Jump to content

Båtbrann i uthavn ved Kragerø, fire båter utbrent

Brigg

Recommended Posts

@Dixie 2100 Dette antar jeg opplevdes dramatiskt. Fint om du kan fortelle litt når du får anledning. 

Dixie 2100 skrev 3 minutter siden:

4 båter i str 30-42 fot og 3 tilhørende gummibåter.

Så egentlig «bare» fire båter da. Jeg endrer overskriften på tråden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Som sagt, ligger på andre siden av bukta, ca 100 meter unna. Våknet i 6 tiden av det jeg oppfattet som et skudd. Etter et par minutter kom det et til. Da jeg kikket ut av vinduet sto den første båten i full fyr. Det tok ikke lange tiden før det spredte seg til jolla og båt nr 2. Alle båtene lå i utgangspunktet med litt avstand til hverandre. 

IMG_1216.jpeg

Etter å ha les artikkelen sier han ene at de hadde røykvarslere, men det henger ikke helt på greip med resten som uttales

Sitat

Det brant bak i båten og vi ligger foran i båten. Hadde ikke noen slått i båten og skreket, hadde vi ikke vært her.

Flammene skal ha slått imot dem da de forsøkte å få opp døra.

– Vi måtte ta en helomvending og gå opp takluka på båten. Da vi kom i land, var alt overtent. Det var snakk om kun sekunder. 

Uansett understreker dette viktigheten av å ha tilstrekkelig brannvarsling, samt holde teknisk utstyr som strøm og varmere i orden og under oppsyn.

Mange kabiner har ikke en rømningsvei nummer 2. Endel midtkabiner for eksempel har ingen annen vei ut en forover til nedre salong og hvis den stå i flammer så er man out of options.

Serielle brannvarslere anbefales i litt større båter, samt å slenge en eller to i teknisk rom/ motorrom, der ladere batteriet etc står da det kan gå så utrolig fort når det først får tak...

Mvh. SAP

Code0 skrev 11 minutter siden:

Viktig å ikke ha jolle på dekk om den er surret over luka i forpiggen. Det er en viktig rømningsvei.

Yes :tommel_opp:

Samt å reflektere litt over at mange kabiner ikke har en rømningsvei nr 2. 

Så man må gjøre alt man kan for at branner ikke oppstår, og dernest sikre tilstrekkelig varsling. En varsler i taket på forlugar der mor og far sover er ikke nok.

Sleng en seriell varsler eller to nær de steder der branner oftest oppstår 

Mvh. SAP

Ser ut som flere båter enn 4 som brenner på dette bildet.

Artikkelen nevner 8 båter 

Sitat

Åtte båter totalskadd i Kragerø: – Vi har hatt englevakt

Elleve personer fikk en dramatisk start på dagen i Skutevikkilen. Brannen skal ha spredd seg i løpet av få sekunder.

På siste bildet er vel også Princess FB på bildet fra @Dixie 2100 i full fyr?

Bilde fra Grenland brann og redning på FB

FE2022B3-2F4E-437C-9D78-BD69B13C5D5C.jpeg

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 1 time siden:

Ser ut som flere båter enn 4 som brenner på dette bildet.

Artikkelen nevner 8 båter 

Opprinnelig sto det syv båter i artikkelen, som nok forklares slik:

Dixie 2100 skrev for 4 timer siden:

4 båter i str 30-42 fot og 3 tilhørende gummibåter.

Ikke uventet at journalistene overdriver, de skal jo skaffe mest mulig klikk. Sto også, i alle fall i første versjon av artikkelen, at 11 måtte hoppe på sjøen. Jeg var ikke der, men jeg har en mistanke om at det som egentlig skjedde var at de spaserte på land. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det var fire båter med tilhørende joller som ble flammenes rov. Uten at jeg vet, så tipper jeg at det kun var personene i båten det startet i som måtte i vannet. Det er 44 minutter mellom disse to bildene. Det var skremmende å se hvor fort disse båtene ble overtent fra det begynte å brenne i de. Spesielt fort gikk det i Princess’n 

IMG_1221.png

IMG_1220.png

Når man ser bildene er det lett å tenke at det burde vært mulig å redde to eller tre av de store båtene, men man skal ikke undervurdere hvor farlig røyken er. Og strålevarmen kan være heftig, det må være den som har spredd ilden. Antakelig var det riktig vurdert av de involverte å komme seg på land og vekk fra fare heller enn å forsøke å redde materielle verdier.

subwoofer skrev 17 minutter siden:

Antakelig var det riktig vurdert av de involverte å komme seg på land og vekk fra fare heller enn å forsøke å redde materielle verdier.

Jeg er i alle fall ikke i tvil om hva mine prioriteringer hadde vært, det er selvsagt å berge liv og helse til alle involverte. Det er egentlig utrolig at det gikk så bra som det gikk, når førstemann våknet av et smell klokka seks om morgenen. Hadde de ikke gått fra båt til båt og vekket folk, og sørget for at at alle kom seg på land og bort fra varme og røyk, så kunne dette fort gått galt. Det siste man bør tenke på i en slik situasjon er å satse livet på å berge en båt fra flammene. Det hadde mest sannsynlig ikke gått uansett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når innholdet i en propantank blir varmt øker trykket, og overtrykksventilen vil sluppe ut gass. Dette bidrar til en større brann. Når trykkbeholderen blir for varm kan den revne og man får en BLEVE - boiling liquid expanding vapour explosion. Når beholderen revner får man altså en helsikes flammekule.

Her er et eksempel:

subwoofer skrev 6 minutter siden:

Når innholdet i en propantank blir varmt øker trykket, og overtrykksventilen vil sluppe ut gass. Dette bidrar til en større brann. Når trykkbeholderen blir for varm kan den revne og man får en BLEVE - boiling liquid expanding vapour explosion. Når beholderen revner får man altså en helsikes flammekule.

Så best å holde seg langt unna båter i full fyr 👍

Martin_ skrev 26 minutter siden:

Hva skjer med propanbeholdere ved en slik brann? Vil en påmontert overtrykksventil hindre eksplosjon, eller går de i luften?

Vanlige propanflasker har overtrykksventil, men propanbokser som man har i små kokeapparater og noen gassgriller har ikke det. Det er utrolig mye energi i disse når de revner. Jeg har sett at de flytter vegger i hus, og blåser ut vinduer inkl. karmen.

Må ha vært  veldig varmt der for å ha spredd seg så raskt over avstand. Uheldig med vindretning også. Røyken er giftig, og den dreper fort.  Klokt å holde avstand tenker jeg. 

min holdning til brann i båt er at om man ikke umiddelbart får slukket så evakuerer vi. Det er så mye potensiell brann energi at tar flammene tak så får man aldri kjølt nok ned til å slukke. 
Om noen har testet å slukke en godt oppvarmet brann i diesel eller skumgummi så vet dere. 

På RS testet vi vann i strålerør med 6 kg pulverapparat rett inn i vannet. Det funket veldig bra på høyenergibranner. Vannet kjølte, pulveret splittet brann kjemien. Men innen man får ut sånt utstyr er båtene utbrent. 

på min båt er det røykvarsler i alle rom, 1kgs pulver i alle kabiner, 6 kg skum i salong og bonpet i motorrommet. Og brannteppeni byssa. Vanskelig å gjøre mer tenker jeg. 

Jeg har røykvarsler i begge lugarene, og en i salongen. Dette er dessverre ikke seriekoblete varslere. Spørs om ikke det er noe en burde vurdere sterkt. Tenker også at røykvarsler i motorrommet muligens er det viktigste, slik sap-2000 nevner.

Skremmende å se hvor fort det sprer seg. Men glassfiber er jo et rent olje produkt.

Ida Marie III skrev 19 minutter siden:

Dette er dessverre ikke seriekoblete varslere. Spørs om ikke det er noe en burde vurdere sterkt. Tenker også at røykvarsler i motorrommet muligens er det viktigste, slik sap-2000 nevner.

Seriekoblede varslere er blitt såpass billig nå at de ikke er noe å spare på.

Hvor man bør sette de avhenger litt fra båt til båt. Ofte står ting som kan tenkes å begynne brenne ikke nødvendigvis i motorrom.

Strømtavler som ofte står bak dash i trappa ned til salongen på endel større typisk FB og HT båter har vært nevnt som sted hvor rot for brann og tilløp er observert mer enn 1 gang. Mye greier bak dash og slike tavler. I en båt blir det utsatt for både fuktig miljø og endel risting som ikke er gunstig om det begynner  bli dårlig kontakt inn på en skinne feks..

En annen ting med serielle varslere som er koblet opp mot smartstyring er at man kan navngi sensorene.

Sitter man i båten, eller nabobåt eller er i umiddelbar nærhet, har man hvertfall en sjans til å få bukt med tilløp eller brann tidlig om man ser på telefonen at alarm i feks "fremre tekniske rom" er trigget. 

Da vet man med en gang hvor man skal sjekke og evt slokke istedenfor å lete seg rundt i en båt etter lukta mens brannen får tak.

Har brannen først fått tak i en glassfiberbåt er liv det eneste man kan og bør prøve å redde

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...