abbor Svart 14.September Link til dette innlegget Svart 14.September Ja, nesten samme pris, bare en faktor 4 dyrere Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 14.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September abbor skrev 2 minutter siden: Ja, nesten samme pris, bare en faktor 4 dyrere Det er ganske få båt penger da om en måler det I det :) Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 15.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September Da er det en Tm185m fra mjøs service på vei i posten etter en hyggelig samtale med dem. Han var enig i at dette var en god svinger til mitt bruk. Alternativet var combi c som også var nevnt, men når jeg la frem litt mer om bruket så landet han også på tm185m. Vurderer også å montere 3-1 svinger som følger med HDS live så jeg får downscan/sidescan som jeg ikke har I dag. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 16.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September Har noen erfaring med å bruke butyl matter og skum støy isolasjon I hytta på pilot house båter? Jeg tror min har doble vegger og at det skaper ringing i hele hytta. På noen turtall har jeg nesten mer lyd inne enn bak på dekk med motor. Har liggende igjen Silentcoat matter fra en bil jeg støy isolerte og vurderer å legge dette innvendig i alle luker og større flater. Har også tenkt på å legge det i taket og så lage plater som trekkes i vinyl utenpå hengt opp med borrelås. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 16.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September Ser litt på å lage meg et svinger feste til Airmar TM185M som lar meg montere den uten å krane båten på land igjen. Litt for at jeg også da kan justere den opp/ned/sideveis uten å måtte heise båten på nytt ved justering for å fuge hull på nytt. Har laget en 3d modell der det er tenkt brukt en plate 4mm tykke plate + påsveist 40mm flattjern på sidene for avstiving. Boltes på de øverste 10cm som er godt over vannlinjen. Siste er samme løsning med 40x40x5 vinkeljern + flattjern sveist i mellom. Er det noen som har gjort lignende eller kan se noen bakdeler her? @abbor og @Wisper kanskje som har slike store svingere? Noen som er gode på styrke i syrefast her og vil tippe hvor tykt jeg evnt måtte hatt den for å kun ha en flat plate uten vinkler? Jeg har null grunnlag så selv tipping vil sikkert treffe bedre enn meg :) Vurderer å øke til 6mm eller 8mm plate om jeg kan droppe vinklene så det ser litt "smekrere". Bredden er 120mm og total lengde er 450mm. Vil bli festet på de øverste 10cm med 2stk M8/M10 bolter. Svinger veier 4,2kg. Pga bolting så høyt over vekten som skal holdes blir det noe kraft * arm her + krefter fra vannet, men det er gjerne ikke så ille som jeg tror. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Hva med å lage noe midlertidig slik at du kan få "låst" posisjonen til svingeren? Da kan du lage et feste etter ønsket design når båten tas opp, og du slipper noe "rakkelverk" på hekken som roper himamekk. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
abbor Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Har ikke du båthenger? Mye bedre å få gjort permanent montasje. Du må sørge for å montere svingeren tilstrekkelig vekk fra motoren for å unngå problemer med vannstrømming til propellen. Jeg hadde tidligere montert TM265LH nærmere motoren og måtte flytte den lenger ut på siden. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September laget i 2mm plate. Betalte 500kr for knekkingen og plate, resten dreide, freste og sveiset jeg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 17.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September Vidar F.H. skrev for 3 timer siden: Hva med å lage noe midlertidig slik at du kan få "låst" posisjonen til svingeren? Da kan du lage et feste etter ønsket design når båten tas opp, og du slipper noe "rakkelverk" på hekken som roper himamekk. Det går, men alt som er festet under vannlinjen blir ganske låst til senere. Hadde håpet på å unngå rakkelverk :) Har tilgang på både CNC fres, plasma og TIG sveis så det blir laget skikkelig. abbor skrev for 2 timer siden: Har ikke du båthenger? Mye bedre å få gjort permanent montasje. Du må sørge for å montere svingeren tilstrekkelig vekk fra motoren for å unngå problemer med vannstrømming til propellen. Jeg hadde tidligere montert TM265LH nærmere motoren og måtte flytte den lenger ut på siden. Tenkte på dette som permanent montasje. Har henger, men har ingen egnet slipp så jeg må heise båt opp med kran på henger. Da går det 3-4 timer hver gang også om jeg må justere den + tørketid på lim. Med f.eks den justeringen du nevner der ved å flytte lenger unna propell eller om jeg må justere høyde/vinkel kan det enkelt gjøres uten å lage flere hull under vannlinjen med en brakett. Må jeg løsne skruer over vannlinjen for å justere vinkel så kan jeg enkelt gjøre de rene igjen og ha på ny tettemasse uten å ta runden med heising + båthenger. whisper skrev for 2 timer siden: laget i 2mm plate. Betalte 500kr for knekkingen og plate, resten dreide, freste og sveiset jeg selv. Dette ligner egentlig litt på det jeg tenkte å lage med unntak av de to boltene nederst under vannlinjen. Blir selvsagt litt mer synlig bak med det som går over vannlinjen, men har du merket noen andre negative ting med en slik løsning? Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Hadde mest lyst på en løsning med plate i 5-6mm tykkelse på akterspeilet med studbolter, men gadd ikke pga tid. Måtte ut å fiske, så da ble det krokodillebrakett med egen vri. Studbolter i plata på akterspeilet og stadionhull i braketten gir det opp og ned justering. strekkfisken er genial til å finjustere vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Team_Monty Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Heisann. Hopper litt innpå et emne du tok opp tidligere i tråden din. Jeg har samme type båt, en Ocqueteau 595 (samme skrog, men litt mer sparsommelig innredet og originalt med kapell bakvegg på hytta), med en ny Suzuki DF100BTL. Med den får jeg 31kn som Max hastighet, og marsjer pent på rundt 21-23kn på rundt 4100rpm. Du kan følge litt med på hva som har blitt gjort/gjøres på Facebook siden min, Team Monty Trolling. Båten min ble «renovert» i 2021. Det ble gjort en solid innsats for å få den pen igjen. Alt elektrisk ble også ordnet på nytt da jeg jeg kjøpte den i 2017. om du lurer på noe rundt disse båtene, kan du gjerne sende meg en pm på Facebook siden min. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September Da er Airmar TM185M kommet sammen med HDS9 Live og en 3-1 Active image svinger. Jeg hadde tenkt å selge den først å gjenbruke den jeg hadde på båten, men tror jeg ender med å bare bruke den så jeg får sidescan også. Jeg endte med å gå for litt tykkere 80x5mm plate til Active image svinger og 100x10mm til Airmar. Jeg var usikker på høyder så tok bare å borret litt flere hull når jeg først hadde flattjerna i fresen. Fester nok bare med to gjennomgående bolter i topp og maskinskruer nederst. Senket hullene så jeg får konisk maskinskrue inn fra baksiden så platen kan ligge jevnt mot akterspeilet. Får se om jeg kraner båten opp for å ordne dette i morgen eller om det blir å prøve å montere det til sjøs. Utfordringen er om jeg kommer meg ned til å få målt vinkel mot bunn av båten tror jeg ellers skal det gå greit. Team_Monty skrev for 2 timer siden: Heisann. Hopper litt innpå et emne du tok opp tidligere i tråden din. Jeg har samme type båt, en Ocqueteau 595 (samme skrog, men litt mer sparsommelig innredet og originalt med kapell bakvegg på hytta), med en ny Suzuki DF100BTL. Med den får jeg 31kn som Max hastighet, og marsjer pent på rundt 21-23kn på rundt 4100rpm. Du kan følge litt med på hva som har blitt gjort/gjøres på Facebook siden min, Team Monty Trolling. Båten min ble «renovert» i 2021. Det ble gjort en solid innsats for å få den pen igjen. Alt elektrisk ble også ordnet på nytt da jeg jeg kjøpte den i 2017. om du lurer på noe rundt disse båtene, kan du gjerne sende meg en pm på Facebook siden min. Det skal jeg prøve å finne den å lese igjennom. Da går den hakket bedre enn min! Er den en del lettere eller har 10hk såpåss å si? Jeg har en del som skal taes igjen på denne også, men nå vil jeg bare få mest mulig ut av sesongen så det får bli utpå nyåret tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Team_Monty Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Den veier bare 153kg. En kompis har en 115hk på samme båt og får samme toppfart som meg. 115hk’n veier 186kg mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Team_Monty skrev for 7 timer siden: Den veier bare 153kg. En kompis har en 115hk på samme båt og får samme toppfart som meg. 115hk’n veier 186kg mener jeg. Jøss. Min 90hk veier vel nesten 190kg mener jeg å ha sett på skiltet. Jeg leste igjennom facebooken din i går og la merke til både trimflaps og stålpropell også som sikkert gjør sitt. Er din også kun godkjent for 90hk? Det er nok mulig det blir en 100hk+ på denne til neste sesong så tror ikke jeg koster på stålpropell på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Team_Monty Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Ja, min er også godkjent for 90hk. 30 kg lavere vekt på hekken kan utgjøre så mye som 15-20hk visstnok. Det oppleves for øvrig også når man sammenligner med kompisens 115hk ‘suki. Han har nok kanskje noe bedre akselerasjon fra stillestående. Har ikke trimflaps på min, men stålpropell. Jeg opplevde at den originale alu propellen hadde en tendens til å begynne å suge luft i plan når man trimmet motoren opp og ved sving i høy fart. Ligger enda flere bilder på Instagram under samme bruker som Facebook siden. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Skal sjekke ut den også. Da er airmar og 3-1 svinger montert. Festene må kortes unn litt, men det ble ok for sesongen tror jeg. Får koble opp og teste i morgen 👌 Sitér dette innlegget Link to post
Team_Monty Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Mboat skrev 43 minutter siden: Skal sjekke ut den også. Da er airmar og 3-1 svinger montert. Festene må kortes unn litt, men det ble ok for sesongen tror jeg. Får koble opp og teste i morgen 👌 Mulig bildene lyver litt, men senterlinje på svingerene skal ligge i linje men bunnen på skroget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Team_Monty Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September En annen ting. Om du ikke liker å lage hull i skroget ditt, kan du lime/skru på en polyuretan blokk, som du igjen kan skru svingerene i. Når du da eventuelt skal bytte ut/flytte svingerene, behøver du ikke lage nye hull i skroget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Team_Monty skrev for 2 timer siden: Mulig bildene lyver litt, men senterlinje på svingerene skal ligge i linje men bunnen på skroget ditt. Det kan være vinkel på bilde, men senter på svinger er montert jevnt med bunn og aldri så lite tilt ned bak, men så og si i vater/jevnt med bunn av skrog. Har ikke fått prøvd de enda så om det fungerer vet jeg ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September TM185M virker ofte like bra ved helt horisontal montasje (senterlnjen av svingeren i flukt med skroget i hele lengden) som at bakenden tiltes litt ned. Men hva som virker best må testes på aktuell båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September abbor skrev 3 minutter siden: TM185M virker ofte like bra ved helt horisontal montasje (senterlnjen av svingeren i flukt med skroget i hele lengden) som at bakenden tiltes litt ned. Men hva som virker best må testes på aktuell båt. Den er så godt som horisontal. Brukte 1stk avstandsstykke og da kom aldri så lite på tilt ned bak. Uten så ble den litt opp som ble uheldig. Fikk med meg en til å hjelpe med kranen I dag så det ble å ta det på land. Noe annet tror jeg hadde vært helt umulig å få justert riktig så gla for at jeg fikk gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Høres temmelig optimalt ut Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Jeg har ikke nok plass til å montere HDS innfelt så da ble det å legge på cutout modellen til lowrance i 3d programmet og tegne meg en ramme som kan monteres i dashen som en midlertidig løsning for å se om det er bedre enn å ha den oppå konsollen. Lager den så jeg kan bruke festeskruene i siden for å enkelt ta den med meg så den ikke står fast i båten siden denne skal være med hjem. Cutout bak der er størrelsen på hullet der Garmin 7" enheten satt så denne blir en del større :) 3d printer en test og ser hvor dumt dette ble. Om noen har bedre forslag så er det bare å skyte inn. Sitér dette innlegget Link to post
Team_Monty Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Mboat skrev for 4 timer siden: Det kan være vinkel på bilde, men senter på svinger er montert jevnt med bunn og aldri så lite tilt ned bak, men så og si i vater/jevnt med bunn av skrog. Har ikke fått prøvd de enda så om det fungerer vet jeg ikke :) Tror kanskje du har misforstått. Du har montert etter feil senterlinje. Tenk deg at du deler svingerene andre veien, horisontalt. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Team_Monty skrev 44 minutter siden: Tror kanskje du har misforstått. Du har montert etter feil senterlinje. Tenk deg at du deler svingerene andre veien, horisontalt. Tror det er for HDI transducerene. Her er manualen fra active image 3-1 og Airmar tm185m. Airmar skriver også 0-3mm nedenfor bunn av båten. Nå monterte jeg de omtrent plant med bunn av båten, men med justeringene slik at de kan slippes ned omtrent 2-3cm så det er litt å gå på. HDIen min var montert dypere enn airmar/active image. Får krysse fingra i morgen under test for at jeg ikke monterte de for høyt :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.