Jump to content

ZF63A - giret slurer når oljen blir varm

Oscillo

Recommended Posts

Komodo skrev 35 minutter siden:

@Brigg, er dette tilsvarende det gearet du overhalte?

Nei, ikke samme symptomer. 

Det som beskrives kan tyde på for lavt oljetrykk, eventuelt slitte clutchlammeller. 

@Oscillo Hvor mange timer har giret gått, og hvor lenge siden siste bytte av olje og oljefilter?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 8 timer siden:

Nei, ikke samme symptomer. 

Det som beskrives kan tyde på for lavt oljetrykk, eventuelt slitte clutchlammeller. 

@Oscillo Hvor mange timer har giret gått, og hvor lenge siden siste bytte av olje og oljefilter?

Motoren har passert 1300 timer, så jeg antar at giret har samme timetallet. 

Nå har jeg hatt en liten prat med KGK i dag, og de mener at med riktig bruk og vedlikehold skal en slik kasse kunne holde i 30.000 timer.

Jeg vil nok derfor tro at min girkasse ikke har fått helt rette oppfølgingen, men finner ikke noe timetall for siste bytte. 

Det ble nevnt dårlig oljepumpe, tett oljekjøler og slitte lameller, men vi er nok der at jeg må ha båten på verksted, så båtsesongen må nok settes på pause litt.

@Oscillo Om du ikke kjenner vedlikeholdshistorikken bør første tiltak være olje og filterskift for å nullstille ift service. Oljefilteret er et metallfilter som godt kan rengjøres, ikke nødvendig med nytt. Pass på at det blir tett i o-ringene rundt oljefilterlokket slik at det ikke suges inn falskluft. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 2 minutter siden:

@Oscillo Om du ikke kjenner vedlikeholdshistorikken bør første tiltak være olje og filterskift for å nullstille ift service. Oljefilteret er et metallfilter som godt kan rengjøres, ikke nødvendig med nytt. Pass på at det blir tett i o-ringene rundt oljefilterlokket slik at det ikke suges inn falskluft. 

I etterpåklokskapens navn burde jeg ha skiftet olje og filter da jeg overtok båten i fjor for å nullstille som du sier. Det ble gjort på motor, men altså ikke på girkasse. Nå får jeg heller ta straffen for å ha vært slurvete, og håpe at det er en billig feil :) :ber:

kjedelig sak. Disse girene er normalt slitesterke og problemfrie.

At noen har brukt feil olje, har jeg hørt om før. 

Disse skal ha ATF DX II eller III (med ZF 04D spec) som er rød, så det kan du jo verifisere med peilepinnen.

Noen av disse girene ble levert med slureventil. Nå tror jeg ikke Baltic hadde slurespak originalt, men jeg har sett tilfeller hvor ventilblokken på giret hadde slurefunksjon, men ikke som var påkoblet noen spak. 

Denne slurefunskjonen betyr en ekstra arm ved siden armen for girsjalting på ventilblokka. 

Står den i delvis stilling kan man oppleve sluring ved belastning og etterhvert utslitte lameller.

Er og ser det over i orden ut, så hadde jeg fortsatt med å få sjekket oljetrykket

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...