Palronnevik Startet 23.Juli Link til dette innlegget Startet 23.Juli Kjøpte akkurat en flott Windy Oceancraft 761 med en Volvo Penta D3-190 A-C motor. Den starter og gikk fint første turen. Så sto båten 2 uker. Fikk start på første, men så kubbet motoren etter 1 min cirka. Var på vei ut fra båtplassen. Jokket litt mellom nøytral og fremover med girspaken. (Sto i kø) Fjerde gangen jeg gjorde det, kubbet motoren. Etter det har jeg ikke fått start. Det er strøm på batteriet. (Ett år gammelt) Strømmåleren viser også 12V når jeg vrir tenningen halvveis rundt. Nå kommer det bare klikkelyd når jeg prøver å starte. Hva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Sett inn nytt batteri Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Hva er spenningen på batteriet før du starter å bruke noe strøm? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Okkaby Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli 12V er alt for lite. Å Volvo D motorer er vel kjente for å være følsomme for lav spenning. Du må opp på 12,5 til 12,9. Så prøv å sett en lader på batteriet å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart 23.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli Okkaby skrev 18 minutter siden: 12V er alt for lite. Å Volvo D motorer er vel kjente for å være følsomme for lav spenning. Du må opp på 12,5 til 12,9. Så prøv å sett en lader på batteriet å se om det hjelper. Jeg måler spenningen senere i kveld. Hvilket batteri bør jeg kjøpe eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Tenker det er to problemer her. 1. lyden stemmer med for lav spenning, lad og prøv igjen. 2. At den stopper på tomgang er et problem i seg selv. Jeg har et ganske tungt propellsett på min (F7), ikke antydning til kvelning der. I båtkortesja på St. Hans lå jeg sjelden i gir mer enn tre sekunder av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Når du får fyr på den igjen: hva viser spenningsmåleren på tomgang? Min peker rett i overgangen til rødt felt det første tiden etter start, faller til ca 14,5V etter et par minutter. Hvis den lader skikkelig må du lete etter noe som tapper batteriet. Jeg har et Biltema Marine-batteri på ca 80Ah som startbatteri og 110Ah til forbruk av samme merke. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart 23.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli Palronnevik skrev for 3 timer siden: Jeg måler spenningen senere i kveld. Hvilket batteri bør jeg kjøpe eventuelt? Målte strømmen; Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Hvis det var rett på polene er det batteriet padde flatt! Du skal ha 12,7-12,8 minimum ubelastet hvis det er oppladet. Startbatteriet skal være toppladet etter hver tur, man bruker ikke så mye fra det. Har du hovedstrømsbryter, og har du brukt den? Hvis nei på et av de to foregående har noe i båten tappet ned batteriet mens du lå i havn, nå har du ikke nok strøm til å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Palronnevik skrev for 1 time siden: Målte strømmen; En liten korreksjon her. Det er ikke strømmen du måler her, det er spenningen. Hvis jeg forstår deg rett her har du 12,2V i hvilespenning før du vrir på tenningen, stemmer det? I tilfelle så er det som @subwoofer sier at batteriet ditt er flatt. Det som forundrer meg litt er at spenningen ikke faller totalt i grus når du vir på nøkkelen, men det kan kanskje skyldes at starteren ikke slår inn overhode, du hører bare releet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Hvorfor den ikke starter: mangel på spenning på batteriet, som gjør at ikke nok strøm vil gå igjennom den elektriske startmotoren til at den klarer å dra rundt motoren. Kan også virke som at startreleet ikke vil sende strøm til startmotor da spenningen ikke faller drastisk som Komodo påpeker. Fiks: 1) Nytt batteri, eller lade opp batteriet du har. 2) Finne ut om det er en strømlekkasje er sted som tapper batteriet, eller om batteribanken er underdimensjonert eller for enkel, og burde endres basert på bruksmønster. (Feks vil bruk av kjøleskap trekker mye strøm, og dersom det trekkes fra startbatteriet så vil man oppleve flatere batteri.) Hvorfor motoren sluknet: Det har jeg ingen klar formening om. Det er også for lite info til å mene noe om det. Eneste jeg kan komme på nå er om det kan være slik at en D-motor kan kutte dersom dynamo er defekt og spenning blir for lav, men det kjenner jeg ikke til. Min eldre motor vil ikke kutte dersom strømmen blir borte, men nyere har mer elektronikk så det kan være. Dette er ren spekulasjon fra min side, og eneste forklaring jeg kan komme på i farten (med mindre det er noe helt annet galt som feks urenheter i diesel eller en defekt som har oppstått). Fiks: Få på plass friskt batteri, og test motor på nytt. Forhåpentligvis var det et engangstilfelle. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
kdtran Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Grand Banks jr skrev 10 minutter siden: Hvorfor motoren sluknet: Det har jeg ingen klar formening om. Det er også for lite info til å mene noe om det. Eneste jeg kan komme på nå er om det kan være slik at en D-motor kan kutte dersom dynamo er defekt og spenning blir for lav @Grand Banks jr har helt rett. Moderne dieselmotorer med elektronisk styrt innsprøytning er helt avhengige av stabil spenningstilførsel, typisk over 12.0 volt. (Varierer litt fra motor fabrikat til motor fabrikat) Lad batteriet, start motor og les av hva voltmeteret viser når motoren går, ref hva @subwoofer skriver lengre oppe i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli En commonrailmotor trekker faktisk ganske mye strøm, så hvis ladingen ikke funker ender du fort i trøbbel. Det er masse sensorer som skal ha strøm, selve hjernen bruker en del og det skal genereres 80V til å drive dysene. Dog er det ingen elektriske pumper på den motoren. At spenningen ikke faller mer i startforsøkene skyldes nok at startinnslaget er indirekte. Det er bare et styresignal på tynne ledninger som går til tenningslåsen, selve brytningen gjøres bak i hjernen, også for selve «tenningen». Så når hjernen ser for lite spenning hvis den antakelig avbryte forsyningen til alt av releer også. Fordeler og ulemper med alt, men noen ganger kan VE-pumpe være å foretrekke, det eneste som stopper en slik er mangel på drivstoff eller ikke-brennbart sådan. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli subwoofer skrev for 20 timer siden: En commonrailmotor trekker faktisk ganske mye strøm, så hvis ladingen ikke funker ender du fort i trøbbel. Det er masse sensorer som skal ha strøm, selve hjernen bruker en del og det skal genereres 80V til å drive dysene. Dog er det ingen elektriske pumper på den motoren. At spenningen ikke faller mer i startforsøkene skyldes nok at startinnslaget er indirekte. Det er bare et styresignal på tynne ledninger som går til tenningslåsen, selve brytningen gjøres bak i hjernen, også for selve «tenningen». Så når hjernen ser for lite spenning hvis den antakelig avbryte forsyningen til alt av releer også. Fordeler og ulemper med alt, men noen ganger kan VE-pumpe være å foretrekke, det eneste som stopper en slik er mangel på drivstoff eller ikke-brennbart sådan. Her er ny test med oppladet batteri: Alt er med det samme… Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Hva sier displayet i turtelleren, ser alt normalt ut der? Begge sikringene på siden av det svarte lokket på toppen av motoren er hele? Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Siden motoren stoppet ved hyppig ut å inn av gear så kan det kanskje ha noe med treg gear aktuator å gjøre?men du burde vel også fått en feilkode da? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Mekanisk gir på alle disse? Eller ble det levert forskjellige utgaver? Drevet mitt har wire fra spak til gir, og ingen tilbakemelding til hjernen. Hører jo at noe lager lyd baki der, men klarer ikke identifisere sikkert hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli subwoofer skrev 43 minutter siden: Hva sier displayet i turtelleren, ser alt normalt ut der? Begge sikringene på siden av det svarte lokket på toppen av motoren er hele? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Er du sikker på om innslag på starter fungerer, spenning burde falle radikalt. vanligvis faller spenning ca. 2 volt under start, hvis du kommer til kan det vel kortsluttes hoved ledninger på innslag, da skal starter ta laus men ikke slå inn. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli @subwoofertenkte bare at drev=gear aktuator, men da er det altså ikke sånn på d3,vet bare at motor stopper hvis gear aktuator ikke går som den skal,på aksling båter går gearet i fri ved feil på solenoider. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Ut fra forklaringen ville jeg først og fremst ha prøvd å dreie motoren manuelt rundt. Bare for å eliminere evt Hydrolock etc. Hvis det ikke er noe som tyder på vann i sylindrene, så er neste alternativ Sensorfeil av et eller annet slag. men da bør det vel komme opp en feilmelding? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Palronnevik skrev 32 minutter siden: Når du har gjort et startforsøk, kommer det opp noen melding da? Bare slipp nøkkelen, koder forsvinner når du skrur av tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Høres mer ut som trøbbel med girakturator.(Hvis du har elektronisk gads/gir) Jeg hadde sjekket dette og wire. Redigert : Jeg ser dette er allerede klarert ut.. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Trodde ikke at den ville slå inn en gang med aktuator i gir. Synes voltmeter på dashbord er veldig lav. Har du prøvd et nytt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli Gulborg skrev 8 minutter siden: Trodde ikke at den ville slå inn en gang med aktuator i gir. Synes voltmeter på dashbord er veldig lav. Har du prøvd et nytt batteri. Har ikke prøvd med nytt batteri… Burde ikke det funke med dette fulladete batteriet? Det er cirka 1 år gammelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.