Jump to content

Hvor stor jolle trengs for å dra en tube?

EiSvIn

Recommended Posts

Jada, jeg vet at dette er et spørsmål med mange parametere, og egentlig umulig å svare på. Men jeg har lyst til å høre deres tanker og erfaringer allikevel. 

Vi har pr i dag en 3 meter gummibåt med 6 hk, som fungerer utmerket til sitt bruk. Men på et besøk i sommer fikk frøken fjortis teste tube, og det ga mersmak. Men jeg har ikke tenkt å ha en 20 foter med 150 hester som slepejolle.. Men hvor mye kraft trengs egentlig for å dra en slik opp i plan når man er to "voksne" mennesker? Holder det med en liten rib og 9,9 - eller må man kraftig opp i kraft før det begynner å bli moro? 

Vår Grand 300 med 20hk 4 takt drar fint opp i plan og 20kn med ca 180kg last ombord 😅

- har ikke prøvd i år med har god tro på at både tube og 12-åringen på vannski skal gå fint. 

Mer tvilende til å dra en voksen på ski, og det ville nok uansett blitt ganske kjedelig å henge bak (sterk mistanke om at båten ville "blitt med" ut i svingen)

Hadde en West riva 290 med 15hk (9.9) som gjorde jobben med tube i fjor. Dvs. rundt 16-17 knop med SUP og en ungdom bak og en voksen og et barn i jolla. Jeg vil tro ar en liten RIB og 20hk som beskrevet over vil være helt perfekt.

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Har en gammel zodiac 310 med Johnson gt15 2 takt. Den drar tube som bare det. Har vært meg på 105 kg pluss et barn oppi båten og 2 jenter på ca 10 år i ringen. Det gikk akkurat. Med en i ringen er det null stress.. 

mangler kanskje litt kraft for å hive de av ringen osv😅 men hatt mye Morro med den👍

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Drog ein del ring med sjefen på slep i sommer. 

20250710_134034.jpg.da04f738a6e7094b90d97bbc4d565784.jpg

20250709_122759.jpg.5df41e683792da7d43fd05d056c6f40c.jpg

sjefen er berre 11 år, så ikkje verdens tyngste person. Gjekk greit å få båten i plan med mine 95kg pluss ein ungdom på 60 kg i båten, og sjefen på knappe 50 kg i tuben. Gjekk også lett å dra ringen ut i sving.

Båten er ein highfield classic 310 med 20hk mercury

20250717_121814.jpg.ad69e50f60bb10326e553d1b43c30bdc.jpg

Denne båten har fine ringer i aluminiumen til å feste tauet. Det er også ringer i alu for å løfte den i davit.

Eika skrev for 2 timer siden:

Hvordan får du den til og bli 12.7hk ? 

Yamaha 2-takt 9,9 er visstnok sperret på 2 måter. Den ene måten er å gjøre noe med sperre på gassen elns, husker ikke helt. Det var utført når vi kjøpte den brukt for endel år siden. Da yter den 12,7 hk. For å få den opp til 15hk må man bytte Reed-ventil i tillegg. Visstnok kan det medføre at den blir noe mer ustabil på tomgang/lavt turtall så vi har ikke gjort noe her. 

Eika skrev for 4 timer siden:

Hvordan får du den til og bli 12.7hk ? 

Yamaha 2-taktere fra en årrekke hadde en fysisk sperre/plombe som begrenset hvor mye gass man kunne gi. Når man roterte på gasshåndtaket dro man i en wire som igjen roterte en aksel inne i selve motorhuset. Her satt plomben, som begrenset rotasjonen på denne akselen. Ved å løsne én skrue kunne man ta ut plomben, og da var det mulig å rotere akselen lenger, og gi mer gass (og motoren ytte mer).

Så lenge jeg har hørt om denne muligheten (dvs i ca 40 år) har alle snakket om at motoren etter fjerning av plomben ytte 12,7 hk. Om dette er korrekt antall hk eller bare et tall alle andre også hadde hørt og fortalte videre vet jeg ikke, men motoren ytte mer både i moment og toppfart. Ikke spør hvordan jeg vet… 😎

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...