Stenshavn Startet 23.Juli Link til dette innlegget Startet 23.Juli Vurderer å kjøpe en brukt Uttern 4612 fra 2001. Den virker noe "slitt" og mangler blant annet puter(Powertrim/til er også defekt). Den skal brukes på innsjø i fine dager for 2-3 voksne. Er mest glad i å bruke båt i fint vær:) Noen erfaringer på hva jeg må se etter før kjøp? Virker som det er vanskelig å få tak i deler til denne båten? Noen erfaringer på hvor jeg bør lete? Takk for alle tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Hva slags deler tenker du på? Originaldeler til båten (eks puter, rekker, vindskjerm og lignende) er nok ikke å få kjøpt, men du kan jo få det laget. Men det koster. styring og elektrisk og diverse er rimelig universalt og kan kjøpes hos de fleste båtbutikker. Motordeler brukt eller hos forhandler, men nye originaldeler kan fort koste mer enn det lønner seg å koste på. En del er nok utgått også. Ny powertrim er heller ikke billig. Kan være enkel å bytte, men kan også ende i knekte bolter og mer ødelagt enn reparert, avhengig av hva som feiler den. Du bør være nevenyttig for å kjøpe en så gammel båt/motor, og du må være forberedt på at motor er i slutten av sin levetid, avhengig av hvor godt vedlikehold den har hatt siden ny. Billig båt kan fort bli veldig dyrt! Spesielt hvis du er avhengig av verksted hver gang noe svikter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Mener å huske denne var med i flere tester når den kom så bør være litt info å finne på nett. Samme med ettefølgeren S46, som jeg innbiller meg er samme skroget..? Hvilken motor står på? Såvidt jeg husker så ble disse oftest solgt med Mercury 4T. Såvidt je huske fra tester, så trenger disse litt aktiv bruk av powertrim for å komme i plan samt under kjøring (gjelder de fleste jeeper i denne størrelsen) , så en fungerende powertim er kjekt. Desverre, så ser outboard fabrikantene ut til å en forkjærlighet for å bruke materialer uegnet for saltvann når de monterer powertrim på motorer i denne mellomstørrelsen, så korrosjon kan absolutt være problemet der Deler til motor / styring osv , sjekk feks Ravns garage Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Bytte powertrim er ikke nødvendigvis en liten og enkel jobb. Jeg har hjulpet noen lokale mekanikere med dette ved et par anledninger, og bla. laget et spesialverktøy for å trekke ut korroderte bolter. Kan være et lite helv...., i tillegg til at en komplett powertrimenhet fort koster like mye som en gammel motor er verd. Konklusjon. Hvis man ikke kan skru og vet hva det dreier seg om, kjøp en nyere motor som fungerer. Evt. ta av motoren, selg den som delemotor, og sett på en ny/nyere. Falmet gelcoat og slitte puter er det alltids mulig å fikle med etterhvert hvis man liker båten og prisen er bra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stenshavn Svart 23.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli Tusen takk alle for gode råd. Det er godt å ha noen å spørre!! Blir prisen riktig kan denne båten bli et vinter prosjekt. Om det blir et eventyr eller et mareritt gjenstår og se. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.