x17 Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Forsøk å måle spenningen direkte på starteren. Har du vesentlig lavere spenning her har du dårlig kontakt et eller annet sted, f.eks hovedstrømbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart 25.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli index skrev 37 minutter siden: Ut fra forklaringen ville jeg først og fremst ha prøvd å dreie motoren manuelt rundt. Bare for å eliminere evt Hydrolock etc. Hvis det ikke er noe som tyder på vann i sylindrene, så er neste alternativ Sensorfeil av et eller annet slag. men da bør det vel komme opp en feilmelding? Er det denne jeg skal dreie på da? Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Batteriet kan jo være ødelagt, selv om du har 12 volt på det. Har du ikke en forbuksbank som du kan koble over til start, for å teste Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Palronnevik skrev 4 minutter siden: Er det denne jeg skal dreie på da? Jepp! Dreies med klokka, litt stille og forsiktig. Det er tungt, men det skal være bevegelse. Står den bom fast, har du vann i en sylinder og motoren bør åpnes kjapt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sap_2000 Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Gulborg skrev 41 minutter siden: Batteriet kan jo være ødelagt, selv om du har 12 volt på det. Har du ikke en forbuksbank som du kan koble over til start, for å teste Batteriet synker ca 0,2v (som rimer med forbruket til selve releet) ved belastning både når ladet til 12,2 og 12,8v som man ser i videoene, så da kan man foreløpig trygt utelate batterienden av elsystemet som årsak til manglende start. Et friskt batteri synker vel rundt 2v ved belastning fra starter ved oppstart. index skrev 44 minutter siden: Dreies med klokka, litt stille og forsiktig. Det er tungt, men det skal være bevegelse. Står den bom fast, har du vann i en sylinder og motoren bør åpnes kjapt! Spent på resultatet fra dette x17 skrev 52 minutter siden: Forsøk å måle spenningen direkte på starteren. Har du vesentlig lavere spenning her har du dårlig kontakt et eller annet sted, f.eks hovedstrømbryter. og dette Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Jeg ville begynt med å følge rådet til @index. Dersom det går greit å tørne motoren, hadde jeg fortsatt å tørne litt til, og deretter forsøkt å starte på nytt. Starter den ikke da, men kun klikker i releet, ville jeg lasket startmotoren manuelt. Drar den i gang da har du en løs kobling, antagelig mellom rele og startinnslag. sap_2000 skrev 53 minutter siden: Et friskt batteri synker vel rundt 2v ved belastning fra starter ved oppstart. Joa, men det forutsetter jo at starteren slår inn. Det klikket vi hører er vel bare startreleet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart Fredag 10:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:32 Om spenningen faller til la oss si til 10 volt så er det jo stor mulighet for at starter slår inn, men at selve motoren står bom fast. Det er vel slik SAP 2000 tenker. Men det bør vel høres forskjell om det bare er releet eller selve starter som slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart Fredag 11:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:08 Synes det er rart at motoren skulle stå fast,den stoppet vel på vei ut av båsen?eller har jeg misforstått?tror jeg ville prøvt med et nytt batteri/et som en ihvertfall vet at virker. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 11:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:21 Komodo skrev 7 minutter siden: Joa, men det forutsetter jo at starteren slår inn. Det klikket vi hører er vel bare startreleet? Komodo skrev 7 minutter siden: Joa, men det forutsetter jo at starteren slår inn. Det klikket vi hører er vel bare startreleet? Ja selvfølgelig med belastning fra starter som drar rundt motor, noe som ikke er tilfellet her. Belastingen på batteriet minner mer om belastning fra selve releet og evt fuelpumpe. Så at batteriet er problemet har jeg ingen tro på pga mangel på stort dropp i spenning ved startforsøk. Hvis motor turner rundt manuelt ville jeg sett på starter og så fulgt kablene derifra og frem til bryter og batteri Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
subwoofer Svart Fredag 11:26 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:26 +1! Det kan være greit å være to, en betjener nøkkel, en måler. Men aller først kan du kjenne på alle koblinger mellom batteri og starter, både + og -. Finner du noe løst så stram det til. OBS! Hovedbryter av, et friskt startbatteri kan gløde opp en fastnøkkel på få sekunder! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 11:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:29 Andora skrev 21 minutter siden: Synes det er rart at motoren skulle stå fast,den stoppet vel på vei ut av båsen?eller har jeg misforstått?tror jeg ville prøvt med et nytt batteri/et som en ihvertfall vet at virker. Om den har fått sjøvann inn via eksosen, som kan hende når man går bakover, så er det ikke unaturlig at den stopper. og om vannet har kommet i sylindrene så låser den seg. Defekt batteri vil ikke medføre at den ikke slår inn. Batteriet er kun et år gammelt, holder normal spenning og den startet lett på det 10 minutter før etter hva jeg forstår. Så min tanke er å begynne med det enkleste og billigste, sjekke at motoren går rundt. Deretter sjekke at den får strøm frem til starter, og hvis alt annet er OK ta ut starter og sjekke at den slår inn og går rundt som den skal. Å skifte deler bare for å prøve er dyrt og unødvendig. Feilsøking først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andora Svart Fredag 11:43 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:43 @index ja er klar over det,men at vannet skulle komme inn bakveien i en båthavna på en drevbåt høres noe merkelig ut,har opplevd på aksling båt(min søsters) at vannet ble pumpet inn bakveien som førte til hydro lock. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 11:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:45 Andora skrev Just now: @index ja er klar over det,men at vannet skulle komme inn bakveien i en båthavna på en drevbåt høres noe merkelig ut,har opplevd på aksling båt(min søsters) at vannet ble pumpet inn bakveien som førte til hydro lock. Jo jo. Men det tar et halvt minutt og null kroner å sjekke. Og så er det eliminert. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andora Svart Fredag 11:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:47 Selfølgelig kjapt å sjekke for å eliminere 👍men er vi helt sikre på at ingen d3 har gear aktuator? @sap_2000 siden den stoppet ved gearskifte fram/bak🤔🤔 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 12:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:03 Andora skrev 12 minutter siden: Selfølgelig kjapt å sjekke for å eliminere 👍men er vi helt sikre på at ingen d3 har gear aktuator? Det er jo nettopp derfor vi feilsøker. For å eliminere. Om den har aktuator på giret så bør jo denne også feilsøkes. Mitt poeng var at OM det skulle ha med vann å gjøre, så har man ikke så mange dagene på seg før skaden blir for stor. Så derfor er det greit å eliminere det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olepo Svart Fredag 12:44 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:44 Jeg kjenner ikke D3, men på D4 vil aktuatorfeil normalt generere et varsel med feilkode. Hvis båten ikke har aktuator, men ren mekanisk overføring har den vel kanskje en mikrobryter ved spaken som skal forhindre start hvis spaken ikke er i nøytralposisjon?? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 12:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:52 En mikrobryter på giret skal kobles i serie med S på tenningslåsen, hvis det var problemet hadde vi ikke hørt noe klikk i det hele tatt. Dette gjelder vel for alle typer startforriglinger, så jeg ville sett etter løse koblinger. Evt gi starteren en kakk, i tilfelle innslaget henger. En grunn til til å være to er at en kan prøve nøkkel mens den andre kan flytte seg rundt og lete etter kilden til lyder. Hva er det som lager klikket vi hører? Er det releet i hjernen eller er det selve starteren - eller noe helt annet? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Fredag 13:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:03 I første innlegg er det en video med lyden. Klikkingen er mye mer enn releet i hjernen synes jeg. Derfor er det så viktig å kjenne på motoren slik index sier. Det er enkleste først selv om det ikke er sannsynlig. Så får man bare håpe motoren er løs Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Fredag 13:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:08 Nei, jeg stusser også over klikkelyden, virker å være ganske tydelig og mer enn et lite relé eller en styreenhet. Nå har det jo kommet tips om å turne motor manuelt og sjekke kabling og koblingspunkter. Skader ikke å prøve et kakk eller 2 på starteren heller, og prøve å lokalisere klikkelyden som @subwoofer nevner. Er det «grei» tilgang til startmotoren? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 13:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:14 Utifra den ene videoen er tilgang på den motoren så enkel som det kan gå an. Åpent foran, på begge sider og over. I wish… Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Fredag 16:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 16:21 subwoofer skrev for 3 timer siden: Utifra den ene videoen er tilgang på den motoren så enkel som det kan gå an. Åpent foran, på begge sider og over. I wish… Hvor sitter startmotoren på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 16:24 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:24 Bak mot svinghjulet, babord side. Følg de tykke ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
Palronnevik Svart Fredag 17:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 17:37 subwoofer skrev 1 time siden: Bak mot svinghjulet, babord side. Følg de tykke ledningene. Her? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Fredag 17:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:52 Det er dynamoen Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
subwoofer Svart Fredag 18:05 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:05 Motsatt ende av motoren, samme side. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.