Jump to content

Båtbrann i uthavn ved Kragerø, fire båter utbrent

Brigg

Recommended Posts

Seilars skrev 39 minutter siden:

Men summerer vi litt, så har vi også ei ekstra 10 liters kanne med bensin, og det er 93kwh.  I tillegg så har vi gjerne 3-4 kg med propan, hvilket gir 40-50kwh, og ei rib jolle akter med ytterligere 93kwh med bensin.  Av veldig lett antennelig flytende energi lagret i jolle og i cockpit området, så har vi med andre ord over 200Kwh, hvilket tilsvarer energien i 40stk. 400Ah lifepo4 banker.

Ikke glem at du har en dieseltank også. Mange har tanker i plast. Når den begynner å smelte blir det brått fart i sakene.

Komodo skrev for 22 timer siden:

Ikke glem at du har en dieseltank også. Mange har tanker i plast. Når den begynner å smelte blir det brått fart i sakene.

Jo, men vi har i vår seilbåt seriekoblede røykvarslere som dekker alle soveplasser og rømningsveier ombord. Dersom det som i dette tilfellet oppstår en plutselig og voldsom brann i en nabobåt, så kan det gå utvendig fra båt til båt på en måte som vanskeliggjør evakuering via cockpit. Det er vel flere enn oss som har jolle, gass, og bensin i området rundt akterdekk. Kalesjer brenner også, så det jeg har tenkt litt på er at vi må sørge for at det alltid er en rømningsvei via dekksluke i fremre kabin. Noen ganger har jeg slurvet litt, og hatt ei jolle festet over denne luka. Viktig å ta ut læring av slike alvorlige hendelser som denne brannen i Kragerø.  Diesel tanken er under vannlinja akter, så den tenner først etter at det er umulig å oppholde seg ombord. 

Hulda har én innvendig dør, og det er dodøra. Og flere blir det trolig ikke, selv om jeg har to dører på lager.

Over motoren, i 'taket' på motorrommet, er det selvslukkende isolasjon. På undersiden er det skrudd opp perforerte rustfrie plater. Og disse platene dekker til og med dørken der trappen opp til cockpit er plassert.

Og vi har aldri hatt jolle på fordekket. Jeg ser at veldig mange surrer fast jolle over forluken. 

Det er vel slik at når man bygger en båt, er det greit å tenke sikkerhet og evakueing. 

For noen år siden byttet vi en del dører i huset. Jeg satte fyr på de gamle dørene for å bli kvitt dem. De brant som krutt og nærmest eksploderte da de ble varmet opp. Om innredningen i moderne båter er bygget etter samme prinsipp, er det ikke rart at de brenner heftig.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Og vi har aldri hatt jolle på fordekket. Jeg ser at veldig mange surrer fast jolle over forluken. 

Har også sett dette, flest seilbåter. Er lett å være ubetenksom og ikke ha "Hva om" tankegang i det man driver med. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...