Regattafisker Startet 26.Juli Link til dette innlegget Startet 26.Juli Hei Har i dag to brytere for lanterneføring, en for topplanterne og en for side-/akter lanterne. Det gjelder en seilbåt. Problemet med denne løsningen er at det ikke er mulig å føre riktig lanterneføring for anker. Nå er en av bryterene knekt og jeg skal erstatte panelet med carlingswitcher. I den forbindelse lurer jeg på hvordan andre har koblet sine brytere for lanterner. I utgangspunktet ønsker jeg meg en bryter(on/off) for anker lanterneføring(topp og alter). Samt en bryter(off-on-on) for hvor første krets er lanterneføring for seil og andre er for motor(slenger på topplanterne). Men jo mer jeg tenker over det, så blir jeg usikker på om det i det heletatt er mulig fordi det vil koble kretsene på tvers av hverandre. Trenger litt erfaringer her om hva som er vanlig eller hva andre har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Jeg har en bryter: for SB+BB+Akter (når jeg seiler innomskjærs) en bryter: topplanterne (når vi går for motor) en bryter: tricolor (i mastetoppen, da vi seiler utomskjærs) en bryter: ankerlanterna (i mastetoppen……brukes ikke idag) en bryter: ankerlanterna (i targan……brukes nesten alltid for anker idag Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Regattafisker Svart 26.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli Takk for svar! Kanskje løsningen blir å montere en ekstra lanterne til bruk for anker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Jeg har samme opplegget som Gunga, men ankerlanterne i masttoppen og ingenting på targa. Med dette opplegget har jeg to sett seillanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Tviler på at for- og akterlanterner er godkjent som ankerlanterne, med mindre de sitter i samme høyde. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Regattafisker Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Leste litt om ankerlanterne nå. Det står kun at ankerlanterne skal være synlig 360 grader rundt hele båten og med en rekkevidde på 2NM. Det står i midlertid også at ankerlanternen skal monteres høyt. De fleste akterlanterner(hvert fall min) er vel montert ganske lavt. Ankerlanterne må derfor til og dette vil også løse problemene jeg så for meg med koblingene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Den lanterneføringen er ikke helt etter boken nei, men hvis du kobler akterlanternen til med to dioder, en til hver bryter, så vil den tennes uansett hvilken av bryterene som er på. Selv liker jeg å ha akterlanterne på egen bryter, da kan jeg bruke ankerlanterne og sidelanterner, hvis topplanternen svikter. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Det er et veldig godt poeng, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.