Olevine Startet Tirsdag 09:49 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 09:49 Jeg ser stadig vekk at folk holder litt mer enn 5 knop der det er en slik grense. Jeg tenker ikke på dem som holder alt for stor fart, men dem som sannsynligvis slakker av for å gå i sakte fart. Men så er det ikke likevel nok, de holder kanskje 7-8 knop og lager unødvendig mye bølger. Her forleden lå vi to båter i følge som hadde fortøyd med anker og baugen mot svaberg der ankeret på bildet under er. Det stod et skilt med sakte fart ved sundet i begge ender av den merkede leia, og avstanden mellom leistreken og fjellet var 35 m (70 m totalt tvers over). Flere båter passerte i anslagsvis 7-8 knop med gode hekkbølger etter seg. Er det det at føreren ikke vet at det er 5 knops grense, ikke har tålmodighet til å gå så seint, eller ikke vet hvor fort det går? Eller de synes det er sakte fart? Jeg så ingen som så bak seg på bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart Tirsdag 10:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:00 Tror ikke folk er klar over farten de holder. Og tror mange følger på båter foran seg dersom det er en dag hvor mange båter ferdes langs sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 10:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:02 Et vanlig fenomen dessverre at båtførere tror det er greit så lenge de ikke går i plan. Totalt misforstått selvfølgelig og jeg tviler på om det ville hjelpe med en norsk versjon av "No wake zone". Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Tirsdag 10:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:03 Jeg tror enkelte, særlig i forholdsvis små båter (skjærgårdsjeeper feks), ikke skjønner i hvilke hastigheter båten lager mye bølger. De skal vise hensyn og sakker ned, men velger en fart der baugen peker rett opp og de drar hele sjøen med seg. I denne farten lager båten maks bølger, det har vært bedre om de hadde gått i plan. Fisketuristene langs Trøndelagskysten er notoriske til dette, det samme for mange lokale. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Trawler 42 Svart Tirsdag 10:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:05 Har sett det samme selv denne sommeren. Ser ut som folk bare synes at "dette må da være sakte nok" og tar seg aldri en kikk bakover. En annen ting jeg ser mye av er at mange ser ut til å overføre bilkjøring til sjøen, forbikjøring skal skje på venstre side, og gjerne så nærme som mulig. En oppfrisking av sjøvettsreglene burde hjelpe for mange ferske båteiere. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
-morten- Svart Tirsdag 10:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:05 Selv prøver jeg å følge regelverket og kjører 5 knop der det er grense. Har flere ganger slakka ned for objekter og andre båter uten at det er hastighetsbegrensninger og blitt litt overaska over at det har blitt større hekksjø enn jeg hadde trodd. I 7-9 knop blir den liggende på hekken en del, sånn før vannet slipper. Dette har skjedd når jeg har ligget lenge på marsjfart 25-30 knop. Har heldigvis god sikt ut bakdøra av glass så jeg kan følge med på hekkbølgene mine til en hver tid. Stort sett er folk flinke til å følge 5knopsgrensene her i Trøndelag. men har selvfølgelig opplevd fjordploger som omtrent velter små flytebrygger og får 30-40 fotere til å rulle infernalsk. Jo større båtene er jo mindre følelse har jo folk med hva de selv utsetter andre for. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 10:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:07 Et vanlig fenomen dessverre at båtførere tror det er greit så lenge de ikke går i plan. Totalt misforstått selvfølgelig og jeg tviler på om det ville hjelpe med en norsk versjon av "No wake zone". Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 10:16 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:16 Olevine skrev 14 minutter siden: Jeg ser stadig vekk at folk holder litt mer enn 5 knop der det er en slik grense. Jeg tenker ikke på dem som holder alt for stor fart, men dem som sannsynligvis slakker av for å gå i sakte fart. Men så er det ikke likevel nok, de holder kanskje 7-8 knop og lager unødvendig mye bølger. Hvem er "folk"? Jeg tro at svært mange vet hvor mye 5 knop er. Noen er rett og slett ikke erfarne nok, og noen føler at de når de slakker ned fra 35 knop til 10-12 så står nesten stille. Men jeg tror de fleste vet, omtrent samtlige jeg har truffet på med høy fart i 5 knop soner unngår all form for øyenkontakt og ser i alle fall ikke bakover. Bare full fart, stivt blikk forover og håpe det snart går over. Og det gjør det jo, på et vis.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olevine Svart Tirsdag 10:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:49 index skrev 30 minutter siden: Men jeg tror de fleste vet, omtrent samtlige jeg har truffet på med høy fart i 5 knop soner unngår all form for øyenkontakt Ikke alle unngår øyekontakt. Ved to tilfeller der jeg vist kartutsnitt fra, ga jeg tegn med hendene om å slakke av. Det fungerte og de fikk tommel opp fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Tirsdag 10:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:58 Er bare å se på en trykkbasert knopmåler så er det ikke noe problem å "holde" 5 knop. Jeg har eco GPS funksjon sllik at jeg ser l/NM og dermed har jeg lært at båten min ikke egner seg for hastigheter mellom 5,5 knop og planingshastighet så det holder jeg meg unna. Bensinforbruket går rett i været over skroghastigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Tirsdag 12:18 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:18 Jeg padla SUP gjennom sundet der i helga, og dette er vel bare en av mange plasser forbigående båter skaper utfordringer. Jeg tror mange ganger vi er litt for opptatt av det magiske 5 knop. Jeg lar fruen kjøre båten så mye det er praktisk mulig. Hun er "snill pike" 🙂, og opptatt av å følge regler, som så mange er i dag, av begge kjønn. Skolen og media, og rettsapparatet er jo også opptatt av det. Noen ganger når vi kjører gjennom sund som dette, med båter og kajakker og annet, så sier jeg sjekk farta. Da kan hun stolt svare, jeg kjører ikke for fort. Jeg er i 4.9knop, i referanse til reell gps fart. Men kikk bak deg, da slår bølgene mot land, og båter og kajakker skvalper. Så moralen er å kikke bak på hekksjøen, vis hensyn, lag en fin dag for alle. Problemet er vel at "de" vi snakker om her tror de er flinke piker og gutter. . Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 13:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:09 Mange mangler forståelse for at bølger kan bevege seg forover, når de kommer ned fra plan. Litt morsomt av og til når de klistres til kaien av sine egne bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Tirsdag 13:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:30 Vi trenger holdningsskapende TV-kampanjer på alle kanaler fra mars til august. Tidligere gikk fjellvettreglene på TV før og under skisesongen. Vi trenger det samme for båt, med filmer som illustrerer problemet. <tull> Deretter må vi legalisere kasting av vannballonger på de som kjører for fort, så de skjønner at det de gjør er feil og upopulært. </tull> Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bellil Svart Tirsdag 14:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:01 Jeg spurte CoPilot (KI er gøy :-) om bølgeenergi og den kom opp med dette for en Bavaria 32 Sport. Dette er selvfølgelig ikke helt korrekte tall, men jeg tror de viser sammenhengen mellom fart og bølgeenergi på en god nok måte 🚢 Her kommer sammenligningstabellen for Bavaria 32 Sport i ulike hastigheter, med antatt bølgehøyde og beregnet bølgeenergi: Fart (knop) Bølgehøyde (H) Bølgeenergi (J/m) Økning i energi 5 knop 0,20 m ca. 50 J/m — 7 knop 0,35 m ca. 154 J/m +208% 10 knop 0,50 m ca. 315 J/m +104% 📐 Energi beregnet med: E = \frac{1}{8} \rho g H^2 \quad \text{med} \quad \rho = 1025\, \text{kg/m}^3, \quad g = 9.81\, \text{m/s}^2 🔎 Hva tabellen viser: • Bølgehøyden øker når farten øker. • Bølgeenergien øker eksponentielt med bølgehøyden (siden den er kvadrert i formelen). • Fra 5 til 10 knop har energien økt over 6 ganger – det kan gi betydelig mer motstand, mer drivstoffbruk og mer miljøpåvirkning. Vil du at jeg skal utvide med effekter på drivstofforbruk eller kanskje hvordan dette kan påvirke komfort om bord? 😄 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart Tirsdag 14:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:07 Hen her tror jeg at var klar over at hastigheten var over 5 knop https://www.nrk.no/stor-oslo/reagerer-kraftig-pa-rakjoring-pa-sjoen-1.17503837 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Haba Svart Tirsdag 17:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:33 Om du ikke har kartplotter eller annen fartsmåler, kan du laste ned en app til mob.telefonen som viser knop, for mob.tel har jo alle. Så det finnes ingen unnskyldning for ikke å vite farten. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 17:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:46 Ja vanligvis holder det med gps fart, men kraftig motstrøm krever litt ekstra oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Tirsdag 17:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:57 Når man kommer inn og skal gå sakte er det viktig på mange båter at man ikke bare slakker av til gjeldende fartsgrense, men slakker av/ stopper opp slik at hekk bølgen tar igjen båten. Da kan man igjen øke farten uten å lage unødig mye bølger. Dette ser eg og ofte når mange skal legge til kai. I stedenfor å slippe hekk bølgen før de kommer inn, sleper den med og lager unødig med bølger for seg og andre. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 18:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:34 Har noen noen gang vist hvor fort eller sakte 5 knop er i manns minne? Hekk sjøer har vært et problem siden plastsnekkene sitt inntog på syttitallet . Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 18:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:39 Haba skrev 1 time siden: Om du ikke har kartplotter eller annen fartsmåler, kan du laste ned en app til mob.telefonen som viser knop, for mob.tel har jo alle. Så det finnes ingen unnskyldning for ikke å vite farten. Noen burde lage enn app for hekksjø for de fleste driter i om farten er 3 eller 7 knop på passerende båter bare hekksjøen er lav nok Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 21:18 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:18 Popeye70 skrev for 7 timer siden: Deretter må vi legalisere kasting av vannballonger på de som kjører for fort, så de skjønner at det de gjør er feil og upopulært. Så lenge man bruker vannballonger som er basert på nedbrytbar og miljøvennlig maisstivelse tror jeg ikke det finnes en spesifikk lov som forbyr akkurat dette😁 Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart igår klokken 00:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:55 Viktig å huske på at mange fartsgrense skilt som står rundt er ugyldig. Det beste er å gå inn i appen "Båtfart" og sjekke fartsgrenser. Der skal det være oppdatert. I det aktuelle området til trådstarter er det 5 knop 100 m fra land om sommeren, ellers 30 knop. Med litt ekstra innsats kunne "Båtfart" vert ein strålande app. Men viser f.eks. fart bare i heile knop. Bruker selv appen "Boatspeed" for å sjekke egen fart siden den viser fart med ein desimal. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart igår klokken 07:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:40 folk vet det, men gir beng Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart igår klokken 07:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:48 andersb skrev 3 minutter siden: folk vet det, men gir beng Jeg vet ikke hva folk vet eller ikke vet, men jeg har en mistanke om at mange ikke har eller bruker noe som viser hastigheten. Spesielt de i mindre båter. Andre gjør nok som du skriver. Men jeg mistenker også at en del rett og slett ikke har tålmodighet til å gå så seint som 5 knop, eller at båten ikke lager bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.