Captain A Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Renzir skrev for 1 time siden: Vedlikehold er viktig her. Det syndes mye. Disse vesten må gåes over jevnlig. Ikke bare alder på utløser og patron somer viktig. Patronene kan skru seg ut litt også. Påstanden din om lotto er på jordet. En til 5,37 mill sjanese for enrekke på vanlig lotto 😉. Tror nok vestene er bedre enn det. Hilser seiler som tester vesten jevnlig nb. Folk som bruker båt burde ta ett sikkerhetskurs ala offshore sailing sitt. Da får man litt perspektiver på dette. nb2. Fast vest, er dette en seilervest er det ikke en redningsvest og hjelper lite hvis ikke du er fullt frisk og svømmedyktig inntil du begynner å slite med hypotermi Skal man gå rundt i overleves drakt meiner du til ein kver tid i ombord meiner du ? Har gyldig imo 80 kurs ,men tar meg den frihet og padler på SUP brett i bade bukse Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Captain A skrev 29 minutter siden: men tar meg den frihet og padler på SUP brett i bade bukse Jeg tar det ett hakk lenger, og hopper og stuper uten vest faktisk. I turbåten har vi flytevester og redningsvester, begge av fast type. Redningsvest er der for dårlige værforhold og evt kristisk operasjon. Flytevest til alt annet. Men det var skummelt da jeg oppdaget at min sønn ble slått bevisstløs av noe som så ut som et uskyldig fall ut av tube. Ikke vill kjøring, men en bølge fra annen båt som hektet tuben i siden. Heller ikke stor fart. Da han ikke umiddelbart responderte som han pleier kjørte vi båt rett inntil, og han var bevisstløs. Da hjelper ikke nødvendigvis flytevest. Heldigvis lå han rett vei. Løftet han forsiktig opp i båten, holdt han til han kom til bevissthet - men var omtåket lenge. Sykehuset ville ha ham inn på observasjon mtp mulig hjernerystelse. Heldigvis ingen problemer oppdaget der. Men flytevest er flytevest, og redningsvest er redningsvest... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Renzir Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Captain A skrev for 3 timer siden: Skal man gå rundt i overleves drakt meiner du til ein kver tid i ombord meiner du ? Har gyldig imo 80 kurs ,men tar meg den frihet og padler på SUP brett i bade bukse Nei, men de gangene jeg trenger en vest vil jeg ha en redningsvest og ikke ett flytemiddel. Hvis folk bruker vesten når det er dårlig vær, når de er alene etc så er det greit at folk skjønner forskjellen. Ved seiling er bommen i hodet en måte å gå over bord. Da er er det greit med redningsvest. Ikke sikkert du er helt bevisst når du treffer vannet. Ved mye bølger etc er det ikke lett i vannet, ei heller lett å finne noen og få de opp. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli willmasta skrev for 15 timer siden: Tror mange også blir overrasket over hvor "kvalt" noen føler seg når den blåser seg opp. Jeg synes vesten min hvertfall tok et voldsomt kvelertak på meg fleste gang den løste seg ut (kom borti utløseren ombord i båten, mens neste gang var mens den lå i tørt bagasjerom). Kvelertaket var så kraftig at jeg lurte på om jeg burde bruke kniven i selvforsvar, det blir jo en form gor nødverge. Heldigvis hadde jeg ikke vann å kjempe mot samtidig da dette var ombord i båten. Fikk vridd meg ut av vesten og så kom neste spørsmål, hvordan få ut lufta? Bilventilen ksnbtas ut, men det krever verktøy jeg ikke hadde med. Blåsemunnstykket kan trykkes inn, men å bruke en jånd til det samtidig dom jeg bruker to hender til å presse ut lufta blir litt vrient alene. Fikk mest lyst til å bare dra frem kniven og stikke hull i vesten så lufta går ut og den kan pakkes sammen igjen dom før. Men dudrn vesten var fyr så lit jeg være å stikke hull i den. Dessuten antar jeg at en nyoppblåst vest ombord (dom er håpløs å ha på) vil oppfylle vestens hovedfunksjon med å unngå bot like godt som en vest som er på. Så da fikk den ligge der oppblåst resten av turen. Vel hjemme fikk jeg ut lufta og fikk pakket sammen vesten. Men det skulle vise seg å bli mange båtturer etterpå hvor vesten bare var en vest og ikke en flytevest fordi det var ganske håpløst å få tak I ny CO2-beholder. Drt noe mange butikksenter, mailer og telefoner før vesten jeg brukte igjen kan flyte. Om den flyter må vet jeg ikke. Den er blitt ganske tynnslitt og stedvis noen småhull i yttertrekket. Men den fungerer fortsatt for å unngå bot. Ble vinket inn av politibåten på fredag med vesten på og ungikk bot. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Jeg har to slike blåsoppvester i båten, men jeg kan ikke si at jeg liker dem. Den ene blåste seg til og med opp inne i salongen helt alene! Da har jeg mer tro på seilervestene, de flyter uansett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lucky Strike Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Bobbins er litt interessante. Det er vel saltpatroner som raskt løser seg opp i vann? Så det er litt vanskelig å forestille seg at en redningsvest ikke blåser seg opp på grunn av gammel bobbin. Skulle tro at gammel bobbin heller er årsaken til uønsket oppblåsning på land. Så manglende oppblåsing i vann er mest sannsynlig dårlig tilskrudd/defekt gasspatron eller defekt utløsermekanisme? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Lucky Strike skrev 1 minutt siden: Bobbins er litt interessante. Det er vel saltpatroner som raskt løser seg opp i vann? Så det er litt vanskelig å forestille seg at en redningsvest ikke blåser seg opp på grunn av gammel bobbin. Skulle tro at gammel bobbin heller er årsaken til uønsket oppblåsning på land. Så manglende oppblåsing i vann er mest sannsynlig dårlig tilskrudd/defekt gasspatron eller defekt utløsermekanisme? Det er en grunn til at vestene som brukes på offshore seiling har Hammar utløser i stedet. Denne er hydrostatisk og utløser på vanntrykk og ikke fukt. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Fortego Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Renzir skrev for 12 timer siden: Påstanden din om lotto er på jordet. En til 5,37 mill sjanese for enrekke på vanlig lotto 😉. Tror nok vestene er bedre enn det. Så du mener at det er kun en vest som feiler for hver 5,37 millioner vester som havner i vannet. Selv der vedlikehold blir gjort i henhold til instruksjoner tviler jeg på at det er tilfelle. Og om man ser på et tilfeldig utvalg uten å ta hensyn til om det er gjort vedlikehold eller ikke, så er enkelte resultater skremmende: https://www.batmagasinet.no/n-av-ti-vester-blste-seg-ikke-opp/160110 Selvsagt vil resultatene være annerledes om anbefalt vedlikehold er gjort, men også der er det rom for at man gjør feil, eller at noen av de bevegelige delene har feil. Og om dette ikke skjer oftere en en av 5,37 millioner ganger en vest havner i vannet skulle jeg gjerne sett en statistikk på. Personlig likte jeg løsningen med faste oppdriftsmidler kombinert med en oppblåsbar krage. Da har du oppdrift uansett, selv om den oppblåsbare delen skulle feile. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Ove T Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Lucky Strike skrev 5 minutter siden: Det er vel saltpatroner som raskt løser seg opp i vann? Det är inte saltpatroner i västarna idag, det är pappersmassa. Kravet vid tillverkning är att max 5 sekunder för pappersmassan att släppa taget om fjädern och max fem sekunder för gaspatronen att blåsa upp västen. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Ove T, takk for ny info :). Er det da slik at problemet med papirmassen kan være at den blir gammel og stiv, og ikke løser seg opp? Eller er eventuelle problemer som med salt, at fukt kan svekke patronen over tid, og at vesten løser ut? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Utan att veta riktigt tror vi att den kan lösa ut i förtid när den blir gammal och då behöver man också köpa en ny gaspatron. Vi har lagt många gamla bobinen i en vattenskål och alla har löst ut väldigt snabbt, lång från 5 sekunder, men då kommer ju vattnet åt bättre än när den sitter i västen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Fortego skrev 1 time siden: Så du mener at det er kun en vest som feiler for hver 5,37 millioner vester som havner i vannet. Selv der vedlikehold blir gjort i henhold til instruksjoner tviler jeg på at det er tilfelle. Der tror jeg du misforstod litt. Det er Lotto som har den prognosen, en av 5,37 millioner som vinner. Vestne har nok betydelig bedre statistikk, men feil skjer innimellom. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fortego Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli index skrev 12 minutter siden: Der tror jeg du misforstod litt. Det er Lotto som har den prognosen, en av 5,37 millioner som vinner. Vestne har nok betydelig bedre statistikk, men feil skjer innimellom. Neida, misforsto ikke. Tror bare ikke at mindre en en av 5,37 millioner vester feiler, slik du påstår. De tester jeg har sett viser at et betydelig antall feiler, men da trolig med mangelfullt vedlikehold. Men at dette skal endre seg til noe som helst i nærheten av at bare en per 5,37 millioner feiler når anbefalte vedlikeholdsintervaller følges, det har jeg ingen tro på. Men jeg ser gjerne dokumentasjon på det motsatte. I denne andre artikkelen under har Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap gjort en test jeg oppfatter som er gjort av nye vester. Der var det 4 av 18 vester som ikke bestod oppblåsningstesten... https://www.batmagasinet.no/redningsvest-vest/oppblsbare-vester-med-mange-feil/220128 Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
index Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Fortego skrev 28 minutter siden: Neida, misforsto ikke. Tror bare ikke at mindre en en av 5,37 millioner vester feiler, slik du påstår. Hvor har jeg påstått det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fortego Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli index skrev 13 minutter siden: Hvor har jeg påstått det? Du skriver at: "En til 5,37 mill sjanese for enrekke på vanlig lotto 😉. Tror nok vestene er bedre enn det." For at vestene skal være bedre enn det må de altså feile sjeldnere enn en av 5,37 millioner ganger de er i bruk. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
index Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Fortego skrev 4 minutter siden: Du skriver at: "En til 5,37 mill sjanese for enrekke på vanlig lotto 😉. Tror nok vestene er bedre enn det." For at vestene skal være bedre enn det må de altså feile sjeldnere enn en av 5,37 millioner ganger de er i bruk. Nå skjønner jeg overhode ikke hvordan du tenker. Er det bedre å ha dårligere vinnersjanser i Lotto? Personlig synes jeg oppblåsbare vester er noe dritt. Uten å ha noe tall for det tipper jeg at mellom en av 5 og en av 10 ikke løser seg ut i vann. Men det er ren gjetting. Når jeg først skal ha på meg vest foretrekker jeg en som flyter uansett. Og da er ikke oppblåsbar et alternativ. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fortego Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli index skrev 8 minutter siden: Nå skjønner jeg overhode ikke hvordan du tenker. Er det bedre å ha dårligere vinnersjanser i Lotto? Personlig synes jeg oppblåsbare vester er noe dritt. Uten å ha noe tall for det tipper jeg at mellom en av 5 og en av 10 ikke løser seg ut i vann. Men det er ren gjetting. Når jeg først skal ha på meg vest foretrekker jeg en som flyter uansett. Og da er ikke oppblåsbar et alternativ. Da tror jeg vi kan fastslå at vi har misforstått hverandre begge to, og at vi egentlig er ganske så enige! Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
19 fot Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Ove T skrev for 2 timer siden: Utan att veta riktigt tror vi att den kan lösa ut i förtid när den blir gammal och då behöver man också köpa en ny gaspatron. Vi har lagt många gamla bobinen i en vattenskål och alla har löst ut väldigt snabbt, lång från 5 sekunder, men då kommer ju vattnet åt bättre än när den sitter i västen. Vesten min ble lagt tørr i bagasjerommet på bilen min etter en båttur. Neste dag var vesten oppblåst. Er vel kanskje sånn at de samler litt fukt over tid og gradvis løses opp så vesten utløses. Da jeg dkulle ha ny utløser en gang kom de med en uten dato som jeg ikke ville ha. Har vel også sett utgått dato i butikk. Så er nok lite rotasjon på lageret og mange vester som aldri får vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Bobinen stämplas med ett datum fyra å framåt vid tillverkning, vi säljer många bobiner vid vår träffar med flytvästservice hos SXK och det skall alltid var minst tre år kvar när vi säljer och det tycker jag också butikerna skall hålla om man skall få fullt pris. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Martin_ skrev On 21.7.2025 at 11.26: Takk for tips! Fortego skrev for 4 timer siden: Så du mener at det er kun en vest som feiler for hver 5,37 millioner vester som havner i vannet. Selv der vedlikehold blir gjort i henhold til instruksjoner tviler jeg på at det er tilfelle. Misforstod deg litt. Trodde du mente at det var mindre sjans for at vesten blåste seg opp enn å vinne i lotto. Det er det jo ikke. Men uansett litt snodig argument den veien du tok det. Den påstanden passer jo på mange ganske lite sannsynlige forhold 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.