EiSvIn Startet 1.August Link til dette innlegget Startet 1.August Jada, jeg vet at dette er et spørsmål med mange parametere, og egentlig umulig å svare på. Men jeg har lyst til å høre deres tanker og erfaringer allikevel. Vi har pr i dag en 3 meter gummibåt med 6 hk, som fungerer utmerket til sitt bruk. Men på et besøk i sommer fikk frøken fjortis teste tube, og det ga mersmak. Men jeg har ikke tenkt å ha en 20 foter med 150 hester som slepejolle.. Men hvor mye kraft trengs egentlig for å dra en slik opp i plan når man er to "voksne" mennesker? Holder det med en liten rib og 9,9 - eller må man kraftig opp i kraft før det begynner å bli moro? Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Vår Grand 300 med 20hk 4 takt drar fint opp i plan og 20kn med ca 180kg last ombord 😅 - har ikke prøvd i år med har god tro på at både tube og 12-åringen på vannski skal gå fint. Mer tvilende til å dra en voksen på ski, og det ville nok uansett blitt ganske kjedelig å henge bak (sterk mistanke om at båten ville "blitt med" ut i svingen) Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Hadde en West riva 290 med 15hk (9.9) som gjorde jobben med tube i fjor. Dvs. rundt 16-17 knop med SUP og en ungdom bak og en voksen og et barn i jolla. Jeg vil tro ar en liten RIB og 20hk som beskrevet over vil være helt perfekt. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Gabi Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Vi har en 3m rib og 9,9 (dvs 12,7hk) Yamaha 2-takter. Der var vi 1 voksen som styrte, et barn i tillegg og dro en tube med barn oppi. Så mye enig med ovennevnte talere. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Støtter oppunder det med ein grand 300 med 20hk. Men enda meir moro med ein seadoo spark til og trekke vannleker 👌 Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Har en gammel zodiac 310 med Johnson gt15 2 takt. Den drar tube som bare det. Har vært meg på 105 kg pluss et barn oppi båten og 2 jenter på ca 10 år i ringen. Det gikk akkurat. Med en i ringen er det null stress.. mangler kanskje litt kraft for å hive de av ringen osv😅 men hatt mye Morro med den👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tilplan Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Har også en 3 m rib med 15 hk. Det fungerer bra opp til en viss alder eller adrenalinbehov, men får ikke ringen til å slenge ut i svingene. Den henger fint bak hele tiden. For mange er jo det mer enn nok, spesielt hvis det er litt bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Drog ein del ring med sjefen på slep i sommer. sjefen er berre 11 år, så ikkje verdens tyngste person. Gjekk greit å få båten i plan med mine 95kg pluss ein ungdom på 60 kg i båten, og sjefen på knappe 50 kg i tuben. Gjekk også lett å dra ringen ut i sving. Båten er ein highfield classic 310 med 20hk mercury Denne båten har fine ringer i aluminiumen til å feste tauet. Det er også ringer i alu for å løfte den i davit. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
JRK Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Har også grand 300 med 20 Hk. Har original 10 Hk propeller, noe som bare gir maksfart på 23 knop, men det gör den også med 3 stykker ombord. Gör 21 knop med meg på 90 kg og en i tuben på 70 kg. Båten slipper ikke i svingene, men må passé på å holde tempoet oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Gabi skrev On 1.8.2025 at 22.12: Vi har en 3m rib og 9,9 (dvs 12,7hk) Yamaha 2-takter. Der var vi 1 voksen som styrte, et barn i tillegg og dro en tube med barn oppi. Så mye enig med ovennevnte talere. Hvordan får du den til og bli 12.7hk ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Jeg hadde en 9 fots Williams 285 TurboJet. Den trakk fint tuber (spørsmålet var hvor stor - ikke hvor sterk ;-) ) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Vi har en suzumar 350 med konsoll og 20hk 2-takt. Det funker. (Litt mye tap av fart bak seilbåtpå slep) Men konflikten kommer mellom å kjøre selv og dra tube. 10hk blir sikkert litt snaut til tube, mens ungdommen ikke kan kjøre 20hk i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Det er vel ikke størrelsen på jolla, som er poenget, men nok motorkraft. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gabi Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Eika skrev for 2 timer siden: Hvordan får du den til og bli 12.7hk ? Yamaha 2-takt 9,9 er visstnok sperret på 2 måter. Den ene måten er å gjøre noe med sperre på gassen elns, husker ikke helt. Det var utført når vi kjøpte den brukt for endel år siden. Da yter den 12,7 hk. For å få den opp til 15hk må man bytte Reed-ventil i tillegg. Visstnok kan det medføre at den blir noe mer ustabil på tomgang/lavt turtall så vi har ikke gjort noe her. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Eika skrev for 4 timer siden: Hvordan får du den til og bli 12.7hk ? Yamaha 2-taktere fra en årrekke hadde en fysisk sperre/plombe som begrenset hvor mye gass man kunne gi. Når man roterte på gasshåndtaket dro man i en wire som igjen roterte en aksel inne i selve motorhuset. Her satt plomben, som begrenset rotasjonen på denne akselen. Ved å løsne én skrue kunne man ta ut plomben, og da var det mulig å rotere akselen lenger, og gi mer gass (og motoren ytte mer). Så lenge jeg har hørt om denne muligheten (dvs i ca 40 år) har alle snakket om at motoren etter fjerning av plomben ytte 12,7 hk. Om dette er korrekt antall hk eller bare et tall alle andre også hadde hørt og fortalte videre vet jeg ikke, men motoren ytte mer både i moment og toppfart. Ikke spør hvordan jeg vet… 😎 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
subwoofer Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Yamaha 15 totakter fra 80-tallet ga ikke mer enn 12,7hk oppgitt. Stod til og med i brosjyrene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.