Al-Tec Startet 10 timer siden Link til dette innlegget Startet 10 timer siden Min Volvo Penta TAMD40B har begynt å lade i pulser med varighet på ca 2 sekunder og 2 sekunder uten lading. Ladespenningen veksler altså mellom 0V og ca 16V i ca 2 sekunder. Turteller gjør også utslag i samme frekvens, og jeg hører motor jobber tyngre i de 2 sekundene ladespenningen kommer. Ladelampen lyser i de 2 sekundene det ikke er lading. Jeg har forsøkt å bypasse ladeskiller og sette B+ rett på batteribankene, men det blir akkurat det samme. Hadde dynamoen til test for et par måneder siden, men fikk den tilbake med "ingen feil funnet". Monterte dynamo, og alt var plutselig som normalt uten at jeg vet hva som var galt. I går dukket dette problemet plutselig opp igjen, og jeg er litt rådvill akkurat nå. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Brigg Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Om dynamo virket OK ved testing i benk tyder det på at årsaken er ombord i båten. Jeg antar du har kontroll på stramming av reim, slitasje på reimskiver og slikt. Sjekk alle ledninger, både pluss og minus, mellom dynamo og batteri inkl koblingene på batteripolene. Både for ledningsbrudd og løse koblinger. Er dette original dynamo med ekstern senseledning? Hvordan er denne i tilfelle koblet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Skudd fra hofta, løs senseledning. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Takk for svar! Dette er en dynamo med senseledning, og den er koblet rett til forbruksbanken med en diode og en sikring, for sikkerhets skyld. Dynamoen ble byttet i 2021 så den er vel ikke original siden den ikke ble kjøpt hos Volvo. Dagens prosjekt blir å sjekke pluggene i kabelstokke fra motor til instrumentpanel, og koble bort alle forbrukere fra forbruksbanken for å se om dette hjelper. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Vestkystseiler Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Hvorfor har du en diode på senseledningen? Det vil jo føre til at dynamoen lader med ca 0.7V for høy spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Vanskelig å forstå hva som lager denne feilen, utenom en defekt regulator og den muligheten utgår vel siden dynamo er testet OK. Men symptomene med ladelampe/turteller/hørbar variasjon i belastning er jo ganske utvetydige. Jeg ville begynte med å måle spenning på senseledning på dynamo mens denne feilen er tilstede og sett om den fluktuerer i samme tempo som de andre symptomene. Evt også prøvd uten dioden som burde være unødvendig så lenge en har senseledning, men den er gjerne satt inn for å tvinge en litt slapp regulator til raskere lading? Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Dioden ble satt inn etter anbefaling fra vekstedet der dynamoen ble kjøpt ( og testet i mai) men det er jo et poeng at det er 0,7V spenningsfall over dioden. Jeg skal ta vekk den og prøve når jeg er i båten senere i dag. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Al-Tec Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Oppdatering: Jeg fjernet dioden på senseledning, og ladespenning ble lavere som antatt. Ca 14,4 V på pulsene nå i stedet for 15,1V. Jeg har tatt ut printkortet med varsellampene, og jeg ser at lampa for temp blinker samtidig. Stopper jeg motoren og starter igjen, så er feilen borte til jeg ruser opp, og drar ned turtallet. Har lagt ut en video her: Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
hegra Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Har ikke noe svar, men kunne vært greit med litt kjennskap til anlegget ditt. Siden du tidvis målte 0 volt må du vel nesten ha skillediode som batteriskille og målt på inngangen på skilledioden eller B +på dynamo? Har du ikke skillediode skulle du målt batterispenning selv om lading opphørte. Om du har skillediode er det enkelt og flytte ladekabel bort fra inngangen på skilledioden og over på utgangen til startbatteri, men senseledning bør også settes på startbatteri I så fall. (Fikk vi svar på hvor sense er festet?)Da lader den direkte på batteriet. Da får du svar på om det er skilledioden som trøbler. Når det gjelder varsellysene, lyser alle normalt før start? Lampen for temp skal lyse ca 6-7 sekund etter at tenning er påslått selv om motor ikke er for varm. Men den skal ikke blinke. Hva skjer når du trykker på testknappen på panelet? Er alt som det skal være før start? Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Har en dropfri ladeskiller, digital uten spenningstap på 0,7 V. Dette er en Mastervolt 1602. Jeg har forsøkt det du foreslår, men uten hell. Det stemmer at spenningen er målt på inngangen til denne, for når jeg flytter B+ så ser jeg jo batterispenningen som du beskriver. Senseledning er konlet til forbruksbank. Jeg har også forsøkt å sette den på startbanken uten at det hjelper. Templampe lyser hele tiden når tenning settes på. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Fantino Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden En rubiks kube dette. Det er åpenbart at dynamo lader ‘støtvis’ ut fra alle indikasjonene. Men hvorfor? Det kan i grunnen ikke være så mye annet enn tull med senseledning (virker ikke veldig sannsynlig da den ikke burde gått til 0 i så fall), et eller annet kluss med kabling mellom ladelampe og D+ (men vanskelig å forklare oppførselen) og til slutt selve dynamoen. Hadde nok begynt å mistenke den men ville eliminert de andre punktene først. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 47 minutter siden Link til dette innlegget Svart 47 minutter siden Dette med templyset , .at det lyser konstant kan muligens komme av at printkortet blir restartet hver gang lading opphører. Som sagt skal det normalt lyse 6-8 sekunder før hver start. Før disse sekundene har gått har lading startet og opphørt kanskje flere ganger og derfor lyser det konstant. En vill gjetting fra meg dette Hva med automatsikringen i den sorte boksen oppå foran på motor? Kan det være den som tuller? Eller rett og slett dårlig kontakt på pluss eller minus til dynamo uten at jeg forstår at det skal gi slik oppførsel. Skjønner ikke helt at dette printkortet skal kunne sette ladingen ut av funksjon, så lenge lading faktisk starter, men hvem vet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 38 minutter siden Link til dette innlegget Svart 38 minutter siden Var en ting som slo meg, enkelte har vel opplevd at når en kopler to motorer sammen via FET skille så gir den ene dynamoen seg når batteriene er fulle. Kan dette være noe lignende, fordi det står så lite forbruk på at dynamo faktisk kutter?… Går i alle fall an å prøve å sette på en eller annen litt tung forbruker og se om det endrer seg. Eventuelt kople til ‘Ig’ på FET-skille slik at dynamo alltid ‘ser’ batterispenningen - antar denne ikke er brukt, ref måling av 0V på dynamo. Dette burde kanskje være det første en forsøker. Er bare å gi Ig +12V - virker det kan den vel koples til tenningen. Red: Ser nå at Mastervolt 1602 finnes både med og uten denne IG-inngangen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.