Mastiff Startet Mandag 18:40 Link til dette innlegget Startet Mandag 18:40 Jeg har fått meg "ny" plotter med ekkolodd (ny for meg, overligger hos forhandler), en Garmin 722XS med et GT23M-svinger. Jeg var ute og fisket etter makrell rett før helga (det var bare en slenger å få, ingen av mine bekjente fikk noe heller), og jeg fulgte med på ekkoloddet. Jeg håpet å se noe som kunne tyde på makrell, men jeg vet jo ikke hvordan de skal se ut. Siden jeg ikke fikk noe, antar jeg at jeg ikke så dem heller. Jeg har sett på flere YouTube-videoer, men sliter med å finne noe relevant. Det aller meste er folk som fisker etter abbor i ferskvann i USA, og så er det noen som driver storviltfiske i Stillehavet og vest i Atlanteren, og ingen av delene passer godt på norske forhold. Jeg satte følsomheten til auto, og jeg fikk opp disse greiene: Jeg antar at det over bunnen i 100 kHz-bildet på venstre side må være et ekstra ekko av bunnen. Men hva er de mange hvite prikkene i CHIRP-bildet? Er det bare forstyrrelser? Her er det en merkelig linje på rundt 25 meter. Kan det være et temperaturskille? Det er ikke ferskvann/saltvann, for dette er fra ute ved Ryvingen, så flere kilometer fra utløpet av Mandalselva. Og til slutt har jeg dette: Det aner meg at de vertikale linjene bare er forstyrrelser, men jeg vet ikke hvorfor de plutselig dukket opp der. Kan noen hjelpe meg litt med hva dette betyr? Eller til og med vise meg hvordan makrell ser ut på ekkoloddet? Jeg har prøvd både bruksanvisning og som sagt YouTube-videoer, men så langt uten de store resultatene. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart Mandag 19:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:48 Slik vises fisk(ukjent art) på et Furunolodd med P319 svinger. Er vel ikke mye til hjelp egentlig... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Mandag 20:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:19 Streken på bilde nr 2 er "sprangsjiktet" eller temperatur skille. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart Mandag 21:42 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:42 Siden makrellen ikke har svømmeblære er den vanskelig å se på ekkoloddet, og i hvertfall var dette god lære for noen år siden. Nyere teknologi kan selvsagt ha endret dette. Søk på «makrell ekkolodd» gir en del artikler om emnet Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bellen Svart Tirsdag 06:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:02 Makrell kan som sagt være vanskelig å se på ekkolodd på grunn av manglende svømmeblære. Står den veldig tett, så vil den nok slå inn på ekkoloddbildet. Generelt sett er min erfaring med ekkolodd at autofunksjon ikke er brukende, hvertfall ikke til fiskeri. Mitt tips er å lære deg å bruke dei manuelle funksjonene slik at du får opp på bildet kun det du vil se. Angående det første bildet, gjekk du langs en bratt bakke der? Det kan være at svingeren har registrert bunn langt ute i svingerens område som er på et grunnere parti, da vil du kunne få slik lesning på bildet. På bilde to er det som tidligere nevnt et temperaturskille som slår inn. På det tredje bildet er desse plutselige forstyrrelsene et resultat av at du bruker autofunksjonene. Den har der mest trolig skiftet gain. Manuelle instillinger hadde forhindret dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 16:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:13 @Langs land Jeg må prøve finne ut om det kan være en innstilling som markerer fisk tydelig, som det Furuno-ekkoloddet ditt. @Ida Marie III Takk, da var det det jeg trodde. @Rolf Ifølge det jeg har lest på fiskersider og havfiskegruppa på Facebook går det an å se makrell i stim helt greit med moderne utstyr som det jeg har. Jeg har bare ikke funnet ut hvordan det ser ut. @bellen Jeg har prøvd å finne ut hvordan jeg bør sette det opp for mitt bruk (dels makrellfiske, dels bunnfølging på rundt 80-120 meters dyp for teiner), men jeg sliter litt med å finne ut hvordan det egentlig bør stå. Det er jo forskjellig fra merke til merke, så jeg har prøvd å finne noe for Garmin. Det var ikke noe grunnere parti der, bunnen var ganske jevn, så jeg tror ikke det var derfor. Men da var det altså bare forstyrrelser. Jeg prøvde meg med manuelt, og hvis jeg gikk ned på 75 %, forsvant alt sånt, men jeg vet jo ikke om jeg da også mister det som er av fisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bård R Svart Onsdag 20:01 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:01 Bilde 1 er fisk eller noe annet som gir refleksjoner nede ved bunn (kan være garn el.l). Trolig registrert med liten hastighet på båten. Avhengig av frekvensen på ekkoloddet og åpningsvinkelen på svingeren så vil første registrering være et skråmål og når ekkoet er rett under båten er vises det nærmest vannoverflaten. Derfor vil enkelt-ekko ofte vises som en omvendt V. Bilde 2: Horisontal stripe kan være forskjell i tetthet eller saltholdighet. Kommer gjerne ved brakkvann i nærheten av elveløp eller i terskelfjorder. Om følsomheten (Gain) stilles litt ned vil denne forsvinne. Bilde 3 er mest sannsynligvis støy fra motor eller propell. Har sett dette ofte (i mine 12 år som servicetekniker på skipselektronikk) Prøv å stoppe motoren og legge båten i ro å se om støyen forandrer seg. På båter med innenbordsmotor så ender det ofte med jordingsforbindelse mellom propellhylse og ekkoloddet for å få vekk denne støyen. Høres litt rart ut, men jeg har sett utallige ganger at det virker. Makrellen er som sagt ikke lett å se på ekkolodd, men som den stimfisken den er så har jeg sett alt fra små prikker på ekkoloddet til fullstendig rødt felt i 10 til 20 meters tykkelse. Makrellen står som regel nokså rett under overflata. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart Onsdag 20:35 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:35 Kanskje du kan ta bort den/de lyseste fargene? Jeg bruker ikke de på mitt Simradlodd. På siste bilde kan det se ut som at du får registreringer både i vannsøyla og under bunn. I så tilfelle vil jeg tro det er støy. -Uforklarlige registreringer kaller jeg Bromm. Det var gjerne hos Brommeland i HGSD folk i mitt distrikt handlet lodd da de kom ombord i fiskeskøytene. Og spurde jeg andre som var i styrehuset hva loddet viste, var svaret alltid Bromm Hva med å henge en makrell eller tre i et snøre og slakke de ned? Da får du hanskje en ide om hvordan loddet må stilles inn. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart Onsdag 20:38 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:38 Bård R skrev 34 minutter siden: Makrellen er som sagt ikke lett å se på ekkolodd, men som den stimfisken den er så har jeg sett alt fra små prikker på ekkoloddet til fullstendig rødt felt i 10 til 20 meters tykkelse. Makrellen står som regel nokså rett under overflata. Sånn for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Bård R Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ja absolutt. Stim av fisk. Mest sansynlig makrell, sei eller sild. Må bare fiske for å få fasiten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Mastiff skrev On 22.7.2025 at 18.13: Ifølge det jeg har lest på fiskersider og havfiskegruppa på Facebook går det an å se makrell i stim helt greit med moderne utstyr som det jeg har. Jeg har bare ikke funnet ut hvordan det ser ut. Det kan nok se litt ulikt ut. Avhengig av svinger, lodd, hvor mye makrell det er, hvor dypt den står, og om det bare er makrell, eller om den samtidig er inne i en stim med sild. Her er et par eksempler på visning. På det første bildet er skjermen delt i tre, og du ser ekkolodd og downscan til venstre. Dybden er 38m, og du ser hvordan stimen strekker seg fra drøyt 20m og til overflata. Her er det bare å slippe ut snøret Stemningen på overflaten er trolsk Her er det en mindre stim, men fremdeles lett å se på loddet. Dessverre bare bilde av ekkoloddet her, ikke downscan. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Takk for tipsene, alle sammen. Da er det for det første helt klart at jeg ikke har sett makrell ennå. Det stemmer godt med at jeg bare fikk en slenger på turen. Og så skal jeg stille ned følsomheten under 75 %, som den holdt seg på med automatikk. Og @Komodo, vil et stim se ut som på ditt ekkolodd på et Garmin også? For i så fall skal det gå veldig greit å se dem. Men det er kanskje annerledes på 100 kHz og på CHIRP enn på downscan og 200? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.