Brigg Startet Torsdag 06:56 Link til dette innlegget Startet Torsdag 06:56 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/batbrann-i-kragero-1.17511115 11 personer involvert, herav tre barn. Heldigvis ingen skadde. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dixie 2100 Svart Torsdag 07:03 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:03 Ligger i samme bukta, 4 båter i str 30-42 fot og 3 tilhørende gummibåter. Den andre båten som tok fyr brant i nærmere to timer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Torsdag 07:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:10 @Dixie 2100 Dette antar jeg opplevdes dramatiskt. Fint om du kan fortelle litt når du får anledning. Dixie 2100 skrev 3 minutter siden: 4 båter i str 30-42 fot og 3 tilhørende gummibåter. Så egentlig «bare» fire båter da. Jeg endrer overskriften på tråden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dixie 2100 Svart Torsdag 07:28 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:28 Som sagt, ligger på andre siden av bukta, ca 100 meter unna. Våknet i 6 tiden av det jeg oppfattet som et skudd. Etter et par minutter kom det et til. Da jeg kikket ut av vinduet sto den første båten i full fyr. Det tok ikke lange tiden før det spredte seg til jolla og båt nr 2. Alle båtene lå i utgangspunktet med litt avstand til hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
FixTess Svart Torsdag 08:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:02 Med tanke på at alle sannsynligvis sov da brannen brøt ut er det så utrolig bra at alle har kommet seg ut. Det tar fort litt tid å få med seg barn opp og ut av båt. Sikkert helt forferdelig traumatisk for alle involverte, men ingen skadet er det aller viktigste nå🙏 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Torsdag 08:54 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:54 Viktig å ikke ha jolle på dekk om den er surret over luka i forpiggen. Det er en viktig rømningsvei. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 09:05 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:05 Etter å ha les artikkelen sier han ene at de hadde røykvarslere, men det henger ikke helt på greip med resten som uttales Sitat Det brant bak i båten og vi ligger foran i båten. Hadde ikke noen slått i båten og skreket, hadde vi ikke vært her. Flammene skal ha slått imot dem da de forsøkte å få opp døra. – Vi måtte ta en helomvending og gå opp takluka på båten. Da vi kom i land, var alt overtent. Det var snakk om kun sekunder. Uansett understreker dette viktigheten av å ha tilstrekkelig brannvarsling, samt holde teknisk utstyr som strøm og varmere i orden og under oppsyn. Mange kabiner har ikke en rømningsvei nummer 2. Endel midtkabiner for eksempel har ingen annen vei ut en forover til nedre salong og hvis den stå i flammer så er man out of options. Serielle brannvarslere anbefales i litt større båter, samt å slenge en eller to i teknisk rom/ motorrom, der ladere batteriet etc står da det kan gå så utrolig fort når det først får tak... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 09:09 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:09 Code0 skrev 11 minutter siden: Viktig å ikke ha jolle på dekk om den er surret over luka i forpiggen. Det er en viktig rømningsvei. Yes Samt å reflektere litt over at mange kabiner ikke har en rømningsvei nr 2. Så man må gjøre alt man kan for at branner ikke oppstår, og dernest sikre tilstrekkelig varsling. En varsler i taket på forlugar der mor og far sover er ikke nok. Sleng en seriell varsler eller to nær de steder der branner oftest oppstår Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 10:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:29 Ser ut som flere båter enn 4 som brenner på dette bildet. Artikkelen nevner 8 båter Sitat Åtte båter totalskadd i Kragerø: – Vi har hatt englevakt Elleve personer fikk en dramatisk start på dagen i Skutevikkilen. Brannen skal ha spredd seg i løpet av få sekunder. På siste bildet er vel også Princess FB på bildet fra @Dixie 2100 i full fyr? Bilde fra Grenland brann og redning på FB Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Brigg Svart Torsdag 11:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:42 sap_2000 skrev 1 time siden: Ser ut som flere båter enn 4 som brenner på dette bildet. Artikkelen nevner 8 båter Opprinnelig sto det syv båter i artikkelen, som nok forklares slik: Dixie 2100 skrev for 4 timer siden: 4 båter i str 30-42 fot og 3 tilhørende gummibåter. Ikke uventet at journalistene overdriver, de skal jo skaffe mest mulig klikk. Sto også, i alle fall i første versjon av artikkelen, at 11 måtte hoppe på sjøen. Jeg var ikke der, men jeg har en mistanke om at det som egentlig skjedde var at de spaserte på land. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Dixie 2100 Svart Torsdag 12:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:07 Det var fire båter med tilhørende joller som ble flammenes rov. Uten at jeg vet, så tipper jeg at det kun var personene i båten det startet i som måtte i vannet. Det er 44 minutter mellom disse to bildene. Det var skremmende å se hvor fort disse båtene ble overtent fra det begynte å brenne i de. Spesielt fort gikk det i Princess’n Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 12:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:16 Det er skremmende å se hvor fort det har gått. Selv med noen meters avstand mellom. Men varmen er nok intens når sånt brenner. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart Torsdag 12:23 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:23 Når man ser bildene er det lett å tenke at det burde vært mulig å redde to eller tre av de store båtene, men man skal ikke undervurdere hvor farlig røyken er. Og strålevarmen kan være heftig, det må være den som har spredd ilden. Antakelig var det riktig vurdert av de involverte å komme seg på land og vekk fra fare heller enn å forsøke å redde materielle verdier. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Torsdag 12:39 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:39 subwoofer skrev 15 minutter siden: Antakelig var det riktig vurdert av de involverte å komme seg på land og vekk fra fare heller enn å forsøke å redde materielle verdier. Yepp, det er derfor man har forsikring… Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart Torsdag 12:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:44 Hva skjer med propanbeholdere ved en slik brann? Vil en påmontert overtrykksventil hindre eksplosjon, eller går de i luften? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 12:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:45 subwoofer skrev 17 minutter siden: Antakelig var det riktig vurdert av de involverte å komme seg på land og vekk fra fare heller enn å forsøke å redde materielle verdier. Jeg er i alle fall ikke i tvil om hva mine prioriteringer hadde vært, det er selvsagt å berge liv og helse til alle involverte. Det er egentlig utrolig at det gikk så bra som det gikk, når førstemann våknet av et smell klokka seks om morgenen. Hadde de ikke gått fra båt til båt og vekket folk, og sørget for at at alle kom seg på land og bort fra varme og røyk, så kunne dette fort gått galt. Det siste man bør tenke på i en slik situasjon er å satse livet på å berge en båt fra flammene. Det hadde mest sannsynlig ikke gått uansett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dixie 2100 Svart Torsdag 12:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:47 Martin_ skrev 1 minutt siden: Hva skjer med propanbeholdere ved en slik brann? Vil en påmontert overtrykksventil hindre eksplosjon, eller går de i luften? Vet ikke, men det kom noen smell, som et børseskudd. Tipper det hadde med gass å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Torsdag 12:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:58 Når innholdet i en propantank blir varmt øker trykket, og overtrykksventilen vil sluppe ut gass. Dette bidrar til en større brann. Når trykkbeholderen blir for varm kan den revne og man får en BLEVE - boiling liquid expanding vapour explosion. Når beholderen revner får man altså en helsikes flammekule. Her er et eksempel: Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart Torsdag 13:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:06 subwoofer skrev 6 minutter siden: Når innholdet i en propantank blir varmt øker trykket, og overtrykksventilen vil sluppe ut gass. Dette bidrar til en større brann. Når trykkbeholderen blir for varm kan den revne og man får en BLEVE - boiling liquid expanding vapour explosion. Når beholderen revner får man altså en helsikes flammekule. Så best å holde seg langt unna båter i full fyr 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart Torsdag 13:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:17 Martin_ skrev 26 minutter siden: Hva skjer med propanbeholdere ved en slik brann? Vil en påmontert overtrykksventil hindre eksplosjon, eller går de i luften? Vanlige propanflasker har overtrykksventil, men propanbokser som man har i små kokeapparater og noen gassgriller har ikke det. Det er utrolig mye energi i disse når de revner. Jeg har sett at de flytter vegger i hus, og blåser ut vinduer inkl. karmen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 13:20 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:20 Stygg sak! Det skulle vært veldig interessant å visst årsaken til brannen. Regner med at den har startet kun ett sted og spredd seg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dixie 2100 Svart Torsdag 13:39 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:39 Komodo skrev 18 minutter siden: Stygg sak! Det skulle vært veldig interessant å visst årsaken til brannen. Regner med at den har startet kun ett sted og spredd seg. Brannen startet i båt nr 2 fra høyre i det siste bildet jeg la ut. Til venstre for den ligger jolla til den båten i full fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Torsdag 13:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:47 Må ha vært veldig varmt der for å ha spredd seg så raskt over avstand. Uheldig med vindretning også. Røyken er giftig, og den dreper fort. Klokt å holde avstand tenker jeg. min holdning til brann i båt er at om man ikke umiddelbart får slukket så evakuerer vi. Det er så mye potensiell brann energi at tar flammene tak så får man aldri kjølt nok ned til å slukke. Om noen har testet å slukke en godt oppvarmet brann i diesel eller skumgummi så vet dere. På RS testet vi vann i strålerør med 6 kg pulverapparat rett inn i vannet. Det funket veldig bra på høyenergibranner. Vannet kjølte, pulveret splittet brann kjemien. Men innen man får ut sånt utstyr er båtene utbrent. på min båt er det røykvarsler i alle rom, 1kgs pulver i alle kabiner, 6 kg skum i salong og bonpet i motorrommet. Og brannteppeni byssa. Vanskelig å gjøre mer tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 16:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:34 Jeg har røykvarsler i begge lugarene, og en i salongen. Dette er dessverre ikke seriekoblete varslere. Spørs om ikke det er noe en burde vurdere sterkt. Tenker også at røykvarsler i motorrommet muligens er det viktigste, slik sap-2000 nevner. Skremmende å se hvor fort det sprer seg. Men glassfiber er jo et rent olje produkt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 17:05 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:05 Ida Marie III skrev 19 minutter siden: Dette er dessverre ikke seriekoblete varslere. Spørs om ikke det er noe en burde vurdere sterkt. Tenker også at røykvarsler i motorrommet muligens er det viktigste, slik sap-2000 nevner. Seriekoblede varslere er blitt såpass billig nå at de ikke er noe å spare på. Hvor man bør sette de avhenger litt fra båt til båt. Ofte står ting som kan tenkes å begynne brenne ikke nødvendigvis i motorrom. Strømtavler som ofte står bak dash i trappa ned til salongen på endel større typisk FB og HT båter har vært nevnt som sted hvor rot for brann og tilløp er observert mer enn 1 gang. Mye greier bak dash og slike tavler. I en båt blir det utsatt for både fuktig miljø og endel risting som ikke er gunstig om det begynner bli dårlig kontakt inn på en skinne feks.. En annen ting med serielle varslere som er koblet opp mot smartstyring er at man kan navngi sensorene. Sitter man i båten, eller nabobåt eller er i umiddelbar nærhet, har man hvertfall en sjans til å få bukt med tilløp eller brann tidlig om man ser på telefonen at alarm i feks "fremre tekniske rom" er trigget. Da vet man med en gang hvor man skal sjekke og evt slokke istedenfor å lete seg rundt i en båt etter lukta mens brannen får tak. Har brannen først fått tak i en glassfiberbåt er liv det eneste man kan og bør prøve å redde Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.