Al-Tec Startet 5 timer siden Link til dette innlegget Startet 5 timer siden Min Volvo Penta TAMD40B har begynt å lade i pulser med varighet på ca 2 sekunder og 2 sekunder uten lading. Ladespenningen veksler altså mellom 0V og ca 16V i ca 2 sekunder. Turteller gjør også utslag i samme frekvens, og jeg hører motor jobber tyngre i de 2 sekundene ladespenningen kommer. Ladelampen lyser i de 2 sekundene det ikke er lading. Jeg har forsøkt å bypasse ladeskiller og sette B+ rett på batteribankene, men det blir akkurat det samme. Hadde dynamoen til test for et par måneder siden, men fikk den tilbake med "ingen feil funnet". Monterte dynamo, og alt var plutselig som normalt uten at jeg vet hva som var galt. I går dukket dette problemet plutselig opp igjen, og jeg er litt rådvill akkurat nå. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Brigg Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Om dynamo virket OK ved testing i benk tyder det på at årsaken er ombord i båten. Jeg antar du har kontroll på stramming av reim, slitasje på reimskiver og slikt. Sjekk alle ledninger, både pluss og minus, mellom dynamo og batteri inkl koblingene på batteripolene. Både for ledningsbrudd og løse koblinger. Er dette original dynamo med ekstern senseledning? Hvordan er denne i tilfelle koblet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Skudd fra hofta, løs senseledning. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Takk for svar! Dette er en dynamo med senseledning, og den er koblet rett til forbruksbanken med en diode og en sikring, for sikkerhets skyld. Dynamoen ble byttet i 2021 så den er vel ikke original siden den ikke ble kjøpt hos Volvo. Dagens prosjekt blir å sjekke pluggene i kabelstokke fra motor til instrumentpanel, og koble bort alle forbrukere fra forbruksbanken for å se om dette hjelper. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Vestkystseiler Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Hvorfor har du en diode på senseledningen? Det vil jo føre til at dynamoen lader med ca 0.7V for høy spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Vanskelig å forstå hva som lager denne feilen, utenom en defekt regulator og den muligheten utgår vel siden dynamo er testet OK. Men symptomene med ladelampe/turteller/hørbar variasjon i belastning er jo ganske utvetydige. Jeg ville begynte med å måle spenning på senseledning på dynamo mens denne feilen er tilstede og sett om den fluktuerer i samme tempo som de andre symptomene. Evt også prøvd uten dioden som burde være unødvendig så lenge en har senseledning, men den er gjerne satt inn for å tvinge en litt slapp regulator til raskere lading? Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Dioden ble satt inn etter anbefaling fra vekstedet der dynamoen ble kjøpt ( og testet i mai) men det er jo et poeng at det er 0,7V spenningsfall over dioden. Jeg skal ta vekk den og prøve når jeg er i båten senere i dag. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.