Oscillo Startet 22.Juli Link til dette innlegget Startet 22.Juli Hei, Scand Baltic med 290hk Yanmar og ZF63A-gir. Når giroljen blir varm begynner giret å slure, og vil verken i forover eller revers. Oljenivået er greit, og oljen ser ikke nevneverdig skitten ut. Noen som har vært borti liknende, og hva var i tilfelle løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli @Brigg, er dette tilsvarende det gearet du overhalte? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli Komodo skrev 35 minutter siden: @Brigg, er dette tilsvarende det gearet du overhalte? Nei, ikke samme symptomer. Det som beskrives kan tyde på for lavt oljetrykk, eventuelt slitte clutchlammeller. @Oscillo Hvor mange timer har giret gått, og hvor lenge siden siste bytte av olje og oljefilter? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli Brigg skrev 22 minutter siden: Nei, ikke samme symptomer. Ordla meg litt klønete. Jeg mente om det er samme type gear som du overhalte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Oscillo Svart 22.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli Brigg skrev for 8 timer siden: Nei, ikke samme symptomer. Det som beskrives kan tyde på for lavt oljetrykk, eventuelt slitte clutchlammeller. @Oscillo Hvor mange timer har giret gått, og hvor lenge siden siste bytte av olje og oljefilter? Motoren har passert 1300 timer, så jeg antar at giret har samme timetallet. Nå har jeg hatt en liten prat med KGK i dag, og de mener at med riktig bruk og vedlikehold skal en slik kasse kunne holde i 30.000 timer. Jeg vil nok derfor tro at min girkasse ikke har fått helt rette oppfølgingen, men finner ikke noe timetall for siste bytte. Det ble nevnt dårlig oljepumpe, tett oljekjøler og slitte lameller, men vi er nok der at jeg må ha båten på verksted, så båtsesongen må nok settes på pause litt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli @Komodo Jeg har ZF80A, som er litt kraftigere enn ZF63A. Men girene er så pass like at de har felles verkstedhåndbok. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli @Oscillo Om du ikke kjenner vedlikeholdshistorikken bør første tiltak være olje og filterskift for å nullstille ift service. Oljefilteret er et metallfilter som godt kan rengjøres, ikke nødvendig med nytt. Pass på at det blir tett i o-ringene rundt oljefilterlokket slik at det ikke suges inn falskluft. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Oscillo Svart 22.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli Brigg skrev 2 minutter siden: @Oscillo Om du ikke kjenner vedlikeholdshistorikken bør første tiltak være olje og filterskift for å nullstille ift service. Oljefilteret er et metallfilter som godt kan rengjøres, ikke nødvendig med nytt. Pass på at det blir tett i o-ringene rundt oljefilterlokket slik at det ikke suges inn falskluft. I etterpåklokskapens navn burde jeg ha skiftet olje og filter da jeg overtok båten i fjor for å nullstille som du sier. Det ble gjort på motor, men altså ikke på girkasse. Nå får jeg heller ta straffen for å ha vært slurvete, og håpe at det er en billig feil :) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli kjedelig sak. Disse girene er normalt slitesterke og problemfrie. At noen har brukt feil olje, har jeg hørt om før. Disse skal ha ATF DX II eller III (med ZF 04D spec) som er rød, så det kan du jo verifisere med peilepinnen. Noen av disse girene ble levert med slureventil. Nå tror jeg ikke Baltic hadde slurespak originalt, men jeg har sett tilfeller hvor ventilblokken på giret hadde slurefunksjon, men ikke som var påkoblet noen spak. Denne slurefunskjonen betyr en ekstra arm ved siden armen for girsjalting på ventilblokka. Står den i delvis stilling kan man oppleve sluring ved belastning og etterhvert utslitte lameller. Er og ser det over i orden ut, så hadde jeg fortsatt med å få sjekket oljetrykket Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Okkaby Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Er en m10 plugg for oljetrykk. Sitter øverst på akter siden av ventilblokka. Enkelt å sette på en måler å sjekke trykket. Men vær obs på at trykk kan være opp mot 25bar. Så manometer må gå så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.