Jump to content

Male rett på glassfibersparkel?

Senjahopen

Recommended Posts

Har støpt med glassfiber og polyester, og sparklet to runder med glassfibersparkel. Nå er det slett og klart for maling. Har hørt man kan male polyuretanmaling rett på glassfiberen? Gjelder det også glassfibersparkelet?

feks jotun hardtop ax. Eller må jeg ha primer først?

Har jotamastic smart pack tilgjengelig, men det er lang tørketid og regnet nærmer seg! 

og det står 20 min herdetid ca på glassfibersparkelet, er den da overmalbar? Slipbar ja, men polyesteren har jo lang tørketid til sammenligning?

Ingar skrev for 5 timer siden:

Man må bruke 2-komponent epoksygrunning først.

Har alltid praktisert det, men har lest mange maler rett på glassfiberen/polyester. Med godt resultat. Topcoat males jo direkte på til sammenligning.

Værgudene velsignet meg med opphold så jeg rakk å la sparkelet tørke et døgn. Så epoksygrunning og til slutt polyuretan 2 komp toppstrøk idag. 

hvis noen sitter på teknisk datablad til plastic padding sik glassfibersparkel så del gjerne. Fant noen andre produsenter av sparkel som skrev den var overmalbar etter 6 timer i 20gr c. Men plastic padding og biltema sin glassfibersparkel har ikke noe teknisk datablad jeg kan finne ihvertfall…

Det er «capsen» på styrhuset på en grimsøy 29, så det er over vannlinjen og utenfor hva som må være vanntett. Har malt to strøk jotamastic på styrhustak og inntil capsen for å være sikker på det ikke kommer inn noe. Men har en dårlig erfaring med glassfibersparkel som ble overmalt samme dag, derfor jeg spør.

Underlaget, altså glassfibersparkeken i ditt tilfelle må være ferdig herdet før du maler over. Du må ikke bruke to-komponent lakk etter det. 
To-komponent lakk, enten det er polyester basert (DD-lakk) eller epoxybasert vil som regel ha en mer robust struktur. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 20 minutter siden:

Underlaget, altså glassfibersparkeken i ditt tilfelle må være ferdig herdet før du maler over. Du må ikke bruke to-komponent lakk etter det. 
To-komponent lakk, enten det er polyester basert (DD-lakk) eller epoxybasert vil som regel ha en mer robust struktur. 

Ja, slet med å finne detaljert info på glassfibersparkelet. Maling og alt ellers har jo tekniske datablad hvor overmalingsintervall står på gitte temperaturer, men det klarte jeg ikke å finne til glassfibersparkelet. Derfor lot jeg det herde til neste dag for å være sikker. 

Senjahopen skrev for 15 timer siden:

har lest mange maler rett på glassfiberen/polyester. Med godt resultat. Topcoat males jo direkte på til sammenligning.

topcoat er jo igrunn bare pigmentert polyester, så den burde være temmelig kompatibel med underlaget 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Senjahopen skrev for 4 timer siden:

Ja, slet med å finne detaljert info på glassfibersparkelet. Maling og alt ellers har jo tekniske datablad hvor overmalingsintervall står på gitte temperaturer, men det klarte jeg ikke å finne til glassfibersparkelet. Derfor lot jeg det herde til neste dag for å være sikker. 

Herdetid på 2-komponent er minimum 24 timer avhengig av temperatur. Er det mer enn 22 grader går herdetiden ned. Under 17 grader går herdetiden opp. 

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Herdetid på 2-komponent er minimum 24 timer avhengig av temperatur. Er det mer enn 22 grader går herdetiden ned. Under 17 grader går herdetiden opp. 

Dette varierer jo fra produkt til produkt? Jeg har nylig malt jotamastic smart pack hb, den har overmalingsintervall på 11 timer ved 23gr eller hva det var. Mens toppstrøket hardtop ax har 5 timer intervall. Begge 2-komponent. De er derimot ikke gjennomherdet og klar for bruk før etter 7 døgn. Hva legger du i herdetid? Er det polyesterprodukter du tenker på nå? 

Fant en annen type glassfibersparkel som var overmalbar etter 120min v 23gr. De fleste produsenter oppgir kun «herdetid» eller «slipbar» etter så så lang tid. Ofte 10-30 min ved høy nok temp.. men kan den da males på?? :dykker:

Senjahopen skrev 17 minutter siden:

Dette varierer jo fra produkt til produkt? Jeg har nylig malt jotamastic smart pack hb, den har overmalingsintervall på 11 timer ved 23gr eller hva det var. Mens toppstrøket hardtop ax har 5 timer intervall. Begge 2-komponent. De er derimot ikke gjennomherdet og klar for bruk før etter 7 døgn. Hva legger du i herdetid? Er det polyesterprodukter du tenker på nå? 

Fant en annen type glassfibersparkel som var overmalbar etter 120min v 23gr. De fleste produsenter oppgir kun «herdetid» eller «slipbar» etter så så lang tid. Ofte 10-30 min ved høy nok temp.. men kan den da males på?? :dykker:

Det de fleste ender opp med å handle er «Biltema» produkter. Så på generelt grunnlag er det smart å la det gå et døgn (24 t) før man legger på strøk nr 2.  Når det gjelder produkter som operer med overmalbar etter 120 minutter er vi inne på mer spesialprodukter. Jeg er litt konservativ i forhold til disse. Uten at det behøver å være noe annet enn mine følelser for produktet!

Mvh

Chilli Solbris

om det bare er for å få slett finish, så syns jeg ikke den glassfiberarmerte sparkelen er så lett å jobbe med - blir fort litt klabb når man forsøker få til tynne lag 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 minutt siden:

om det bare er for å få slett finish, så syns jeg ikke den glassfiberarmerte sparkelen er så lett å jobbe med - blir fort litt klabb når man forsøker få til tynne lag 

Sant det. Men Plastic padding sin var mer «tyntflytende» enn biltema sin. Lettere å smøre ut. Ser de har en marine filler som sikkert er bedre egnet for dette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...