rattet?

Bygg halvkjøl, du mister 2 knop på topp, men du slipper jaginga. Alle helplanende båter med drev på den størrelsen må gjetes. Om du kjøpte en slik båt uten å ha fått med deg det kan ikke prøvekjøringen ha vært imponerende..

jake skrev for 14 timer siden:

Har en Forbina 33 helplaner som "vingler" på sakte fart så det blir en del mer styring enn jeg var vant til med seilbåten :fniser:

Kan det hende at du ved vinkling til babord svinger for hardt mot styrbord så den rett etterpå går for mye til styrbord og du må kompensere hardt babord og svinger litt gor mye igjen?

Altså st du rett og slett overkorrigerer og at det er årsaken til vinglingen?

Test et sted du har god plass. Hold vinglefart og sett rattet ca rett frem og bare hold det helt i ro. Går båten vinglete da også eller holder den en ganske stabil kurs (bortsett fra kanskje en jevn svak sving til ene siden?

For noen år siden opplevde jeg samme vingling i en Buster hvor det var mange ombord så båten ble baktung. Jeg mente det ble overkompensert og spurte om jeg kunne få styre litt for å finne ut om det var årsaken, men eier ville kjøre selv. Senere hsr jeg kjørt samme båten flere turer med like mange og ca like tunge mennesker ombord i samme fart og like baktung og ikke opplevd noe vingling.

Så det kan hende der er fører-relatert.

Selv har jeg planende båt med toppfart over 30 knop og den går veldig stabilt også i lav fart. Kjører mye i 4-5 knop med den. Båten er forøvrig 19 fot og har noe kjøl, som riktignok avsluttes ca en halvmeter fra hekken , sannsynligvis for å ikke blokkere vannet for påhengsmotorer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...