Al-Tec Startet 18.Juli Link til dette innlegget Startet 18.Juli Min Volvo Penta TAMD40B har begynt å lade i pulser med varighet på ca 2 sekunder og 2 sekunder uten lading. Ladespenningen veksler altså mellom 0V og ca 16V i ca 2 sekunder. Turteller gjør også utslag i samme frekvens, og jeg hører motor jobber tyngre i de 2 sekundene ladespenningen kommer. Ladelampen lyser i de 2 sekundene det ikke er lading. Jeg har forsøkt å bypasse ladeskiller og sette B+ rett på batteribankene, men det blir akkurat det samme. Hadde dynamoen til test for et par måneder siden, men fikk den tilbake med "ingen feil funnet". Monterte dynamo, og alt var plutselig som normalt uten at jeg vet hva som var galt. I går dukket dette problemet plutselig opp igjen, og jeg er litt rådvill akkurat nå. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Brigg Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Om dynamo virket OK ved testing i benk tyder det på at årsaken er ombord i båten. Jeg antar du har kontroll på stramming av reim, slitasje på reimskiver og slikt. Sjekk alle ledninger, både pluss og minus, mellom dynamo og batteri inkl koblingene på batteripolene. Både for ledningsbrudd og løse koblinger. Er dette original dynamo med ekstern senseledning? Hvordan er denne i tilfelle koblet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Skudd fra hofta, løs senseledning. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli Takk for svar! Dette er en dynamo med senseledning, og den er koblet rett til forbruksbanken med en diode og en sikring, for sikkerhets skyld. Dynamoen ble byttet i 2021 så den er vel ikke original siden den ikke ble kjøpt hos Volvo. Dagens prosjekt blir å sjekke pluggene i kabelstokke fra motor til instrumentpanel, og koble bort alle forbrukere fra forbruksbanken for å se om dette hjelper. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Hvorfor har du en diode på senseledningen? Det vil jo føre til at dynamoen lader med ca 0.7V for høy spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Vanskelig å forstå hva som lager denne feilen, utenom en defekt regulator og den muligheten utgår vel siden dynamo er testet OK. Men symptomene med ladelampe/turteller/hørbar variasjon i belastning er jo ganske utvetydige. Jeg ville begynte med å måle spenning på senseledning på dynamo mens denne feilen er tilstede og sett om den fluktuerer i samme tempo som de andre symptomene. Evt også prøvd uten dioden som burde være unødvendig så lenge en har senseledning, men den er gjerne satt inn for å tvinge en litt slapp regulator til raskere lading? Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli Dioden ble satt inn etter anbefaling fra vekstedet der dynamoen ble kjøpt ( og testet i mai) men det er jo et poeng at det er 0,7V spenningsfall over dioden. Jeg skal ta vekk den og prøve når jeg er i båten senere i dag. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Al-Tec Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli Oppdatering: Jeg fjernet dioden på senseledning, og ladespenning ble lavere som antatt. Ca 14,4 V på pulsene nå i stedet for 15,1V. Jeg har tatt ut printkortet med varsellampene, og jeg ser at lampa for temp blinker samtidig. Stopper jeg motoren og starter igjen, så er feilen borte til jeg ruser opp, og drar ned turtallet. Har lagt ut en video her: Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
hegra Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Har ikke noe svar, men kunne vært greit med litt kjennskap til anlegget ditt. Siden du tidvis målte 0 volt må du vel nesten ha skillediode som batteriskille og målt på inngangen på skilledioden eller B +på dynamo? Har du ikke skillediode skulle du målt batterispenning selv om lading opphørte. Om du har skillediode er det enkelt og flytte ladekabel bort fra inngangen på skilledioden og over på utgangen til startbatteri, men senseledning bør også settes på startbatteri I så fall. (Fikk vi svar på hvor sense er festet?)Da lader den direkte på batteriet. Da får du svar på om det er skilledioden som trøbler. Når det gjelder varsellysene, lyser alle normalt før start? Lampen for temp skal lyse ca 6-7 sekund etter at tenning er påslått selv om motor ikke er for varm. Men den skal ikke blinke. Hva skjer når du trykker på testknappen på panelet? Er alt som det skal være før start? Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli Har en dropfri ladeskiller, digital uten spenningstap på 0,7 V. Dette er en Mastervolt 1602. Jeg har forsøkt det du foreslår, men uten hell. Det stemmer at spenningen er målt på inngangen til denne, for når jeg flytter B+ så ser jeg jo batterispenningen som du beskriver. Senseledning er konlet til forbruksbank. Jeg har også forsøkt å sette den på startbanken uten at det hjelper. Templampe lyser hele tiden når tenning settes på. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Fantino Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli En rubiks kube dette. Det er åpenbart at dynamo lader ‘støtvis’ ut fra alle indikasjonene. Men hvorfor? Det kan i grunnen ikke være så mye annet enn tull med senseledning (virker ikke veldig sannsynlig da den ikke burde gått til 0 i så fall), et eller annet kluss med kabling mellom ladelampe og D+ (men vanskelig å forklare oppførselen) og til slutt selve dynamoen. Hadde nok begynt å mistenke den men ville eliminert de andre punktene først. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Dette med templyset , .at det lyser konstant kan muligens komme av at printkortet blir restartet hver gang lading opphører. Som sagt skal det normalt lyse 6-8 sekunder før hver start. Før disse sekundene har gått har lading startet og opphørt kanskje flere ganger og derfor lyser det konstant. En vill gjetting fra meg dette Hva med automatsikringen i den sorte boksen oppå foran på motor? Kan det være den som tuller? Eller rett og slett dårlig kontakt på pluss eller minus til dynamo uten at jeg forstår at det skal gi slik oppførsel. Skjønner ikke helt at dette printkortet skal kunne sette ladingen ut av funksjon, så lenge lading faktisk starter, men hvem vet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Var en ting som slo meg, enkelte har vel opplevd at når en kopler to motorer sammen via FET skille så gir den ene dynamoen seg når batteriene er fulle. Kan dette være noe lignende, fordi det står så lite forbruk på at dynamo faktisk kutter?… Går i alle fall an å prøve å sette på en eller annen litt tung forbruker og se om det endrer seg. Eventuelt kople til ‘Ig’ på FET-skille slik at dynamo alltid ‘ser’ batterispenningen - antar denne ikke er brukt, ref måling av 0V på dynamo. Dette burde kanskje være det første en forsøker. Er bare å gi Ig +12V - virker det kan den vel koples til tenningen. Red: Ser nå at Mastervolt 1602 finnes både med og uten denne IG-inngangen.. Red2: Nå husket jeg at å kople B+ direkte til batteriene var prøvd, og det vil vel tilsvare å kople til IG-inngangen, så den teorien utgår.. Ville dog prøvd ut å gi dynamoen noe å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli Det første jeg villet adressere er problemet med at temp-alarm lampen lyser i sammen med ladelampen. Antagelig så har du en slutning mellom minuskabling til ladelampe og temp-alarm. Temp alarm skal, ved for høy temp, hente sin minus fra motorblokk via temp-vakt (temp vaktens bryter slutter). Lade lampen henter sin minus, når dynamo er inaktiv og motor står stille, via magnetiseringskretsen i dynamo. Av en eller annen grunn så har du en slutning mellom disse. Det kan være i kabelstokk, kontakt-forbindelser, eller i print-kort. Jeg villet ha gjort følgende for å verifisere: La motor være død. Finn Temp-vakta på motor og dra tilkobling ifra. Bruk et multimeter og mål motstand mellom kabeltilkoblingen og D+ (61) på dynamo. Rist og bøy på kabelstokk for å simulere motorgange. Følg med på måling. Hvis den måler liten motstand (0 - 4 ohm) så har du en slutning som ikke skal være der. Isåfall kobler du ifra kabelkontakt til print-kort og måler igjen. Hvis du da får samme resultat så ligger problemet i kabelstokken og dens koblinger. Måler du derimot en betydelig motstand så ligger problemet i print-kortet. Dette må fikses først! En direkte kortslutning av D+ (61) mot minus vil føre til at rotor i dynamo mister magnetiseringsstrømmen og dynamo dør ut ! Med en slutning, som nevnt over, i tillegg til en varmgang som medfører at temp-vakta trigger, vil medføre en slik kortslutning! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Det som er med dette printkortet er at hvis en alarm utløses, enten det er temp,lading eller oljetrykk, gis varsling støtvis med blinkende lys. Det virker som lading hos ts påvirkes av samme rytme siden lading går av og på med ca 2 sekunders mellomrom. Det er samme takt som printkortet varsler. Så ja, godt mulig det er printkortet som skaper uorden. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli hegra skrev On 21.7.2025 at 10.43: Det som er med dette printkortet er at hvis en alarm utløses, enten det er temp,lading eller oljetrykk, gis varsling støtvis med blinkende lys. Det virker som lading hos ts påvirkes av samme rytme siden lading går av og på med ca 2 sekunders mellomrom. Det er samme takt som printkortet varsler. Så ja, godt mulig det er printkortet som skaper uorden. @hegra Er dette et skudd fra hofta eller ? Her er skjema fra Tamd 40 motoren. Muligens endring er gjort på skjema for b-motoren? Print-kort pos.4 med Alarm-lamper fra venstre: Temp, Oljetrykk, Ladelampe, Gløding. Pos. 9 er akustisk alarm og pos.5 er testknapp. Et meget enkelt kort å lese. Kan du si meg hvilken komponent som tilsier blinking ? Nå kan det, som skrevet tidligere, være at TAMD40b har et annet layout!. Som skrevet tidligere så mener jeg at TS må få orden på instrumentpanelet og kabelstokk. Det er ikke normalt at lampe for Temp skal flukter og lyser samtidig med ladelampen. Som skrevet tidligere så vil en slutning mellom ladelampe-minus og temp-alarm-minus medføre at begge lampene fungerer som "ladelamper". Når så dynamo tenner så vil den, via D+ tilkobling, sende pluss-spenning på begge minustilkoblingene (Temp-minus og ladelampe-minus). En varmgang på motor vil medføre at temp-vakt-bryter trigges og der oppstår en u-sikret slutning mot minus (til motorgods). Poenget er at dette problemet må fikses før noe annet. Når det gjelder dynamoen så, utfra de opplysninger som er belyst, virker det som at den fluktvis mister magnetisering. Jeg har en mistanke om at diodebroen tidvis mister kontakt med statorviklingen. Muligens loddepunkt eller dårlig kabelforbindelse. At dynamo har vær i testbenk og funnet i orden, trenger ikke nødvendigvis bety at den er Ok når den monteres på en vibrerende motor som går på tomgang. Når man ser på den vedlagte videoen så stopper fluktingen når motoren kjøres opp i turtall. Men som sagt; TS bør få orden på problemet med kabelstokk eller print-kort før han vender nesa mot dynamo! Så et spørsmål til @Al-Tec Er turteller signal tatt fra motorens sensor eller fra dynamo ? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Hadde det vært skudd fra hofta hadde jeg skrevet det. Jeg hadde selv dette kortet og jeg testet for noen år siden med en ledning fra minus som erstatet ledninger til giver for oljetrykk og temp. Da fikk jeg alarm og blinkende varsellys. Jeg ville rett og slett sjekke hvordan det fungerte. Det trådstarter skriver i første innlegg er at lading stopper og starter med ca 2 sekunders mellomrom. Dette er omtrent samme frekvens kortet blinker med om noe er galt. Derfor tenkte jeg at det kunne ha en sammenheng med kortet. Templyset lyser ca 6-8 sekunder når tenning settes på før det slukker. Det gjør det på disse kortene og er slik det skal være, og det er ikke giveren som forårsaker det. Men hos trådstarter lyser det konstant. Jeg mistenker at lyset restartes hver gang lading stopper og starter og derfor lyser hele tiden. Det blir omtrent som cupelyset i en bil som lyser noen sekunder ekstra når døra lukkes, men vil jo aldri slukke om døra åpnes og lukkes i et sett. Og om giverledning ligger til gods så skulle varsellampen blinke og ikke lyse konstant tenker jeg. Det er ikke slik at jeg er uenig med deg, tvert i mot, jeg har jo ingen løsning, bare litt opplysninger om hvordan kortet fungerer og om det kan være noe og spore der. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Dette er høyt kunnskapsnivå folkens! Ikke sikker på at den kompetansen er til salgs en gang nå for tida.. Baatplassen burde innlemmes in nasjonalbiblioteket. Følger videre, for å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.