ttyridal Svart Torsdag 18:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:36 Har man egentlig satt ut 5kn grensen for no-wake/andres komfort eller for sikkerhet (trangt, mye aktivitet, badere, padlere osv) Jeg har en mistanke om det siste, dessverre (?) Det er mange år siden det gikk av moten å være hensynsfull. Jolla stryker forøvrig på begge i 5kn - 70° angrepsvinkel på sjøen, null utsikt fremover og maks bølge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Torsdag 18:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:44 Jeg har ikke sett det i Norge, men i Sverige er det faktisk flere steder der feks. 5 knop grense kun gjelder i høysesongen om sommeren. Men om det respekteres? Mjanie. . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olevine Svart Torsdag 18:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:55 Lars H. skrev 8 minutter siden: Jeg har ikke sett det i Norge, men i Sverige er det faktisk flere steder der feks. 5 knop grense kun gjelder i høysesongen om sommeren. Men om det respekteres? Mjanie. . Det samme her på Sørlandet, blant annet i Blindleia er det store tydelige skilt med maks 5 knop nærmere land enn 50 m mellom 15. juni og 15. august. Er også merket på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 18:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:56 ttyridal skrev 6 minutter siden: Har man egentlig satt ut 5kn grensen for no-wake/andres komfort eller for sikkerhet (trangt, mye aktivitet, badere, padlere osv) I mange tilfeller virker det som er så politikere og andre med egne interesser kan si at de har gjort noe for å bedre sikkerheten til sjøs etter at alt av ulykker og videoer av enkelte idioter blir hypet opp av media og kommentarfelt fra de de som stort sett er lite på sjøen. ttyridal skrev 9 minutter siden: Jolla stryker forøvrig på begge i 5kn - 70° angrepsvinkel på sjøen, null utsikt fremover og maks bølge. Ja. 3-4 ellet 10+ kn og 15 cm bølger. Men ulovlig der det er ulovlig for 50 foteren. ttyridal skrev 10 minutter siden: et er mange år siden det gikk av moten å være hensynsfull. Dessverre ja. Derfor blir det flere idiotiske regler og påbud som aldri vil kunne følges opp det meste av året langs det meste av kysten. Lars H. skrev 3 minutter siden: Jeg har ikke sett det i Norge, men i Sverige er det faktisk flere steder der feks. 5 knop grense kun gjelder i høysesongen om sommeren. Men om det respekteres? Mjanie. . er endel slike på øst og Sørlandet. Tromøysund f.eks. 5 kn i store deler for 10 fots jolla som ville brukt timer , men fri fart før og etter en viss dato med 50 foteren. Go figure. Rundt på Hvaler også. Skjelbusundet feks. Det er et smalt og langt sund på 30-50 meter med hytter, flytebrygger og marina stort sett hele veien. Det er ikke måte på hva som måker gjennom der av mindre båter på sommeren når det er 5 kn samt hva som måker gjennom i stor fart av større båter dagen etter at 5kn er opphevet så brygger og båter går veggimellom bare fordi det er lov. Men slik blir det når det er mer fokus på regler og soner enn å bruke hue og være hensynsfull. Og værre skal det nok bli. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
J-Å Svart Torsdag 21:59 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:59 sap_2000 skrev for 3 timer siden: Det hadde ofte vært bedre om 10-15 foteren hadde ligget i plan fremfor å kjøre sakte men litt for fort og dermed lage bølger og forulempe andre. Åpenbart hadde det ikke vært innafor med 50 foteren Godt skrevet @sap_2000. Det er litt uklart for meg om fartsgrensene er der pga. kollisjonsfare eller pga bølger og støy. Jeg har egentlig ikke problemer med at disse 9.9 jollene passerer i 15-20 knop. Men vannscootere i 50 knop gjør meg litt utrygg når jeg har ansvar for barn på egen hånd i forskjellige farkoster. Det samme med større båter halvplan. Så for meg hadde en kombinasjon av "no wake" og 20 knop vært greit mange steder. Men jeg forstår at " no wake" kan være litt vanskelig å håndheve. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart igår klokken 07:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:34 Jeg tror de fleste vet hvor fort 5 knop er. Men et mindretall bryr seg ikke og det er de vi legger merke til. Vi har en Saga 315 og jeg prøver å ta hensyn til andre når det gjelder hekkbølger. På vei mot hjemmehavn i ruskevær gikk jeg forbi en snekke i god avstand. I hjemmehavna møter jeg fører av snekka som forteller at han fikk vasket båten godt i mine hekkbølger. Flaut ! Jeg beklaget. Min vurdering av fart,avstand og hekkbølger var mangelfull, og jeg tok lærdom av det. Moralen er at man bør si fra til synderen om man har mulighet til det. Jeg tror det er mange som ikke helt har innsett hvilke hekkbølger båten lager i ulike hastigheter. Jeg padler også kajakk så hekkbølgens kraft er noe jeg møter i alle varianter. Noen vet åpenbart ikke hvilke krefter som ligger i hekkbølgene. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart igår klokken 08:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:44 El barco de Sol skrev 1 time siden: Jeg tror det er mange som ikke helt har innsett hvilke hekkbølger båten lager i ulike hastigheter. Enig. Men hvorfor? Stiv nakke så de ikke klarer å se bakover, eller at hekkbølger ikke vises på skjermen? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart igår klokken 09:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:01 Olevine skrev 17 minutter siden: Enig. Men hvorfor? Stiv nakke så de ikke klarer å se bakover, eller at hekkbølger ikke vises på skjermen? Det er dessverre endel som kjører båt som de kjører bil. De forstår ikke at det er noe helt annet å ferdes på sjøen enn på veien. De følger med forover og litt til siden, men bakover er det ikke så nøye med. Det skjer ikke noe spennende der, tross alt. Og man kan godt passere tett på andre båter - man passerer jo biler på 0.5-1.0 meters avstand i 80 km/t, så om det legges inn god margin så man passerer 5.0 meter unna andre båter i 25 knop er man på den sikre siden. De mangler forståelsen for at hekkbølger er et problem for andre, at sprut er et problem, at folk kan svømme rundt en båt som ligger stille osv osv... Og når de ligger fortøyd og ser en fjordplog passere så kan de først beundre den fine båten som passerer og deretter banne og sverte om bølgene treffer dem, men de forstår ikke at deres egen båt lager like store bølger i halvplan. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sørlandet2 Svart igår klokken 09:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:06 Som en digresjon til dette med fartsgrenser. Jeg så just en YouTube film, av et engelsk ektepar, som kjørte motorsykkel fra Setesdalen over fjellet til Lysebotn. De var forundret over de norske fartsgrensene. De var forundret over at det var 60 km/t på fine oversiktelige veier, men 80 km/t på smale, uoversiktlige fjellveier. De var selvfølgelig livredde for å kjøre over 60 på den oversiktelige veien i 60 sona, fordi ei norsk fartsbot ville ødelegge feriebudsjettet. Men mest av alt var de forundret at folk kjørte som villmenn i 80 over fjellet, lovlig, men kanskje ikke smart. Jeg er oppvokst i grisgrendte strøk, med 80, og folk flest kjører etter forholdene. Ja, noen kjører for fort, og noen kjører kanskje litt for seint. Men stort sett på en fornuftig måte tilpassa forholdene. Vi ser også utfordringene når det blir glatt på veiene, folk kjører i samme fart, fordi fartsgrensa er den samme… Moralen her er at vi blir, ette styring av myndighetene, mer og mer opptatt av å følge grenser, og mindre i stand til å tenke, og ta egne beslutninger. Jeg skjønner det er slik, men jeg er usikker på om dette fører til at vi er på rett vei. Spesielt på sjøen hvor det å ta egne, helst fornuftige, avgjørelser, i et miljø som er full av farer og utfordringer. Akkurat det med frihet, og utfordringer, er vel en grunn til jeg trives på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart igår klokken 09:14 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:14 Opplever at største problemet er dårlig sjømannskap; for få kikker bakover og sjekker hekksjøen sin når de burde... Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart igår klokken 09:46 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:46 Kan det være mange som ikke forstår 5 skiltet og dets betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Bellil skrev On 29.7.2025 at 16.01: Her kommer sammenligningstabellen for Bavaria 32 Sport i ulike hastigheter, med antatt bølgehøyde og beregnet bølgeenergi: Fart (knop) Bølgehøyde (H) Bølgeenergi (J/m) Økning i energi 5 knop 0,20 m ca. 50 J/m — 7 knop 0,35 m ca. 154 J/m +208% 10 knop 0,50 m ca. 315 J/m +104% Det hadde vært interessant å se hva som skjedde, om du lot modellen øke farten opp til marsjfart i plan. Det er dessverre forbi hva jeg er kompetent til å gjøre selv. Jeg har en teori om, at selv om bølgene ser flatere ut i høy fart, så er de blitt tilført mer energi, og rekker lengre enn bølger som er laget i lav fart, som blir høye rett bak og på siden av båten, men fort slipper opp for energi, og flater seg ut. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Amfea Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å vite hva rpm/fart på egen båt ikke lager plagsomme bølger. Kommer du fra marsj/plan,må du gjerne litt under rett rpm for å få båten til å slippe sjøen, for deretter gi på igjen til 5 knop. Min båt går i 5,7knop i 1000 rpm, ingen plagsom sjø. Kommer jeg fra marsj, går det litt tid i 1000rpm før den slipper sjøen. Altså går jeg litt under til jeg kjenner at båten slipper sjøen, for deretter gå til 1000 rpm. Trenger ikke se bak om bølgene er plagsomme lenger. Jeg kjenner min egen båt. Etter årets ferie i Ryfylke er jeg forundret over hvor mange som ikke tar hensyn, selv inne i fjorder der det ligger båter mot berget flere steder. Man skal ikke mye over 6 knop før bølgene blir veldig ubehagelig for dem som ligger fortøyd. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
index Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Jeg tror det er en del som misforstår hva No Wake Zone egentlig er. I slike soner er regelen at man holder den lavest mulige hastigheten der båten lar seg manøvrere, men uansett ikke over 5 knop. Så det hjelper ikke å tenke at min båt lager ikke bølger i 15 knop, det er max 5 knop uansett. Helst lavere hvis mulig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
abbor Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden index skrev 29 minutter siden: Jeg tror det er en del som misforstår hva No Wake Zone egentlig er. I slike soner er regelen at man holder den lavest mulige hastigheten der båten lar seg manøvrere, men uansett ikke over 5 knop. Så det hjelper ikke å tenke at min båt lager ikke bølger i 15 knop, det er max 5 knop uansett. Helst lavere hvis mulig. Kjenner ikke til at det finnes No Wake Zones i Norge, hadde det gjort det vil jeg anta du hadde brukt et norsk navn. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Olevine skrev for 4 timer siden: Enig. Men hvorfor? Stiv nakke så de ikke klarer å se bakover, eller at hekkbølger ikke vises på skjermen? De bryr seg ikke, tror det er om ¨gjøre å komme først i havn mange steder går 5 til 10 båter i kolonne så kommer to snøploger og lager huskestue mindre båter står plutselig på tvers Plog nr 2 ungår med flaks ikke å kjøre over den. Det er ikke snakk om å legge seg inn i kolonnen , nei må ta igjen kompisen. Klart de vet hva de steller i stand. Og 19 av 20 er Nordmenn.er min statistikk siste 15 år Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden abbor skrev for 2 timer siden: Kjenner ikke til at det finnes No Wake Zones i Norge, hadde det gjort det vil jeg anta du hadde brukt et norsk navn. Det gjør det heller ikke. Men de har det i USA, og derfor vil mange ha det her også. Fordi de tror de kan kjøre fortere da;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mk414 Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Jeg tror det er en kombinasjon av alt som har blitt nevnt tidligere her. Folk har dårlig tid, uvitenhet, fartsblind, når vi er inne på fartsblind, (vi har nettopp gått fra Princess 33 til Princess 415. Og jeg må si at fartsfølelsen på disse to båtene er som natt og dag. Føler vi står stille i 8 knop med 415 kontra 33 foteren.) Og generelt mange bryr seg ikke om de lager bølger, for det påvirker ikke dem. En hypotese kan være at de som er verstingene alltid ligger i havner og aldri opplever slike bølger som noen får ved uthavn når en stor båt brøyter sjø. Jeg for min del er litt nerd og synes det er gøy å lære meg min egen båt å kjenne. Her er vår gamle båt i skrogfart, mellom 7-8 knop. Legg merke til bølgen fra baugen- midten av båten og helt ved akterspeilet. Omtrent som den blir nullstilt. Resultat minimalt med hekkbølger. Her er nye båten, Princes 415, i ca 7 knop, nå er dette i Østerelven i Fredrikstad og her har vi ca 2-2.5 knop motstrøm. Men legg merke til hvor bølgen "bryter" over bak båten. Den er lenger bak. Noe jeg tror vil resultere i mer hekkbølger. P415 har jeg regnet meg til har en skrogfart på ca 8 knop. Hadde vi ikke hatt motstrøm så hadde vi hatt ca 10-11 knop. Nå er ikke jeg noe ekspert, men erfaringen jeg har fått til nå er at overstiger jeg skogfarten øker også høyden på hekkbølger frem til et punkt hvor båten går i plan. Må gjerne rette på meg om jeg har helt feil, men det er slik jeg tenker det. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Vi har det samme problemet i båthavnen på Askøy. Da kommer det båter i alle størrelser omtrent i halvplan tett forbi våres brygger og inn til deres båthavn. Det er så galt at både båter og flytebrygger hopper og danser og sliter i anker og fortøyninger. Derfor er vi begynt å kalle dem for båter fra Imbisilforeningen. Og skal du gjøre noe nøyaktig arbeid ombord må en ha en Imbisilvakt som varsler når tullingene kommer forbi. Lurer faktisk på om jeg skal skrive et leserinlegg i lokalavisen. Et av de få hederlige untakene til den oppførselen er faktisk en på forumet her med en Bayliner. Hans fart er til etterfølgelse for mange andre i samme havn. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden De siste 20 årene har det utviklet seg mer og mer i retning av at «alle» kjører i oppoverbakke og at både rask og saktere halvplan er det mange kjører rundt i. f eks innover holtekilen i bærum, en kil der det for lengst er 5 knop, padlere, svømmere og helt rolige båthavner og noen hus med strandlinje. før kjørte omtrent alle i rolig fart her. Nå er det mange 18-25 fotere i lett plan og halvplan her. Folk har tidsklemme og er lite tålmodige overalt og orker visst ikke at ting skal skje på en treg hensynsfull måte. Jeg ser en trend. Uvitenhet eller egoisme? Vanskelig å vite. Har også sett flere 18-25 fotere i plan forbi Storyøa på innsiden av torvøya og der er det mange svømmende og sup brukere. Det er litt over grensen synes jeg… Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Faxen Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Oi, jeg så ikke skiltet, for det gikk så fort. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Popeye70 Svart 39 minutter siden Link til dette innlegget Svart 39 minutter siden Faxen skrev 53 minutter siden: Oi, jeg så ikke skiltet, for det gikk så fort. "Skiltet? Hvilket skilt? Åja, det som sier maks 5 personer ombord! Ingen fare, vi er bare tre, vi, så godt innenfor!" Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.