jake Startet 17.Juli Link til dette innlegget Startet 17.Juli Har en Forbina 33 helplaner som "vingler" på sakte fart så det blir en del mer styring enn jeg var vant til med seilbåten Nå vil vel noen si ja selvfølgelig.. og det er jeg smertelig klar over at en planer går ikke rett i 5 knop. "Legg den opp i plan så blir det bra", og joda det gjør det men greia er at jeg trives veldig godt med å snike meg rundt i 5-7 knop på trange steder i smeige vær. Så er det nydelig å kunne legge båten i plan og komme raskt over åpne fjorder og lange strekk. Men så til spørsmålet. Er det noen som har en løsning på å få en slik båt til å ikke "gire" så mye ved sakte fart men holde en litt rettere og jevnere kurs så det ikke blir så mye arbeid ved rattet? Jeg så en som hadde montert noen "finner" som stakk ned på trimflapsene og ble fristet til å prøve det. Er det noen som har erfaring med dette og som har løst det på en akseptabel måte (uten å kjøpe halvplaner :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Kjør trimflaps helt ned om du ikke allerede prøvd det. Pleier å hjelpe en hel del. De lager visstnok virvler som delvis bryter opp suget på akterspeilet i lave hastigheter. Tviler på at finner på trimflaps vil hjelpe så mye - de pleier vel å være for å øke effekten av trimplan trodde jeg? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli jake skrev 16 minutter siden: Er det noen som har en løsning på å få en slik båt til å ikke "gire" så mye ved sakte fart men holde en litt rettere og jevnere kurs så det ikke blir så mye arbeid ved rattet? Bygg halvkjøl, du mister 2 knop på topp, men du slipper jaginga. Alle helplanende båter med drev på den størrelsen må gjetes. Om du kjøpte en slik båt uten å ha fått med deg det kan ikke prøvekjøringen ha vært imponerende.. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Eller du kan investere i en autopilot som gjør jobben for deg. Det fungerer brukbart på min båt. Går ikke snorrett da heller - men det er veldig behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli De finnene du så på trimmflaps er nok for å øke effektiviteten på flapsen i høyere fart, samme som winglets på enden av flyvingen. Tror ikke det vil gjøre store utslag på lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Har man helplaner har man helplaner... I snitt går det relativt rett fram annet enn rett inn i motvind. Å gå litt saktere kan også hjelpe, mindre virveldannelse bak akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli jake skrev for 14 timer siden: Har en Forbina 33 helplaner som "vingler" på sakte fart så det blir en del mer styring enn jeg var vant til med seilbåten Kan det hende at du ved vinkling til babord svinger for hardt mot styrbord så den rett etterpå går for mye til styrbord og du må kompensere hardt babord og svinger litt gor mye igjen? Altså st du rett og slett overkorrigerer og at det er årsaken til vinglingen? Test et sted du har god plass. Hold vinglefart og sett rattet ca rett frem og bare hold det helt i ro. Går båten vinglete da også eller holder den en ganske stabil kurs (bortsett fra kanskje en jevn svak sving til ene siden? For noen år siden opplevde jeg samme vingling i en Buster hvor det var mange ombord så båten ble baktung. Jeg mente det ble overkompensert og spurte om jeg kunne få styre litt for å finne ut om det var årsaken, men eier ville kjøre selv. Senere hsr jeg kjørt samme båten flere turer med like mange og ca like tunge mennesker ombord i samme fart og like baktung og ikke opplevd noe vingling. Så det kan hende der er fører-relatert. Selv har jeg planende båt med toppfart over 30 knop og den går veldig stabilt også i lav fart. Kjører mye i 4-5 knop med den. Båten er forøvrig 19 fot og har noe kjøl, som riktignok avsluttes ca en halvmeter fra hekken , sannsynligvis for å ikke blokkere vannet for påhengsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli 19 fot skrev for 10 timer siden: Selv har jeg planende båt med toppfart over 30 knop og den går veldig stabilt også i lav fart. Kjører mye i 4-5 knop med den. Båten er forøvrig 19 fot og har noe kjøl, som riktignok avsluttes ca en halvmeter fra hekken , sannsynligvis for å ikke blokkere vannet for påhengsmotorer. Ja tenker vel kanskje også det hjelper noe på retningsstabiliteten med to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli jake skrev for 3 timer siden: Ja tenker vel kanskje også det hjelper noe på retningsstabiliteten med to motorer. Joda, det kan nok gi ekstra retningsstabilitet med to motorer som da betyr to "ror". Men den er stabil når man bare bruker hovedmotoren også og har den andre oppe av vannet. Her er forøvrig et bilde som viser et temmelig rettlinjet (ikke vinglete) kjølvann ved kjøring i 3-4 knop med kun en motor igang og begge motorer nedi vannet. Da bildet ble tatt var det 2 minutter siden sist jeg rørte noen av rattene. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Min forrige båt vinglet endel frem og tilbake i 5 knop. Løsningen ble ofte å slutte å gjete båten konstant Ja den vinglet frem og tilbake men kursen var ikke så halv gal. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Har Bavaria 32 Sport med to motorer og autopilot. Skulle jeg ha kjøpt en annen tilsvarende båt ville det vært uaktuelt å ha en uten autopilot, eller kursholder som jeg vil si er litt mer presist (i hvert fall for den 15+ år gamle saken vi har). Hadde noen måneder en sommer uten autopilot pga en feil i systemet og det var slitsomt. ble til at det ble mer kjøring i plan. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
jake Svart 20.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli LØST: Takk for mange gode forslag. Autopilot har jeg selvsagt men det er en raymarine st6000+ uten rategyro så det er ikke siste skrik akkurat og den vinglet såpass mye i sakte fart at det var lite hensiktsmessig å bruke den i trange trafikkerte farvann. Nå løste imidlertid @Fantino saken med sitt forslag om å kjøre trimflapsene helt ned i sakte fart. Da går båten omtrent like rett som en halvplaner så det hjalp noe veldig. Stemmer nok det som han sier at det løser opp suget under akterspeilet som båten ligger og "sklir" på. Takk for enkel og briljant løsning @Fantino Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli Så bra at det fønket og ikke minst at du melder tilbake slik at andre kan finne mulig løsning senere! Har hatt noen ‘vinglepettere’ selv og irritert meg over det, og var sjeleglad når jeg snublet over dette trikset (godt mulig det var her inne). Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Jeg hadde en Forbina 36 som har relativt likt skrog og opplevde det samme. Merket en stor forbedring når jeg kjørte drevet helt inn. Satte AP instillinger til performance (Raymarine evo) da holdt den kursen i godt i sakte fart. Litt rattling blir det ved håndstyring men om å gjøre å ikke gi for mye utslag av gangen. Forbina har et lett skrog og når alle kreftene sentreres helt akter på et drev skal det lite til før den dreier. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Tror det er vanskelig å unngå på båter med bred og relativ flat bunn akter med mye bæring. Det beste tipset er nok her å kjøre ned trimflaps for å få ned baugen litt. Selv har jeg et skrog som faktisk girer veldig lite mellom 5-7 knop. Så utforming på skrog har mye å si og det er nok en del forskjeller fra båt til båt. Har man to motorer elimineres det. Men Forbinaens skrog er vel helst designet for å gå lett med en motor. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jørgen Hellestø Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Har samme båt som deg, hjelper mye å kjøre trimflaps ned, som andre også har nevnt. Ellers er nok autopilot den beste investeringen jeg har gjort til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.