Jump to content

Kombinere AGM startbatteri og litium forbruk?

ehamre

Recommended Posts

Sikkert mange her inne som har tråkket opp denne løypa før :glimter:

Situasjon: 2014 Finnmaster Pilot 8 med 2x150hk Yamaha, 2x AGM startbatterier 100ah, 1x AGM forbruksbatteri 95ah, Trident smart battery charger, BEP voltage sensitive relay

Ønsket: Bytte AGM forbruk med litium forbruk

Er dette noe som er "enkelt" å få til? Har forsøkt å lese meg litt opp, og finner løsninger som DC-DC lader fra AGM batteriene feks, men høres ikke helt optimalt ut å lade fra startbatteriene. 
Alternativet er å doble AGM forbruksbanken. 

IMG_2592.JPG.565f30fca750307abebda056e4cf59cb.JPGIMG_2593.JPG.ec3989a8aca01f271e2530cdf2e67382.JPG

En DC-DC lader kan settes opp slik at den kun lader når startbatteriene lades,  dvs. når spenningen er over et visst nivå.  Det er også mulig å lade med DC-DC ladere fra landstrøm, ved å lade startbatteri.  En må bare være  obs på at en avansert lader vil sette ned spenningen (til "float") når batteriene er fulladet. Da kan DC-DC lader koble ut, hvis den er stilt for høyt. Jeg har valgt å ha en egen landstrømlader beregnet for lithiumbatterier.  Men hvis jeg ønsker rask lading kan jeg kjøre DC-DC lading parallelt fra landstrøm ved å la startbatteri hovedbryter stå på når dette lades fra separat lader. 

Du sier ikke noe om hvordan startbatteriene er koblet, om de er koblet sammen til en felles bank, eller ett for hver motor. Det mest robuste vil være separate startbatterier, og to separate DC-DC ladere, f.eks. Victron XS, som lader forbruksbanken.

Så kan sikkert noen forklare hvordan det kan settes opp med  mindre avanserte og rimeligere løsninger.

Hei.  Seglkatamaran. To motorar med kvar sin 80 amp dynamo, som ladar kvart sitt  Optima Red Top (AGM?) startbatteri. 

Frå 30 amp DC-DC ladar som ladar lithiumsbanken. 304 ah.

Ein 50 amp landstraumsladar kan lada forbruksbanken, men ladaren blir berre brukt 3-4 gangar i året.

Opplegget fungerer veldig bra!

Det er klart at dette ikkje er den mest effektive måten å lada forbruksbanken, men med sju amp solcellepanel og gjennomført skifte til led-pærer, godt isolert kjøleboks etc så har me alltid nok straum utan å stressa. 

Kjøleboksen står på frå påsken til november, og VHF med ais og kartplottaren står stort sett på når me er på tur.

Opplegget fungerer svært bra. Dersom det blir naudsynt med endrigar er det større DC-DC-ladarar som er mest aktuelt. 

ehamre skrev for 4 timer siden:

Sikkert mange her inne som har tråkket opp denne løypa før :glimter:

Situasjon: 2014 Finnmaster Pilot 8 med 2x150hk Yamaha, 2x AGM startbatterier 100ah, 1x AGM forbruksbatteri 95ah, Trident smart battery charger, BEP voltage sensitive relay

Ønsket: Bytte AGM forbruk med litium forbruk

Er dette noe som er "enkelt" å få til? Har forsøkt å lese meg litt opp, og finner løsninger som DC-DC lader fra AGM batteriene feks, men høres ikke helt optimalt ut å lade fra startbatteriene. 
Alternativet er å doble AGM forbruksbanken. 

IMG_2592.JPG.565f30fca750307abebda056e4cf59cb.JPGIMG_2593.JPG.ec3989a8aca01f271e2530cdf2e67382.JPG

Gjetter på at hver motor har sitt eget startbatteri og at den ene i tillegg lader forbruksbatteriet via BEP VSR?

VSR vil ikke fønke med Lithium (da Lithium sin spenning vil holde det innkoblet). Det ville jeg i stedet brukt for å kople sammen de to startbatteriene slik at du får effekt av begge dynamoene når du skal lade forbruk. I dette tilfellet tenker jeg at DC-DC lader fra start til Lithium er det beste alternativet - antakelig nesten det eneste alternativet siden det antakelig bare går en feit kabel fra start til motor (felles lading/start)? Landstrømlader kan lade start og så forbruk videre via DC-DC - eller direkte på forbruk (får da ikke vedlikeholdslading på startbatteriene med mindre DC-DC lader er to-veis). Settes den direkte på Lithium/forbruk vil power supply mode holde Lithium 99% fulle uten å overlade de. Settes den på start/AGM ville jeg brukt flooded-innstilling, da denne har lav floatspenning som er viktig for å gi AGM et langt liv.

Fantino skrev for 3 timer siden:

Landstrømlader kan lade start og så forbruk videre via DC-DC - eller direkte på forbruk (får da ikke vedlikeholdslading på startbatteriene med mindre DC-DC lader er to-veis). Settes den direkte på Lithium/forbruk vil power supply mode holde Lithium 99% fulle uten å overlade de. Settes den på start/AGM ville jeg brukt flooded-innstilling, da denne har lav floatspenning som er viktig for å gi AGM et langt liv.

Jeg hadde valgt å sette eksisterende lader på Lithium slik @Fantino foreslår, og så kjøpt en ekstra liten lader med to utganger til startbatteriene. Evt to små ladere. Hvis disse kobles til startbatteriene med egne sikringer, utenom hovedbrytere, mens DC-DC laderene kobles via hovedbrytere, så kan en velge å slå helt av DC-DC lading når en ligger på landstrøm. Eller lade både via DC-DC og Trident, hvis en trenger rask lading.

Edit: Lading i power supply mode må gjerne testes, da det er oppgitt 13.5V +/-0.6V. Det kan se ut som Trident laderen har flere utganger, da er det kanskje bedre at den tar seg av startbatteriene, mens en ny lader kan lade Lithiumbanken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...