Jump to content

Utvikling av badeplattform til Ibiza 20 Touring

Fortego

Recommended Posts

Har en 20 fots Ibiza jeg bruker mens storbåten står på land og venter på å bli ferdig. Etter fjoråret så jeg at denne ville hatt veldig godt av en ekstra badeplattform bak. Originalt er den relativt vanskelig å komme seg opp i når man bader, og forbedringspotensialet var etter min mening stort.

Satte derfor i gang i våres med å lage plattformer til min Ibiza 20. Brukte materialer jeg hadde liggende, som besto av et par plater med gulvspon. 

Lagde først en mal i papp før jeg skar ut fra sponplaten og limte sammen alle deler.

Ble dessverre litt lite bilder. Hadde dårlig tid før ferien for å få plattformene ferdig, og fotografering ble rett og slett glemt i noen faser...

Uansett, etter å ha kappet til og limt prøvemonterte jeg pluggen på båten som stod på land:

5cb6da4d-ebf7-4f64-9bd7-f2b89a3575fc(1).jpg.9e238e9358c3d836f7af736c450d9a10.jpg

Etter å ha kuttet til alle deler med stikksag og limt de sammen brukte jeg båndsliper for å slipe litt bue forskjellige steder for at plattformen ikke skulle fremstå som kantete.

Valgte å strekke plattformen forover langs sidene av flere årsaker:

Dagens Ibiza modeller har dette og ønsker at designet skal se ut som om dette er noe som er originalt.

Styrkemessig blir det lettere å ta opp kreftene gjennom et kraftpar i boltene på delen som strekker seg langs siden og med det fungerer som en utkragerbjelje festet langs skroget.

Mulighet for å montere fenderlist på plattformen langs skroget om ønskelig. Også litt som dagens modeller, bare litt mer moderat.

Min Ibiza har også hyrdauliske trimplan, og utformet plattformene slik at de kan monteres uten å komme i konflikt med hydraylikken som kommer ut bak.

Etter å ha plassert plattformene slik jeg ville ha dem merket jeg av på skroget med maskeringstape. Så også at de ble litt vel kantete, og rundet av litt etter bildet ble tatt og før jeg startet med overflatebehandling.

9b99e70f-b9d3-46da-8696-95eec9ac0127.jpg.feccdbc61bed379741effb6b9e56dfe2.jpg

Før støping på skrogside måtte skrogside rengjøres, poleres og påføres noen lag med voks. La også et lag slippmiddel helt til slutt. Kjedelig om støpen skulle bli sittende fast ... :rekker_tunge:

Maskerte så godt og la også plast på bakken.

539a6f11-e855-4e9c-a1e4-8d968a462756.jpg.59866484cba503fbee44bee15c6c1472.jpg

La på totalt tre lag. La ikke på mer da flere lag vil bli lagt i forbindelse med liming av plugg til avstøp.

Etter å ha lagt på flenser og polyester slik at sponen skulle tåle noen dråper regn ble plattformene på hver side festet med polyestersparkel. brukte gummisparkel under for å runde av til hulkiler og støpte tre nye lag i overgangen mellom avstøpet av skroget og plattformpluggene.

image.jpeg.f365a0480926b3e11755a1d28419115e.jpeg

Glemte å ta flere bilder av akkurat denne prosessen da det ble stresset en del for å bli ferdig til ferien... :rekker_tunge:

Etter å ha løsnet delene fra skroget ble at kappet og slipt til, påført et nytt lag med polyester før to lag gelcoat og et lag topcoat til slutt.

På porøse materialer som spon påfører jeg alltid polyester først for å mette flaten før støping eller påføring av gelcoat. Har opplevd at støp løsner om man støper direkte på sugende underlag som kryssfiner eller spon da polyesteren i laminatet kan suges inn i materialet slik at det blir for tørt mellom støpen og underlaget. 

Det samme gjelder forøvrig divinicell eller lignende.

2012a210-981b-41e2-b5cf-9143e344a221.jpg.877513b24f17f3868284545de0da8d34.jpg

Så er det en slipejobb som må gjøres. Starter alltid med korning 40 og begynner å jobbe meg oppover i korning etterhvert som jeg ser at nesten har kommet ned slik at hele flaten er slipt. Men tre lag kan fort være i minste laget og man skal være lett på hånden for å ikke slipe seg igjennom. Men hadde bare akkurat nok gelcoat til to lag og ønsklet ikke vente på at jeg fikk tak i mer.

Etter noen timer sliping med 40, 80, 120, 240, 320, 600, 800, 1200 og 1500 korning var det klart for antiskli. Maskerte området for antiskli. Brukte antiskliperler tilsatt i litt tynnet topcoat og vanlig fiberrulle. Resultatet ble mye bedre enn forventet. Hadde forventet bare jevn overflate med bare antiskliperler som bidrag til antiskil, men fiberrullen ga en veldig fin utilsiktet struktur som var nærmest perfekt! Litt flaks skader aldri... :rekker_tunge:

7409409a-ea2d-48f5-a205-ab9be8d88886.jpg.0cfa46cd9646597c85846c8c290929a7.jpg

Neste steg ble å polere opp pluggene og legge på seks lag med voks for å sikre at formen slipper pluggen greit. Slippmiddel ble også brukt på antisklidelen. 

6de235a9-8a6a-43da-87af-2381d32fc6b2.jpg.2422aa1f6482cd3abead1674c6b313f9.jpg

Utenpå dette la jeg først 3 lag med formgelcoat før jeg støpte totalt 6 lag 600 grams matte med divinycell på flatene før de to siste lagene.

Så var det ny runde med sliping og polering av former før påføring av voks også i formen. Igjen var alt fokus på å bli ferdig, så det ble tatt lite bilder, så beklager til alle som liker så mange bilder som mulig... :rekker_tunge:

Med formen klar var det bare å støpe plattformene. det ble lagt inn stivere som også fungerer som feste for badestige. 

fd2c12c6-4209-4bba-b489-f4a726425c8d.jpg.5e94a0ec92e54d0ad345d9ef9a4f63a5.jpg

Veldig fornøyd med første prøvemontering og måten plattformene strekker ut linjene til båten og gjør den mer elegant. :smiler: Plattformen ble boltet og limt fast med 8mm bolter og Tec7.

Komodo skrev for 3 timer siden:

Dette ble veldig proft og flott @Fortego :tommel_opp: Men nå som du har lagt så mye jobb i å lage former til slike plattformer, så regner jeg med at du må selge noen plattformer for å forsvare innsatsen?

Det er planen @Komodo :smiler: Dette er en modell det finnes svært mange av, så potensialet for å selge noen plattformer burde absolutt være tilstede. :smiler:

Plattformene hevet ikke bare utseendet på båten, det ble en helt annen båt å bruke på solfylte dager hvor man bader fra båten. Det ble ekstremt mye enklere å komme seg opp fra vannet, og plutselig har man en sone bak i båten man kan sitte med bena på plattformen og gjøre seg klar for deretter bare jumpe ut i sjøen.

Og med tre trinns badestige og gripehåndtak inn mot akterspeilet er det som natt og dag å komme seg opp av vannet sammenlignet med opprinnelig leider med ett trinn under vann.

Så planen er å legge ut en annonse snart og sjekke interessen.:smiler:

alphaman skrev 56 minutter siden:

Flott prosjekt ! Hvor mange timer brukte du ca.

Holdt ikke veldig god oversikt over forbrukte timer, men etter en gjennomgang, så vil jeg anslå i underkant av 100 timer totalt. 

Faktisk er det å bruke spon eller MDF relativt tidseffektivt også ved one-off om du bygger formen direkte i dette materialet. Da vil du ikke greie å få mange støp ut av formen, kanskje bare ett, men det er da heller ikke meningen. Men man slipper da veldig mye av slipingen og pussingen som må til om man støper med glassfiber og polyester som man deretter må slipe og sparkle.

CLJ skrev 4 minutter siden:

Hei. har lik båt og skjønner at man ønsker seg platform. Ser jo fint ut , men jeg er litt spent på om den kommer ut av vannet for sent - dvs litt lang bak. Men hvis festet er godt nok tåler det kanskje den belastningen.

Lykke til. Vh Chr

Båten er benyttet noen fine dager på sjøen, og det fungerer helt utmerket! :smiler:   :tommel_opp:  

Komodo skrev for 6 timer siden:

Passer disse plattformene kun på 20 Touring, eller passer den på 20 Sport og 19-foterne også?

Det må nesten testes ut. Ganske sikker på at 20 sport har samme skroget. Og 19 Touring ser veldig lik ut akter, så hvis 20 bare er en forlenget 19 hvor akterspeilet bare er flyttet en fot og det er fylt inn i mellom, så burde den passe.

19 sport ser derimot ut til å ha et helt annet skrog, og vinkelen bak synes jeg ser noe større ut.

Men når jeg har fått produsert noen tenker jeg at første som har noe annet enn 20 Touring som bestiller får fri retur om den ikke passer.

Komodo skrev for 6 timer siden:

19 sport er vel vesentlig smalere?

I følge Boat.no er Ibiza 19 sport 2 meter bred, mens 19 Touring har samme bredde som 20 Touring, 2,4 meter. Så at plattformene vil passe på 19 sport tenker jeg er svært lite sannsynlig, selv ved eventuell tilpassing. Plattformene vil da komme veldig tett på motoren, så jeg tenker at plattformene måtte vært smalere om det skulle vært mulig å tilpasse dem.

Men når jeg nå har lagd de jeg nå har, så er det jo relativt enkelt for meg å tilpasse disse til andre båtmodeller. Men om jeg skal gjøre det må antall produserte båter være høyt nok slik at det er potensiale for å selge flere sett. 

Men så er det snakk om tiden man har til rådighet også da. Dette er jo en bigesjeft ved siden av annen full jobb. :rekker_tunge: Og døgnet har egentlig for få timer allerede... :rekker_tunge:

Windy37GM skrev 1 time siden:

Imponert over innsatsvilje og kunnskap.
Mye slikt påbygg ser ofte jalla ut, men jeg mener du @Fortego har truffet veldig bra sett mot utrykket av resten av båten.  Godt gjort og gratulerer!

mvh

Windy37GM

Takk for det @Windy37GM :smiler: Enig i at det er mye dårlig som blir lagd. Ekstra synd er det når man ser at det håndverksmessige er bra, men så har man lagd noe som totalt ødelegger utseendet på resten av båten. Har forøvrig også utformet plattformene slik at det er mulig å sette på fenderlist på siden og rundt bak. Litt inspirert av dagens Ibiza båter. Da blir den litt røffere i stilen, og må innrømme jeg liker hvordan det ser ut uten, så foreløpig har jeg droppet fenderlist.

Bellil skrev 1 time siden:

Imponerende arbeid, har jo lest det meste i tråden om Vikingen også. Hvilket yrke du har aner jeg ikke @Fortego, men at du har kvalifikasjoner innen mange håndverksfag er jeg ikke i tvil om

Takk for det @Bellil. Er i utgangspunktet utdannet skipsingeniør. Drømmen var å bli fritidsbåtdesigner, men slik gikk det dessverre ikke, men gjorde et seriøst forsøk med skjærgårdsjeepen jeg kjører i profilbildet mitt. Designet, utviklet og bygget av undertegnede. 

Hadde en far som i sin tid støpte båter for Selco, så fikk støping så og si inn med morsmelken... :rekker_tunge: Et av mine aller første minner er da jeg var med faren min der han støpte den første båten vi hadde, en Sjømann 22. Da var jeg kanskje 4-5 år. En båt der to voksne og to barn dro på 3 ukers ferie. Det var den gang...:smiler:

Da jeg utviklet min egen båt var jeg så heldig å få stå i lokaler der det jobbet folk med tidligere erfaring fra både Vernøy båt og Norline, og det var også til stor hjelp når det kom til å tilegne seg kunnskapene på plastarbeid som jeg har i dag.

Og båten ble bra den :smiler:

i_farta-1.jpg.3cab5d1b4691b1031411247ca91bc65b.jpgboatdesign.jpg.e56025abba2be8c1f7778f09814c1806.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...