Rydsmann Startet 21.Juli Link til dette innlegget Startet 21.Juli Hei Har en Ryds 511GTS med Evinrude 70HK 2 takt fra 98 bakpå. Testa motoren før jeg satt ut båten og den gikk bra, men når jeg satt ut båten her om dagen, så startet motoren fint, og gikk fint i ca 4-5 min før den stoppet. Etter det fikk jeg ikke start på den... Trodde først den ikke fikk bensin, men blæra var steinhard... Nå lurer jeg litt på hvor jeg skal starte. Litt info: - Byttet plugger før jeg satt den ut - Bensinslange, filter, osv ble skiftet i fjor - Bensin er fra i fjor sommer, så har vært innom tanken om vann i bensin - Den har hele tiden vært veldig tungstarta om våren, brukt opp til 20 min for å få statt på den som regel. - Noen ganger kveles den på tomgang eller endring av gir. - Choken ser ikke ut til å fungere når jeg presser inn nøkkelen, men så ut til å fungere når jeg manuelt justerte den på motoren, vred på den røde saken på bilde under. Legger ved modellnr og serienr, hvis det er til hjelp Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Prøv å drenere forgasserne, og se om det er vann eller bensin som kommer ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gulborg Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Er ikke den røde venderen, åpne og stenge kran for bensin Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Er det 95 eller 98 oktan? 95 kan være et problem å lagre. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Rydsmann Svart 21.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli index skrev for 6 timer siden: Prøv å drenere forgasserne, og se om det er vann eller bensin som kommer ut. Er det typ en skrue bare å skru ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Rydsmann Svart 21.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli Gulborg skrev for 3 timer siden: Er ikke den røde venderen, åpne og stenge kran for bensin Usikker, spurte en båtmekaniker kompis og han sa det var choken... Så har gått utifra det, men den står uansett i den posisjonen den stod når båten fungerte i fjor.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Rydsmann skrev 46 minutter siden: Er det typ en skrue bare å skru ut ? Ja, oftest en bolt/ skrue nederst i "bollen" nederst på forgasseren. Som en "bunnplugg". En sjelden gang en skrue fra siden. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Mtp tungstartet så vær obs på at den motoren (tror jeg) kan være ganske sær på hvilke tennplugg den har. I alle fall er min Evenrude 60 hk fra samme periode veldig sær på tennpluggene. Da jeg kjøpe den så var den vanskelig å starte, og spesielt med litt varm motor. Etter mye feilsøking fant jeg at forrige eier hadde byttet til billigere uoriginal tennplugger som ikke hadde helt likhet med de originale. De originale kostet 250 per stk (!). Byttet, og siden da har den alltid vært startvillig. Så det kan være verdt å sjekke opp i. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Rydsmann skrev for 2 timer siden: Er det typ en skrue bare å skru ut ? Ja. En messingplugg nederst på siden av flottørhuset. Skru dem ut, og pump fire fem ganger på gummiblanding på slangen for å spyle ut evt dritt. Monter, pump og start. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hammern Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Min far hadde samme problem på en suzuki 55hk fra ca samme tid. Etter mye feilsøking løste problemet seg umiddelbart ved bytte til 98 oktan. Så prøv det først er min anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Hvis det er gammel 95 oktan så drener alt og prøv 98 oktan. Lite eller ingen problemer med fersk 95, men gammel 95 kan gi trøbbel som nevnt før. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rydsmann Svart 22.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli Grand Banks jr skrev for 11 timer siden: Hvis det er gammel 95 oktan så drener alt og prøv 98 oktan. Lite eller ingen problemer med fersk 95, men gammel 95 kan gi trøbbel som nevnt før. Har kjørt på 98 de 2 siste sesongene nå, så trodde ikke det skulle vært et problem, men har fastmontert tank, så får ikke sett oppi så lett heller.. Men tenker å prøve å drenere forgasserene og så ta slangen rett oppi en kanne med 98 og se resultatet da. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli Hvis du har hatt 98 på tanken så er nok ikke bensinen problemet med mindre det er en del vann i tanken din. Rydsmann skrev 51 minutter siden: tenker å prøve å drenere forgasserene og så ta slangen rett oppi en kanne med 98 og se resultatet da Dette høres ut som en god plan! Da får du i alle fall eliminiert om problemet er i tanken din eller ikke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rydsmann Svart Søndag 08:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:06 Hallo Jeg fant problemet, rakk aldri komme meg til drenering av forgasserene da problemet var rett foran nesen på meg Var rett og slett hurtigkoblingen på bensinslangen og inn i motoren som ikke var helt innpå, så da fikk ikke motoren bensin, ta den av og på igjen har fikset problemet! Sånn går det når man går fullt inn for å sjekke de mer avanserte problemene før de enkle, som å sjekke koblingen Takker for all god hjelp, håper andre tar lærdom her og sjekker koblingen først ved like problemer !!! Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Søndag 08:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:25 Flott at du serverte løsningen. Altfor mange poster som det aldri kommer løsning på når problemet blir løst.👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.