Jump to content

Vet ikke folk hvor fort eller seint 5 knop er lenger?

Olevine

Recommended Posts

Jeg ser stadig vekk at folk holder litt mer enn 5 knop der det er en slik grense. Jeg tenker ikke på dem som holder alt for stor fart, men dem som sannsynligvis slakker av for å gå i sakte fart. Men så er det ikke likevel nok, de holder kanskje 7-8 knop og lager unødvendig mye bølger.

Her forleden lå vi to båter i følge som hadde fortøyd med anker og baugen mot svaberg der ankeret på bildet under er.

Screenshot_20250729_113149_LocusMapClassic.jpg.25c316dac2df9bd1be4c71ab5c66a3b1.jpg

Det stod et skilt med sakte fart ved sundet i begge ender av den merkede leia, og avstanden mellom leistreken og fjellet var 35 m (70 m totalt  tvers over). Flere båter passerte i anslagsvis 7-8 knop med gode hekkbølger etter seg. 

Er det det at føreren ikke vet at det er 5 knops grense, ikke har tålmodighet til å gå så seint, eller ikke vet hvor fort det går? Eller de synes det er sakte fart? Jeg så ingen som så bak seg på bølgene.

Jeg tror enkelte, særlig i forholdsvis små båter (skjærgårdsjeeper feks), ikke skjønner i hvilke hastigheter båten lager mye bølger. De skal vise hensyn og sakker ned, men velger en fart der baugen peker rett opp og de drar hele sjøen med seg. I denne farten lager båten maks bølger, det har vært bedre om de hadde gått i plan. 

Fisketuristene langs Trøndelagskysten er notoriske til dette, det samme for mange lokale. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har sett det samme selv denne sommeren.

Ser ut som folk bare synes at "dette må da være sakte nok" og tar seg aldri en kikk bakover.

En annen ting jeg ser mye av er at mange ser ut til å overføre bilkjøring til sjøen, forbikjøring skal skje på venstre side, og gjerne så nærme som mulig.

En oppfrisking av sjøvettsreglene burde hjelpe for mange ferske båteiere.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Selv prøver jeg å følge regelverket og kjører 5 knop der det er grense.   Har flere ganger slakka ned for objekter og andre båter uten at det er hastighetsbegrensninger og blitt litt overaska over at det har blitt større hekksjø enn jeg hadde trodd.  I 7-9 knop blir den liggende på hekken en del, sånn før vannet slipper.  Dette har skjedd når jeg har ligget lenge på marsjfart 25-30 knop. Har heldigvis god sikt ut bakdøra av glass så jeg kan følge med på hekkbølgene mine til en hver tid. Stort sett er folk flinke til å følge 5knopsgrensene her i Trøndelag. men har selvfølgelig opplevd fjordploger som omtrent velter små flytebrygger og får 30-40 fotere til å rulle infernalsk. Jo større båtene er jo mindre følelse har jo folk med hva de selv utsetter andre for.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Olevine skrev 14 minutter siden:

Jeg ser stadig vekk at folk holder litt mer enn 5 knop der det er en slik grense. Jeg tenker ikke på dem som holder alt for stor fart, men dem som sannsynligvis slakker av for å gå i sakte fart. Men så er det ikke likevel nok, de holder kanskje 7-8 knop og lager unødvendig mye bølger.

Hvem er "folk"? Jeg tro at svært mange vet hvor mye 5 knop er. Noen er rett og slett ikke erfarne nok, og noen føler at de når de slakker ned fra 35 knop til 10-12 så står nesten stille. Men jeg tror de fleste vet, omtrent samtlige jeg har truffet på med høy fart i 5 knop soner unngår all form for øyenkontakt og ser i alle fall ikke bakover. Bare full fart, stivt blikk forover og håpe det snart går over. Og det gjør det jo, på et vis..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er bare å se på en trykkbasert knopmåler så er det ikke noe problem å "holde" 5 knop. 

Jeg har eco GPS funksjon sllik at jeg ser l/NM og dermed har jeg lært at båten min ikke egner seg for hastigheter mellom 5,5 knop og planingshastighet så det holder jeg meg unna. Bensinforbruket går rett i været over skroghastigheten. 

Jeg padla SUP gjennom sundet der i helga, og dette er vel bare en av mange plasser forbigående båter skaper utfordringer. 

Jeg tror mange ganger vi er litt for opptatt av det magiske 5 knop. Jeg lar fruen kjøre båten så mye det er praktisk mulig. Hun er "snill pike" 🙂, og opptatt av å følge regler, som så mange er i dag, av begge kjønn. Skolen og media, og rettsapparatet er jo også opptatt av det. 

Noen ganger når vi kjører gjennom sund som dette, med båter og kajakker og annet, så sier jeg sjekk farta. Da kan hun stolt svare, jeg kjører ikke for fort. Jeg er i 4.9knop, i referanse til reell gps fart. 

Men kikk bak deg, da slår bølgene mot land, og båter og kajakker skvalper. 

Så moralen er å kikke bak på hekksjøen, vis hensyn, lag en fin dag for alle. 

Problemet er vel at "de" vi snakker om her tror de er flinke piker og gutter. .

Vi trenger holdningsskapende TV-kampanjer på alle kanaler fra mars til august. Tidligere gikk fjellvettreglene på TV før og under skisesongen. Vi trenger det samme for båt, med filmer som illustrerer problemet.

<tull>

Deretter må vi legalisere kasting av vannballonger på de som kjører for fort, så de skjønner at det de gjør er feil og upopulært.

</tull>

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg spurte CoPilot (KI er gøy :-) om bølgeenergi og den kom opp med dette for en Bavaria 32 Sport. Dette er selvfølgelig ikke helt korrekte tall, men jeg tror de viser sammenhengen mellom fart og bølgeenergi på en god nok måte

🚢 Her kommer sammenligningstabellen for Bavaria 32 Sport i ulike hastigheter, med antatt bølgehøyde og beregnet bølgeenergi:

Fart (knop)    Bølgehøyde (H)    Bølgeenergi (J/m)    Økning i energi    
5 knop    0,20 m    ca. 50 J/m    —    
7 knop    0,35 m    ca. 154 J/m    +208%    
10 knop    0,50 m    ca. 315 J/m    +104%    

📐 Energi beregnet med:

E = \frac{1}{8} \rho g H^2 \quad \text{med} \quad \rho = 1025\, \text{kg/m}^3, \quad g = 9.81\, \text{m/s}^2

🔎 Hva tabellen viser:

• Bølgehøyden øker når farten øker.
• Bølgeenergien øker eksponentielt med bølgehøyden (siden den er kvadrert i formelen).
• Fra 5 til 10 knop har energien økt over 6 ganger – det kan gi betydelig mer motstand, mer drivstoffbruk og mer miljøpåvirkning.

Vil du at jeg skal utvide med effekter på drivstofforbruk eller kanskje hvordan dette kan påvirke komfort om bord? 😄

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Når man kommer inn og skal gå sakte er det viktig på mange båter at man ikke bare slakker av til gjeldende fartsgrense, men slakker av/ stopper opp slik at hekk bølgen tar igjen båten.

Da kan man igjen øke farten uten å lage unødig mye bølger.

Dette ser eg og ofte når mange skal legge til kai.

I stedenfor å slippe hekk bølgen før de kommer inn, sleper den med og lager unødig med bølger for seg og andre.

Haba skrev 1 time siden:

Om du ikke har kartplotter eller annen fartsmåler, kan du laste ned en app til mob.telefonen som viser knop, for mob.tel har jo alle. Så det finnes ingen unnskyldning for ikke å vite farten.

Noen burde lage enn app for hekksjø for de fleste driter i om farten er 3 eller 7 knop på passerende båter bare hekksjøen er lav nok

Viktig å huske på at mange fartsgrense skilt som står rundt er ugyldig.

Det beste er å gå inn i appen "Båtfart" og sjekke fartsgrenser.

Der skal det være oppdatert.

I det aktuelle området til trådstarter er det 5 knop 100 m fra land om sommeren, ellers 30 knop.

Screenshot_20250730-023424.png.0f83ff2e1be15d34946a33208df75fdf.png

Med litt ekstra innsats kunne "Båtfart" vert ein strålande app. Men viser f.eks. fart bare i heile knop.

Bruker selv appen "Boatspeed" for å sjekke egen fart siden den viser fart med ein desimal.

andersb skrev 3 minutter siden:

folk vet det, men gir beng

Jeg vet ikke hva folk vet eller ikke vet, men jeg har en mistanke om at mange ikke har eller bruker noe som viser hastigheten. Spesielt de i mindre båter.

Andre gjør nok som du skriver. Men jeg mistenker også at en del rett og slett ikke har tålmodighet til å gå så seint som 5 knop, eller at båten ikke lager bølger. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...