Jump to content

Volvo Penta TAMD40B lader i pulser opp mot 16V mens ladelampe blinker.


Al-Tec

Recommended Posts

Min Volvo Penta TAMD40B har begynt å lade i pulser med varighet på ca 2 sekunder og 2 sekunder uten lading. Ladespenningen veksler altså mellom 0V og ca 16V i ca 2 sekunder. Turteller gjør også utslag i samme frekvens, og jeg hører motor jobber tyngre i de 2 sekundene ladespenningen kommer. Ladelampen lyser i de 2 sekundene det ikke er lading. Jeg har forsøkt å bypasse ladeskiller og sette B+ rett på batteribankene, men det blir akkurat det samme. Hadde dynamoen til test for et par måneder siden, men fikk den tilbake med "ingen feil funnet". Monterte dynamo, og alt var plutselig som normalt uten at jeg vet hva som var galt. I går dukket dette problemet plutselig opp igjen, og jeg er litt rådvill akkurat nå.

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Om dynamo virket OK ved testing i benk tyder det på at årsaken er ombord i båten. 
 

Jeg antar du har kontroll på stramming av reim, slitasje på reimskiver og slikt. 
 

Sjekk alle ledninger, både pluss og minus, mellom dynamo og batteri inkl koblingene på batteripolene. Både for ledningsbrudd og løse koblinger. 
 

Er dette original dynamo med ekstern senseledning? Hvordan er denne i tilfelle koblet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for svar! Dette er en dynamo med senseledning, og den er koblet rett til forbruksbanken med en diode og en sikring, for sikkerhets skyld. Dynamoen ble byttet i 2021 så den er vel ikke original siden den ikke ble kjøpt hos Volvo. Dagens prosjekt blir å sjekke pluggene i kabelstokke fra motor til instrumentpanel, og koble bort alle forbrukere fra forbruksbanken for å se om dette hjelper. 

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Vanskelig å forstå hva som lager denne feilen, utenom en defekt regulator og den muligheten utgår vel siden dynamo er testet OK. Men symptomene med ladelampe/turteller/hørbar variasjon i belastning er jo ganske utvetydige. 

 

Jeg ville begynte med å måle spenning på senseledning på dynamo mens denne feilen er tilstede og sett om den fluktuerer i samme tempo som de andre symptomene. Evt også prøvd uten dioden som burde være unødvendig så lenge en har senseledning, men den er gjerne satt inn for å tvinge en litt slapp regulator til raskere lading?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...