Steihy Startet Tirsdag 08:10 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 08:10 https://www.vg.no/nyheter/i/73rlxo/to-baater-har-kollidert-ved-filtvet-fyr-kraftig-smell-ifoelge-politiet Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Popeye70 Svart Tirsdag 08:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:30 Politiets logg: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
andersb Svart Tirsdag 08:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:34 lyseblått bunnstoff ser ikke så bra ut oppå seilbåt motorbåt på autopilot, tenker hey ingenting jeg må vike for? seilte seilbåten montro? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Tirsdag 08:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:35 Basert på bildene hos VG ser det ut som om motorbåten har kommet fra styrbord og truffet seilbåten ganske midt på før den har tatt med seg masta og endt opp på seilbåtens baug. Jeg ser at storseilet er i vannet, men det trenger ikke bety at seilbåten var under seil. Det kan ha blitt dratt ut under sammenstøtet. Det har vært store krefter i spill, så her har alle de involverte vært heldige som har unngått alvorlige skader. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
andersb Svart Tirsdag 08:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:39 tipper farten har vært lav 5-10 knop max Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 08:44 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:44 3 minutes ago, andersb said: tipper farten har vært lav 5-10 knop max Kunne vel ikke klart å bøye baugspydet og havne oppå seilbåten om det ikke var litt fart. Blir interessant å få fasiten her. uaksomt må det ha vært uansett hvem som hadde vikeplikt eller ikke! Det aller viktigste er jo at det gikk bra med folkene ombord! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Xtian Svart Tirsdag 08:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:55 Jeg skulle gjerne visst hva som egentlig har hendt her, men innen dette er ferdig etterforsket har vel saken mistet nyhetens interesse og vi får ikke vite noe mer i mediene. Det kommer vel snart en oppfordring om å ikke spekulere før alle fakta er på bordet, så jeg får vel skynde meg å gjøre det før det skjer: Ut fra bildet og vindnå.no er svak nordavind i området, så hvis seilbåten seilte har den nok ikke hatt nok fart til å komme seg unna. Hvis jeg skulle tippe, ville jeg gjettet på at seilbåten lå på kryss innover fjorden for styrbord halser. Selv om den burde ha sett motorbåten i god tid, er nok ikke så mye den kan gjøre fra eller til hvis motorbåten har høy fart Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Grønnskollingen Svart Tirsdag 08:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:57 Ser ut som en Marieholm Fortissimo seilbåt. Virkelig synd. Det er altfor få av de og altfor mange av de andre. Fjordtarmen mellom Oscarsborg og Filtvet er rett som en snor. Er mange, meg inkludert, som setter autopilot på det strekket. Veldig oversiktlig er det også. Mange båter frem og tilbake, men få styrbord/babord situasjoner foruten seilbåter som krysser. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Tirsdag 08:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:58 andersb skrev 19 minutter siden: tipper farten har vært lav 5-10 knop max Jeg vet ikke hva slags fart motorbåten har hatt, men den har klart å knuse skrogsiden/overbygget på seilbåten, skli over seilbåten og ta med seg masta på veien før den endte på baugen. Enten har den hatt god fart eller så har den hatt stort moment. Eller begge deler. Jeg klarer ikke se hva slags seilbåt det er, men det ser ut som 70-tallsdesign eller deromkring. Svensk, kanskje? Edit: Der kom @Grønnskollingen meg i forkjøpet, ja. Marieholm Fortissimo ser ut til å stemme. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
andersb Svart Tirsdag 09:06 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:06 hadde det vært stor fart hadde seilbåten hatt tilfelle av "the front fell off" og motorbåten hadde nok ikke stått oppå den baugen på seilbåten ble nok trykket ned i vannet samtidig som motorbåten klatret oppå, så igjen, 5-10 tipper jeg, betting start now? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Tirsdag 09:13 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:13 Xtian skrev 12 minutter siden: den har dårlig sikt mot le og har dermed ikke sett motorbåten i full fart fra babord før det det var for sent Utifra bildene er det omvendt. Motorbåt fra styrbord, men det er usikkert om Marieholmen har gått for styrbord eller babord halser. Fortissimo er langkjølt og tung. Om det har vært lett vind og kryss har den ikke hatt mulighet til å flytte seg noe sted raskt. andersb skrev 3 minutter siden: hadde det vært stor fart hadde seilbåten hatt tilfelle av "the front fell off" Denne båten er bygd som en tanks. Det er voldsomme dimensjoner på laminatet. Er ikke forundret over at den har overlevd sammenstøtet med motorisert tupperware. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart Tirsdag 09:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:26 Grønnskollingen skrev 11 minutter siden: Utifra bildene er det omvendt. Motorbåt fra styrbord, men det er usikkert om Marieholmen har gått for styrbord eller babord halser. [...] Jeg så det når jeg hadde tenkt meg om, og redigerte det bort ... Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Olepo Svart Tirsdag 09:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:29 Grøss, nesten utrolig at dette ikke har ført til personskade. I følge VG har politiet opplyst at seilbåten gikk for seil da det smalt.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Tirsdag 09:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:30 Står at seilbåt gikk for seil, da er saken rimelig klar. Flaks at det gikk bra med folk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 09:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:33 3 minutes ago, hanto1 said: Står at seilbåt gikk for seil, da er saken rimelig klar. Flaks at det gikk bra med folk. klar, men hvorfor svingte ikke motorbåten unna?? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 09:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:34 Vi får være veldig glade for at motorbåten klatret opp foran masta på seilbåten og ikke bak. Uansett tror jeg RS sin kampanje "Løft blikket" er like aktuell i år! Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart Tirsdag 09:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:39 5 minutes ago, -morten- said: klar, men hvorfor svingte ikke motorbåten unna?? Båten gikk vel på autopilot mens føreren var opptatt med noe annet Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart Tirsdag 09:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:41 100% autopilot ja tror vi bare må være glad for at ingen er skadet hardt Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart Tirsdag 09:49 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:49 Har ved 5-6 anledninger såvidt unngått å ende opp i samme situasjon i samme område. Kun flaks og rask unnamanøver fra min side har gjort at kollisjon er unngått så langt. Dette var en forventet hendelse. Eneste som overrasker meg er at slike kollisjoner ikke skjer oftere. Godt ingen ble alvorlig skadet denne gang, men det er neppe siste kollisjon. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 09:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:52 andersb skrev 27 minutter siden: hadde det vært stor fart hadde seilbåten hatt tilfelle av "the front fell off" og motorbåten hadde nok ikke stått oppå den Tildels enig i at farten ikke kan ha vært stor, men et sted mellom 10 og 20 kn gjetter jeg på. hanto1 skrev 5 minutter siden: Står at seilbåt gikk for seil, da er saken rimelig klar. Hva er det som blir så klart om så seilbåten gikk for seil? Begge båter plikter å holde tilstrekkelig utsikt samt så tidlig som mulig manøvrere for å unngå fare for sammenstøt og til sist unngå sammenstøt. Vestkystseiler skrev 6 minutter siden: Båten gikk vel på autopilot mens føreren var opptatt med noe annet Det er umulig å si pr nå om en eller begge gikk for AP. Jeg har mange ganger påpekt elendige førerplasser på fritidsbåter. Store, brede A og B stolper, hvitt underlag på dash som gir refleks osv for ikke snakke om en mast og par seil i veien der man sitter helt akter nedi en brønn. Egentlig er jeg positivt overrasket over at det ikke skjer flere sammenstøt mellom fritidsbåter enn det gjør. Godt det gikk bra med alle ombord Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bellil Svart Tirsdag 09:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:52 Vår båt går omtrent like rett fram på autopilot som uten når vi går i plan ca 23 knop. Mener derfor at AP ikke nødvendigvis må ha vært invovlert. Uoppmerksomhet derimot har vært godt til stede. 23 knop er jo ikke stort mer enn en EU-moped gjør på smale veier Uansett regelverk om vikeplikt så har ikke det andre fartøyet påkjørselplikt Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
chrisrik Svart Tirsdag 09:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:53 andersb skrev 43 minutter siden: hadde det vært stor fart hadde seilbåten hatt tilfelle av "the front fell off" og motorbåten hadde nok ikke stått oppå den baugen på seilbåten ble nok trykket ned i vannet samtidig som motorbåten klatret oppå, så igjen, 5-10 tipper jeg, betting start now? Mener jeg leste kommentar fra seilbåten om at motorbåter kom i full fart. Jeg ville tenkt at kanskje man i 5-10 knop ville "bøye hverandre av" og havne langside-ish. Men jeg avstår fra bytting.. 😅 Godt det gikk bra med folk. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Jonas78 Svart Tirsdag 09:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:57 Da er artikkelen oppdatert i VG. Temmelig tydelig der, og gir lite rom for spekulasjoner, seilbåt gikk for seil- ikke motor. Fører av motorbåten er mistenkt. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Popeye70 Svart Tirsdag 09:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:58 -morten- skrev 14 minutter siden: klar, men hvorfor svingte ikke motorbåten unna?? To muligheter: 1. Båtfører så ikke seilbåten. 2. Båtfører misforstod og trodde seilbåten skulle vike (for motorbåt fra styrbord). Hvis 1, så har ikke båtfører fulgt med. Gått på autopilot og vært opptatt med noe annet, kanskje? Det er ikke SÅ vanskelig å se en seilbåt med full seilføring, men om seilbåten krysset kan båtføreren ha feilberegnet når seilbåten ville slått (men da er vi tilbake på manglende utkikk). Hvis 2, så har båtfører enten trodd at seilbåten også hadde motor i gang og i gir, eller så har hen trodd at seilbåter skal vike for trafikk fra styrbord selv om den går for seil. Det er også andre mulige forklaringer, men disse to er de som er mest åpenbare for meg. Bellil skrev 2 minutter siden: Uansett regelverk om vikeplikt så har ikke det andre fartøyet påkjørselplikt Det er helt korrekt, men en seilbåt for seil kan ha ganske dårlig/treg respons, spesielt om det er lite vind. I dette tilfellet er det også snakk om en langkjølet seilbåt, som ytterligere gjør manøvre tregere. Da er det «enklere» å basere seg i det lengste på at motorbåten vil vike. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 09:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:58 Uansett hvem som måtte ha vikeplikt her så er Sjøveisreglene klare på at også den båten som skal beholde kurs og fart (ikke har vikeplikt) også har et stort ansvar for å gjøre det som står i dets makt for å unngå kollisjon. Det ville i dette tilfellet ikke være så lett for en langkjølet treg seilbåt men lett for en hurtiggående motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.