Jump to content

Volvo Penta D6 310 2006 Feilkode 1.4.6 Fault Engine Starter

Skuto

Recommended Posts

Hei Båtfolket. 

Midt i båtferien begynte orange varsellampe å blinke. Blinke feilkode lest ut å den tilsier 1.4.6 for Engine Starter.

Varsellampen begyner kunn å blinke vist motor går i 3000rpm eller høyere å kommer etter 10-15 min i plan, hvordan kan feilkode på starter komme så lenge etter start? Går jeg på fart opp mot 3000rpm kommer ikke feilkode. 

Jeg har byttet hovedstrømsbrytere, rengjort allerede rene og pene jordingspunkt, kontollert ladespenning til batt. 

Eneste som er litt molefunkent er at voltemeter i dash ikke viser samme som ladespenning bak, altså 14.x V men nål virrer fra 13.3 til 13.8v...  å ligger i det lave skitet ved høyt rpm...

Noen kloke råd der ute? 

At voltmeteret viser ca 0,5 V for lite stemmer med min erfaring (2005 D6-370), har alltid vært sånn her. At spenningen reduseres kan skyldes at batteriene er fullt oppladet og at dynamo av den grunn reduserer ladespenningen. 

Feilkoden er litt merkelig, normalt skulle du ikke fått start med den koden. Jeg vet ikke hvordan EVC overvåker starteren, det er kanskje det første man må vite for å tolke denne feilkoden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg det er det ikke bare her det er litt forskjell på ladevisning. Jeg er godt kjent med spenningstap verdier gjennom kabler, kontakter/dårlige kontakter osv.. men ikke at jeg får ca 1v fra dynamo og frem er normalt, syns det var litt mye.. men ok:) 

Ja rart at feilkoden kommer under kjøring kunn i plan å ikke direkte etter start eller før start.. hmm.. 

Har lest ut feilkoden flere ganger etter tur å den er det samme hver gang...

høst 23 er også alle ledehjul, dynamo, starter, servopumpe front på maskin nytt... 

2120timer og står i Barracuda 1050. 

Feilmeldingen kan være litt generell. Er ikke sikkert det nødvendigvis er feil på starteren. Siden feilen kommer over 3000rpm er dette på tidspunkt hvor generator lader mye, og kanskje endel stress på ledningsnett. Det er nærliggende å feilsøke om det feks er dårlig kontakt på alle ledningene inn til startmotor og der disse ledningene kommer fra. 

En annen årsak kan muligens være EVC boksen, og dårlig kontakt et sted. Min styrbord motor fikk feilmelding på styrbord drev som slo av motoren eller feilmelding på.motor. var rengjøring av kontakt i EVC boksen som trengtes og det har fungert siden den tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...