Jump to content

Bo i båt og Leie ut / selge bolig?

Bruse-Brutus

Recommended Posts

Hei, jeg er ny på forumet her. Har grublet på en tanke noen uker nå så tenkte jeg trenger litt input. 

Har lyst til å teste ut det med å bo i båt (hele året) og leie ut eller eventuelt selge leiligheta jeg bor i nå. Har forstått det slik at det mest økonomiske / fornuftige er å kjøpe seilbåt, men det er noe som trekker meg mot gamle cabincruisere med store påbygg og mye plass. hehe. Jeg har tenkt rundt 40 fot. 80/90 talls. Må vel være såpass om en skal ha både toalett og dusj? En slik «Trawler» båt er drømmen. men det er utenfor min prisklasse. Hadde tenkt max 500 000kr.

Men.. Det er vell kanskje ikke så lett å holde en cabincruiser varm på vinterstid, mtp mange tynne ruter og dårlig isolasjon? Og når jeg vil ut på tur så blir vell lommeboka ganske fort tom? sluker de mye selv om en bare putrer seg avgårde på 7-8 knop? Jeg er ikke på jakt etter en båt som går fort. Er på jakt etter en båt som er grei å bo i, men som kan brukest uten at det koster en halv månedslønn hver gang. Så trenger ikke to Svære pentaer for å si det sånn. 

Så var det det med Penger. Jeg bor nå i en tomannsbolig jeg kjøpte for 2 år siden. Først tenkte jeg å eventuelt selge boligen og bruke egenkapitalen jeg spyttet inn å bruke på båt. ca 650 000. Det hadde jo gått.. men da blir plutselig vanskelig å komme meg inn på boligmarkedet igjen senere om jeg ønsker det. Og det er vell ikke økonomisk fornuftig å gjøre heller siden en bolig stiger i verdi mens en båt synker. 

Så da ble tanken å leie ut boligen, slik leietaker betaler ned lånet mitt, så låner jeg penger av baken til båt. Men her stoppet det litt. Båten kan ikke være mer enn 25 år gammel når lånet er betalt ned.  (maks nedbetalingstid på 10år). Vertfall slik det er med banken min, har ikke sjekket med andre. Det vil si jeg ikke kan kjøpe en båt som er eldre enn 2010. Og da er vi i en heeeelt annen prisklasse på en båt rundt 40 fot. 

Det med båtplass har jeg en ordning på så der har jeg ingen spørsmål.

noen som har noe input? Takker på forhånd! :) 

Bruse-Brutus skrev for 2 timer siden:

Båten kan ikke være mer enn 25 år gammel når lånet er betalt ned.  (maks nedbetalingstid på 10år). Vertfall slik det er med banken min

Hei, og velkommen😀

Sjekk ut Sparebank 1, jeg har båtlån der, på en nå 33 år gammel båt. 15 års nedbetalingstid. Kravet de hadde for min del var at båten er skipsregistrert i NIS(/NOR).

Som du er inne på, det kan nok være lurt å beholde boligen din og leie den ut framfor å selge, hvis du får til det. Hvis leietaker betaler huslånet for deg kan du selv bruke penger på båtlånet. Hvis eller når du tenker at nå er det nok med båtboerlivet har du både bolig og båt, selger du boligen har du kun båt. Og dette med verdiøkning av boligen er greit å ikke miste.

Når det gjelder båttype har hver sin båttype sine fordeler og bakdeler. Jeg bor i seilbåt, men kjenner folk som bor i cabincruiser. Ved sammenligning har jeg fått inntrykk av at de har et større energibehov for å holde samme temperatur inne som meg, mye er nok på grunn av de store vindusflatene. I en seilbåt bor du delvis nedi sjøen og får med det gratis varme vinterstid fra sjøen, og nedkjøling sommerstid. Bakdelen (eller fordelen, alt etter hva man foretrekker) er at en seilbåt oftest er noe mørkere å bo i enn en cabincruiser, med sine store vinduer. Samtidig er det mindre innsyn i en seilbåt, hvis du lider av bluferdighet. Med en 40-foter vil du få lavere drivstoffkostnader med seilbåt framfor cabincruiser, men det er sannsynligvis ikke dette som knekker økonomien, alle varer det står "båt" foran koster minst 3 ganger prisen for tilsvarende på land, litt flåsete sagt😄 Har du anledning å besøke begge typer båt for å se (og drømme) får du et bedre inntrykk av hva du foretrekker, med tanke på boformål. 

Og som Ask skriver, søker du litt her på forumet kommer det opp mye info om dette med å bo i båt😊 Dessverre er søkemotoren her på Baatplassen ikke like god som Google, men søker du der og føyer til "Baatplassen" dukker det gjerne opp enda flere resultater. Lykke til!

Jeg har gjentatt bl.a. disse synspunktene ganske mange ganger her på forumet:

• Båt kan være en billig boform.  Dersom man ser bort fra at fast eiendom på "riktig" sted historisk har vært svært lukrativ investering og at man har skattemessig subsidiering på å eie egen bolig, så er det langt mer økonomisk fornuftig å bo i båt enn å bo i hus og eie båt i tillegg.
  • Vinter og kulde er et problem i dårlig isolerte båter, og da ikke bare kulden i seg selv, men også fukt og kondens.  Tiltak for å isolere båten er anbefalt (eller eventuelt - seil den til sydligere breddegrader).  Jeg ser at mange som bor i båt i fast havn har isoleringsmatter liggende på dekk.
  • Behov for komfort er en veldig subjektiv ting - såfremt man ikke har dyp lommebok må man forvente en reduksjon i bokomfort når man flytter inn i en båt.  (Dette kan på lang vei kompenseres med fine naturopplevelser).
  • En båt har begrenset med lagringsplass, og er man uheldig eller forsømmer vedlikeholdet så blir ting fort fuktskadet - har man eiendeler man ønsker å ta vare på, så bør man ha en ordning på land for dette.

Det er sikkert mange andre ting jeg har kommentert.

Det er en fordel å offisielt bo på en folkeregistrert adresse.  Utleie av opptil halvparten av egen bolig er skattefritt, samme med å leie ut rom i egen bolig.  Slik jeg tolker folkeregistreringsloven så er det fullt lovlig å la vær å registrere flytting dersom man er noen år på "tur" med båten.  Bor man fast i en havn, så er loven ganske klar på at man skal registrere flytting til gjeldende havn - men i praksis vil ofte folkeregisteret avslå søknad om å registrere flytting dersom man ikke har en "god nok" adresse å flytte til.  Jeg vil mao anbefale å leie ut egen bolig i stedet for å selge egen bolig.  Dette gir også lettere angremulighet.

Jeg er i seilbåt, har vært ute på tur i flere år nå (ankom Hellas 2024-01, og har vært i Hellas, Tyrkia og Bulgaria siden), har fortsatt hus og folkeregistrert adresse i Oslo.  Seilbåtlivet er ikke så "miljøvennlig" som man kan forestille seg, blir fort en del flyturer ila året ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dersom du faktisk greier å få leieinntekter som dekker boliglånet ditt, kan det vel hende banken er villig til å la deg refinansiere dette lånet for å betale båt, og ev. ta tilleggspant i båten. Den dagen du er forsynt med båtboing og båten selges, vil dette regnskapet se mye bedre ut enn om du selger bolig for å kjøpe båt i hvert fall! 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...