Jump to content

Volvo Penta D3 -190 A-C starter ikke. Krise!


Palronnevik

Recommended Posts

index skrev 37 minutter siden:

Ut fra forklaringen ville jeg først og fremst ha prøvd å dreie motoren manuelt rundt. Bare for å eliminere evt Hydrolock etc. Hvis det ikke er noe som tyder på vann i sylindrene, så er neste alternativ Sensorfeil av et eller annet slag. men da bør det vel komme opp en feilmelding?

IMG_9033.jpeg.f163c0cbdcb5573c1b589918fde81668.jpegEr det denne jeg skal dreie på da?

Link to post
Palronnevik skrev 4 minutter siden:

IMG_9033.jpeg.f163c0cbdcb5573c1b589918fde81668.jpegEr det denne jeg skal dreie på da?

 

Jepp! Dreies med klokka, litt stille og forsiktig. Det er tungt, men det skal være bevegelse. Står den bom fast, har du vann i en sylinder og motoren bør åpnes kjapt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Gulborg skrev 41 minutter siden:

Batteriet kan jo være ødelagt,  selv om du har 12 volt på det.  Har du ikke en forbuksbank som du kan koble over til start, for å teste

 

Batteriet synker ca 0,2v (som rimer med forbruket til selve releet)

ved belastning både når ladet til 12,2 og 12,8v  som man ser i videoene, så da kan man foreløpig trygt utelate batterienden av elsystemet som årsak til manglende start.

Et friskt

batteri synker vel rundt 2v ved belastning fra starter ved oppstart.

 

index skrev 44 minutter siden:

Dreies med klokka, litt stille og forsiktig. Det er tungt, men det skal være bevegelse. Står den bom fast, har du vann i en sylinder og motoren bør åpnes kjapt!

 

Spent på resultatet fra dette

 

x17 skrev 52 minutter siden:

Forsøk å måle spenningen direkte på starteren. Har du vesentlig lavere spenning her har du dårlig kontakt et eller annet sted, f.eks hovedstrømbryter.

 

og dette

Mvh. SAP

Link to post

Jeg ville begynt med å følge rådet til @index. Dersom det går greit å tørne motoren, hadde jeg fortsatt å tørne litt til, og deretter forsøkt å starte på nytt. Starter den ikke da, men kun klikker i releet, ville jeg lasket startmotoren manuelt. Drar den i gang da har du en løs kobling, antagelig mellom rele og startinnslag. 

 

sap_2000 skrev 53 minutter siden:

Et friskt

batteri synker vel rundt 2v ved belastning fra starter ved oppstart.

Joa, men det forutsetter jo at starteren slår inn. Det klikket vi hører er vel bare startreleet? 

Link to post
Komodo skrev 7 minutter siden:

Joa, men det forutsetter jo at starteren slår inn. Det klikket vi hører er vel bare startreleet? 

 

Komodo skrev 7 minutter siden:

Joa, men det forutsetter jo at starteren slår inn. Det klikket vi hører er vel bare startreleet? 

Ja selvfølgelig med belastning fra starter som drar rundt motor, noe som ikke er tilfellet her. Belastingen på batteriet minner mer om belastning fra selve releet og evt fuelpumpe.

 

Så at batteriet er problemet har jeg ingen tro på pga mangel på stort dropp i spenning ved startforsøk.

Hvis motor turner rundt manuelt ville jeg sett på starter og så fulgt kablene derifra og frem til bryter og batteri 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Andora skrev 21 minutter siden:

Synes det er rart at motoren skulle stå fast,den stoppet vel på vei ut av båsen?eller har jeg misforstått?tror jeg ville prøvt med et nytt batteri/et som en ihvertfall vet at virker. 

 

Om den har fått sjøvann inn via eksosen, som kan hende når man går bakover, så er det ikke unaturlig at den stopper. og om vannet har kommet i sylindrene så låser den seg. 

 

Defekt batteri vil ikke medføre at den ikke slår inn. Batteriet er kun et år gammelt, holder normal spenning og den startet lett på det 10 minutter før etter hva jeg forstår. Så min tanke er å begynne med det enkleste og billigste, sjekke at motoren går rundt. Deretter sjekke at den får strøm frem til starter, og hvis alt annet er OK ta ut starter og sjekke at den slår inn og går rundt som den skal. Å skifte deler bare for å prøve er dyrt og unødvendig. Feilsøking først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Andora skrev Just now:

@index ja er klar over det,men at vannet skulle komme inn bakveien i en båthavna på en drevbåt høres noe merkelig ut,har opplevd på aksling båt(min søsters) at vannet ble pumpet inn bakveien som førte til hydro lock.

 

Jo jo. Men det tar et halvt minutt og null kroner å sjekke. Og så er det eliminert. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Andora skrev 12 minutter siden:

Selfølgelig kjapt å sjekke for å eliminere 👍men er vi helt sikre på at ingen d3 har gear aktuator? 

 

Det er jo nettopp derfor vi feilsøker. For å eliminere. Om den har aktuator på giret så bør jo denne også feilsøkes. Mitt poeng var at OM det skulle ha med vann å gjøre, så har man ikke så mange dagene på seg før skaden blir for stor. Så derfor er det greit å eliminere det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En mikrobryter på giret skal kobles i serie med S på tenningslåsen, hvis det var problemet hadde vi ikke hørt noe klikk i det hele tatt. 
 

Dette gjelder vel for alle typer startforriglinger, så jeg ville sett etter løse koblinger. Evt gi starteren en kakk, i tilfelle innslaget henger. 
 

En grunn til til å være to er at en kan prøve nøkkel mens den andre kan flytte seg rundt og lete etter kilden til lyder. Hva er det som lager klikket vi hører? Er det releet i hjernen eller er det selve starteren - eller noe helt annet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...