Paddetorsken Startet 1.August Link til dette innlegget Startet 1.August Heihei Jeg har søkt og lett som en gal, uten å finne noen svar. Jeg har kanskje funnet en båt som kan være aktuell. Ca. 52 fot med 2 stk MAN 2866 LE405 ombord. Gangtid ca 1500 timer. Det er lite informasjon på norske sider om disse maskinene, og her lurer derfor om noen har erfaring med slikt maskineri? Deletilgang, kvalitet, kostnader kontra Penta osv? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noen konkrete erfaringer, men ut fra hva jeg har hørt tror jeg dette er skikkelige godmotorer! Når det gjelder delepriser og tilgang kan du jo høre med @Chilli Solbris. Han har MAN, og gjort seg noen erfaringer når det gjelder priser på deler Litt data: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mancraft.no/wp-content/uploads/2019/09/MAN-R6.pdf Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Deler til MAN er ikke det billigste! Men er motorene tatt vare på er de i hvert fall ikke dyrere enn andre. Hvilke årsmodell? Hvilken båt? Jeg er veldig fornøyd med mine maskiner. Tror de du ser på er 6 sylindret. Rekke eller V? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Teerex Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Noen av de dyreste luksusyachtene har ofte MAN-motorer. Og der sparer de som regel ikke på kvaliteten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Teerex skrev for 3 timer siden: Noen av de dyreste luksusyachtene har ofte MAN-motorer. Har de det? MAN stopper vel på 25 liter og 2000 hk i pleasure duty utgave. I større yachter finner man som regel medium eller heavy duty rating som vil si hhv 1500 og 1000 hk for MAN som det ikke blir veldig store yachter av. Sikker på at du ikke blander med MTU som leverer opptil 350 liters V20 og 13.000 hk avg av rating? MTU finner man ofte i alt fra hurtigbåter, super og megayachter til supplyskip Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August sap_2000 skrev for 7 timer siden: Har de det? MAN stopper vel på 25 liter og 2000 hk i pleasure duty utgave. I større yachter finner man som regel medium eller heavy duty rating som vil si hhv 1500 og 1000 hk for MAN som det ikke blir veldig store yachter av. Sikker på at du ikke blander med MTU som leverer opptil 350 liters V20 og 13.000 hk avg av rating? MTU finner man ofte i alt fra hurtigbåter, super og megayachter til supplyskip Ja det kan du jo ha rett i Hadde bare dette bildet i huet i øyeblikket. En kjekk liten sak på bare ca 2,5 tonn og 6500 Nm moment. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Paddetorsken Svart 6.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August Det dreier seg om en 1999 mod Sealine T51. Båt på snaue 18 tonn med 2 av disse maskinene. Skal reise og se på denne farkosten en av de nærmeste dagene. Sjefen vil oppgradere (eller egentlig jeg, men man kan da skylde på andre), og har et brennende ønske om 3 cabiner så hva gjør man ikke for husfreden? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.August Link til dette innlegget Svart 6.August Paddetorsken skrev 2 minutter siden: Det dreier seg om en 1999 mod Sealine T51. Båt på snaue 18 tonn med 2 av disse maskinene. Skal reise og se på denne farkosten en av de nærmeste dagene. Sjefen vil oppgradere (eller egentlig jeg, men man kan da skylde på andre), og har et brennende ønske om 3 cabiner så hva gjør man ikke for husfreden? Hvor i verden er det den ligger? Jeg er helt enig i at å skylde på andre er en meget god plan!! Jeg kan dessverre ikke benytte meg av det!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
-morten- Svart 6.August Link til dette innlegget Svart 6.August On 8/2/2025 at 7:56 AM, sap_2000 said: Har de det? MAN stopper vel på 25 liter og 2000 hk i pleasure duty utgave. I større yachter finner man som regel medium eller heavy duty rating som vil si hhv 1500 og 1000 hk for MAN som det ikke blir veldig store yachter av. Sikker på at du ikke blander med MTU som leverer opptil 350 liters V20 og 13.000 hk avg av rating? MTU finner man ofte i alt fra hurtigbåter, super og megayachter til supplyskip MTU har vel 90% av markedet for hurtigbåter og større yahter. Det var ihvertfall det for noen år siden. Har selv hatt gleden av nermere bekjendtskap med to stykk MTU 16V 2x3600hk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Paddetorsken Svart 6.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August Chilli Solbris skrev 35 minutter siden: Chilli Solbris skrev 35 minutter siden: Hvor i verden er det den ligger? Jeg er helt enig i at å skylde på andre er en meget god plan!! Jeg kan dessverre ikke benytte meg av det!!! den ligger i Bergensområdet Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.August Link til dette innlegget Svart 6.August Paddetorsken skrev for 11 timer siden: Ok. Da får jeg ta meg en tur over og se på den! Da får jeg besøkt "gamlelandet". Jeg er fra Laksevåg. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Paddetorsken Svart 6.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August Chilli Solbris skrev for 7 timer siden: Ok. Da får jeg ta meg en tur over og se på den! Da får jeg besøkt "gamlelandet". Jeg er fra Laskevåg. Nå må ikke du reise "hjem" for å kapre båten min Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.August Link til dette innlegget Svart 6.August Paddetorsken skrev 23 minutter siden: Nå må ikke du reise "hjem" for å kapre båten min Skal ikke kapre den! Bare se! Ikke røre!!🤣 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Paddetorsken Svart 14.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August Korrigering. Det er snakk om MAN 2866 LE401* har vært og sett på skuta. Båten er for å si det mildt sliten. Den trenger seriøse oppgraderingen både teknisk og estetisk. Men det er håp, og for rette vedkommende som er innstilt på å ofre hver ettermiddag på båtstell i lang tid fremover kan dette bli en riktig så fin dame. Om rette vedkommende er oss er jeg fortsatt ikke helt sikker på. da vi var på visning var det alarm på kjølevæskenivået på den ene maskinen. Det kommer kjølevann ut av eksosen bak, samt nivået på ferskvannssiden er flott. Selger mener sensorfeil. Noen som har noen tanker omkring dette? 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.August Link til dette innlegget Svart 14.August Hvis du på død og liv ikke skal ha flybidge, så vurderer jeg og selge min 3 kabiner, Knoll og Tott er sjeldent med lenger, men har bare forleløpig lekt med tanken Sitér dette innlegget Link to post
Paddetorsken Svart 14.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August Førstefender skrev 7 minutter siden: Hvis du på død og liv ikke skal ha flybidge, så vurderer jeg og selge min 3 kabiner, Knoll og Tott er sjeldent med lenger, men har bare forleløpig lekt med tanken Jeg har veldig lyst på flybridge. Så dersom det blir bytte av båt nå så blir det fly. 3 kabiner er et must ettersom kidsa nå beveger seg inn i et stadie i livet der den eldste begynner å bli sterkt berørt av hormoner og den yngste blir stadig mer plagsom fra dag til dag 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.August Link til dette innlegget Svart 14.August Er det kjølevæske i eksosen vil nå jeg si styr unna og finn noe annet!! Her høres det ut som om det er langt mer jobb enn moro! En ting er hva du ser nå! Noe helt annet er det som skjuler seg og dukker opp når du begynner å skru. Kjølevæske i eksosen høres ut som et realt topproblem. Har du bilde av herligheten? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Paddetorsken Svart 14.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August Chilli Solbris skrev 1 time siden: Er det kjølevæske i eksosen vil nå jeg si styr unna og finn noe annet!! Korrigering. Kjølevann, altså fra saltvannssiden. Ingen tegn til lekkasje på ferskvannet/kjølevannet, annet enn alarmen som selger mener er sensorfeil etter kontakt med mancraft i Bergen 👍 men ja, det er mye for og imot. Hodet knaker, og jeg kommer til å pådra meg migrene av dette 😂 Jeg e meeeeget fristet til å hoppe i det, men om det er for mye å bite over vet jeg ikke 🫣🙈 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.August Link til dette innlegget Svart 14.August Sikker på at alarmen er for lavt veskenivå på ferskvannskretsen? Hvis ja, og nivået er ok, må det være sensor eller elektrisk. Men spurte om du var sikker fordi endel av de engelsk har koblet en temp sensor på den våte delen av eksosen som slår ut på temp om det er for lite kjølevann i eksos så man får en tidlig alarm på feks sliten impeller. Disse sensorene sitter som regel lavt på røret inn i løftepottene og kjent for å ryke (gi alarm) da de står i et maks ugjestmildt miljø. T51 er en spesiell og sjelden båt på våre kanter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Paddetorsken Svart 18.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August sap_2000 skrev On 14.8.2025 at 23.49: Sikker på at alarmen er for lavt veskenivå på ferskvannskretsen? Hvis ja, og nivået er ok, må det være sensor eller elektrisk. Nei det er jeg ikke sikker på. Den ene sensoren som du snakker om var byttet, og det var på denne maskinen som gir alarm. Dette så litt halvjalla utført ut, så det er mulig det er denne også. Når dette var gjort vet jeg ikke. jeg kan være enig at det er en spesiell båt, men den har vokst litt på meg og til tross for et noe utradisjonelt design synes jeg nå etterhvert at det er en ganske fin båt 😄 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.August Link til dette innlegget Svart 18.August Jeg har positive tanker om de store sealine båtene. har en del erfaring med den nyere T50 og den var en genistrek av en båt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Paddetorsken Svart 19.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August sap_2000 skrev for 12 timer siden: Jeg har positive tanker om de store sealine båtene. har en del derange med den nyere T50 og den var en genistrek av en båt. Derange? 😄 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.August Link til dette innlegget Svart 19.August Erfaring skulle det være (redigert nå). flott og undervurdert båt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Paddetorsken Svart 19.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August Skjønner 🙂👍 ja, men det er en annen prisklasse 🙈🤩 Blir spennende å se hva vi faller på 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.August Link til dette innlegget Svart 19.August Legger du ut et bilde @Paddetorsken?🤩 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.