Jump to content

Båtkollisjon. Ser ut til å ha gått bedre med folk enn båter.


Steihy

Recommended Posts

Basert på bildene hos VG ser det ut som om motorbåten har kommet fra styrbord og truffet seilbåten ganske midt på før den har tatt med seg masta og endt opp på seilbåtens baug.

 

Jeg ser at storseilet er i vannet, men det trenger ikke bety at seilbåten var under seil. Det kan ha blitt dratt ut under sammenstøtet.

 

Det har vært store krefter i spill, så her har alle de involverte vært heldige som har unngått alvorlige skader.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
3 minutes ago, andersb said:

tipper farten har vært lav 5-10 knop max 

Kunne vel ikke klart å bøye baugspydet og havne oppå seilbåten om det ikke var litt fart.  Blir interessant å få fasiten her. uaksomt må det ha vært uansett hvem som hadde vikeplikt eller ikke!

Det aller viktigste er jo at det gikk bra med folkene ombord!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Jeg skulle gjerne visst hva som egentlig har hendt her, men innen dette er ferdig etterforsket har vel saken mistet nyhetens interesse og vi får ikke vite noe mer i mediene.  Det kommer vel snart en oppfordring om å ikke spekulere før alle fakta er på bordet, så jeg får vel skynde meg å gjøre det før det skjer:  Ut fra bildet og vindnå.no er svak nordavind i området, så hvis seilbåten seilte har den nok ikke hatt nok fart til å komme seg unna.  Hvis jeg skulle tippe, ville jeg gjettet på at seilbåten lå på kryss innover fjorden for styrbord halser.   Selv om den burde ha sett motorbåten i god tid, er nok ikke så mye den kan gjøre fra eller til hvis motorbåten har høy fart

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Ser ut som en Marieholm Fortissimo seilbåt. Virkelig synd. Det er altfor få av de og altfor mange av de andre. 
 

Fjordtarmen mellom Oscarsborg og Filtvet er rett som en snor. Er mange, meg inkludert, som setter autopilot på det strekket. Veldig oversiktlig er det også. Mange båter frem og tilbake, men få styrbord/babord situasjoner foruten seilbåter som krysser.

Link to post
andersb skrev 19 minutter siden:

tipper farten har vært lav 5-10 knop max 


Jeg vet ikke hva slags fart motorbåten har hatt, men den har klart å knuse skrogsiden/overbygget på seilbåten, skli over seilbåten og ta med seg masta på veien før den endte på baugen. Enten har den hatt god fart eller så har den hatt stort moment. Eller begge deler.

 

Jeg klarer ikke se hva slags seilbåt det er, men det ser ut som 70-tallsdesign eller deromkring. Svensk, kanskje?

 

Edit: Der kom @Grønnskollingen meg i forkjøpet, ja. Marieholm Fortissimo ser ut til å stemme.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Xtian skrev 12 minutter siden:

den har dårlig sikt mot le og har dermed ikke sett motorbåten i full fart fra babord før det det var for sent


Utifra bildene er det omvendt. Motorbåt fra styrbord, men det er usikkert om Marieholmen har gått for styrbord eller babord halser. 
 

Fortissimo er langkjølt og tung. Om det har vært lett vind og kryss har den ikke hatt mulighet til å flytte seg noe sted raskt.

andersb skrev 3 minutter siden:

hadde det vært stor fart hadde seilbåten hatt tilfelle av "the front fell off"


Denne båten er bygd som en tanks. Det er voldsomme dimensjoner på laminatet. Er ikke forundret over at den har overlevd sammenstøtet med motorisert tupperware. 

Link to post

Har ved 5-6 anledninger såvidt unngått å ende opp i samme situasjon i samme område. Kun flaks og rask unnamanøver fra min side har gjort at kollisjon er unngått så langt. Dette var en forventet hendelse. Eneste som overrasker meg er at slike kollisjoner ikke skjer oftere. Godt ingen ble alvorlig skadet denne gang, men det er neppe siste kollisjon.  

Link to post
andersb skrev 27 minutter siden:

hadde det vært stor fart hadde seilbåten hatt tilfelle av "the front fell off" og motorbåten hadde nok ikke stått oppå den

 

Tildels enig i at farten ikke kan ha vært stor, men et sted mellom 10 og 20 kn gjetter jeg på.

 

hanto1 skrev 5 minutter siden:

Står at seilbåt gikk for seil, da er saken rimelig klar.

 

Hva er det som blir så klart om så seilbåten gikk for seil?

 

Begge båter plikter å holde tilstrekkelig utsikt samt så tidlig som mulig manøvrere for å unngå fare for sammenstøt og til sist unngå sammenstøt.

 

Vestkystseiler skrev 6 minutter siden:

Båten gikk vel på autopilot mens føreren var opptatt med noe annet

 

Det er umulig å si pr nå om en eller begge gikk for AP.

 

Jeg har mange ganger påpekt elendige førerplasser på fritidsbåter. Store, brede A og B stolper, hvitt underlag på dash som gir refleks osv for ikke snakke om en mast og par seil i veien der man sitter helt akter nedi en brønn.

 

Egentlig er jeg positivt overrasket over at det ikke skjer flere sammenstøt mellom fritidsbåter enn det gjør.

Godt det gikk bra med alle ombord :flagg_bp:

Mvh. SAP

Link to post

Vår båt går omtrent like rett fram på autopilot som uten når vi går i plan ca 23 knop. Mener derfor at AP ikke nødvendigvis må ha vært invovlert. Uoppmerksomhet derimot har vært godt til stede.

23 knop er jo ikke stort mer enn en EU-moped gjør på smale veier

Uansett regelverk om vikeplikt så har ikke det andre fartøyet påkjørselplikt

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
andersb skrev 43 minutter siden:

hadde det vært stor fart hadde seilbåten hatt tilfelle av "the front fell off" og motorbåten hadde nok ikke stått oppå den

 

baugen på seilbåten ble nok trykket ned i vannet samtidig som motorbåten klatret oppå, så igjen, 5-10 tipper jeg, betting start now? 

 

Mener jeg leste kommentar fra seilbåten om at motorbåter kom i full fart.

Jeg ville tenkt at kanskje man i 5-10 knop ville "bøye hverandre av" og havne langside-ish.

 

Men jeg avstår fra bytting..  😅

Godt det gikk bra med folk.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
-morten- skrev 14 minutter siden:

klar, men hvorfor svingte ikke motorbåten unna??


To muligheter:

1. Båtfører så ikke seilbåten.

2. Båtfører misforstod og trodde seilbåten skulle vike (for motorbåt fra styrbord).

 

Hvis 1, så har ikke båtfører fulgt med. Gått på autopilot og vært opptatt med noe annet, kanskje? Det er ikke SÅ vanskelig å se en seilbåt med full seilføring, men om seilbåten krysset kan båtføreren ha feilberegnet når seilbåten ville slått (men da er vi tilbake på manglende utkikk).

 

Hvis 2, så har båtfører enten trodd at seilbåten også hadde motor i gang og i gir, eller så har hen trodd at seilbåter skal vike for trafikk fra styrbord selv om den går for seil.

 

Det er også andre mulige forklaringer, men disse to er de som er mest åpenbare for meg.

 

Bellil skrev 2 minutter siden:

Uansett regelverk om vikeplikt så har ikke det andre fartøyet påkjørselplikt


Det er helt korrekt, men en seilbåt for seil kan ha ganske dårlig/treg respons, spesielt om det er lite vind. I dette tilfellet er det også snakk om en langkjølet seilbåt, som ytterligere gjør manøvre tregere. Da er det «enklere» å basere seg i det lengste på at motorbåten vil vike.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Uansett hvem som måtte ha vikeplikt her så er Sjøveisreglene klare på at også den båten som skal beholde kurs og fart (ikke har vikeplikt) også har et stort ansvar for å gjøre det som står i dets makt for å unngå kollisjon. Det ville i dette tilfellet ikke være så lett for en langkjølet treg seilbåt men lett for en hurtiggående motorbåt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...