RB75 Startet 1.August Link til dette innlegget Startet 1.August Hei Kad32 hvor det står gjennomslag i motor, den virker men har redusert effekt. Hva bør en påberegne å måtte gjøre for å få den i skikk? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Full nullstilling. Boring og overstørrelse stempler evt nye foringer (vet ikke hvordan den er bygget opp) og sannsynligvis nye stempler. Så alt annet mens man har det fra hverandre, nye lagre og full ompakking som minimum. Ikke spesielt billig. Du bør nok gjøre noe med overskriften forresten, @Moderator kommer nok til å slå ned på mangel på problemstilling i den. Sitér dette innlegget Link to post
Gromit83 Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Har en KAD32 selv som antagelig har takket for seg. Tror problemet med KAD32 er at den ofte står i båter som er for tunge for den motoren. De er bare på 2.4 liter. Alt er også mekanisk som kan være en glede og en plage. Hvis noe er galt med motoren så kan det ta tid å finne ut av før ting går alt og går det galt så kan det gå skikkelig galt. Viktig å sjekke at kompressorrele virker, samt at turbo og eksosbend er i orden. Selges den med problemer slik som du nevner så er mitt klare råd å styre så langt unna du bare kan. Du vet ikke hva annet galt er med den og du kan ende opp med å brenne så mye penger at det hadde vært billigere å skaffe en overhalt KAD32 i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Sjekket litt, KAD-serien har løse foringer. Så med mindre det er en skade i én sylinder og nada slitasje i de andre tre (veldig tvilsomt), ser vi på 20 laken for sylindersettene hos Eurofritid, pluss pakningssett topp og bunn til 5500. Så kommer lagre og alt det andre som måtte trenge utskifting i tillegg. Du er sikkert nærmere 50 laken i deler før den er sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Gromit83 Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Full renoveringssats fra Volvo koster 60 lapper for alle pakninger, lagre, sylinderforinger, sylindre etc. I tillegg kommer sjekk av dyser, antagelig ny turbo, lekkasje- og trykksjekk av alle kjølere, sjekk av kompressor, kontroll av dieselpumpe, sjekk av bunnpanne, lakkering etc, evt planing av topp etc etc etc. Alle filtre, belter. You name it. Marineparts.no har kit fra Swedish Lorryparts til halve av hva Volvo vil ha, men vi snakker likevel samme priser som subwoofer her nevner, men alt jeg har nevnt over kommer i tillegg til det. MEN. 1 stor fordel med å ta ut motoren. Du får bytta s-røret ut til drevet fra transom mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
RB75 Svart 4.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August Gromit83 skrev On 2.8.2025 at 17.44: Har en KAD32 selv som antagelig har takket for seg. Tror problemet med KAD32 er at den ofte står i båter som er for tunge for den motoren. De er bare på 2.4 liter. Alt er også mekanisk som kan være en glede og en plage. Hvis noe er galt med motoren så kan det ta tid å finne ut av før ting går alt og går det galt så kan det gå skikkelig galt. Viktig å sjekke at kompressorrele virker, samt at turbo og eksosbend er i orden. Selges den med problemer slik som du nevner så er mitt klare råd å styre så langt unna du bare kan. Du vet ikke hva annet galt er med den og du kan ende opp med å brenne så mye penger at det hadde vært billigere å skaffe en overhalt KAD32 i utgangspunktet. Selger antyder en kost på ca 150" Ser det ligger en kad32 på finn til 80" med 420T Hadde antageligvis vurdert den hvis vi hadde gått for den båten. Men ikke aktuelt pr i dag Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Enkelt dette. Kan du skru sjøl å har plassen, så er det en fine vinter jobb om båten er billig nok. Kan du ike skru sjøl, ja da er det en NO NO. PS: Med skur sjøl, mener jeg du bør ha litt erfaring med å splitte motor i atomer, da det er litt jobb(Benn there done that) Men båten bør være billig for at dette skal lønne seg. Du får jo nye motor fra FNM/Hyundai til ikke så mange ekstra lapper enn å overhale gammelt svensk stål om du går for båten, å da har du nye motor med garanti(Been there done that to) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.