Jump to content

Er det vanlig å bare slippe ankeret rett ned uten å sjekke ankerfeste?

Kineser

Recommended Posts

Lå på bøye i en lun bukt her om dagen med en masse andre båter. Jeg observerte at båter som kom inn bare droppet ankeret og lot det være med det. Ingen bakking for å sjekke at ankeret satt. Jeg har aldri selv droppet anker, men jeg trodde det var essensielt å slippe ut x ganger dybde for så å sjekke ankerfeste ved å bakke? Er det noe jeg ikke har fått med meg? 

Det kommer vel litt an på vær og vindforhold, hva slags anker man har, hvilke bunnforhold som finnes, og om man bruker kombinasjon av anker og kjetting.

Har et anker foran med litt tyngde (15 Kg?) pluss kjetting og manuell vinsj, så det er litt styr og arbeid med å sette ut og ta opp. Så har jeg et 10 Kg anker bak, som jeg så langt bare har brukt et tau på. Forsøkte å sette ut "lettvint anker akterut" her om dagen på sandbunn, og forsøkte å feste ankret med å kjøre litt med motor, men det var som å kjøre med en plog. Kjørte fram og tilbake uten at det var antydning til feste. Kjørte så opp mellom to grunner, som jeg visste av, og heiv ut det lette ankret der, og satt det helt fint.

Har nå lagt inn 5 meter kjetting på ankret akterut, mellom anker og tau, og vil så teste ut om det sitter noe bedre på sandgrunn med den endringen. Test er foreløpig ikke gjennomført.

Hvis man har ca null ankerfeste, så skal det jo ikke så mye til av vind eller strøm, før man drifter av gårde. Synes nok at det kan være en fordel å dra litt med motor, slik at man kjenner at ankret sitter.

Arne2 skrev 19 minutter siden:

Har nå lagt inn 5 meter kjetting på ankret akterut, mellom anker og tau, og vil så teste ut om det sitter noe bedre på sandgrunn med den endringen.

Ja hadde du ikke kjetting eller blytau er det ikke rart at du ikke fikk feste. Det blir helt feil vinkel ved ankeret. 

Jeg er en slags gjest

Ofte en utfordring. Når det kommer en båt og antar at jeg ligger med ankeret rett ned slik som de har tenkt til å gjøre. Når jeg i realiteten har bakket fast ankeret 20m lenger bort mot der de slipper ankeret ned. På annen vindretning. 

Skal jeg bare ta et bad og det er vindstille kan det jo droppes ned uten mye kjetting og fastkjøring. Spesielt i indre Oslofjord i varme helger er det jo aldri plass på populære ankerplasser til å ankre "riktig ". 

Jeg kommer helst inn for seil, og dropper ankeret mens båten fortsatt siger forover (jeg har langt baugspryd og skrå baug). Venter til ankeret fester og båten dreier opp i vinden, Tar så ned storseilet. Om morgenen er det opp med storseilet først. Båten begynner da å pendle fram og tilbake. Da er kunsten å få opp ankeret akkurat når båten ligger mest mulig vekk fra vindøyet. 

enslagsgjest skrev 27 minutter siden:

Ja hadde du ikke kjetting eller blytau er det ikke rart at du ikke fikk feste. Det blir helt feil vinkel ved ankeret. 

Når jeg ankrer opp med paraplydregg på 10 kg på ca 10 meters dyp med ca 30 meter tau akterover og baugen fortøyd i land er nok den viktigste oppgaven til mine ca 5 meter kjetting å være daumamn som demper rykkene.

Fort gjort uten rykkdemping at det stadig er rykk som er kraftige nok til å flytte dreggen 1 cm og etterhvert dukker man i land. Og etterstreber man så vil det til slutt ikke være mer å stramme på fordi man står der med dreggen rett under båten.vog i mellomtiden er tauet blitt så kort at det er minimalt med rykkdemping der også.

Gjennomsnittlig kraft på tauet blir det samme med rykkdemping, men det blir færre rykk som er kraftige nok til at det flytter dreggen.

Selv pleier jeg ikke å dra med motor for å sjekke dreggfeste.

Min rutine er at jeg først rekognosering litt både ved land for fortøyningssteder og så ut der dreggen skal ligge. Så ordner jeg klart alt tauverk og fedter enden av dreggtauet tilpullert og drar ut dr dreggen skal og slipper den ut. Kjører så inn mot land og frakoblet og evt tilterbopp motor mens jeg siger inn og hår frem på dekk og hopper iland med tau og fartøyer. Så går jeg bak i båten og strammer dreggtauet, og da finner jeg ut hvis dreggen sittet dårlig.

Før jeg sovner pleier jeg å slakke opp fortøyning foran så jeg er feks 10 meter fra land, og stramme dreggen til den nye posisjonen. Da har jeg bedre marginer mot å dunke i fjell om dreggen hsr flyttet seg litt iløpet av natta.

Kjettingen sørger også gor at tauet går i ei ganske rett linje og ikke blir slakt. Det er en viktig egenskap siden jeg av flere årsaker foretrekker flytetau til dreggen.

Det er mye grams på bunnen og ofte nye jobb å rengjøre dreggtauet om det har blitt liggende på bunn i forbindelse med oppdatering og avreise, myr reinsøugere på overflaten. Og unde disse til operasjonene har jeg hod oversiktbover evt annen trafikk. Jeg styrer også unna tett oppankri g og tett trafikkerte Sund hbor det er fare for st andre kan kjøre på dreggtauet mitt. Og skulle jeg finne på å ankre opp et slikt sted då har jeg synketau med meg også.

Hvis jeg gjør en feil med festing av tau så hele dreggtauet slippes ut av båten er det mye lettere å plukke opp flytende tau og få tak i tau og dregg enn om alt ligger på 10 meters dyp.

Er det noen av de landsdekkende kjedene som selger egnet tau ca 15 mm hvit i lengder på feks 30 meter eller mer som flyter og som ikke koster skjorta.

Har nå ombord i lange lengder:

Hvitt som synker.

Blått som flyter.

Svart som flyter.

De to siste har jo en farge som ikke er optimal med tanke på synlighet.

Jeg vet ikke hva som er vanlig. Jeg så en seilbåt som kom og la seg på svai der vi var i går kveld. Litt usikker på hva han gjorde da jeg ikke fulgte så godt med.

Men i forrige uke så jeg noe jeg ikke har sett før. Vi hadde ankret opp på en holme der det lå en ca 20 fots båt litt bortenfor oss og omtrent 90 grader på vår båt. Jeg fikk se paraplydreggen deres noen meter rett bak vår båt.

Da de skulle gå seinere på kvelden begynte han bare å hale inn dreggen mens båten fortsatt var fast i land. Så sier han plutselig til meg som stod og så på, at den satt veldig godt fast. Hvorpå jeg da sa, er det ikke det den skal? Han sa så at den begynte å komme, men så satte den seg igjen. Etter litt mer muskelkraft fikk han den ombord og de kastet loss og gikk. En noe uvanlig metode syntes jeg.

2 hours ago, J-Å said:

Jeg kommer helst inn for seil, og dropper ankeret mens båten fortsatt siger forover (jeg har langt baugspryd og skrå baug). Venter til ankeret fester og båten dreier opp i vinden, Tar så ned storseilet.

Det der hørtes ganske elegant ut!

For oss som ikke har kommet så langt i seilingens kunst, så er liksom prinsippet fortsatt å ta ned seilene og gå inn for motor for å fortøye.

Men når jeg tenker over det .. Å seile inn, for eksempel på en flik at forseilet, bare slik at man har styrefart, og så hive ut ankeret, der i  fra, uten å bruke motor, det må vel også kunne fungere? (Men da blir det vel også litt ball med rekkefølgen på seilene ..??!)

Arne2 skrev 1 time siden:

For oss som ikke har kommet så langt i seilingens kunst, så er liksom prinsippet fortsatt å ta ned seilene og gå inn for motor for å fortøye.

Vel, jeg må innrømme at motoren noen ganger er i gang som backup. Jeg prøver da å trekke jolla godt inntil hekken, så ikke kjølevannet synes :smiler:, Nei jeg vil ikke anbefale forseil om man skal gå til kai eller ankre for seil. Er det så mye medvind at en ikke kan gå inn med storseil, så er det bedre å bare seile inn på riggen. Men selvsagt kan man rulle ut en bit på fokken igjen mikdlertidig for å øke farten litt

Vi aner vel ikke hvor godt kjent den seilbåten er med ankringsforholdene på stedet? Har båten litt seilfart så kan vel det være nok kilo som drar ankeret ned i bunnen.

På meg virker det som seilere kan ankre opp hvor de vil da de har gode og tunge ankre og generelt vet hva de gjør. 

Ligger selv på svai nå. Første forsøk var ikke så bra, men på andre bakket jeg litt ekstra og plotteren viser at vi ikke har seget noe akter så vi blir her i natt

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Som J-Å synes jeg det er seilmessig tilfredsstillende å noen ganger, når forholdene tillater det, å seile til ankers. Har utviklet en prosedyre for vår båt for den manøveren. Men jeg synes det er tvilsom praksis å ikke starte motorene (han beskriver ikke at han gjør det) for å sjekke ankerfestet etter at ankringen er gjort. Man vet aldri hvor godt ankeret sitter uten å sjekke dette, og man kan aldri være sikker på at vinden ikke drar på eller endrer retning i løpet av natta. 1000 promille dieselfrie strekninger kunne vært gøy, men admiralen om bord ville aldri tillate overnatting uten sjekk av feste.

Joda, jeg sjekker hvis det er små marginer, men jeg har altså den fordelen at jeg kan holde ganske godt sig forover, uten at kjettingen treffer skroget. Mange steder på Vestlandet er det også nærmest umulig å drive på land, for eksempel min nylige ankring her, hvor det er 5m dyp og gjørmebunn, og man ligger i en "bolle" med grunnere vann på alle sider.  Dessuten har jeg en veldig god ankervakt på mobilen. 

Badestopp på grunt vann og optimalt vær, ikke så nøye da jeg har Rockna anker og kjetting. Kan godt slippes rett ut under slike omstendigheter.

Forlates båten setter jeg ut kjettinglengde til min. 2-3 ganger dybden og strekker opp i tomgang til jeg kjenner at båten setter seg "rock solid". Om nødvendig settes også hekkanker.

Så det kommer an på.

19 fot skrev for 20 timer siden:

Når jeg ankrer opp med paraplydregg på 10 kg på ca 10 meters dyp med ca 30 meter tau akterover og baugen fortøyd i land .

[....]

Før jeg sovner pleier jeg å slakke opp fortøyning foran så jeg er feks 10 meter fra land, og stramme dreggen til den nye posisjonen. Da har jeg bedre marginer mot å dunke i fjell om dreggen hsr flyttet seg litt iløpet av natta.

10 m fra land virker da litt overdrevet. Og vinkelen til dreggen må vel også bli feil hvis den var 30 m og så reduseres med ca 10 på 10m dyp?

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Forlates båten setter jeg ut kjettinglengde til min. 2-3 ganger dybden og strekker opp i tomgang til jeg kjenner at båten setter seg "rock solid". Om nødvendig settes også hekkanker.

Dette fungerer sikkert under ganske skjermede forhold. Men er nok ganske langt unna standardene som diskuteres på langturfora. Slike standarder er jo ganske konservative, naturlig nok. Og jeg følger de ikke helt selv under gode forhold. En ganske akseptert formel er at line/kjetting skal ha en lengde på 12 x roten av dybden. Og da måles dybden fra ankerfestet på båtens baug til sjøbunn. 4 m slik dybde gir da 24m utlegg. 

Jeg tviler også på at tomgangsrevers gir noen pekepinn på ankerets innfesting. 

Som med alle standarder og anbefalinger kan de ofte være vanskelige å følge til enhver tid. Gode værforhold og trange ankringsplasser motiverer til kortere utlegg. 

Men sover man godt på svai mellom andre dersom man vet at mange bruker lite kjetting?

Mange ganger ender jeg opp med å bare droppe anker og satse på at naturkreftene sørger for at det "kjøres inn", eller at det ikke er noe behov for å "kjøre det inn".  Dersom det er mulig å ankre opp uten å starte opp motor, så synes jeg det er litt "bonuspoeng" i dét.  Dersom jeg er veldig trøtt etter en lang seilas, så ser jeg det som en fordel å bare kunne dumpe til sengs.  Det er særlig hvis det er meldt vindstille hele natta, eller hvis det er avtagende vind at jeg ikke gidder å bruke tid og diesel på å kjøre ankeret inn.  I går kveld gjorde jeg det ikke, til tross for noe sjøgress på bunnen.  Anker som har blitt fylt opp med sjøgress er en av de få opplevelsene jeg har hatt med anker som ikke ville sitte.

Jeg har et (relativt) tungt Rocna med 20 meter ganske tung kjetting og så mange meter med tau som jeg synes det er verd å slippe ut - så lenge jeg slipper ut nok kjetting/tau så har jeg svært få andre opplevelser enn at det setter seg godt, og jeg har foretatt flere hundretalls oppankringer i løpet av de siste årene.  Det hender at det tar noen titalls meter før det setter seg, og jeg har opplevd å drifte 50 meter ved et ekstremt vindkast.  Dersom det er særlig viktig at ankeret ligger akkurat der jeg forventer at det skal ligge (trangt om plassen, hekken nært sten, etc), så kjører jeg det svært godt inn.  Så tenker jeg jo litt konsekvens også.  Skulle man drifte ut mot åpent hav, så begrenser konsekvensen seg til ødelagt nattesøvn.  Skulle kjølen grave seg ned i sand/gjørme ila natten, så begrenser konsekvensen seg til at man får en ekstra utfordring ved avreise neste morgen. Skulle man ende opp med hekken eller skutesiden stangende mot skarpe steiner under kraftige bølger, så kan det fort bli en del skader, da er det greit å ha kjørt ankeret godt inn.

Det man "skal" gjøre er vel gjerne å gå mot vinden for motor, stoppe opp og slippe ankeret mens man bakker.  Nå pleier jeg ofte å gjøre det motsatt, komme inn til ankringsplassen med litt fart, gjerne med vinden eller i samme retning som forventet vindretning, slippe ut anker, først anker, kjetting og nok tau til at all kjettingen har havnet på bunnen gjennom frislipp, ta tauet rundt et kryssholdt og gradvis bremse ned farta mens båten snur seg 180 grader rundt.  Det er ikke nok for å grave ankeret skikkelig ned, men det er nok til å føle at ankeret har fått feste.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

On 7/25/2025 at 4:27 PM, Olevine said:

Men i forrige uke så jeg noe jeg ikke har sett før. Vi hadde ankret opp på en holme der det lå en ca 20 fots båt litt bortenfor oss og omtrent 90 grader på vår båt. Jeg fikk se paraplydreggen deres noen meter rett bak vår båt.

Det er vel bortimot standard metode for en god andel av "dagstur-båtene" i Oslofjorden. Ca samtidig med tamp i land foran så er det kretsmesterskap i 10kg paraplydregg-kast bak.  (Har alltid forundret meg over hvorfor de ikke bare slipper den 5 meter tidligere).

Og ut igjen etter ca din nevnte metode:)

Lucky Strike skrev for 5 timer siden:

Dette fungerer sikkert under ganske skjermede forhold. Men er nok ganske langt unna standardene som diskuteres på langturfora. Slike standarder er jo ganske konservative, naturlig nok. Og jeg følger de ikke helt selv under gode forhold. En ganske akseptert formel er at line/kjetting skal ha en lengde på 12 x roten av dybden. Og da måles dybden fra ankerfestet på båtens baug til sjøbunn. 4 m slik dybde gir da 24m utlegg. 

Jeg tviler også på at tomgangsrevers gir noen pekepinn på ankerets innfesting. 

Som med alle standarder og anbefalinger kan de ofte være vanskelige å følge til enhver tid. Gode værforhold og trange ankringsplasser motiverer til kortere utlegg. 

Men sover man godt på svai mellom andre dersom man vet at mange bruker lite kjetting?

Nå er det aldri aktuelt å forlate båten under sufsige forhold, heller ikke for mer enn noen timer. 

Så skal man også ta i betraktning at å tilkople motor i tomgang for min del vil si omtrent det samme som full maskinkraft på en seilbåt så jeg har ingen bekymringer med å forlate båten når den sitter på dette.

Bunnforholdene avgjør alltid uansett, og de er individuelle for hver eneste oppankring. Skal du være sikrest mulig slipper du ut absolutt alt du har i kjettingkassen hver eneste ankring men det er lite hensiktsmessig.

Jeg opplevde for noen år siden  noen amerikanere i Kroatia, som ankret nær oss, og droppet hele kjettinglengden rett ned uten å strekke den ut. Jeg hadde ikke lyst å slå alarm, men fulgte litt med. Og ganske riktig, ut på kvelden kom de drivende mot oss, og de hadde tydeligvis veldig mye kjetting. Vi fikk fendret, sånn noenlude, og da kom de på dekk og beskyldte oss for å ha drevet på dem.  Jeg ga bare opp å diskutere, heldigvis var vår kjetting fri, så vi heiv opp og flyttet oss et godt stykke fra dem. To tyskere  fulgte selvsagt med, og satte lyskastere på oss straks vi nærmet oss deres "sone". Etter det la vi oss mest med landtau, da kunne vi ligge alene i bukter som var for små til å ligge på svai i, eller hvor det var veldig skrånende bunn ut mot dypt vann.   

Forøvrig hadde vi en underholdende opplevelse med en båt som skulle forsøke seg på vår løsning med landtau. De ankret midlertig, og to personer tok med seg hele tauet i gummibåten, uten å feste det i seilbåten. Ombord i moderskipet satt en dame alene igjen. I det gummibåten kom inn til land, løsnet ankeret, og hun drev utover, uten å foreta seg noe som helst. De i gummibåten holdt såvidt større fart, og klarte å ta henne igjen til slutt.

Olevine skrev On 26.7.2025 at 10.21:
19 fot skrev On 25.7.2025 at 13.59:

Når jeg ankrer opp med paraplydregg på 10 kg på ca 10 meters dyp med ca 30 meter tau akterover og baugen fortøyd i land .

[....]

10 m fra land virker da litt overdrevet. Og vinkelen til dreggen må vel også bli feil hvis den var 30 m og så reduseres med ca 10 på 10m dyp?

Det er ikke jeg som bestemmer dybdene i norsk farvann, jeg må bare forholde meg til dem.

10 meter fra land er like lite bry som 2 meter og gir bedre sikkerhet mot å flytte dreggen så langt at jeg dunker i land iløpet av natta.

Når det gjelder vinkelen på dreggtauet så må den bare bli det den blir om jeg ikke skal ta dreggen så langt ut at bunnen slakker ut, da kan det hende jeg må ut på voldsomme dyp med mer tau enn jeg har og en kjempejobb når 10 kg dregg og 5 kg kjetting neste dag skal drar opp 100 Meyer med håndmakt.

Angående sikkerhet mot at dreggen flytter seg så må dreggen undr slike forhold dras i motbakke for å komme nærmere land, så det gir jo en ekstra sikkerhet. Og med en dregg som veier 1% av båtens vekt og kjetting på halvparten av dette så tenker jeg at dette er forsvarlig.

Men du må gjerne bruke andre metoder hvis du synes tabeller for taulengde er viktigere enn praktisk erfaring fra ca 100 overnattinger i båt på denne måten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...