Dalurfjall Svart Torsdag 17:59 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:59 24 minutes ago, tobixen said: jeg tolker reglene dithen at en seilbåt som krysser seg frem har et soleklart ansvar for å holde av for motorbåter som følger trafikkseperasjonssystemet. Jeg tolker det altså helt annerledes, at seilbåt kun har ansvar for å ikke gjøre deres ferdsel utrygg. Du har lest mine innlegg? Og du har gjort googlesøk og funnet alle autoritetene som sier at regel 10 overstyres av de vanlige reglene? Om det skal være slik uenighet så gjentar jeg, separasjonssystemet i Oslofjorden må bort, eller Kystverket må ha en storstilt informasjonskampanje om at vanlige vikeregler fortsatt gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Torsdag 18:24 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:24 tobixen skrev 51 minutter siden: dersom motorbåten fulgte trafikkseperasjonssystemet og seilbåten ikke gjorde det, så tolker jeg sjøveisreglene dithen at begge parter har plikt til å gjøre det de kan for å unngå sammenstøt. Er det avklart hva slags kurs de to båtene hadde, og om de var på øst- eller vestsiden av fjorden? Om begge var på vei samme vei er det egentlig likegyldig om de var på vei inn eller ut fjorden. Enten var begge i riktig eller feil trafikksone, og basert på hva jeg har lest hittil er de ikke forpliktet til å følge disse sonene. Eller er det en feiltolkning? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart Torsdag 18:50 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:50 Popeye70 skrev 18 minutter siden: ……og basert på hva jeg har lest hittil er de ikke forpliktet til å følge disse sonene. Eller er det en feiltolkning? hvor leste du dette @Popeye70 ? att seile mot fartsrettningen i TSSn i engelske kanalen gir bøter i 100 000kr klassen….. har hørt om seilere som korset den, men ikke tvers (90gr)…kurs gjennom vann skall vare 90gr, som også fått bøter her er ett par båter som fått saftige bøter https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a7dc27fe5274a5eaea662a9/mca_prosecutions_2012.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart Torsdag 19:31 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:31 Så vidt jeg vet foreligger det ingen offentlig informasjon tilgjengelig om kurs eller eksakt posisjon til båtene. Min antagelsee "hvis motorbåten fulgte TSS og seilbåten ikke gjorde det" er veldig hypotetisk, basert på at jeg selv ikke ville hatt store problemer med å besøke toalettet i trafikkseparasjonssystemet dersom jeg hadde seilt i riktig retning. Vel og merke i fem knops fart, og etterr å ha tatt en titt i alle retninger. Jeg forutsetter her også at båtene er godt innafor trafikkseparasjonssystemet. Jeg mener at det er mulig å argumentere for at en seilbåt som ikke følger seperasjonssystemet og som legger kursen sin slik at den havner i kollisjonskurs med en motorbåt med uoppmerksom fører er med på å "gjøre motorbåtens ferdsel utrygg". Jeg mener at seilbåten ikke automatisk er fritatt for ansvar i et slikt tilfelle bare fordi den har seil oppe. Hvis motorbåten har observert fjorden, sett ingen fare, gått på toalettet for rett etterpå å krasje inn i en seilbåt som har endret kurs og som ikke forholder seg til trafikksepareringssystemet, så mener jeg at det er feil på begge sider. Jeg ber innstendig om ikke å bli feiltolket her. Å gå fra styreposisjon på en båt i planfart i dette området for så å bli sittende på ramma er grovt uaktsomt, og jeg har aldri påstått noe annet. Det er da fortsatt mulig å ha to tanker i hodet samtidig, Oslofjorden er ikke det samme som den engelske kanal, min oppfatning er at risikoen for å bli sanksjonert ved å ikke følge TSS i Oslofjorden er lik eller tilnærmet null for mindre båter (i likhet med å tømme septiktank). Det betyr allikevel ikke at det er OK å ignorere TSS. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bellil Svart Torsdag 21:46 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:46 Jeg synes det blir en del søke problemstillinger her basert på min tolkning av Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5?q=sjøveisreglene* Regel 5. Utkikk Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt. Regel 6. Sikker fart Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. Regel 7. Fare for sammenstøt a. Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt. Dette er bare utdrag av forskriften Nå er er ikke jeg kjent med hvilke hjelpemidler fører av motorbåten hadde med seg på tronen, men jeg tviler på at det var tilstrekkelig i følge forskriften slik jeg tolker dem Basert på den kunnskapen jeg har til denne saken mener jeg fører av motorbåten er hovedansvarlig for hendelsen Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Popeye70 Svart Torsdag 22:49 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:49 tobixen skrev for 3 timer siden: Hvis motorbåten har observert fjorden, sett ingen fare, gått på toalettet for rett etterpå å krasje inn i en seilbåt som har endret kurs og som ikke forholder seg til trafikksepareringssystemet, så mener jeg at det er feil på begge sider. Jeg tror (tror!) du kan være inne på hva som har skjedd her. Seilbåten har seilt vekk fra motorbåtens kurs, motorbåtføreren har aktivert autopiloten og gått på do. Men så har seilbåten slått og dermed gått over til en kurs som krysser motorbåtens kurs etter at motorbåtføreren har gått fra styreposisjonen og ned under dekk. Det problematiske her er ikke at seilbåten har slått, det kan være så enkelt som at den krysset mot vinden og måtte slå vekk fra land. Det problematiske er fremdeles motorbåtføreren som ikke holder utkikk og sitter på do mens båten går i planefart. Han har kanskje ikke forstått trafikkbildet og ikke skjønt hva seilbåten holdt på med. Det vil være enkelt å ikke skjønne seilbåtens intensjon om man ikke allerede har fulgt med og ikke allerede sett eller forstått hvordan seilbåten manøvrerer. Tar man bare en rask kikk før man løper på du får man et «stillbilde», ikke en situasjonsforståelse. Å blande trafikkseparasjonssonene inn i dette tror jeg er for tidlig eller kanskje til og med søkt. Motorbåtføreren har trolig ikke kunnskap om trafikkseparassjonsonene hvis han ikke engang har forstått at det er dumt å gå på do under dekk i planefart. Så å anta at vedkommende har tenkt at «seilbåten kan ikke slå, for da kommer den over i feil sone» tror jeg er å overvurdere motorbåtføreren. Vi vet ikke om seilbåten har forholdt seg til trafikkseparasjonssonene, og hvilken sone den befant seg i da situasjonen oppstod. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
J-Å Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Popeye70 skrev for 6 timer siden: Å blande trafikkseparasjonssonene inn i dette tror jeg er for tidlig eller kanskje til og med søkt. Enig. Og det å seile i en slik sone gir uansett ikke automatisk en "forkjørsrett": Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer a. Denne regel gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen og fritar ikke et fartøy for plikt som følger av andre regler. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Popeye70 skrev for 12 timer siden: ………og basert på hva jeg har lest hittil er de ikke forpliktet til å følge disse sonene. Eller er det en feiltolkning? @Popeye70 hvor mener du att du lest dette ? Kan det stå i Norsk Los ? att TSSn ikke har samme trafikk som engelske kanal skjønner jeg………. men i Sverige, Danmark o Tyskland er Kustbevakning/ Polizei framme og sier ifra hvis en fritidsbåt seiler mot fartsretningen ! men i Oslofjorden virker det som man ser mellom fingrene…..eller finnes det ett unntak her ? Så her ser det ut akk nå Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Gunga Din skrev 1 time siden: @Popeye70 hvor mener du att du lest dette ? Kan det stå i Norsk Los ? Det husker jeg ikke, jeg har bare et vagt minne av at jeg har lest det et sted. Men jeg kan ta feil, det har skjedd før og kommer til å skje igjen. 🤔 Gunga Din skrev 1 time siden: men i Oslofjorden virker det som man ser mellom fingrene…..eller finnes det ett unntak her ? Småbåter i Oslofjorden innenfor Filtvet - Son ser ut til å gi blaffen i disse sonene, ja. Man passer seg for store båter, Men om man går med eller mot en sone virker å være helt tilfeldig. Selv pleier jeg alltid å gå langs Hurumlandet både inn og ut fjorden, fordi jeg går gjennom jeteen ved Storsand på vel til/fra båtplassen vår. Jeg vet at det er feil å gjøre det sånn, men i løpet av snart 30 år som seilbåteier har det aldri blitt påtalt og jeg har heller aldri sett eller hørt om andre som har blitt stoppet for dette. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Popeye70 skrev 3 minutter siden: Jeg vet at det er feil å gjøre det sånn, men i løpet av snart 30 år som seilbåteier har det aldri blitt påtalt og jeg har heller aldri sett eller hørt om andre som har blitt stoppet for dette. Og selv om det kan være mye trafikk i Drøbaksundet og utover mot Filtvedt kan det også være man har fjorden nesten for seg selv. Med seilbåt blir det merkelig å krysse i farvannet og bare utnytte halve fjordens bredde. Dessuten er det alltid motvind og man seiler sjelden paralellt med fartsretningen i sonen uansett. Så ja, her blir det ofte "juksing". Generelt, når danskebåten el. kommer tror jeg også de er mer interessert i at man kommer seg raskest mulig av veien, og ikke nødvendigvis over i riktig trafikkseparasjonssone. Om jeg seiler i 4kn utover og danskebåten kommer utover i 15kn så er det jo mer hensiktsmessig om jeg kommer meg over i inngående sone (om det ikke er innkommende skipstrafikk også, da) hvor jeg er helt ute av veien. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Popeye70 skrev 4 minutter siden: Det husker jeg ikke, jeg har bare et vagt minne av at jeg har lest det et sted. Men jeg kan ta feil, det har skjedd før og kommer til å skje igjen. 🤔 jeg som trodde att du alltid hadde rett 😁 du kanskje blander det sammen med å melde til VTSn…….der er det unntak for båter mindre enn 24m, hvilket er ganske vanlig ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Gunga Din skrev 6 minutter siden: jeg som trodde att du alltid hadde rett 😁 Neida, jeg tar feil opptil flere ganger i året, jeg bare holder kjeft om det. 😂 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tom Cognac Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Popeye70 skrev 5 minutter siden: Neida, jeg tar feil opptil flere ganger i året, jeg bare holder kjeft om det. 😂 Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Xtian Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Gunga Din skrev for 4 timer siden: [...] att TSSn ikke har samme trafikk som engelske kanal skjønner jeg………. men i Sverige, Danmark o Tyskland er Kustbevakning/ Polizei framme og sier ifra hvis en fritidsbåt seiler mot fartsretningen ! men i Oslofjorden virker det som man ser mellom fingrene…..eller finnes det ett unntak her ? [...] Siden tilsynelatende "alle" bryter reglene her, og ingen myndigheter reagerer på det, ikke engang med en halvhjertet holdningskampanje, begynner jeg å lure på om det gjør det. I Regel 10 I Sjøveisreglene står det at den "[...] gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen [...]". "Organisasjonen" det henvises til mistenker jeg er IMO (International Martime Organization). TSS-en i Oslofjorden er vedtatt av norske myndigheter (Samferdselsdepartementet etter anbefaling fra Kystverket?) og er en del av Sjøtrafikkforskriften som ifølge Kystverket "i hovedsak gjelder alle fartøy over 24 meter". Så da er det kanskje rimelig å anta at TSS-en i Oslofjorden med påbudte og anbefalte seilingsretninger i hovedsak ikke gjelder fritidsbåter under 24 meter? Det finnes såvidt jeg har skjønt TSS-er i norsk farvann som er vedtatt av IMO, hovedsaklig langs kysten et godt stykke fra land. TSS-ene i Danmark, Tyskland og i den Engelske Kanal hvor det reageres så kjapt hvis folk seiler i feil retning er vedtatt av IMO. Kan det være der forskjellen ligger (i tillegg til vesentlig mindre trafikk)? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Maika Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden tobixen skrev for 15 timer siden: Jeg mener at seilbåten ikke automatisk er fritatt for ansvar i et slikt tilfelle bare fordi den har seil oppe. Hvis motorbåten har observert fjorden, sett ingen fare, gått på toalettet for rett etterpå å krasje inn i en seilbåt som har endret kurs og som ikke forholder seg til trafikksepareringssystemet, så mener jeg at det er feil på begge sider. TSS er vel innført for å unngå ulykker med store båter som tar lang tid å stoppe/endre kurs, ikke for at man ikke skal ha utkikk. Egen eller andres båter kan endre kurs/fart med eller uten intensjon, kajakkpadlere kan vøre vanskelig å oppdage på avstand etc. Må man drite, så får man bruke en bøtte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Skadeomfanget ved sammenstøt mellom småbåter er selvfølgelig langt mindre enn dersom to større skip dundrer sammen, og småbåter greier stort sett å reagere / endre kurs svært mye raskere enn større skip. Men så er det en annen ting også, på en godværsdag kan det være hundrevis av småbåter på strekningen mens det bare er to større skip på strekningen. Formålet med TSS er å redusere risikoen for sammenstøt. Jeg vil hardnakket hevde at sannsynligheten for sammenstøt mellom småbåter ville være kraftig redusert dersom alle småbåtene hadde seilt på riktig side av fjorden mellom Drøbak og Filtvedt. Kostnaden med å gjøre dette er jo også relativt liten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden tobixen skrev 6 minutter siden: Jeg vil hardnakket hevde at sannsynligheten for sammenstøt mellom småbåter ville være kraftig redusert dersom alle småbåtene hadde seilt på riktig side av fjorden mellom Drøbak og Filtvedt. Det er korrekt, men det er samtidig veldig få sammenstøt her. Det er såpass god plass her at det er lett å unngå å treffe andre båter (så lenge man ikke går på do, da). Der det er et problem (selve Drøbaksund), er det ikke separasjonssone. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden I selve Drøbaksund er det vel en såkalt "aktsomhetssone" som betyr at dersom man absolutt må på do, så bør man ikke gjøëe det akkurat der :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jens_P Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden I tideligere tider var det TSS også inn i innløpet av Drammensfjorden opp mot Svelvik. Rundt møtepunktet i Breiangen var det et aktsomhetsområde. Hvor er det blitt av TSS mot Drammen? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden (redigert) Popeye70 skrev 21 minutter siden: det er samtidig veldig få sammenstøt her. Det er såpass god plass her at det er lett å unngå å treffe andre båter (så lenge man ikke går på do, da). Dette er ikke et TRANGT farvann (men kanskje etter noen skrivebordsregler) , fjorden er flere kilometer brei slik at småbåtene kan surre rundt som de vil så lenge de holder utkikk og ikke gir full gass og går på dass! Redigert 14 timer siden av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden tom Cognac skrev On 22.7.2025 at 19.16: Derfor er jeg overbevist om at et førerkort/sertifikat for å føre båt fra 0 fot til 50 fot burde bli obligatorisk! Etter alt for mange ganger ha sett og bistått folk med både båtførerprøven og D5L som i praksis ikke er i stand til å ta sin egen båt trygt ut av havna, og enda mindre på en tur på en trygg måte er jeg uenig. tom Cognac skrev On 22.7.2025 at 19.16: Å klare kravene til å få et sertifikat på bil er ikke det samme som at man KAN kjøre bil. Man lærer å kjøre bil, danne seg et godt trafikkbilde og å avpasse fart, plassering i veibane, etc kun ved erfaring, men sertifikatet skal understreke at man som bilfører har den underliggene basiskunnskapen for å kunne kjøre bil. Sertifikatet er kun et dokument på at man er "trygg" nok og "kan" nok til å kunne slippes løs blant andre trafikanter. Et bilsertifikat koster vel rundt 50.000,- å få seg i dag. Som er mer enn dyrt nok for de fleste. Og som du sier er mest et bevis på at man har skjønt basic og lærer seg resten med egen erfaring fremover. Skulle man hatt noe tilsvarende slik det er å ta lappen på bil, tipper jeg man kunne økt prisen for lappen til 2-300.000,- og selv her hadde de bare hatt basiskunnskapen med seg å kunne bygge videre på. Jeg tror selv ikke et slikt sertifikat, D5L eller andre hadde stoppet mange av ulykkene som får folk til å skrike opp om mer og flere regler. Båtførerprøven slik den fremstår nå er en vits som hvem som helst kan gjennomføre på nett. Den den gjengen kjører på jernstaker i 25 kn i mørke, kjører på/ over /i land i 30 kn eller setter seg til å drite i 20 kn, 250 på riksveien i bil eller annet følger ikke reglene uansett. Fare for å bli tatt har preventiv effekt. Det ser man i indre Oslofjord hvor de fleste pga stort nærvær av politi tenker seg om 2 ganger før de kjører ut fra aker brygge eller hjem fra middagbukta nattestid. Bor du ute på kysten på vestlandet eller nordover, eller innen i en øde fjord og ikke har sett en politibåt på årevis er terskelen lavere. Mye fokus og fliespikking på regler her. Tidlig i denne tråden nevnte jeg to ting som jeg tror ofte er medvirkende til endel sammenstøt og nestenulykker. 1; Dårlige førerplasser på mange fritidsbåter og dermed dårligere utsyn. Både motor og seil. Blending, reflekser fra store lyse flater og fysiske hindre (gråmatt sprayhoodvindu, store A, B-stopler), dugg osv. 2; Manglende vile til å unngå sammenstøt mens det ennå er mulig. Det skrives med blokkbokstaver "MOTORBÅTEN SKAL VIKE" og tilsvarende. Minner meg om på landjorda der en skadet syklist blir bært inn i ambulansen mens han skriker "JEG HADDE RETT; BILEN SKULLE STOPPET". Greit nok det, men er det så viktig å stå på kravene helt inn til døden nærmer seg? Grunnene til at en båt ikke viker (eller holder av veien) kan være mange. Han har rett og slett ikke sett deg, han kan være syk eller fått et illebefinnende, eller han kan være en med dårlig dømmekraft som har gått på do i 20 kn. Jeg tenker uansett så har jeg ikke lyst til å finne ut hvilken av de, så jeg velger da å være aktiv. Feks med et lydsignal (horn). Nå er vel ikke horn påbudt på båter under 12 meter, men jeg mener reglene sier at man skal kunne gi lydsignal og dermed ha egnet utsyr til dette ombord. Det kan jo være alt fra en hammer og stekepanne, til et billig lufthorn på boks fra biltema. I de fleste tilfeller er horn noe man hører relativt sjelden, spes i et område som dette, så hadde det blir gitt et lydsignal tidlig nok, kunne man risikert at selv denne idioten på do hadde rukket å klippe kabelen og kommet seg opp til roret i tide.... Så sørg for at hornet ditt virker, og om du ikke har et, så vurder sterk å dra innom BT og skaff et par signalhorn. De kan redde både båten og livet ditt, selv om du måtte ha retten på din side. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/signalhorn/signalhorn-gass-300-ml-2000063316 Og jo man kan gjøre endel, selv i saktegående båt. Det ene er å endre egen kurs tidlig nok til at det ikke blir fare for sammenstøt om ikke den andre båten endre sin kurs igjen. Man kan falle av, reduser fart eller sette hekken til (vanskeligere med seilbåt under seil). Sette hekken til var noe jeg måtte gjøre et par ganger med saktegående båt i situasjoner der man til slutt ikke hadde noen annen utvei uten å gå på grunn eller land om en som var under seil ville valgt å slå på "rett" tidspunkt. Dette etter å ha endret både fart og kurs et par ganger for å på nytt havne "på kornet" I terorien skal man jo holde sin kurs og fart. Funker fint på papiret og i et "A4 kryss" med plass alle veier. I den virkelige verden er det mange ganger enklere og tryggere å tidlig gi litt vei fremfor å tvinge den andre båten til å holde av veien. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tom Cognac Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden sap_2000 skrev 17 minutter siden: Et bilsertifikat koster vel rundt 50.000,- å få seg i dag. Som er mer enn dyrt nok for de fleste. Og som du sier er mest et bevis på at man har skjønt basic og lærer seg resten med egen erfaring fremover. Skulle man hatt noe tilsvarende slik det er å ta lappen på bil, tipper jeg man kunne økt prisen for lappen til 2-300.000,- og selv her hadde de bare hatt basiskunnskapen med seg å kunne bygge videre på. Jeg tror selv ikke et slikt sertifikat, D5L eller andre hadde stoppet mange av ulykkene som får folk til å skrike opp om mer og flere regler. Båtførerprøven slik den fremstår nå er en vits som hvem som helst kan gjennomføre på nett. Den den gjengen kjører på jernstaker i 25 kn i mørke, kjører på/ over /i land i 30 kn eller setter seg til å drite i 20 kn, 250 på riksveien i bil eller annet følger ikke reglene uansett. Fare for å bli tatt har preventiv effekt. Det ser man i indre Oslofjord hvor de fleste pga stort nærvær av politi tenker seg om 2 ganger før de kjører ut fra aker brygge eller hjem fra middagbukta nattestid. Bor du ute på kysten på vestlandet eller nordover, eller innen i en øde fjord og ikke har sett en politibåt på årevis er terskelen lavere. Mye fokus og fliespikking på regler her. Tidlig i denne tråden nevnte jeg to ting som jeg tror ofte er medvirkende til endel sammenstøt og nestenulykker. 1; Dårlige førerplasser på mange fritidsbåter og dermed dårligere utsyn. Både motor og seil. Blending, reflekser fra store lyse flater og fysiske hindre (gråmatt sprayhoodvindu, store A, B-stopler), dugg osv. 2; Manglende vile til å unngå sammenstøt mens det ennå er mulig. Det skrives med blokkbokstaver "MOTORBÅTEN SKAL VIKE" og tilsvarende. Minner meg om på landjorda der en skadet syklist blir bært inn i ambulansen mens han skriker "JEG HADDE RETT; BILEN SKULLE STOPPET". Greit nok det, men er det så viktig å stå på kravene helt inn til døden nærmer seg? Grunnene til at en båt ikke viker (eller holder av veien) kan være mange. Han har rett og slett ikke sett deg, han kan være syk eller fått et illebefinnende, eller han kan være en med dårlig dømmekraft som har gått på do i 20 kn. Jeg tenker uansett så har jeg ikke lyst til å finne ut hvilken av de, så jeg velger da å være aktiv. Feks med et lydsignal (horn). Nå er vel ikke horn påbudt på båter under 12 meter, men jeg mener reglene sier at man skal kunne gi lydsignal og dermed ha egnet utsyr til dette ombord. Det kan jo være alt fra en hammer og stekepanne, til et billig lufthorn på boks fra biltema. I de fleste tilfeller er horn noe man hører relativt sjelden, spes i et område som dette, så hadde det blir gitt et lydsignal tidlig nok, kunne man risikert at selv denne idioten på do hadde rukket å klippe kabelen og kommet seg opp til roret i tide.... Så sørg for at hornet ditt virker, og om du ikke har et, så vurder sterk å dra innom BT og skaff et par signalhorn. De kan redde både båten og livet ditt, selv om du måtte ha retten på din side. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/signalhorn/signalhorn-gass-300-ml-2000063316 Og jo man kan gjøre endel, selv i saktegående båt. Det ene er å endre egen kurs tidlig nok til at det ikke blir fare for sammenstøt om ikke den andre båten endre sin kurs igjen. Man kan falle av, reduser fart eller sette hekken til (vanskeligere med seilbåt under seil). Sette hekken til var noe jeg måtte gjøre et par ganger med saktegående båt i situasjoner der man til slutt ikke hadde noen annen utvei uten å gå på grunn eller land om en som var under seil ville valgt å slå på "rett" tidspunkt. Dette etter å ha endret både fart og kurs et par ganger for å på nytt havne "på kornet" I terorien skal man jo holde sin kurs og fart. Funker fint på papiret og i et "A4 kryss" med plass alle veier. I den virkelige verden er det mange ganger enklere og tryggere å tidlig gi litt vei fremfor å tvinge den andre båten til å holde av veien. Hei Enig i mye av det du skriver, grunnen til at jeg tror et sertifikat bør være løsningen er at ved å delta på kurs (fysisk - ikke på nett) setter man noen av de "små grå" (forhåpentligvis) i tankevirksomhet og får (kanskje) mange båtkjøpere til å tenke seg om flere ganger før de blir båtfører. Det er mange idioter og tullinger både på landeveien og på sjøen. Min mor pleide å si da jeg skulle ta "lappen" for nesten 60 år siden: "Betrakt alle andre bilister som idioter og at det er bare du som kan kjøre bil!" Med dette mente hun også at man ofte kan forvente uforklarlige/uventede og ulogiske handlinger fra andre bilister. Jeg tror at mye er det samme på sjøen. Derfor tror jeg at et sertifikat for alle båtførere av fritidsbåter ville (kanskje) ha hjulpet litt til mot all villkjøringen jeg ser på sjøen. Min kone spurte meg hva som er det viktigste når man fører en båt (fritidsbåt) Hun er ikke videre familiær med båtlivet, (jeg har hatt båt siden 70-tallet avbrutt av noen år fra 1996 til 2019 hvor jeg kjøpte min siste båt) - jeg svarte at det er 3 ting man MÅ være obs på. Det første er: observasjon. Det neste er obseRVASJON og det tredje er OBSERVASJON. Pluss at det skader ikke å være ydmyk og ikke absolutt stå på krava, men vike for tullingene som tror de eier fjorden og kan kjøre som de vil. (Himmelhøye bøter og evt inndragelse av båt/vannscooter hadde kanskje også vært noe. Noe som nå blir tatt i bruk på veien) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Xtian Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden tobixen skrev for 1 time siden: [...]Jeg vil hardnakket hevde at sannsynligheten for sammenstøt mellom småbåter ville være kraftig redusert dersom alle småbåtene hadde seilt på riktig side av fjorden mellom Drøbak og Filtvedt. Kostnaden med å gjøre dette er jo også relativt liten. Og jeg lever fortsatt i troen på at jeg ikke bryter noen lov ved krysse ut fjorden mellom Drøbak og Filtvet og skulle jeg møte en vanlig motorbåt, har den fortsatt vikeplikt, men jeg prøver selvsagt å falle av aktenom den eller gjøre andre tiltak hvis det viser seg at den har problemer med å endre kurs eller fart. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Xtian Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden tom Cognac skrev On 22.7.2025 at 19.16: [...]. Derfor er jeg overbevist om at et førerkort/sertifikat for å føre båt fra 0 fot til 50 fot burde bli obligatorisk! Ikke helt enig i at nedre grense bør være 0 fot, barn må fortsatt få lov å seile Optimistjoller eller ro Pionerjoller. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
tom Cognac Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Xtian skrev 10 minutter siden: kke helt enig i at nedre grense bør være 0 fot, barn må fortsatt få lov å seile Optimistjoller eller ro Pionerjoller. ser den kan kanskje være en ide at båtfører må være over en viss alder (f.eks 16 år), båt over en viss størrelse (f.eks 14 fot)og motor over en viss størrelse (f.eks 9,9 hk) for i det hele tatt få lov til å føre båt med motor.. Båtførerprøven bør kanskje gjøres (litt???) vanskeligere og kanskje det bør bli obligatorisk at ALLE må ha et sertifikat - selv om de (som meg) har kjørt båt (med motor) i mangfoldige år (jeg har ikke sertifikat annet enn på bil - enn så lenge, pga etter hvert høy alder ) Jeg mener at lover og regler både til sjøs og til lands er der av en viktig grunn. Hovedsaklig for å ivareta sikkerheten og tryggheten. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.