Jump to content

Båtbrann i uthavn ved Kragerø, fire båter utbrent

Brigg

Recommended Posts

42 minutes ago, Komodo said:

I så tilfelle er det litt merkelig, siden man på denne tiden av året gjerne ikke kjører dieselvarmer, og at man ikke bruker store forbrukere og høyt strømtrekk mens man sover. Ellers tenker jeg at det er meget sannsynlig at det har startet i det elektriske.

.. Og i uthavn så er det heller ikke så mye tilgang på landstrøm, slik at det elektriske blir 12 Volt og da blir det vel 12 Volt anlegget som står igjen som den mest sannsynlige årsak?!

54 minutes ago, fritidsfiskeren said:

LiFePO4 er minst like sikkert som bly og AGM.

Men kanskje ikke hvis installasjonen er gjort av person uten elektrofaglig bakgrunn?!

Det er vel kanskje ikke batteriet selv som er farlig, men kanskje heller det utstyret som er koblet opp mot batteriet, hvis dette ikke er installert på en korrekt elektrofaglig måte?!

Branner starter vel normalt ikke i batteriene, men der i mot i det utstyret og i de kursene som er koblet opp mot batteriene?!

Mye fokus på strøm og batterier her, og det er mulig det er årsaken. Det jeg har sett opp gjennom årene som brannårsak i forbindelse med bygningsbranner er aske og griller som står på terrasser som ikke er slukket. På sjøen ser jeg ofte at grillen blir stående på badeplattformen ut ove natta uten at den er slukket. Det skulle forundre meg om ikke de samme grillene klarer å antenne en badeplattform også. Om dette er tilfellet her har jeg ingen formening om, men det er kanskje lurt å tenke på det når man går fra grillen.

ttyridal skrev for 3 timer siden:

Siden vi er i gang å spekulere. De fleste har med seg ganske mye LiPo batterier som beviselig ER brannfarlig også. Mobiltelefoner, powerbanks osv.

Så vidt jeg har fått med meg, en av de vanligste brannstarterene i hus om dagen, forbudt å lade på fly. 

Hvor mange har telefonen liggende på lading om natten?

LiFePO4 er med god margin den sikreste av dagens lithium batteriteknologier. Li-ion pouch (posecelle) er den minst sikre av oppladbare lithium batterier som produseres i større volum, men pouch batterier er også svært sikre hvis de er produsert av en kvalitetsprodusent og er implementert på en trygg måte i sluttproduktet med riktig konstruert og konfigurert beskyttelseselektronikk. Runde og prismatiske celler ligger vel mellom de to andre omtalte teknologiene når det gjelder sikkerhet. 

Er ikke bekymret for sikkerheten for batterier fra kvalitetsprodusenter. Leser jo ofte om branner og risiko for brann ved lading av elsparkesykler og elektriske sykler. Er aktiv på verdens største forum for elektriske terrengsykler. Der har vi diskutert branner og risiko for branner, ingen der visste om noen brann i elsykler med Bosch teknologi. Det er ikke mulig for sykkelprodusentene å bruke andre batterier enn Bosch sammen med Bosch motorer. Bosch elsykkel systemer er sertifisert i henhold til UL 2849, mens batteriene har UL 2271 sertifisering. 

Mange kinesiske produsenter av powerbanker, elsparkesykler og elsykler bruker celler fra mindre anerkjente produsenter, implementerer minimalt med beskyttelseselektronikk, gjør dårlige mekaniske design og gjør lite eller mangelfull sertifisering. Dette er slike produkter som forårsaker de fleste lithium batteribranner vi hører om. 

Det virker som de kinesiske LiFePO4 batteriene som importeres til Vesten holder høy kvalitet. Jeg sjekket et av LifePO4 batteriene jeg har og de beskrev omfattende testing og IEC, UL og CE sertifisering uten å gå i detalj på hvilke standarder. Victron spesifiserer følgende standarder for sine LiFePO4 batterier: Cells: UL1973 + IEC62619:2017 + UL9540A, Battery: IEC62619:2017 +  IEC62620:2014

Det er jo strøm som gir varmgang så 12V systemer kan også ha stor risiko for å forårsake brann ved feil. 

Arne2 skrev for 6 timer siden:

Men kanskje ikke hvis installasjonen er gjort av person uten elektrofaglig bakgrunn?!

Det er vel kanskje ikke batteriet selv som er farlig, men kanskje heller det utstyret som er koblet opp mot batteriet, hvis dette ikke er installert på en korrekt elektrofaglig måte?!

Branner starter vel normalt ikke i batteriene, men der i mot i det utstyret og i de kursene som er koblet opp mot batteriene?!

Jeg har vel aldri påstått noe annet? 

Det som ble diskutert var thermal runway og mange dager med brann i Lithium-batterier

14 hours ago, fritidsfiskeren said:

Jeg har vel aldri påstått noe annet? 

Det som ble diskutert var thermal runway og mange dager med brann i Lithium-batterier

Det som blir diskutert er jo båtbrann i Kragerø og mulige eller sannsynlige grunner. Ville bare påpeke at "runway" i LiFePo4 batteri kanskje ikke er den mest sannsynlig forklaring, men at man i forbindelse med elektriske branner kanskje heller bør se litt grundigere på de kursene og det utstyret som er koblet opp mot batteriene.

Utstyr som er CE merket og som selges innenfor EU/EØS, inklusive båtbatterier, er jo lagt inn under et felles "produktregime". Hvis man erfarer i ett av landene at bruken av en batteritype (fabrikat/modell), så meldes dette til tilsynsmyndighetene i de andre landene som inngår i samarbeidet, slik at produktet trekkes i fra EU sitt indre marked.

Hvis man kjøper i fra anerkjent produsent og leverandør og et produkt som er i vanlig bruk, så er det nok en rimelig god sannsynlighet for at erfaringen tilsier at produktet selv er sikre nok.

Jeg ville sånn sett ikke forvente at feil ved batteriene selv er en sannsynlig årsak, men at det heller kan ligge en forholdsvis større risiko i kurser og utstyr som er koblet opp.

Ida Marie III skrev On 1.8.2025 at 12.08:

Får håpe der kommer en konklusjon på brannen. All synsingen er ikke bra.

Håper også på en konklusjon, men er ikke enig i at synsing er en dårlig ting.. Diskusjon fører jo til at flere plausible årsaker belyses, det kan man ta lærdom av i egen båt.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

nomen skrev On 1.8.2025 at 0.06:

Først og fremst godt at ingen ble skadet i denne skumle hendelsen.

😯

Nå det er sagt, tenker jeg litt på alle disse lithiumbatteriene som ukritisk blir lempet ombord i flere og flere båter om dagen, de er vel en kilde tll brann?

De er (forhåpentligvis) er mer brannsikre enn de man finner i el-sykler ol., de tar jo fyr "bare man snakker litt hardt til de."

Ikke er det lett å slukke disse brennende batteriene heller.

Takke seg til ett bly/syre batteri som koker og i værste fall "bare" smeller og spruter syre og plastikk, de tar ihvertfall ikke fyr...,eller?

Skal bli intr. og høre hva brannårsaken var.

Selvantennelse i lithiumbatteri var første tanken som slo meg også. Riktig brukt så er de ufarlige, men om man kaster ut et gammelt blybatteri og setter inn en kraftpakke av et lithiumbatteri kjøpt på Ali express uten videre seremoni så kan bli spennende å dra på båttur. Det er ikke uten grunn at flyselskapene ikke vil ha slike batterier i baggasjerommet. Vi som har RC som hobby vet hvor farlig dette kan være mtp Brann. 

Ser flere og flere som har med elektrisk sparkesykkel i båt.  Her er det vel Lithium-Ion batterier. Vært mange oppslag om slike som tar fyr, riktignok på land,  men di må jo lades i båt også

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...