Chilli Solbris Svart Torsdag 17:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:06 Bitteliten skrev for 1 time siden: Må ha vært veldig varmt der for å ha spredd seg så raskt over avstand. Uheldig med vindretning også. Røyken er giftig, og den dreper fort. Klokt å holde avstand tenker jeg. min holdning til brann i båt er at om man ikke umiddelbart får slukket så evakuerer vi. Det er så mye potensiell brann energi at tar flammene tak så får man aldri kjølt nok ned til å slukke. Om noen har testet å slukke en godt oppvarmet brann i diesel eller skumgummi så vet dere. På RS testet vi vann i strålerør med 6 kg pulverapparat rett inn i vannet. Det funket veldig bra på høyenergibranner. Vannet kjølte, pulveret splittet brann kjemien. Men innen man får ut sånt utstyr er båtene utbrent. på min båt er det røykvarsler i alle rom, 1kgs pulver i alle kabiner, 6 kg skum i salong og bonpet i motorrommet. Og brannteppeni byssa. Vanskelig å gjøre mer tenker jeg. Har akkurat samme oppsett som deg når det gjelder sikring mot brann! Har en Bonpet over hver motor. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ttyridal Svart Torsdag 17:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:51 41 minutes ago, Chilli Solbris said: Bonpet over hver motor. Hva er det egentlig på en motor som tar fyr? Olje/drivstoff-søl som blir varmt? Er mer redd for det elektriske, men kan virkelig ingenting om dette Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart Torsdag 18:05 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:05 sap_2000 skrev 1 time siden: Seriekoblede varslere er blitt såpass billig nå at de ikke er noe å spare på. Hvor man bør sette de avhenger litt fra båt til båt. Ofte står ting som kan tenkes å begynne brenne ikke nødvendigvis i motorrom. Strømtavler som ofte står bak dash i trappa ned til salongen på endel større typisk FB og HT båter har vært nevnt som sted hvor rot for brann og tilløp er observert mer enn 1 gang. Mye greier bak dash og slike tavler. I en båt blir det utsatt for både fuktig miljø og endel risting som ikke er gunstig om det begynner bli dårlig kontakt inn på en skinne feks.. En annen ting med serielle varslere som er koblet opp mot smartstyring er at man kan navngi sensorene. Sitter man i båten, eller nabobåt eller er i umiddelbar nærhet, har man hvertfall en sjans til å få bukt med tilløp eller brann tidlig om man ser på telefonen at alarm i feks "fremre tekniske rom" er trigget. Da vet man med en gang hvor man skal sjekke og evt slokke istedenfor å lete seg rundt i en båt etter lukta mens brannen får tak. Har brannen først fått tak i en glassfiberbåt er liv det eneste man kan og bør prøve å redde Med mindre man ikke har smarte varslere, så mener jeg man bør vurdere hvordan man seriekobler detektorene. Når alle piper er det jammen med ikke lett å avdekke hvor det faktisk brenner. Med mindre man tydelig ser røyken. 😊 Her blir det nok å supplere med enda flere etter denne hendelsen. Som du sier koster en røykvarsler nada.. Det blir nok også et 6Kg. skumapparat Jeg er utrolig glad for at alle involverte klarte seg med skrekk og gru. Dette kunne uten tvil gått skikkelig galt!! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 18:21 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:21 ttyridal skrev 28 minutter siden: Hva er det egentlig på en motor som tar fyr? Olje/drivstoff-søl som blir varmt? Er mer redd for det elektriske, men kan virkelig ingenting om dette Får du en diesellekkasje som dusjer mot en varm turbo, så har du brann i motorrom. En av mange muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 18:25 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:25 ttyridal skrev 25 minutter siden: Hva er det egentlig på en motor som tar fyr? Olje/drivstoff-søl som blir varmt? Er mer redd for det elektriske, men kan virkelig ingenting om dette Olje/diesel som lekker og spruter bort på turbohus og varme eksosrør for eksempel. Diesel har et relativt høyt flammepunkt (50-75 grader celsius). Og selvantenner på mellom 210-280 grader. Avhengig av sammensetningen (tilsetninger i dieselen). Flammepunkt er den temperaturen som gjør at væsken fordamper i luft. Flammepunkt på bensin er -40 grader C. Så hvis en del av eksosanlegget klatrer over 210 grader og det spruter diesel på det så kan det ta fyr. Da vil Bonpet kunne være en god hjelp. En bonpet i sikringsskapet er slett ikke dumt! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bitteliten Svart Torsdag 18:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:36 Om brannen startet 06 ish tenker jeg enten elektrisk feil eller varmeapparat. med mindre man vet at brannen startet ifm oppstart motor. Vedr varmeapparat. Jeg oppdaget en gang at dieseslangen på eberen var smeltet og diesel lakk ut. Den lå inntill eksosen inni boksen under varmeren og eksosrøret var vått av diesel. Varmeren stoppet pga mangel på diesel. Var vel 1 dl som hadde lekt ut… Se på bildet: nå er det et mykt skjold mellom diesel️slangen og eksosrøret og dieselslangen er isolert med aluminiumsteip jeg vil anbefale alle å ta en kikk inni der innimellom det er små marginer Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 18:42 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:42 ttyridal skrev 35 minutter siden: Hva er det egentlig på en motor som tar fyr? Olje/drivstoff-søl som blir varmt? Svært sjelden og som regel ikke mulig på nyere, vanlige marinemotorer som VP D4/6 osv da det ikke er noen flater som blir stort mye varmere enn man kan ta på. Vannkjølte manifolder, vannkjølt, innkappet turbohus og så rett inn i et eksosbend som er kapslet inni et dobbelt rør der kjølevannet går i det ytre laget før det blandes før slangen/ belgen. Slik er de fleste installasjoner man ser. Noen unntak er det, feks 1 gen D3 som var en bilmotor med "tørr" turbo som lå i ceramsik innpakning. Der kan det teoretisk da fyr om dieselen spruter men de fleste andre motorer man har sett de siste 30 år fra VP og Yanmar samt de fleste andre er alt varmt kapslet inn med at lag vann utenpå. Etter hav jeg hører fra folk i bransjen, er det i mer enn 9 av 10 tilfeller noe annet enn selve motoren (diesel) som er årsak til brann i båt under gange. Alt annet ræl derimot. Elektrisk, også svakstrøm som ofte er ettermontert av gud vet hvem i flere omganger de siste 10-30 årene.Folk har satt inn baughthrustere, hekkthrustere, vinsjer, ekstra batt pakker, solceller, ekstra varmere osv. Ofte ikke forsvarlig gjort og enda mindre forsvarlig holdt og jevnlig tilsyn. En 70mm kabel som ikke er tilstrekkelig sikret som ligger mot f.eks et motorfeste kan holde i mange år fremt til det blir kortslutning om noen tusen Ampere vil ut på sekunder. Hva med gamle varmere med eksosanlegg som kjeks i en båt som får ristet seg jevnlig? Lista er lang, men sjelden man vil høre om selve motoren (marinediesler) som tok fyr. De fleste båter brenner også ved kai/ land. det sier sitt. Bitteliten skrev 5 minutter siden: Jeg oppdaget en gang at dieseslangen på eberen var smeltet og diesel lakk ut. Den lå inntill eksosen inni boksen under varmeren og eksosrøret var vått av diesel. Varmeren stoppet pga mangel på diesel. Var vel 1 dl som hadde lekt ut… Skummelt og en av mange mulige kilder til båtbranner. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart Torsdag 18:59 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:59 Denne fant jeg I skapet over gjestelugaren...... Kunne gått skikkelig gæærnt for forrige eier eller meg. Dårlig vedlikehold og ettersyn av koblinger kan være en brannkilde. Jeg trekker etter alle koblinger, hvis de ikke er type fjærbelastede. Varmt og kaldt og varmt og kaldt - utvider og trekker seg sammen etter bruk. Da blir det etterhvert romslig og dårlig kontakt - varmgang og kanskje gnister. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 19:09 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:09 Hekri skrev 4 minutter siden: Denne fant jeg I skapet over gjestelugaren...... Kunne gått skikkelig gæærnt for forrige eier eller meg. Dårlig vedlikehold og ettersyn av koblinger kan være en brannkilde. Som vi har pratet om i en annen tråd. Akkurat slikt har jeg sett noen ganger for mye. Men hvor mange % av båteiere ser til (eller får sett til) og vedlikeholder slikt i en 10-40 år gammel båt? Forøvrig ser jeg også alt for mange båter, en stor overvekt hvor det aldri har vært en eneste brannvarsler noen gang. De samme eierene er sikkert en god del nøyere hjemme og på hytta, men i båten som har mest og antagelig dårligs gammelt teknisk ræl av alle, nei der legger vi oss langt ned i en kabin, og stapper ungene inn i en annen uten rømningsvei og sover godt uten røykvarsler. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Dixie 2100 Svart Torsdag 19:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:34 Har selv en plastsnekke som er snart 40-år som jeg kjøpte i våres. Det første jeg gjorde var å rive ut det elektriske anlegget (12v) og legge opp dette på nytt (er elektriker/automatiker). Sprø ledninger, dårlige og løse kabelsko med irr, og et bryterpanel hvor det ble målt forskjellige ohm-verdier på selve brytere, etter husken så var det rett under 80 ohm på bryteren som tok for seg strøm til lys i kabinen. Så dårlig kontakt til f.eks et kjøleskap kan fint starte en slik brann. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart Torsdag 20:53 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:53 Snakket med en på årets båtur som hadde hatt brann ombord på natta for noen år siden. Men det gikk heldigvis bra med de involverte. Men så spurte jeg om årsaken. Her hadde de hatt slike pyntelys type flere led på ledning som selges over alt med aa batterier i en boks med bryter på. Denne hadde ligget opp i en koppholder og de hadde tidligere på dagen kjørt over et stykke med grov sjø slik det var kommet sjøvann oppi denne. I løpet av ettermiddagen og kvelden har dette kortsluttet og blitt så varmt at det selvantente. Dette er noe å tenke på da mange har slike led slynger liggende rundt forbi i båter. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart Torsdag 22:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:06 Først og fremst godt at ingen ble skadet i denne skumle hendelsen. Jeg må si at jeg er forundret over omfanget av denne brannen, og at de skal "så lite til" for en slik brann til å spre seg. Tenk hadde dette skjedd f.eks. i gjestehavna inne i Kragerø😯 Nå det er sagt, tenker jeg litt på alle disse lithiumbatteriene som ukritisk blir lempet ombord i flere og flere båter om dagen, de er vel en kilde tll brann? De er (forhåpentligvis) er mer brannsikre enn de man finner i el-sykler ol., de tar jo fyr "bare man snakker litt hardt til de." Ikke er det lett å slukke disse brennende batteriene heller. Takke seg til ett bly/syre batteri som koker og i værste fall "bare" smeller og spruter syre og plastikk, de tar ihvertfall ikke fyr...,eller? Skal bli intr. og høre hva brannårsaken var. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nie Svart igår klokken 06:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:16 nomen skrev for 8 timer siden: Nå det er sagt, tenker jeg litt på alle disse lithiumbatteriene som ukritisk blir lempet ombord i flere og flere båter om dagen, de er vel en kilde tll brann? Hvorfor tenker du det? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 06:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:58 nomen skrev for 8 timer siden: Skal bli intr. og høre hva brannårsaken var. Ja, men jeg har en mistanke om at det ikke kommer til å bli ett 100% klart svar på det. Nesten mer interessant å vite hva som etter all sannsynlighet ikke har forårsaket denne brannen. Vi båtfolk har naturligvis flere forslag til hva årsaken kan være, men de fleste av disse forslagene vil være feil. Kun ett av forslagene vil være riktig. Ombord hos oss så er en av de siste tingene jeg gjør før leggetid, å slå av veldig mye utstyr som det ikke er behov for på natta. Politiet bør finne ut hva som lå ute og hva som hadde spenning denne natta. Dersom noen hadde stått opp, hvilket utstyr var nettopp slått på da brannen startet? Min rutine er å slå på inverter for å lage kaffi. Andre åpner kanskje gass ventilen på flaska for å koke seg en kopp kaffi. Mitt forslag til forsikringsbransjen i saker som dette er å ikke gå til angrep med det formål å slippe utbetalinger. Finn heller ut av årsaken i samarbeid med den uheldige for å forhindre neste utbetaling. Dette er en forferdelig opplevelse for dem det gjelder, og alle båtfolk vil gjøre mye for å ikke havne i den samme situasjonen. Vi vil også sette pris på de selskapene som på en ryddig måte ordner opp etter en slik hendelse. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart igår klokken 07:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:37 nie skrev 1 time siden: Hvorfor tenker du det? Fordi dette er noe av hva SINTEF skriver: Konsekvenser ved brann Selv om sjansen for brann i litiumbatterier er liten, så er konsekvensene betydelige. Derfor er det viktig med brannsikringstiltak i bygget hvor batteriene skal installeres. Litiumbatteriene brenner på en eksplosjonsartet måte. Det dannes gass inne i batteriet som antennes. Røykgassen er giftig. Eksplosjonsfaren og giftigheten til røykgassen avhenger av hvilke metaller og hvilke komponenter som er i det eksakte batteriet, men for bygningsbruk må man anta at røykgass må ventileres ut for å ivareta sikkerheten til beboere og slokkemannskap. Den største brannrisikoen i litiumbatterier er når temperaturen kommer over en grenseverdi og starter en termisk nedsmelting, såkalt thermal runaway. Brannen som oppstår er selvforsynt med oksygen som følge av de kjemiske reaksjonene i batteriet. Det er svært vanskelig å slokke brann når denne prosessen initieres. Den kritiske temperaturen for batteriene ligger typisk i området fra 175 til 200 grader. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TideRace Svart igår klokken 07:48 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:48 nomen skrev for 9 timer siden: Nå det er sagt, tenker jeg litt på alle disse lithiumbatteriene som ukritisk blir lempet ombord .... ....Ikke er det lett å slukke disse brennende batteriene heller. nie skrev for 1 time siden: Hvorfor tenker du det? Jeg synes @nomen stiller et godt spørsmål. Den elektriske katamaranen MS Brim var på prøvetur i Oslofjorden på vei fra Fredrikstad til Sandefjord den 11.mars 2021. På grunn av en dårlig konstruert ventilasjonsåpning til batterirommet kom det noe sjøvann inn i batterirommet, som høyst sannsynlig har kortsluttet battericeller og startet brannen. Båten ble slept inn til Vallø ved Tønsberg samme dag, hvor brannvesenet klarte å slukke brannen i selve motorrommet etter cirka et døgn. Men brannen i batterirommet tok det mye lengre tid å få kontroll over. Det tok brannvesenet 7 dager før de fikk slukket brannen i lithiumbatteri-banken, som underveis også utgjorde eksplosjonsfare og avga giftige gasser. Det ble opprettet en sikkerhetssone på 300 meter rundt den brennende båten i en uke, hvor slukkearbeidet på lithiumbanken altså pågikk med spesialutstyr. Det er utarbeidet en offentlig rapport etter hendelsen av Havarikommisjonen og DSB for den som vil vite mer om hendelsen. Denne hendelsen er i høyeste grad analog til hva som KAN skje også i en fritidsbåt. MS Brim var konstruert for elektrisk drift av ingeniører, og var sertifisert for lithium. Med tanke på mange av de tilfeldige "hjemme-installasjonene" i fritidsbåter, burde hendelsen med MS Brim være en vekker. https://havarikommisjonen.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2022-08 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 08:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:11 Av flere forskjellige lithium-teknologier er det vel bare LiFePo4-teknologi som benyttes i båt. Diskusjoner rundt brannfare for andre lithium-teknologier blir derfor meningsløs i denne sammenhengen. LiFePo4-batterier sies å være like brannsikre som bly/syre-batterier. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TideRace Svart igår klokken 08:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:36 Brigg skrev 16 minutter siden: LiFePo4-batterier sies å være like brannsikre som bly/syre-batterier. De er i alle fall betydelig sikrere enn endel andre lithiumvarianter. Men LiFePo4 regnes fremdeles som betydelig mer brannfarlig ved fysisk skade, alvorlig overlading, kortslutning og ekstrem varme enn bly/syre. I trygge, gjennomtenkte og fagmessig installasjoner med tilpasset BMS og eiere som forstår teknologien, utgjør det sikkert ikke høyere risiko. Jeg tenker mer på alle de uautoriserte installasjonene, eller også "autoriserte" installasjoner, men i båter som i utgangspunktet har et rufsete el-anlegg. Og de er det noen av. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart igår klokken 09:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:19 TideRace skrev 1 time siden: MS Brim var konstruert for elektrisk drift av ingeniører, og var sertifisert for lithium. Med tanke på mange av de tilfeldige "hjemme-installasjonene" i fritidsbåter, burde hendelsen med MS Brim være en vekker. Det er mitt poeng også, det blir gjort utrolig mye rart av folk som tror de har peiling. Om et lithium batteri skulle ta fyr, om det er aldri så usannsynlig, burde de da stå i enn kasse laget av tre eller glassfiber som er skrudd direkte i ett glassfiber skrog, og kanskje bare centimeter fra dieseltanken? Jeg er ikke imot lithium batterer, men de er potensielt mer brannfarlige enn ett tradisjonelt bly/syrebatteri, dermed burde det stilles strengere/annerledes krav til montering enn hva som var tilfelle i den "gode gamle Baticen fra '88" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Seilars Svart igår klokken 09:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:38 TideRace skrev 18 minutter siden: De er i alle fall betydelig sikrere enn endel andre lithiumvarianter. Men LiFePo4 regnes fremdeles som betydelig mer brannfarlig ved fysisk skade, alvorlig overlading, kortslutning og ekstrem varme enn bly/syre. Men hva sier statistikken? Nå har vi med Lifepo4 dobbel sikring mot overlading. Først har alle ladekilder en regulator som er satt til å regulere spenningen. Deretter har Lifepo4 batteriene en BMS som er satt til å stenge ned batteriene dersom regulatoren på ladekilden feiler. I tillegg har vi montert sikringer mot kortslutning som vi ikke hadde på AGM batteriene. Blybatterier blir hos båtfolk ofte brukt til de blir varme, gasser, eller ikke leverer kald kjøleboks på lørdags morgen. Lifepo4 batterier har ett overvåkningssystem som sørger for trygg nedstengning på en rekke av de mest alvorlige feilene. Jeg har derfor en mistanke om at Lifepo4 batterier i seg selv er tryggere enn blybatterier til båtbruk, men at folk i tillegg utfører oppgraderinger som de ikke nødvendigvis er kvalifisert til å gjøre. Det betyr ikke nødvendigvis at batteri teknologien er utrygg, men batterier må monteres riktig, og batteriene må bygges av gode komponenter. Monterer man feks. en inverter etter batteriene, og det tar fyr i hovedbryteren på båten, så er ikke dette noe man kan klandre batteriene for. All fornuft tilsier at passasjerfly er livsfarlige fordi de er så kompliserte. Statistikken viser at selv fly fra 1950-60 tallet var tryggere å reise med enn dagens moderne biler. Så vi skal ikke være så bekymret for at det er en utvikling, og jeg har veldig liten tro på at denne brannen oppstod pga. en feil på Lifepo4 batterier. Dvs. man skal ikke utelukke, men sannsynligheten er for liten til å peke på Lifepo4 batterier i dette tilfellet. Jeg har forresten kun hatt en varmgang ombord, og det var ei celle som kortsluttet i ett blybatteri med propper. Det ble målt syrevekt på og etterfylt to ganger i året, så vedlikeholdet var ikke mangelfullt. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart igår klokken 09:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:39 Brigg skrev 1 time siden: Av flere forskjellige lithium-teknologier er det vel bare LiFePo4-teknologi som benyttes i båt. Diskusjoner rundt brannfare for andre lithium-teknologier blir derfor meningsløs i denne sammenhengen. LiFePo4-batterier sies å være like brannsikre som bly/syre-batterier. ...og i en storbrann i en båt med LiFePo4-batterier vil kanskje brann i mer lettantennelige stoff som plast, jolle-bensin, propan og diesel medføre at LiFePo-batteriene ligger på havets bunn før de rekker å antenne ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart igår klokken 10:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:08 Får håpe der kommer en konklusjon på brannen. All synsingen er ikke bra. Da brannen på Vågen i Bergen oppstod, var det første folk sa at det var pga litium batterier. Men det var faktisk en vifteovn. Håper derfor vi får svaret her om noe tid. Uansett, jeg monterer serie koblete brannvarslere ombord denne uken. Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart igår klokken 12:12 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:12 Jeg kjøper heller ikke helt at lithium-batterier er så fryktelig farlige. Dette fant jeg på siden til en batteri-produsent (mine uthevinger): Sitat Phosphate-based batteries offer superior chemical and mechanical structure that does not overheat to unsafe levels. Thus, providing an increase in safety over lithium-ion batteries made with other cathode materials. This is because the charged and uncharged states of LiFePO4 are physically similar and highly robust, which lets the ions remain stable during the oxygen flux that happens alongside charge cycles or possible malfunctions. Overall, the iron phosphate-oxide bond is stronger than the cobalt-oxide bond, so when the battery is overcharged or subject to physical damage then the phosphate-oxide bond remains structurally stable; whereas in other lithium chemistries the bonds begin breaking down and releasing excessive heat, which eventually leads to thermal Runaway. Lithium phosphate cells are incombustible, which is an important feature in the event of mishandling during charging or discharging. They can also withstand harsh conditions, be it freezing cold, scorching heat or rough terrain. When subjected to hazardous events, such as collision or short-circuiting, they won’t explode or catch fire, significantly reducing any chance of harm. If you’re selecting a lithium battery and anticipate use in hazardous or unstable environments, LiFePO4 is likely your best choice. It’s also worth mentioning, LiFePO4 batteries are non-toxic, non-contaminating and contain no rare earth metals, making them an environmentally conscious choice. Kilde: https://www.relionbattery.com/knowledge/how-are-lifepo4-batteries-safer-than-other-lithium-batteries?srsltid=AfmBOopV9XBrT0zipEHyL3FbI2zr178kOzE66Oin9m0ZtpM6XsA8uZCg Mange andre kilder bekrefter dette. LiFePO4 er minst like sikkert som bly og AGM. "Thermal runaway" er ikke et problem med LiFePO4. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 12:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:21 Blir sikkert mange spekulasjoner her men vi er nok også mange som er nysgjerrige på hva som er årsaken. Det som er litt pussig er at dette kan se ut til å ha startet mens de sov, med det forbehold at det kanskje ikke var tilfelle i den båten det startet. I så tilfelle er det litt merkelig, siden man på denne tiden av året gjerne ikke kjører dieselvarmer, og at man ikke bruker store forbrukere og høyt strømtrekk mens man sover. Ellers tenker jeg at det er meget sannsynlig at det har startet i det elektriske. Rett og slett av den grunn at det etter min erfaring er veldig mange feil i el-anleggene rundt omkring i fritidsflåten. Det være seg stor eller liten, gammel eller ny båt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olevine Svart igår klokken 13:02 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:02 Og så er det jo mange som har solcellepaneler som begynner å produsere strøm på morgenkvisten. Er det noe feil der et sted, kan det vel også bli varmt nok til å starte en brann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.