Midnattssol48 Startet Mandag 17:08 Link til dette innlegget Startet Mandag 17:08 Vi skal legge ut ei flytebrygge av betong, men sliter med å få tak i moringer/anker for å forankre i havbunnen. Brygga skal legges ut i Sør-Troms, og alt vi har funnet hittil på nett er i andre deler av landet og frakt blir da så dyrt at det ikke er aktuelt. Noen som vet hvor det kan være mulig å få tak i moringer/anker i dette området? Vi har lett mye på nett uten hell. Må nok være minst 2000 kg hver. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Mandag 18:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:13 Jeg kan ikke svare deg på spørsmålet, men når det gjelder vekt på moring handler dette også mye om hvilke bunnforhold det er, moringens utforming og selvfølgelig størrelse på brygge og hvor værhardt det er. Jeg vil bare tipse deg om å kontakte lokale betongstøperier. Her lokalt har vi et betongstøperi som støper mye forskjellig, og hver gang de har en del betong til overs støper de en moring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart Mandag 18:31 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:31 Hør med lokale oppdrettsservice-firmaer. Kanskje finnes det ankre som er tatt ut av bruk ute på anleggene som kan egne seg for en flytebrygge. De har også utstyr for å legge ut moringene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
19 fot Svart Mandag 19:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:54 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Jeg vil bare tipse deg om å kontakte lokale betongstøperier. Her lokalt har vi et betongstøperi som støper mye forskjellig, og hver gang de har en del betong til overs støper de en moring. Tipper det også iblant blir noe feilstøp så de har feks et 2 tonns element til garasjetak med litt dårlig støp i ene enden osv som de må kvitte seg med da det ikke er godt nok til garasjeanlegg, men ok dom moring hvis det bare lages feste til tau. Trådstsrter bør høre med rivefirmaer. Tipper de ofte tar ned betongvegger eller betonggulv eller betongtak som deles i passende størrelse og vekt for transport og som i praksis er gode moringer som kjøres på dynga. Spør maskinentreprenør. Iblant må de flytte store steiner som feks stikker opp i hagen til folk eller er iveien for den nye garasjen. De skal bare bli kvitt steinen og har maskiner til flytting. Eller man kan lage moring selv, enten av en tung ti g, eller en solid beholder msn kan fylle med feks gratis stein. En ting som kan være litt skummelt med betong osv er at det blir mer og mer fokus på miljø, og det kan bli kjempedyrt om man om noen år må leie inn maskiner for å heve det og så frakte den flere hundre km til et mottak som tar en høy kilopris for å ta imot dette spesialavfallet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Mandag 20:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:33 Hei. Då eg la ut ei av flytebryggene mine kjøpte eg store steinar av eit lokalt steinbrot. Dei la til side steinar på 750 til 1000 kg. Steinar med 70 mm borehol. Steinane kosta nokre hundrelappar, inkludert pålasting. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Tirsdag 01:13 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 01:13 Få tak i en eller flere sprengsteiner i passelig størrelse. Bor hull og slå ned en galvanisert øyebolt, eller bor større hull og trekk gjennom et PEL-rør som du kan dra en stropp eller et tau gjennom. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart Tirsdag 06:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:43 Dersom det er fjellbotn kan du leiga eit dykkefirma til å bora, og setja boltar i fjellet. For 5-6 år sidan fekk eg tilbod på 5 000 per bolt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 07:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:55 Når vi setter ut nye brygger i båtforeningen pleier vi å forskale kasser på kaien der brygga skal ligge og får en betongbil ned for å fylle dem. Et skikkelig grovt øye av armeringsjern midt i, slik at dette også kan brukes av mobilkran ved utsett. Da er det bare å feste tauverket i øyet, løfte med mobilkran og plassere loddet akkurat der det skal være. Kontrollert og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart Tirsdag 09:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:43 Vi har utlegg på 750kg på vår brygge. lagde forskaling i fjæra, satt dem litt lengre ut med gravemaskin så vi kunne flø dem opp med en solid Selfa med 6syl. ford. de mindre loddene på 4-500kg tok vi mellom to åpenbåter og lagde trekonstruksjon med tre stålrør som vi tvinna tauet i 8 tall rundt så vi kunne senke de kontrolert. vi støpte inn rør i loddene som vi tredde tauet i rundt. Viktig å tenke på at det må byttes tau etter en del år. Skal du betale folk, dykkere, arbeidsbåt osv. for dette blir dette en veldig kostbar affære. Heldigvis har vi noen som dykker på vår brygge. de ytterste loddene på bølgedenperen ligger på 30 meter., brygga noe grunnere. En tung betongbrygge krever sikkelig oppankring. Hvordan er værforholdene der da? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.