Jump to content

Eldre påhengsmotorer, hvilken merker har tilgang på deler?

jrewing

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en billig brukt mindre båt med påhengsmotor ca 15-40 hk

Har akkurat prøvd å finne impeller til en Suzuki 50hk 2017 jeg allerede eier og det var ikke enkelt!

så jeg lurer på hvilke merker jeg bør satse på som det er enkelt å finne reservedeler til? Spesielt litt eldre motorer. Jeg bor i Stavanger, men tilgjengelighet i Søgne og Kragerø hadde også vært praktisk. 

mail betyr post

e-mail betyr e-post

jrewing skrev 19 minutter siden:

så jeg lurer på hvilke merker jeg bør satse på som det er enkelt å finne reservedeler til?

Tenk ikke bare på hva som er enkelt å skaffe deler til, men også hvilke du trenger mye eller lite deler til.

Jeg har også en Suzuki, DT30 fra 2002, som jeg har hatt siden 2008.

Jeg har brukt den mye (fylt på over 4000 liter bensin), men jeg har ikke så mye erfaring med å daffe deler til denne.

Impeller kjlptebjeg hos Bakken Motor.

Propell kjøpte jeg hos Maritim.

Tennplugger tror jeg at jeg har kjørt på Mekonomen.

Det var vel delelista iløpet av 17 års eierskap.

Har et par Yamaha, de er greie å få tak i deler til, og det er lite som går istykker.

Har hatt mercury og anbefaler å styre unna. Stramming av styringa røyk etter 2 dagers bruk.

Jeg forklarte hva dom var røket og sa at slark I stammen er årsaken til at det ryker, så begge deler må fikses. De svsrte at de bare bytter den ødelagte delen og ikke noe mer (de resterende ikke årsaken til bruddet). Jeg svsrte st da håper jeg de bestiller inn et dusin av delen som ryker, for den må da byttes regelmessig.

De bestilte bare 1 stk av delen, og det var vel ca 2 ukers leveringstid fra Belgia, då det ble 3 uker gor å fikse noe småttteri.

Så var det en dags bruk og samme feilen oppstod på nytt, skkurat dom gorventet når de ikke gjør noe med årsaken.

Fikk heldigvis returnert motoren og fikk igjen pengene.

Hadde motoren i 2 mnd, hvor nesten halve tiden var på verksted. Og den hadde 4 stopp under kjøring.

Tregstartet var den også, rekorden er å dra i snora ca 30 ganger før den starter.

Jeg la merke til en hjenganger i annonser gor 6 hk Mercury. Nesten alle er lite brukt, pent brukt, bare kjørt en tank eller 2 osv. Sånt finner man sjelden på Yamaha annonser.

Har en mistanke om at alle har et ønske om å bruke motorene, men at Mercury er mer trøblete då det blir mye ergrelse og lite bruk. Og dermed annonseteksten med lite brukt Mercury selges.

Beklager at det var upresist. Men tenkte kanskje noen visste om det er lettere å finne deler til Yamaha enn Suzuki i fysisk butikk?

Ja, jeg kan finne enkeltdeler her og der til min Suzuki. Men da måtte jeg enten kjøre langt eller bestille på nett. men når ferien er i gang og jeg er på hytta så hadde det vært greit å kunne finne den enkelt på Maritim eller annen fysisk butikk. 

har også en litt eldre Honda 5hk, ikke helt enkelt å finne deler syns jeg. 

Drømmen hadde vært å ha et merke som jeg kan være rimelig sikker på at jeg kan få tak i en impeller, termostat, filtere i fysisk butikk. 

mail betyr post

e-mail betyr e-post

jrewing skrev 1 time siden:

Men tenkte kanskje noen visste om det er lettere å finne deler til Yamaha enn Suzuki i fysisk butikk?

Da bør du kikke på hvilke forhandlere som finnes i ditt nærmiljø. Jeg regnr med fysidke butikker flere hundre km hjemmefra ikke er av interesse. Du har nevnt flere stedsnavn og hvis du beveger deg endel mellom dem så er det sikkert ikke så nøye hvilken av dem som har deler bare en har det.

Et tips er å kikke på hvilket merke de lokale fiskerne bruker, for de er avhengige av pålitelig og flink forhandler som fikser ting kjapt.

Min erfaring med Yamaha er grei deletilgang hos stor forhandler på sørlandet. Erfaringene er med servicedeler til 6 hk med garanti, så det skulle jo bare mangle at alt var på stell der.

Min 28 år gamle Yamaha Pro-V 100 har jeg veldig lite erfaring med delekjøp til, rett og slett fordi det er en enkel 2-takter som bare går og går. Kan jo nevnes at den trenger god tilgang til bensin, og at den også har forsynt seg med over 4000 liter bensin i mitt eie (som for denne er siden 2020).

Trenger jeg deler til denne, eller lurer på noe så kontakter jeg Mekonomen Hønefoss og spør etter Espen.

Fortalte ham at motoren var litt tungstarta og han skjønte det var drivstoffmembranen og bestilte denne til meg. Kostet lite og problem løst, og var enkelt å bytte selv.

Ikke misbruk sånn verdifull hjelp ved å bruke av folks tid og handle andre steder, men bruk slike butikker som har kompetanse å dele, de er verdifulle. Selv har jeg kjøpt 45 liter 2-taktolje til den motoren jos dem, pluss mye annet båte båtrelatert og til bil, så da tenker jeg det er ok å spørre om noe iblant.

pipe skrev for 6 timer siden:

Mekonomen kan du glemme for de har lagt ned alle butikkene sine bortsett i fra Bergen som de ansatte kjøpte.
Ikke hadde de noe særlig med båtdeler heller så du er ikke gått glipp av noe.
Men tennplugger og oljer fikk man jo 

Jeg tar ikke daglige sjekker av om alle butikker eksisterer, så når mener du Mekonomen la ned alle butikker unntatt Bergen?

Jeg kikket på Google maps, der er Mekonomen Hønefoss:

Screenshot_20250721_033625_Maps.jpg.84ca465cca0b5bb985b14fd6a1e0d91c.jpg

Jeg kikket på 1881.no og fant samme butikken.

Kikket også på facebooksida deres og der var siste innlegget 3 dager gammelt.

Så hvilke kilder har du som tilsier at Mekonomen butikken i Hønefoss er nedlagt, og mår mener du den ble det.

Eller er det bare sånn at fordi du ikke har vært i butikken i det siste så antar du den er nedlagt?

Jeg fant hvertfall kvittering for at jeg handlet der 26. april i år, det er mindre enn 3 mnd siden. Har sikkert vært innom der etterpå også.

Trådstarter etterlyste deletilgang til blant annet Yamaha og jeg svarte på dette og at jeg lett får tak i Yamahadeler på Mekonomen sin butikk i Hønefoss, og du kommer deretter med din påstand om at Mekonomen ikke hadde noe særlig vbåtdeler.

Har du i det hele tatt noen gang spurt etter Yamahadeler på Mekonomen Hønefoss? Og har det vært noe de ikke kunne skaffe. Eller sitter du bare å dikter opp at det jeg skriver ikke stemmer?

Espen jobbet mange år som Yamaha-mekaniker og kjenner dermed de motorene og delene godt, hvertfall de motorene som fantes da han jobbet der. Så ble Yamahaverkstedet nedlagt og han begynte å jobbe på Mekonomen sin butikk i Hønefoss. Dermed begynte Mekonomen Hønefoss å ta inn endel båtrelatert blant ting de selger, og det synes jeg er flott.

Hvis den ikke er nedlagt i stillhet iløpet av de siste 3 månedene uten at jeg har lagt merke til det (og du har troverdige kilder på det dom beviser at nåde jeg, facebooksiden deres, Google maps og 1881.no tar feil) så synes jeg det er dårlig gjort av deg å fremstille det som om den butikken ikke finnes og at de ikke har båtdeler.

Det er fint om mange vet at butikken selger Yamahadeler og bruker butikken så den fortsetter med det gode tilbudet til oss med Yamahamotorer så lenge som mulig.

Da jeg byttet hydraulikkolje på største Yamaha påhengsmotoren min fant Espen frem til riktig hydraulikkolje og rett mengde og fremgangsmåte.

Og Sierra 2-takt olje for påhengsmotorer (snbwfalt av  Espen, og det var et godt tips) står klar i hylla så det er bare å lempe en 4-liter eller tre opp på disken. Mye mindre røyk av denne enn med Biltema sin på min Yamaha. Har kjøpt ca 45 liter av Mekonomen sin 2-taktolje siden 2020, så jeg har endel erfaring med å bruke den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...