TerjeFjern Startet igår klokken 09:08 Link til dette innlegget Startet igår klokken 09:08 Skal montere boks til dusj på akterspeilet. Er stikksag , feinsag eller noe annet som er best å skjære ut med? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart igår klokken 10:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:11 Rundt eller firkantet, størrelse på hullet? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart igår klokken 10:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:16 4 kantet Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 10:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:58 Hvis du vet at det er plass til sagbladet på baksiden er stikksag enklest for litt større hull. Hvis en er usikker på hva som er bak, at det eksempelvis kan være ledninger eller slanger der samt for små hull eksempelvis for rektangulære brytere er et multiverktøy best egnet. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart igår klokken 11:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:56 Ville brukt en hullsag med diameter som passer ''firkanten'', så en Feinsag for å skjere hjørnene. Da har du kontroll med om det skjuler seg noe bak. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 12:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:17 Ville også begynt forsiktig med ei hullsag, da ser du hva som er bak. Så ville jeg fortsatt med stikksag dersom man kommer til. Synes jeg har bedre kontroll på den enn Fein. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart igår klokken 12:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:19 Om man bruker stikksag så velg et blad for glassfiber eller keramikk. Og det samme gjelder vel også ved bruk av Feinsaga. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Luske_Ludvig Svart igår klokken 12:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:25 Hullsag for å lage runde hjørner. Og så feinsag / stikksag til sidene. Til stikksag, bruk et fintagget nytt sagblad. Bruk støvsuger for å suge støv. Bruk støvmaske. Om det er mye greier bak: Bruk hullsag uten senterbor. Sag i en plate først og bruk platen som guide med dubbelsidig tape. Og bruk feinsag. Om du er skikkelig petineter kan du pynte sagekant med gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart igår klokken 12:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:58 Escaro skrev 1 time siden: Ville brukt en hullsag med diameter som passer ''firkanten'', så en Feinsag for å skjere hjørnene. Da har du kontroll med om det skjuler seg noe bak. Ville også gått for denne metoden. Eventuelt boret et passende lite hull i hvert hjørne før du skjærer ut firkanten. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart igår klokken 14:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:06 TerjeFjern skrev for 4 timer siden: Skal montere boks til dusj på akterspeilet. Er stikksag , feinsag eller noe annet som er best å skjære ut med? Man bør kanskje ikke bare se på hva som er best,men også hva dom er tilstrekkelig bra. Særlig hvis det er det eneste firksnthullet du dkal lage de neste 10 årene så er det litt dumt å ksnskje bruke mange tusen kroner på det beste verktøyet som sparer deg for et kvarters arbeid, men tok deg 2 timer å få tak i. Jeg har også laget firkanthull i glassfiber, det var til et bryterpanel og hullet var vel omtrent 5x7 cm eller noe deromkring. Boret først noen hull med drillen. Så brukte jeg muligens et fresebor på drillen for å ta mellomrommet. Så var det å file for å få kantene rette og fine. Man kunne nok gjort det kjappere med proffverktøy jeg ikke har, men jeg løste oppgaven kjappere enn om jeg skulle handlet riktig verktøy først. En rørlegger skulle installere oppvaskmaskin hos noen jeg kjenner. Vasken med vann og avløp er 2 skapvegger unna der oppvaskmaskinen skal stå, så rørlegger må lage hull i disse, dette er inni skap så det er ikke så nøye hvordan hullene ser ut. Rørleggeren fant ikke hullsag i bilen sin, så da brukte han ca en time på å dra å hente hullsag istedenfor å lage 2 hull med feks drill og sag på ca 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden 1. Bor et hull i hvert hjørne ( Diameter 5-6 mm er nok). 2. Sag mellom hullene (altså firkantens langsider) med ei Feinsag med halvmåneformet blad. På denne måten har du full kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Denne med karbidblad er veldig effektiv iallefall.... Men støver jo en smule. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TerjeFjern Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Teerex skrev for 12 timer siden: Denne med karbidblad er veldig effektiv iallefall.... Men støver jo en smule. Har mye forskjellig verktøy også en variant av denne. Mistenker jeg går for hullsag først ,lager to hull og så kan jeg bruke minivinkelsliperen til å rette ut med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.